Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار همدان گفت: امروز همدان با تمام داشته‌های خود، نتوانسته است به حقش دست پیدا کند و مدیریت شهری همدان این آمادگی را دارد تا در راستای ثبت جهانی آثار این شهر هر تلاشی که نیاز هست انجام دهد.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، عباس صوفی صبح دوشنبه یکم مهرماه در آئین افتتاحیه اجلاس جهانی «راه ابریشم» در همدان، با بیان اینکه همدان به عنوان نخستین پایتخت ایران و شهری با بیش از ۵ هزار سال مدنیت و 500 سال پایتختی، همواره خاستگاه تاریخ و فرهنگ و هنر بوده است، عنوان کرد: این شهر با برج و باروهایش، با مهندسی دایره وارش و با آب و هوای کوهستانی و بی‌مثالش در طول تاریخ همیشه مستحکم و با اقتدار ایستاده و حتی پس برخی تهاجم‌ها، بار دیگر ققنوس وار سر بلند کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همدان از گذشته‌های دور تا کنون شهر بازرگانی بوده و به واسطه قرار گرفتنش در مسیر راه ابریشم حلقه اتصال شرق به غرب بوده است. از شیان تا هتیان تا اوزکند و کاشمر و سمرقند و تا بغداد و دمشق و استانبول و رم، همه و همه برای مبادلات تجاری خود از شرقی‌ترین نقطه آسیا تا قلب اروپا از همدان می‌گذشتند و مبهوت تاریخ و عظمت و بزرگی این شهر بودند و هنوز هم همدان در آسمان پرستاره راه ابریشم می‌درخشد و هیچ ‌گاه در  این راه کم فروغ نخواهد شد.

صوفی ادامه داد: همدان جلوه کم‌نظیری از تجمع فرهنگ و ادیان مختلف در یک نقطه جغرافیایی است. شهری که سال‌های سال پیروان ادیان مختلف الهی در آن در کنار هم زیسته‌اند و هنوز هم آثار این زیستن در گوشه گوشه شهر هویداست.

وی اظهار کرد: همدان به ویژه بعد از ظهور تمدن بزرگ اسلامی نقش بی‌بدیلی در مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته، این دیار 8 هزار شهید تقدیم ایران اسلامی عزیزکرده و در طول سال‌ها عالمان و عارفان و دانشمندان و قهرمانان بسیاری را در دامن خود پرورانده است.

شهردار همدان بیان کرد: شهرداری همدان نیز در حال حاضر به عنوان نخستین شهرداری جهان افتخار عضویت در بین اعضای سازمان جهانی جهانگردی را دارد و نیز پایلوت شهر سبز پایدار مجمع جهانی شهرهای اسلامی است و اکنون به عنوان کهن‌ترین شهر جهان بر خود می‌بالد که مردان و زنانی را از سرزمین‌هایی با تاریخ و فرهنگ غنی دور هم جمع کرده تا پیرامون یکی از بزرگ‌ترین میراث معنوی بشریت یعنی راه ابریشم با هم تبادل نظر کنند.

وی ابرازخرسندی کرد در این چند روز با نگاه‌های ژرف و اندیشمندانه بزرگان حاضر در این اجلاس آشنا شده و صحبت‌های آنان را پیرامون تبادلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بشنویم و گفت: به طور قطع در این راستا سازمان جهانی یونسکو به عنوان متولی اصلی حراست میراث تاریخی، طبیعی و معنوی بشر در دنیا می‌تواند نقش محوری در حفاظت از آثار برجامانده از راه ابریشم داشته باشد و به کمک کشورهای عضو این اجلاس بیاید.

صوفی خاطرنشان کرد: همدان نیز این آمادگی را دارد تا در راستای حفظ و حراست از میراث معنوی راه ابریشم هر قدمی که لازم است بردارد اما انتظار ما به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های جهان این است که همدان با داشتن آثار بی‌نظیری چون تپه هگمتانه، کتیبه‌های گنجنامه، گنبد علویان، دستکندهای ارزانفود و دیگر آثار کم نظیر سهمی در ثبت جهانی آثار تاریخی در سازمان جهانی یونسکو داشته باشد.

وی اضافه کرد: در کنار آثار بی مثال شهر همدان، غار علیصدر، به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی جهان که قابلیت قایقرانی دارد نیز می‌تواند به عنوان یک اثر طبیعی در یونسکو ثبت شود.

شهردار همدان اعلام کرد: امروز همدان با تمام داشته‌های خود، نتوانسته است به حقش دست پیدا کند و مدیریت شهری همدان این آمادگی را دارد تا در راستای ثبت جهانی آثار این شهر هر تلاشی که نیاز هست انجام دهد در این راستا دست همکاری خود را به سوی سازمان جهانی یونسکو دراز کرده و امیدواریم با نگاه بلند مدیران این مجموعه بتوانیم کاری ماندگار برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران انجام دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری راه ابریشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۶۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد

حسین سلطانی با بیان اینکه  وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد گفت:‌ این شرایط جوی تا اواسط هفته جاری ادامه می یابد.

وی با بیان اینکه تا اواسط هفته جاری بارندگی برای استان پیش بینی نشده است، یادآور شد: تا روز سه شنبه هفته جاری دمای هوا نیز به صورت تدریجی افزایش و از روز چهارشنبه تا آخر هفته دمای هوا در اغلب مناطق استان کاهش می یابد و هوا خنک خواهد شد.

سلطانی اظهار داشت: دمای فعلی شهر زنجان ۱۲ درجه سانتیگراد بوده که این میزان نسبت به روز گذشته در همین ساعت یک درجه افزایش یافته است.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای شهرهای استان، گفت: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان چهار و ۲۵ درجه، ابهر چهار و ۲۵، خرمدره ۶ و ۲۳ درجه، آب‌بر ۱۴ و ۲۹ درجه، قیدار ۶ و ۲۱ درجه، سلطانیه ۲ و ۲۳ درجه و ماهنشان ۱۱ و ۲۷ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟
  • سامانه بارشی وارد آذربایجان شرقی می‌شود
  • این رویداد در خدمت ایجاد مشارکت میان جامعه پژوهشگران برگزار شد
  • سرمربی تایلند: ایران نتوانسته راحت رقبا را شکست دهد
  • وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد