Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-09@02:27:42 GMT

فرار به سوی پیروزی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۱۹۱۲

فرار به سوی پیروزی

سرانجام عوامل داخلی در زندان، موفق شدند با جابه‌جا کردن افسران مأمور خدمت در زندان، ترتیبی دهند که در شب موعود نوبت نگهبانی افسر کشیک داخل زندان به ستوان رفعت محمدزاده برسد و ستوان حسین قبادی هم به‌عنوان افسر نگهبان خارجی زندان تعیین شود.

محمد بلوری
روزنامه نگار پیشکسوت
قسمت دهم/  از آن پس برای اجرای برنامه فرار مشکل عمده‌ای به‌نظر نمی‌رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن نیمه‌شب آن که لباس افسری به تن داشت کنار راننده کامیون ارتش نشست و بقیه افراد با لباس سربازی در کامیون جای گرفتند و روبه سوی زندان قصر راه افتادند. سرنشینان کامیون به نشانه مسلح بودن جلدهای پارابلوم را به کمر بسته و داخل آنها را با توده‌ای از کاغذ پر کرده بودند تا خود را مأموران مسلحی جلوه بدهند.

---


کامیون ارتش مقابل دروازه زندان قصر توقف کرد، افسر قلابی که حکم جعلی با امضای سپهبد رزم‌آرا را در دست داشت از کامیون پیاده شد و با نشان دادن آن به سرباز جلوی در گفت: از طرف دادستانی ارتش آمده‌ایم و مأموریت داریم چند زندانی را به بازداشتگاه لشکر 2 زرهی انتقال بدهیم. باید کامیون وارد دالان زندان شود.
سرباز مقابل دروازه زندان، افسر نگهبان خارجی زندان را که ستوان قبادی بود صدا زد، تا کسب تکلیف کند. ستوان قبادی با نگاهی به حکم ساختگی به سرباز اشاره کرد دروازه را باز کند تا کامیون وارد دالان زندان شود.
ستوان قبادی در تماس قلابی با تلفن داخلی زندان به ستوان رفعت، افسر نگهبان داخلی اطلاع داد هرچه زودتر باید 53 زندانی سیاسی آماده شوند دستور رسیده آنها را به بازداشتگاه ارتش انتقال بدهند.
همه این زندانیان را در دالان داخلی زندان سوار کامیون کردند و هر دو افسر نگهبان هم بسرعت سوار شدند و به این ترتیب فرار سران زندانی حزب انجام شد. ساعتی بعد در زندان قصر متوجه شدند از ستوان حسین قبادی مازندرانی و ستوان رفعت محمدزاده این دو افسر نگهبان شب خبری نیست.غیبت این دو افسر نگهبان و انتقال 53 زندانی سوءظن کادر افسری را برانگیخت. خروج زندانیان در نیمه‌شب و غیبت ناگهانی هر دو افسر نگهبان شب به مرکز شهربانی کل کشور و ستاد ارتش ابلاغ شد و با افشای این فرار بزرگ مأموران جست‌وجوی سراسری در شهر را آغاز کردند و با هواپیما هم جاده‌های اطراف تحت نظر قرار گرفت اما اثری از فراریان به‌دست نیامد. طراحان نقشه فرار، همه 53 زندانی نجات یافته و دو افسر فراری را به یک خانه امن انتقال دادند و اثری از آنها به‌دست نیامد.
بسیاری از این عده از جمله بزرگ علوی و نورالدین کیانوری به آلمان شرقی گریختند اما سرنوشت دو افسر فراری پس از خروج از ایران و پناهنده شدن به روسیه شوروی، به گونه دردناکی رقم خورد. این دو افسر در سیاهچال‌های جهنمی سازمان جاسوسی (کا. گ. ب) طی سال‌ها روزگار دردناکی را سپری کردند و سران حزب توده که نجات خود را  از زندان قصر تا گریختن به آلمان شرقی و رسیدن به رفاه و امنیت نسبی،مدیون ستوان رفعت محمدزاده و ستوان قبادی، این جوان ساده دل مازندرانی بودند، در کمال ناجوانمردی هر دو را از یاد بردند و هیچ تلاشی برای نجات‌شان نکردند.
از سرنوشت ستوان محمدزاده اطلاعی ندارم اما سال‌ها بعد در جریان رفتار ناجوانمردانه عوامل کا.گ.ب شوروی نسبت به ستوان حسین قبادی، قرار گرفتم.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۱۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درس پسندیده معلم رامیانی به دانش آموزان خود

معلم آنها آقای رضا صادقلو، وقتی متوجه قصد دانش آموزان می‌شود، به آنها درسی پسندیده می‌دهد.

آقا معلم، دانش آموزان را تشویق می‌کند به جای تهیه هدیه، هزینه آزادی یکی از زندانی‌های جرائم غیرعمد را جمع آوری کنند.

با مشارکت همه دانش آموزان و نیز معلمان و کادر مدرسه، این مبلغ تهیه و با حضور مسئولان جهت آزادی یکی از زندانی‌های جرائم غیرعمد تحویل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • ببینید | لحظه برخورد شدید یک کامیون با پل هوایی
  • فرار ۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی از جنگ با روسیه
  • آزادی زندانی ۶۱ ساله یزدی با کمک یک خانواده
  • استان ۲ میلیون نفری هرمزگان فقط ۱۵۶ زندانی دارد
  • سکانس‌هایی از فیلم نگهبان شب
  • ببینید | هشدار آیت‌الله هاشمی به دادن اختیارات به شورای نگهبان در سال ۶۳
  • (ویدئو) چرا خانم‌ها عضو شورای نگهبان نیستند؟
  • درس پسندیده معلم رامیانی به دانش آموزان خود
  • تارتار لباس فرار بزرگ را پوشید! (عکس)
  • قاتل ۱۰۰ هزار دلاری دستگیر شد