Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@13:13:55 GMT

قلعه‌ بختک لیلان را بیشتر بشناسیم

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۴۹۶۹

قلعه‌ بختک لیلان را بیشتر بشناسیم

قعله‌ی باستانی بختک مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است که شهر لیلان را مانند حصاری در برگرفته است.

به گزارش ایسنا، محوطه قلعه بختک لیلان حدود 100 هکتار است. ده ها تپه در این محوطه بررسی شده که بیشترین آن‌ها در جبهه شرقی محوطه قرار گرفته‌اند، تاکنون 46 تپه در اطراف قلعه بختک شناسایی شده است، آثار بررسی سطحی قلعه حاکی از قدمت پیش از تاریخ تا دوره اسلامی این قلعه بوده و آثار دوره ساسانی و اشکانی نیز  در آن به چشم می خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باستان شناسان معتقدند آثار یافت شده از قلعه بختک لیلان با ۳ هزار سال قدمت در شهرستان ملکان، به احتمال وجود شهر تاریخی شیز در این منطقه اعتبار بیشتری می‌بخشد.

قلعه بختک مربوط به هزاره‌های اول، دوم، سوم و چهارم پیش از میلاد مسیح است، این قلعه در 19 مرداد 1379 با شماره 2780 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، از این قلعه در دوران ساسانی به عنوان پایتخت زمستانی نیز استفاده می شد و آتشکده آذرگشسب در آن قرار دارد.

اقدامات اکتشاف و مرمت قلعه براساس طرح ارائه شده از سوی محققین دانشگاه تهران  انجام می‌شود

فرماندار شهرستان ملکان در گفت‌گو با ایسنا، در خصوص قلعه‌ی تاریخی بختک لیلان، اظهار کرد: قدمت این قلعه مربوط به دوره‌ی اشکانیان و ساسانیان بوده و در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است.

محمدباقر خانی افزود: امسال نیز به عنوان پایگاه ملی قلعه شهر مصوب و مدیر پایگاه آن نیز منصوب شده است و اقدامات مربوط به اکتشافات، بازسازی و مرمت آن نیز انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر کل قلعه‌ی بختک زیر خاک باقی مانده است، گفت: قسمتی از برج‌های قلعه‌ی بختک کشف شده و مرمت آن نیز انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به این‌که کل قلعه زیر خاک مدفون شده، بنای آن نیز سالم باقی مانده است، سالانه اقداماتی در راستای اکتشاف آن نیز توسط پایگاه ملی قلعه انجام خواهد شد تا محلی برای بازدید گردشگران شود.

خانی با بیان این‌که قلعه‌ی بختک لیلان به مساحت 100 هکتار است، گفت: کل قلعه با تپه‌های اقماری کشف شده و اکنون نیز حفاظت می‌شود.

وی در خصوص تصویر منتشره شده مبنی بر تخریب قلعه‌ی باستانی بختک لیلان واقع در ملکان توسط پیمانکار سازمان میراث فرهنگی استان، اظهار کرد: هیچ گونه تخریبی در این قلعه وجود ندارد بلکه اقدامات اکتشاف و مرمت این قلعه براساس طرح ارائه شده از سوی محققین دانشگاه تهران و شورای راهبردی قلعه‌ی بختک،  انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که آثار تاریخی بسیار حساس بوده، اکتشاف و مرمت این اثر تاریخی نیز توسط افراد باتجربه و زیر نظر پایگاه ملی قلعه و با نظارت شورای راهبردی انجام می‌شود، طی آخرین بازدید از این قلعه، تمامی مراحل بازسازی و مرمت این قلعه به طور کارشناسی براساس مصوبات شورای راهبردی و زیر نظر پایگاه‌های ملی میراث فرهنگی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به گستردگی عرصه‌ی قلعه‌ بختک لیلان، مراحل مرمت و بازسای آن به مرور زمان انجام می‌شود برای این‌که بتوانیم از این مکان تاریخی محافظت کنیم، پیش بینی می‌شود با استقرار وسیع پایگاه ملی در قلعه شهر، کل عرصه تا 10 سال آینده کشف شده و برای بازدید گردشگران فراهم شود.

دیوار خشتی حفاظتی قلعه بختک در حال ساخت است

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلعه بختک لیلان نیز از تداوم اقدامات حفاظتی و ساماندهی قلعه تاریخی در شهرستان ملکان خبر داد.

"وحید خادمی" با بیان این‌که مراحل حفاظت و ساماندهی آثار معماری "قلعه تاریخی بختک" در حال اجرا است، ادامه داد: سال های گذشته، عملیات کاوش در این محوطه تاریخی انجام شده و اکنون اقدامات حفاظتی و ساماندهی آثار معماری این قلعه تاریخی در حال اجراست.

وی با بیان این‌که طی سال‌های گذشته در اطراف قلعه بختک دیوار کاهگلی حفاظتی ساخته شده بود، گفت: پس از اتمام کاوش ها و آغاز اقدامات ساماندهی، دیواره کاهگلی پیرامون آثار معماری این قلعه جهت حفاظت از تغییرات آب و هوایی ساخته شد، تا در مراحل بعدی دیواره حفاظتی خشتی جایگزین آن شود.

خادمی با بیان این‌که دیوار خشتی حفاظتی قلعه بختک در حال ساخت است، اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی شهرستان و لزوم حفاظت بیشتر آثار معماری از تغییرات اقلیمی دیوار کاهگلی که پیش از این طی سال های گذشته ساخته شده بود تخریب و دیوار خشتی حفاظتی پیرامون دیوار و برج اصلی این قلعه در حال ساخت است.


گفتنی است؛ شهر باستانی لیلان که پس از اسلام به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای آذربایجان مطرح می‌شد، بر اثر زلزله‌ها، سیل‌ها و سایر بلایای طبیعی از بین رفته ‌است و امروزه تنها شهری متروکه در معرض دید قرار دارد. در سال‌های اخیر هم با توجه به باستانی بودن منطقه، کاوشگران و مورخان بسیاری در محل شهر باستانی لیلان مشغول به تحقیق و جستجو شده‌اند.

لِیلان جنوبی‌ترین شهر استان آذربایجان شرقی و مرکز اداری بخش لیلان، شهرستان ملکان است.

این شهر در ۲۰ کیلومتری جنوب‌شرق ملکان،‌ ۱۶۳‌کیلومتری جنوب‌غرب تبریز و ۶۷۸ کیلومتری شمال‌غرب تهران واقع ‌است.

گزارش از: لیلا جلیلی، خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قلعه بختک لیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۴۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی بویری در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به وضعیت ویترین‌ها و آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آن‌ها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌ فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌ جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.


سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالارهای موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی مرمت‌ شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، عیلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند، افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آن‌ها نامطلوب و به علت حساسیت آن‌ها سال‌ها بود که دست‌ نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد.

همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استانداردهای جهانی این حوزه و استحکام‌ بخشی ساختار نیز روی آن‌ها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری بیان کرد: موزه باستان‌ شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899653

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد