Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@12:22:01 GMT

دستگیری ۲۲۰ معترض ضد دولتی در مصر

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۱۸۱۷

دستگیری ۲۲۰ معترض ضد دولتی در مصر

در این گزارش به نقل از فعالان حقوق بشری مصر اعلام شده که ادامه تظاهرات سه روزه علیه "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهوری مصر موجب شد تا نیروهای امنیتی و پلیس این کشور از دیروز بعد از شناسایی هویت معترضان به منازل آنها یورش برده و تاکنون بیش از ۲۲۰ نفر از آنها را بازداشت و روانه زندان کنند.

این منابع اعلام کردند که 160 نفر در قاهره دستگیر شده اند و در اسکندریه و استان الغربیه مصر نیز حداقل ۱۱ نفر بازداشت شده اند و در مناطق دیگر مصر نیز شماری بازداشت کردیدند و نکته مهم در بازداشت های امروز ، دستگیری ۳۴ نفر زنان فعال حقوق بشری می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معترضان مصری طی سه روز دو شب پی درپی در خیابان ها قاهره و به ویژه در میدان التحریر این شهر و میدان دیگر این کشور دست به اعتراض زده و خواستار کناره گیری رئیس جمهوری از مقام خود هستند.

 

 

معترضان مصری به ادامه بازداشت‌ها و صدور گسترده احکام اعدام و حبس ابد، انتشار گزارش‌هایی از شرایط بسیار بد زندان‌ها و سرانجام مرگ مشکوک "محمد مرسی" رئیس جمهوری مخلوع این کشور در ۲۷ خرداد گذشته و پس از آن مرگ پسر ۲۵ ساله‌اش "عبدالله" که آن هم در شرایط پر ابهامی اتفاق افتاد، به دولت السیسی شدیدا اعتراض دارند.

در این میان افشاگری ها درباره فساد خانواده رئیس جمهوری مصر توسط فردی به نام "محمد علی" یک تاجر و بازیگر مصری مقیم اسپانیا که می گویند ۱۵سال با ارتش این کشور همکاری داشته نیز موجب تشدید خشم معترضان مصری شده و احتمال دارد در روزهای اخیر بر تعداد معترضان در این کشور افزوده شود.

خبرگزاری فرانسه نیز ضمن اعلام دستگیری ۷۴ معترض در مصر، اعلام کرد که این اعتراضات موجب شد تا جلسه محاکمه ۳۰۴ زندانی در این کشور به تعویق بیافتد.

خبرگزاری الجزیره قطر نیز امروز گزارش داد که بعد از انتشار اخبار مربوط به این دستگیری ها، گروه بین المللی "دیدبان حقوق بشر" خواستار آزادی فوری این دسته از معترضان شد و از دولت و نیروهای امنیتی مصر خواست به حق برگزاری اعتراض مسالمت آمیز مصرح در قانون اساسی این کشور احترام بگذارند.

تلویزیون بی بی سی انگلیس نیز گزارش داد که در شهر اسکندریه که دومین شهر بزرگ مصر است هم تظاهرات کنندگان به خیابان‌ها آمدند و در شهرهای سوئز و محله الکبری در شمال قاهره نیز تجمعاتی با همان مضنون اعتراضی برگزار شد.

برخی رسانه نیز گزارش دادند که تعدادی از معترضان در حالی با تجمع در مقابل محل اقامت رئیس جمهوری خواهان سفر بی بازگشت او به آمریکا شدند که وی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شد.

براساس گزارش‌ها پلیس مصر برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان در میدان التحریر قاهره اقدام به شلیک گازاشک‌آور کرده است.  

اعتراضات ضد سیسی در خارج مصر

از سوی دیگر تظاهراتی در واشنگتن و در مقابل کاخ سفید برگزار شد که تظاهرات کنندگان از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستند که از حمایت السیسی دست بردارد.

همچنین مصری ها در تورنتو کانادا و نیز سیدنی استرالیا نیز دست به تجمع علیه سیسی و در حمایت از اعتراضات در داخل مصر زدند.

شماری از مصری ها در مقابل سفارت مصر در لندن هم تظاهرات کردند و شعارهایی مبنی بر ضرورت عدم بازگشت سیسی از سفر خارجی‌اش سر دادند.

علاوه بر مصریان داخل کشور و مقیم خارج، کاربران در شبکه های اجتماعی نیز تصاویر و فیلم هایی جمعه شب منتشر کردند که حاکی از برگزاری تجمعاتی نیز در میدان "طلعت حرب" قاهره  و میادین دیگر این شهر، همچنین در منطقه "دلتای نیل"، شهر "اسکندریه" (شمال) و در شهر "سوئز" این کشور بود.

 

 

به گزارش الجزیره، حتی مردم استان سوئز واقع در شمال شرق این کشور نیز دیشب به خیابان ها آمده و خواستار کناره گیری السیسی از قدرت شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، در همین حال برخی از کاربران اجتماعی مصری در شبکه های اجتماعی خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی جمعه آینده در این کشور شدند و حتی برخی از این شبکه ها نیز تاکید دارند این تظاهرات روز سه شنبه برگزار شود که البته این درخواست (تظاهرات سه شنبه) دیشب از سوی حزب استقلال مصر مطرح شد.

ورود احزاب سیاسی به موضوع

این اولین دعوت به تظاهرات از داخل مصر و از جانب حزبی سیاسی است و ارتباطی به محمد علی ندارد.

محمد علی ویدئوهایی از ساخت کاخ‌های بزرگ ریاست‌جمهوری و نیز فساد درون ارتش و خانواده السیسی منتشر کرده و سه‌شنبه گذشته برای اولین بار مردم مصر را به تظاهرات در روز جمعه فراخوانده بود.  

حزب استقلال مصر همچنین خواستار محاکمه تمامی کسانی شد که به تعبیر این حزب، اموال مصری‌ها را هدر داده و در قتل‌عام و سختی‌هایشان دست دارند و مخالفان مدنی را بدون محاکمه عادلانه بازداشت می‌کنند.

این حزب از جوانان مصر نیز خواست تا اعتراضات خود را به صورت روزانه در تمامی استان‌ها تا زمانی که خواسته‌هایشان برآورده شود، ادامه دهند و در همین حین به اموال عمومی نیز آسیب وارد نکنند.

حزب الاستقلال مصر با انتقاد از هزینه‌های هنگفت دولت مصر در ساخت کاخ‌های ریاست‌جمهوری، ساخت این کاخ‌ها را در شرایطی دانست که مردم این کشور در فقر به سر می‌برند.

 دو حزب دیگر "سوسیال دموکرات مصر" و "سوسیالیست‌های انقلابی" نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعتراضات مردمی علیه السیسی را تأیید کرده و خواستار اصلاحات و برون رفت از فضای بسته سیاسی و توجه به خواسته‌های معیشتی مردم شدند.

این تظاهرات، نخستین حرکت اعتراضی ضد دولتی در میدان التحریر پس از سال ۲۰۱۱ و آغاز بهار عربی در مصر است که به دنبال آن به حکومت سی ساله "حسنی مبارک" رئیس جمهوری پیشین مصر پایان داد.

برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ تا کنون مردم مصر بار دیگر به میدان التحریر قاهره و میادین بسیاری از شهرهای دیگر آمده و با برگزاری تظاهرات خواستار کنار رفتن السیسی از ریاست جمهوری شدند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۱۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دهها هزار دانشجو در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین بر ضد کاهش بودجه دانشگاه ها تظاهرات کردند.

علاوه بر بوئنوس آیرس, در شهرهای بزرگ دیگر آرژانتین نیز، دانشجویان، فارغ التحصیلان و استادان ۵۷ دانشگاه در تظاهرات ضد دولتی شرکت داشتند.

دولت آرژانتین بودجه دانشگاه ها را با هدف کنترل هزینه های دولت کاهش داده است.

از زمان به قدرت رسیدن خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین در پائیز سال گذشته، بسیاری از طرح های ساختمانی و زیر بنایی عمومی نیز متوقف شده است.

میلی همچنین یارانه های دولتی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. بر اثر اجرای این سیاست ها ارزش پول ملی آرژانتین در مدت ۵ ماه ۵۰ درصد کاهش یافته است. این کشور در ماههای گذشته بارها شاهد تظاهرات قشرهای مختلف مردم علیه سیاست های خاویر میلی بوده است.

کد خبر 6087939

دیگر خبرها

  • حماس پاسخ رسمی تل‌آویو درباره پیشنهاداتش درخصوص غزه را دریافت کرد
  • سفر هیات مصری به تل‌آویو برای انجام مذاکرات
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • هیئت مصری برای مذاکره درباره اسرا به اراضی اشغالی می‌رود
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی
  • تصاویر هوایی از تظاهرات بزرگ ضد دولتی در آرژانتین
  • پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
  • سفر روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل به قاهره
  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین