Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@02:40:16 GMT

مشکلات سیل استان در نگاه مسئولان کمرنگ و تکراری نشود

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۲۴۵۰

مشکلات سیل استان در نگاه مسئولان کمرنگ و تکراری نشود

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در دهمین  نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده کشور دراهواز اظهار داشت: در حال حاضر شاخص رضایتمندی مردم از وضعیت زیستی‌شان، نقطه مشترکی  است که باید با تلاش بیشتر به آن برسیم لذا کندی بوروکراسی‌های اداری نباید به مردم منتقل شود به طوری که احساس کنند در اختلاف نظرهای بین دستگاهها کارشان بی نتیجه مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این امر موجب ایجاد نارضایتی می‌شود افزود: وقتی دولت برای کمک به کسانی که خانه، زندگی و کشاورزی خود را از دست داده اند ، پای کار آمده تا این وضع را سامان بدهد ، نباید کار به دلیل اختلاف نظر بین دستگاه‌ها بر زمین بماند.

وی افزود: بازتوانی فقط به معنای هزینه کردن اعتبار و جبران خسارت نیست بلکه تصمیمهای مدیریتی هم می‌توانند در این حوزه بسیار موثر باشد،  به عنوان مثال در سال جاری الزام رعایت الگوی کشت لغو شد تا بخشی از خسارتهای وارده به کشاورزان جبران شود و از این طریق روحیه و امید به کشاورزان و روستاییان بازگردد.

استاندار خوزستان با تاکید بر چگونگی اتخاذ تصمیم های مدیریتی بیان کرد: پس از وقوع سیلاب اقدامات بسیاری در حوزه‌های مختلف انجام شد برای مثال از تمام اراضی کشاورزی که زیر آب رفته بودند تنها ۴۵هزار هکتار به صورت ثقلی  از زیر آب بیرون آمدند و مابقی آن بیش از ۱۵۵ هزار هکتار توسط ماشین آلات و امکانات استان از آب تخلیه شدند.

وی ادامه داد: در سیلاب اخیر کمک به هموطنان حس اتحاد و وحدت  را  به همراه داشت که این وضعیت بحرانی به سیل همبستگی تبدیل شد و استان پس از سیل از نظر همبستگی اجتماعی برجسته‌تر شد و حس انسجام بیشتر میان مردم در مناطق مختلف شکل گرفت، در واقع همین یکپارچگی و وحدت مردم تهدید سیل را به فرصت تبدیل کرد.

ادامه مداخلات اجتماعی وتسهیلگری  

شریعتی با بیان این که طرح تسهیلگری روستایی مناطق سیل‌زده و اطلس جامع ارزیابی اجتماعی روستاها تهیه شده ادامه داد: اقداماتی نیز مانند بازتوانی زنان، کودکان و سالمندان و جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق سیل‌زده انجام شده  و مداخلات اجتماعی به فراخور وضعیت اجتماعی مناطق سیل زده همچنان ادامه خواهد داشت و اعتبارات لازم در این بخش نیز پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: فرمانداران علاوه بر پیگیری موضوعات مالی و خسارت های کشاورزی، مسایل اجتماعی را نیز در مناطق سیل زده مد نظر قرار دهند و فعالیت ستادها در سطح شهرستانها طبق برنامه برگزار و کارها به صورت منظم انجام شود.

استاندار خوزستان توضیح داد: بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی، خسارتهای کشاورزی مبلغ ۴۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در سطح استان بوده اما ارزش برنج کشت شده امسال در استان دست کم ۵۰ هزار میلیارد ریال است که ۳۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از این رقم تنها در مناطق سیل زده کشت شده با این وجود جهاد کشاورزی روند پرداخت خسارتها را سرعت بخشد.

 سرعت بازسازی در مناطق مختلف سیل زده قابل قبول است

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان نیز گفت: با تدابیر صورت گرفته توسط نماینده عالی دولت در سطح استان و پای کار بودن فرمانداران، سرعت کارها با توجه به وضعیت فعلی خسارات سیل قابل قبول است به ویژه در حوزه بازسازی مسکن ، وضعیت خوبی داریم و این روند همچنان ادامه دارد.

کیامرث حاجی زاده  با اشاره به انجام اقدامات پیشگیرانه پیش از شروع بارندگی ها و ترمیم سیل بندها به عنوان یک مطالبه اصلی بیان کرد: با استفاده از اعتبارات  زیرساختی شهرداریها و دهیاریها مقرر شده ترمیم سیل بندها آغاز شود که البته هم اکنون برخی فرمانداریها مانند فرمانداری اهواز ترمیم سیل‌بند را آغاز کرده اند.

 وی در خصوص وضعیت پروندهای خسارت سیل ثبت شده گفت: خوشبختانه تاکنون پرونده های زیادی از سوی پژوهشگاه فضایی مورد تایید قرار گرفته و تایید شده که این پرونده‌ها بارگذاری شده اند.

لزوم حضور نماینده پژوهشگاه فضایی در مناطق سیل زده خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز بیان کرد: از مجموع ۲۳ هزار و ۴۸۸ پرونده ثبت شده  تاکنون بیش از  ۱۱ هزار پرونده تایید شده، هشت هزار و ۶۹۱ پرونده نیازمند اصلاح است، و مابقی نیز در دست بررسی هستند .

کیخسرو چنگلوایی ادامه داد: صحت پرونده ها بالای ۹۷.۷ درصد بوده است که این موضوع جای تقدیر دارد  و برای پرونده های اصلاحی باید نماینده پژوهشگاه فضایی در استان حاضر شود لذا پیشنهاد ما این است که نماینده پژوهشگاه حدود ۱۰ روز برای بازدید میدانی در استان حضور داشته باشد.

وی با اشاره به ضعف‌های موجود در سامانه سجاد (سامانه ثبت خسارات سیل) افزود: این سامانه فقط خسارات ۱۰۰ درصد را لحاظ می‌کند و اگر بخواهیم خسارتهای ۷۰ یا ۸۰ درصد را در آن ثبت کنیم با مشکل ثبت پرونده رو به رو میشویم همچنین این سامانه برای ثبت خسارت یک قطعه زمین کشاورزی طراحی شده است و اگر کشاورزی بیش از ۲ قطعه زمین داشته باشد قادر به تایید و ثبت آن نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بیان کرد: یک هزار و ۲۰۰ نفر پس از پایان سیل به هر دلیلی برای خسارات خود مراجعه نکرده بودند و اکنون باید برای آن‌ها تشکیل پرونده شود لذا ما درخواست بازشدن مجدد سامانه را برای وارد کردن تقاضای آنها داده ایم.

 وی با اشاره به آغاز کشت پاییزه در استان بیان کرد: با توجه به شروع این کشت اعطای وام چهار درصد می‌تواند به کشاورزان کمک بسیار بزرگی کند.

آغاز احداث سه هزار واحد مسکونی سیل‌زده 

مدیر کل بنیاد مسکن استان خوزستان نیز دراین نشست توضیح داد: کل واحدهای احداثی سه هزار و ۸۲۴ واحد بوده اند که از این تعداد احداث سه هزار واحد آغاز شده است و اسکلت یک هزار و ۱۱۷ واحد نیز به اتمام رسیده است.

مسعود انصاریان با اشاره به ۱۴ هزار و ۹۱۹ واحد تعمیری بیان کرد:از این تعداد ۱۳ هزار و ۴۸۳ واحد تعمیر و به  هشت هزار و ۷۱۳  فقره بلاعوض معیشتی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۰ هزار و ۵۲۱ پرونده به سیستم بانکی معرفی شده  که ۱۴ هزار و ۱۲۲ پرونده منجر به عقد قرداد شده و ۶۳۰ میلیارد ریال نیز پرداخت شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان خوزستان بیان کرد: تا کنون ۲۲ هزار تن سیمان رایگان و ۲ هزار ۸۹۰ تن میلگرد در مناطق سیل زده برای ساخت و بازسازی منازل مسکونی و بناها توزیع شده است.

 وی بیان کرد: با وجود همه بازدید های صورت گرفته یکی از مشکلات ما درخواست های مجدد مردم برای بازدید از منازلشان است، برخی می‌گویند که خانه ما تازه نشست کرده است  این درحالی است اگر بنایی بخواهد نشست کند حداکثر تا یک ماه پس از پایان سیل نشست می کند لذا باید آمارها از یک مقطع مشخص به بعد کاملا بسته شوند.

به گزارش ایرنا، سیلاب فروردین امسال در خوزستان حدود ۱۲۵ هزار میلیارد ریال به تاسیسات عمومی و زیربنایی، صنعتی، کشاورزی و مسکونی خسارت وارد کرد و بر زندگی ۴۰۰ هزار نفر در ۲۱ شهرستان این استان نیز تاثیر گذاشت.

/۶۰۰۲/۷۱۶۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خسارت سیل سیل خوزستان سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۲۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های جامعه ایثارگری دیلم استفاده می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی پنج شنبه شب در نشست با اعضای شورای مشورتی ایثارگران شهرستان دیلم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: امروز به مدد جانفشانی و از خود گذشتگی شهدا و ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس شاهد برقراری امنیت کامل در کشور هستیم و همه ما باید قدردان این نعمت الهی باشیم.

فرماندار شهرستان دیلم بیان داشت: خوشبختانه شورای مشورتی ایثارگران شهرستان دیلم از افرادی تشکیل شده است که خود برخاسته از جامعه ایثارگری هستند و می‌توانند برآیند نظرات خانواده‌های ایثارگران را به مسئولان منتقل و به‌خوبی مسائل و موضوعات این قشر را پیگیری و رصد کنند.

وی به طرح‌های مفید و پیشنهادات سازنده این شورا اشاره کرد و گفت: تکریم خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و پیگیری دغدغه آنها از وظایف مسئولان است چرا که همه ما مدیون این عزیزان هستیم و باید از همه توان خود برای حل مشکلات آنان استفاده کنیم.

در ادامه اعضای شورای مشورتی به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه مشکلات جامعه ایثارگری و دیگر مسائل شهرستان پرداختند و خواستار همراهی مسئولان جهت رفع این مشکلات شدند.

کد خبر 6088783

دیگر خبرها

  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز
  • ظرفیت‌های جامعه ایثارگری دیلم استفاده می‌شود
  • مسئولان عالی کشور نگاه ویژه به بوشهر داشته باشند
  • یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • یکی از مشکلات اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • نگاه ویژه نمایندگان وزیر به مشکلات کلان استان
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • مسئولان فرصت خدمت به مردم را قدر بدانند