Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@02:41:57 GMT

راهکار‌هایی برای کاهش بیماری آلزایمر

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۰۸۵۱

راهکار‌هایی برای کاهش بیماری آلزایمر

علی علیزاده متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، از انجام حرکات ورزشی منظم، مصرف میوه جات، سبزیجات و ماهی بعنوان عوامل کاهش دهنده آلزایمر خبر داد.

او با بیان اینکه ۲۱ سپتامبر برابر با سی شهریور مصادف با روز جهانی بیماری آلزایمر نامگذاری شده است که این بیماری اولین بار توسط دانشمند آلمانی «آلویز آلزایمر» در سال ۱۹۰۶ توصیف شد، گفت: علت بیماری تغییر در ساختمان پروتئین‌های سلول‌های مغزی و تجمع و رسوب آمیلوئید و ایجاد پلاک‌های پیری که در دراز مدت سبب تخریب سلول‌های مغزی و کوچک شدن ساختمان کورتکس مغز می‌شود، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیزاده با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ از هر ۸۵ نفر یک نفر مبتلا به این بیماری شود افزود: این بیماری اکثرا در سن بالای ۶۵ سال دیده می‌شود و با افزایش سن بیشتر اتفاق می‌افتد، پنج درصد افراد بالای ۶۵ سال آلزایمر متوسط تا شدید و ده تا پانزده درصد  افراد بالای ۶۵ سال آلزایمر خفیف دارند.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ۱۰ درصد موارد آلزایمر ارثی است که این موارد معمولا در سنین کمتر از ۶۵ سال (اکثرا بین ۵۵ تا ۶۵ سال) دیده می‌شوند.

عیزاده افزود: ضربات مکرر روی سر و بیماری عروق کرونری قلب در ایجاد بیماری آلزایمر موثر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: فراموشی و اختلال حافظه مهمترین علامت این بیماری است که ابتدا در حافظه نزدیک اتفاق می‌افتد، ولی با پیشرفت بیماری حافظه قدیمی افراد را نیز درگیر می‌کند.

او افزود: اختلال در انجام کار‌های روزمره مثل غذا پختن، اختلال در تکلم، مشکلات در قضاوت و تفکر، تغییرات شخصیتی، گم کردن زمان و مکان و مشکل در پیدا کردن مسیرها، مشکلات روحی مانند افسردگی، پرخاشگری، عصبانیت و در مراحل شدیدتر بیماری، توهم و هذیان گویی از دیگر عوامل این بیماری هستند.

علیزاده گفت: انجام حرکات ورزشی منظم، کنترل منظم فشار خون، قند خون، چربی خون و کنترل چاقی، داشتن خواب و استراحت منظم، پرهیز از استرس و فشار‌های عصبی از عوامل کاهش دهنده این بیماری است.

او افزود: مصرف میوه جات و سبزیجات مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E و امگا ۳ مثل ماهی بخصوص ماهی‌های سالمون، ساردین، ماهی تن، مصرف آجیل و تنقلات مانند گردو، پسته وکاهش مصرف مواد غذایی چرب به کاهش آلزایمر کمک می‌کنند.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل در توصیه به خانواده افراد مبتلا به این بیماری گفت: خانواده همواره باید همراه بیمار باشند و حد الامکان آن‌ها را به تنهایی بیرون خانه نفرستند و حتما در برگه‌ای آدرس  خانه را یادداشت کرده و در جیب لباس این بیماران قرار دهند و  حتی الامکان آن‌ها را  تنها در خانه رها نکنند.

او افزود: حمایت همه جانبه‌ روحی از بیمار داشته باشند چرا که برخورد نامناسب و یا پرخاشگری با بیمار ممکن است سبب بدتر شدن بیماری این افراد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: برنامه‌های تفریحی منظم برای بیماران و بهبود روحیه در آن‌ها می‌تواند به کند کردن سیر بیماری کمک کند.

علیزاده افزود: در موارد شدید بیماری ازمواد غذایی نرم و دارای فیبر مانند میوه و سبزی، بیشتر استفاده شود.

انتهای پیام/ م

انجام حرکات ورزشی منظم راهی برای کاهش آلزایمر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی اورژانس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۰۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹ رباط صلیبی پاره! هدیه برنامه منظم لیگ

 طبق آمار رسمی تا پایان هفته بیست‌وپنجم (12 اردیبهشت ماه سال جاری) در فصل بیست‌وسوم لیگ فوتبال ایران، 19 بازیکن لیگ برتری با مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی مواجه شدند.

در این لیست باشگاه‌های پرسپولیس و ذوب‌آهن با چهار بازیکن بیشترین بازیکنان مصدوم از ناحیه رباط صلیبی را داشته‌اند. 

 این در حالی است که فصل جاری لیگ برتر به دلیل برگزاری جام ملت‌های آسیا (40 روز)، فیفا دی در شهریور، مهر و آبان همچنین رقابت‌های تیم امید (مسابقات انتخابی المپیک و بازی‌های آسیایی هانگژو) با تعطیلی مواجه شد.

 به این ترتیب این لیگ وقفه کم نداشت! در چنین شرایطی تیم‌ها مجبور بودند که چندین مرتبه بدنسازی انجام بدهند و احتمال مصدومیت بازیکنان افزایش پیدا کرد. البته بازیکنانی مانند امید نورافکن و سجاد بازگیر در تمرینات پیش‌فصل مصدوم شده و بعد از وقفه‌های متوالی لیگ، خوشبختانه توانستند به ترکیب تیم‌شان بازگردند.

دیگر خبرها

  • اعضای بدن شما چند سال دارند؟
  • ۱۹ رباط صلیبی پاره! هدیه برنامه منظم لیگ
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟ 
  • دستور کاهش مصرف آب در ادارات دولتی
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!
  • پرده‌های حفاظت خورشیدی؛ راهکار پایداری ساختمان‌ها