Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@18:55:19 GMT

این بیماری «فراموشی» می‌آورد

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۱۱۳۷

این بیماری «فراموشی» می‌آورد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، علائم بیماری در ابتدا خیلی ساده است و فرد تنها برخی اتفاقات و رویدادها و اطرافیان خود را فراموش می‌کند، اما به‌تدریج علائم خطرناکتر بیماری ظاهر می‌شوند. علائمی مانند توهم، بدبینی و سوءظن به دیگران و با پیشرفت بیماری علائم بیماری به‌گونه‌ای پیش می‌رود که فرد حتی از انجام ساده‌ترین کارهای شخصی خود هم ناتوان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند این بیماری در جهان با افزایش امید به زندگی سیر صعودی به خود گرفته و به‌نظر می‌رسد به‌رغم ناشناخته ماندن علت و چرایی ابتلا به این بیماری، داشتن سبک زندگی سالم و انجام ورزش و نیز داشتن فعالیت مغزی و مطالعه می‌تواند تا حدی در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

دکتر آرش بستانی جراح و متخصص مغز و اعصاب  با بیان اینکه هنوز علت مشخصی در خصوص چرایی ابتلای افراد به آلزایمر شناسایی نشده، گفت: در این بیماری برخی پروتئین‌ها به‌علت نامعلوم در مغز رسوب می‌کنند و موجب بروز علائم آلزایمر می‌شوند.وی افزود: این بیماری به‌طور معمول با افزایش سن در برخی افراد بروز پیدا می‌کند، به‌طوری‌که معمولا یک درصد افراد 60 سال به بالا، 20 درصد افراد 70 سال به بالا و 30 درصد افراد 80 سال به بالا به این بیماری مبتلا می‌شوند و با افزایش سن درصد احتمال ابتلا هم افزایش می‌یابد.

بستانی در تشریح علائم بیماری آلزایمر گفت: کم‌شدن حافظه نزدیک، اختلالات شخصیتی، گم‌کردن مسیر، عدم توانایی در انجام کارهای شخصی و کاهش مهارت‌های فردی از جمله علائم این بیماری است.این جراح مغز و اعصاب افزود: این بیماران حافظه دور خوبی دارند و تنها حافظه نزدیک آنها دچار اختلال است و از طرفی در برخی موارد پیشرفته بیماری علائمی مانند بدبینی و سوءظن در گروهی از بیماران بروز پیدا می‌کند.وی با بیان اینکه ابتلا به این بیماری اندکی در زنان بیشتر از مردان است، گفت: امکان ابتلای جوانان به این بیماری وجود ندارد و بروز فراموشی در جوانان علت‌های دیگری دارد که باید شناسایی شود.

بستانی فعالیت زیاد مغزی و مطالعه را راهکارهای موثر در به تعویق انداختن ابتلا به آلزایمر عنوان کرد و افزود: همچنین ورزش‌های معمولی می‌تواند در تاخیر ابتلا به این بیماری موثر باشد.وی خاطرنشان کرد: انجام ورزش‌هایی که در آن احتمال ضربه به سر بالا است از جمله بوکس می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد، گفت: تنها با مصرف برخی داروها در مرحله ابتدایی تا متوسط بیماری، می‌توان از سرعت پیشرفت آن کاسته و علائم آن را کمتر کرد.وی افزود: این بیماری به‌طور مستقیم موجب مرگ افراد نمی‌شود، اما فرد بیمار با پیشرفت بیماری به‌دلیل ناتوانی در نگهداری از خود و انجام مراقبت‌های بهداشتی جان خود را از دست می‌دهد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آلزایمر زندگی سالم فراموشی اختلالات شخصیتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۱۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند

دکتر رضا همایونفر با بیان این که حدود ۲۱۰۰ نفر از مردم تهران به صورت انتخاب تصادفی وارد این مطالعه شدند، درباره جزئیات این طرح پژوهشی گفت: این مطالعه با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی فسا و دانشگاه علوم پزشکی بهشتی انجام گرفت و طی آن، وضعیت کبد چرب و سطح ویتامین دی در افراد مورد مطالعه، بررسی شد.

وی افزود: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد در جمعیت مورد بررسی، حدود ۳۴ درصد دارای کبد چرب هستند. این نتیجه تقریبا نتایج مطالعات دیگر را تایید می کند. مطالعات مشابه انجام شده در میان ایرانیان و کشورهای منطقه شیوع کبد چرب غیرالکلی را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌دانند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان این که در این پژوهش، سطح ویتامین دی نمونه مورد بررسی قرار گرفت، افزود: بررسی‌ها نشان داد که سطح ویتامین دی افراد مورد مطالعه وضعیت نامناسبی دارد. در کل جمعیت مورد بررسی، هیچکس سطح ویتامین دی کافی را نداشت و همه با درجات مختلف کمبود ویتامین دی داشتند.

همایونفر ادامه داد: اگر میزان ویتامین دی در خانم‌ها کمتر از ۱۸ نانومول بر لیتر و اگر برای آقایان کمتر از ۲۱ نانو مول بر لیتر باشد خطر ابتلا به کبد چرب در این افراد بیشتر می‌شود. نتیجه‌گیری‌که ما کردیم این بود که حفظ سطح ویتامین دی در حدود ۲۰ الی ۲۵ نانومول بر لیتر برای مردان و زنان در جمعیت ایرانی می‌تواند از ابتلا به کبد چرب پیشگیری کند.

وی با اشاره به اهمیت ویتامین دی اظهار کرد: ویتامین دی از موضوعاتی است که اخیرا خیلی جذاب شده و مطالعات زیادی در خصوص آن انجام گرفته؛ مثلا تاثیر ویتامین دی بر کنترل قند خون یا خطر ابتلا به سرطان در پژوهش‌ها بررسی شده است. مطالعات نشان داده گیرنده ویتامین دی با بیان حدود ۲۰۰ ژن از ژن‌های مربوط به متابولیسم بدن ارتباط دارد و به همین دلیل، گستره وسیع بیماری‌هایی که تحت تاثیر کمبود ویتامین دی قرار می‌گیرند کاملا قابل توجیه است.

به گفته‌ این پژوهشگر، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌تواند در بحث کبد چرب غیرالکلی و ارتباطش با ویتامین دی مورد بررسی قرار بگیرد این است که تحقیقات نشان داده کمبود ویتامین دی سطح التهاب را در بدن افزایش می‌دهد و التهاب یکی از قوی‌ترین ارتباط‌ها را با کبد چرب غیرالکلی دارد به همین دلیل محققان این پژوهش، احتمال می‌دهند کمبود ویتامین دی ریسک ابتلا به کبد چرب را بیشتر کند.

همایونفر در ادامه با بیان این که مصرف مداوم مکمل‌ها برای افزایش سطح ویتامین دی بدن از لحاظ پزشکی چندان جایز نیست، گفت: به جای مصرف مداوم مکمل‌ها پیشنهاد می‌کنیم افراد دچار کمبود ویتامین دی سبک زندگی خود را تغییر دهند و سعی کنند مواجهه خود را با نور آفتاب که اصلی‌ترین منبع ویتامین دی می‌تواند باشد افزایش دهند. در حد 10 دقیقه تا یک ربع در معرض آفتاب قرار گرفتن فرد را دچار آفتاب‌سوختگی نمی‌کند اما باعث می‌شود ویتامین دی مورد نیاز بدن ساخته شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899947

دیگر خبرها

  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟