Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-06@04:59:13 GMT

طرح احیای فرش سیستان به‌زودی رونمایی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۴۳۰۹

به گزارش اکوفارس به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، رضا رحمانی در جمع فعالان اقتصادی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: خدا را شاکرم که مجدداً توفیق حضور در استان سیستان و بلوچستان حاصل شد و بازدیدی از طرح های مختلف صنعتی و همچنین نشستی فعالان اقتصادی این استان انجام شد. تمامی این سفرها و اقدامات انجام گرفته موجبات برطرف کردن حداکثری مشکلات و مسائل مردم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من در سطح استان و در حوزه تولید و تجارت تحرک خوبی را مشاهده می‌کنم و جا دارد از مسئولان سیستان و بلوچستان و همه فعالان اقتصادی استان تقدیر کنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اقدامات انجام شده در مورد تأمین زیرساخت‌های استان اعم از راه‌آهن، راه‌های مواصلاتی، توسعه بنادر و همچنین توسعه صنعتی، معدنی و تجاری، انصافاً نویدبخش اتفاقات بسیاری خوبی برای آینده سیستان و بلوچستان است. به وضوح قابل مشاهده است که استان در مسیر خوبی گام برداشته و حاصل این تحرک عینی و آثار آن به‌زودی برای مردم ملموس خواهد شد.

وی گفت: علی‌رغم مشکلاتی که در حوزه تنظیم بازار در اواخر سال گذشته شاهد بودیم، خوشبختانه سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی بود که در این مورد اقدامات موثر و قابل قبولی داشتند که جای تقدیر دارد. امیدوارم با کمک مسئولان استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و سایر بخش های موثر این روند تداوم داشته باشد.

رحمانی بیان کرد: سیستان و بلوچستان در تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور ظرفیت‌های خوبی دارد که باید مورد توجه قرار گرفته و فرصت‌های لازم را بیش از پیش توسعه دهیم. با توجه به اقدامات صورت گرفته و پیش‌بینی‌های لازم جای امیدواری است که قیمت گوشت قرمز کاهش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اینکه سیستان و بلوچستان در جهاتی کم برخوردار و به نوعی دارای محرومیت‌هایی است تردیدی نیست با این حال به‌ دور از هر گونه مسئولیت‌گریزی، حداقل در چارچوب وظایف وزارت صمت ظرفیت‌های موجود از جمله حوزه معادن مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در بخش اکتشافات معدنی که مبنای توسعه معدنی است در یک سال گذشته گام‌های بزرگی برداشته شده و چندین برابر گذشته در این خصوص اقدام شده است.

رحمانی گفت: با توجه به ماموریت ابلاغ شده به سازمان ایمیدرو، این سازمان در استان فعال‌تر شده و بازسازی معادن کوچک از سیستان و بلوچستان آغاز شده است. طبق مطالعات مقدماتی انجام گرفته، استان دارای ذخایر بسیار مناسبی در برخی محصولات معدنی است و با توجه به مطالعه 400 پهنه معدنی در سطح کشور، راه‌‌اندازی چند طرح بزرگ معدنی در کشور و این منطقه در دستور ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

وی تأکید کرد: بنده شخصا دنبال ایجاد یک موتور محرک صنعتی و معدنی در مناطق محروم کشور هستم و در همین راستا برای 12 استان محروم کشور در وزارت صمت دفاتر ویژه‌ای راه‌اندازی کرده و بر اساس شاخص‌‌های توسعه‌ای این استان‌ها گام برمی‌داریم. بر اساس رتبه‌‌بندی این شاخص‌‌ها، 12 استان مدنظر در اولویت‌‌کاری قرار گرفته‌‌اند که استان سیستان و بلوچستان را می‌‍توانیم نخستین استان مورد توجه از این منظر قلمداد کنیم.

رحمانی تصریح کرد: با توجه به اهمیت توسعه معادن در استان‌های محروم، علی‌‌رغم همه محدودیت‌های بودجهای اولویت را بخش معدن و اکتشافات معدنی قرار دادیم. در حوزه توسعه صنعتی نیز همین رویکرد در دستور کار است، در گذشته برخی تولیدات این استان با چالش‌های جدی روبه‌رو شده بودند که شخصا نگران این بخش بودم.

رحمانی ادامه داد: در این مورد و با توجه به اهمیت راه‌اندازی مجدد برخی صنایع استان از جمله صنایع ریسندگی سیستان و بلوچستان دستورات موکدی برای برطرف کردن مشکلات صادر شده و بنده به دقت موارد را رصد و تا حصول نتیجه پیگیری کرده و می‌کنم. وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌‌اندازی زنجیره تولید نساجی از تولید پنبه تا محصول نهایی پوشاک مد نظر قرار داده است.

وزیر صمت افزود: برای راه‌اندازی طرح تولید لاستیک در استان به ویژه تولید لاستیک خودروهای سنگین که تا مدتی تبدیل به دغدغه کشور شده بود، با تمام سختی های موجود در مسیر تامین ماشین‌آلات تولید که طرح را از سال 93 تاکنون متوقف کرده بود؛ اقدامات مقتضی انجام گرفت و خوشبختانه این طرح وارد فاز تولید شده است. با لطف خداوند از شرایط تحریم‌ها، فرصت‌های جدیدی برای کشور ایجاد کردیم که در همین بخش تولید لاستیک با افتتاح 5 طرح بزرگ که یکی از این طرح‌ها شرکت لاستیک‌سازی هامون در سیستان و بلوچستان است به‌زودی به خودکفایی خواهیم رسید.

رحمانی گفت: تفاوت جدی در تامین منابع مالی طرح‌های صنعتی و پروژه‌های دولتی وجود دارد که در این مورد باید این مهم مورد توجه قرار گیرد که طرح های صنعتی از جمله لاستیک زابل با پیش‌بینی اولیه سرمایه‌گذاری بالغ 2 هزار و 200 میلیارد تومان نیازمند تامین از محل فاینانس، منابع بانکی و یا از محل صندوق توسعه است و هیچ ارتباطی با بودجه‌های تخصیصی دولت ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما امروز به درستی و با دقت طرح‌های توسعه صنعتی، توسعه معدنی استان و همچنین طرح توسعه چابهار را آغاز کردیم و در تفاهمی که با کشور پاکستان داشتیم به‌دنبال فعال‌سازی کریدور مرزی و تجارت فی مابین هستیم. اجرای طرح های بزرگ فولاد و مس در چابهار نه تنها برای استان، بلکه صنعت کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: اجرای طرح مس چابهار نیازمند اجرای راه‌آهن بود که با موافقت مقام معظم رهبری و مصوبه هیئت دولت، موضوع در دستور کار قرار گرفته و با توجه به سرمایه‌گذاری اولیه بالغ بر 4 هزار میلیارد تومانی در این واحد صنعتی می‌تواند به تحول صنعتی استان کمک شایان توجهی کند. با توجه به وجود 14 کشتارگاه و 35 واحد بسته‌بندی، ظرفیت تامین گوشت کشور در این استان مهیا است که باید فعال شود. در این مدت مسئولان ارشد وزارت صمت مکرراً در سطح استان سیستان و بلوچستان حضور یافته و از نزدیک مسائل و مشکلات را رصد و به‌دنبال برطرف کردن موانع هستند.

وزیر صمت گفت: فعال‌سازی ظرفیت‌های تجاری و صنعتی با کشورهای همسایه استان در دستور کار جدی است و خوشبختانه طرف‌های مقابل هم از این رویکرد استقبال خوبی کرده‌اند که باید پیگیری‌های لازم در این مورد انجام گیرد.

رحمانی اعلام کرد: طرح احیای فرش سیستان امروز در حال پیگیری است و مقدمات سرمایه‌گذاری 100 میلیاردی در این طرح فرآهم شده و در سفر آتی به استان طرح رونمایی می‌شود اجرای برنامه‌های آموزشی و راه‌اندازی طرح بافت فرش در منازل از ملزومات این طرح است که با راه‌اندازی آن شاهد اشتغال‌زایی اولیه 3000 نفری در استان خواهیم بود.

وی یادآور شد: در بخش پوشاک سیستان و بلوچستان اقدامات اولیه در استان در حال انجام است که این مهم را می‌توانیم از جمله موارد تبدیل تحریم‌ها به فرصت ارزیابی کنیم و در زمره مواردی همچون تولید لوازم خانگی به شمار آوریم که با عنایت به پیگیری‌های انجام شده در زمینه ساخت داخل حتی مورد تفقد مقام معظم رهبری نیز بوده است.

وزیر صمت اظهار داشت: حضور مستمر در استان‌ها و پیگیری موضوعات امروز به یک راهبرد اساسی در وزارت صمت است تا از نزدیک مسائل رصد و در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادسازی زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان

۲۰ هزار مترمربع زمین راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان آزاد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، علیرضا راشکی ‌اظهار داشت: 20 هزار مترمربع از زمین‌های راکد و معطل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سیستان و بلوچستان در دو ماه اخیر فسخ قرارداد و آزاد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان افزود: این مقدار زمین با بررسی پرونده های راکد و به دلیل عدم رعایت مفاد قرارداد فی مابین و عدم انجام تعهدات خود در زمینه ساخت و ساز از تعداد7 فقره قرارداد فسخ و پس از طی مراحل قانونی توسط مراجع قضایی و انتظامی خلع ید و آزاد شد.

وی خاطرنشان کرد: ارزش ریالی زمین های آزاد شده حدود 600 میلیارد ریال بوده و این زمین ها به متقاضیان و سرمایه گذاران واجد شرایط واگذار می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: در سال 1402 نیز با هدف بازپس گیری زمین های راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی استان و واگذاری به سرمایه گذاران و متقاضیان واجد شرایط جدید، تعداد 94 فقره قرارداد پس از طرح در هیات های حل اختلاف،فسخ و خلع ید و به آزادسازی 60 هزار مترمربع زمین منجر شد.

راشکی افزود: به علاوه در سال 1402 تعداد 29 فقره قرارداد در کمیته های پایش طرح های راکد پس از طی مراحل قانونی فسخ و برای بهره مندی و انتفاع از مزایای شهرک های صنعتی جهت آزادسازی به مراجع قضایی ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: حسب تاکیدات دستگاه قضائی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران،به منظور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی،زمین خواری،صیانت از زمین های ملی در اختیار و تعیین تکلیف قراردادهای راکد،شرکت شهرک های صنعتی استان از سال گذشته با تشکیل کمیته های پایش، هیات‌های حل اختلاف و طرح موضوع در مراجع قضایی،تلاش خود را جهت تسریع در روند ساخت و ساز قراردادهای منعقد شده قرار داده و این روند در سال جاری با تمرکز بر شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" کماکان ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جلوه‌ای از نقش و رنگ در سیستان و بلوچستان + فیلم
  • کمبود روزانه ۲۰۰ واحد خونی در سیستان و بلوچستان
  • احیای تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان
  • افتتاح ۹۰۹ کارگاه اشتغالزایی در سیستان و بلوچستان
  • مهارت‌آموزی در دسترس‌تر از همیشه در سیستان و بلوچستان
  • (ویدئو) نقش سد‌ها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان
  • ساخت سد کهیر از زیرآب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد
  • ورود عمره گزاران دو استان به فرودگاه بین المللی زاهدان
  • فیلم/بارش شدید باران در زابل شمال سیستان و بلوچستان
  • آزادسازی زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان