Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@01:54:49 GMT

صادرات بیش از ۵۷ میلیون دلار کالای غیرنفتی از قم

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۶۵۰۸

صادرات بیش از ۵۷ میلیون دلار کالای غیرنفتی از قم

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - هیفاء پردل: ۶ ماه از سالی که با تدبیر مقام معظم رهبری به نام «رونق تولید» نامگذاری شده است می‌گذرد؛ سالی که با خروج آمریکا از برجام به دنبال آن شدیدترین فشارهای اقتصادی و یا در واقع جنگ اقتصادی به ایران اسلامی تحمیل شد.

مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۹۸ با عنوان رونق تولید هدف‌های بلند مدتی را مدنظر دارند و آن این که مردم و مسئولان به سوی بخش‌های مختلف اقتصادی بیشتر توجه کنند چرا که طبق فرمایش ایشان مسئله فوری کشور و جدی هم‌چنین اولویت نخست کشور در این شرایط فعلی مسئله «اقتصاد» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان قم هم که طبق گفته‌های مسئولان اجرایی به ویژه استاندار قم در مسیر رونق تولید در حال حرکت است و برای این منظور هم برنامه‌های مختلف اجرا و تسهیلات ویژه‌ای برای واحدهای تولیدی و ارتقای آن‌ها پرداخت شده است به طوری که استان قم را در زمینه پرداخت تسهیلات رونق تولید در رده دهم کشور جای داده است.

با توجه به اهمیت رونق تولید و توسعه واحدهای تولیدی در استان مسئولان اجرایی و استانداری نشست‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را یک هفته در میان در کنار سرکشی و بازدید از واحدهای تولیدی در کنار این واحدهای تولیدی برگزار می‌کنند.

طبق گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در پنج ماهه ابتدای امسال در این استان، ۱۱ واحد صنعتی راکد و غیر فعال با اشتغال‌زایی ۱۱۰ نفر در زمینه تولید صنایع غذایی، کفش و دمپایی و هم‌چنین محصولات پلاستیکی و معدنی فعال شده و به چرخه تولید بازگشته است هم‌چنین در این مدت بیش از ۵۷ میلیون دلار کالای غیرنفتی به کشورهای هدف صادر شده است.

هرچند مسئولان اجرایی رونق واحدهای تولیدی و رفع موانع پیش روی آن‌ها را اولویت توسعه استان دانسته و در رفع موانع تولید و کسب و کار در استان برنامه‌ریزی و مصوبات خوبی داشتند هنوز ابتدای راه بوده و برای رسیدن به افق‌های مطلوبی در شرایط جنگ اقتصادی نیاز به عزم جدی‌تری دارد.

احیای واحدهای راکد و برگشت آن‌ها به چرخه اقتصاد و تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به رفع موانع تولید و تسهیل در رونق واحدهای تولیدی می‌گوید: در گام نخست ۲۵۰ واحد صنعتی راکد دارای ماشین آلات در این استان شناسایی شده که در گام اول ۱۵۰ واحد عارضه‌یابی و برای احیای ۳۰ واحد از آن‌ها به چرخه تولید تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است.

محمود سیجانی می‌افزاید: طی پنج ماه گذشته تعداد ۱۱ واحد صنعتی راکد و غیر فعال با اشتغال ۱۱۰ نفر در زمینه تولید صنایع غذایی، کفش و دمپایی، محصولات پلاستیکی و صنایع معدنی و شیمیایی فعال و به چرخه تولید بازگشته‌اند.

طی پنج ماه گذشته ۱۱ واحد صنعتی راکد و غیر فعال با اشتغال ۱۱۰ نفر به چرخه تولید بازگشته‌اند

وی افزود: در این مدت هم‌چنین تعداد ۱۲۴ طرح و واحد صنعتی به میزان ۳ هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند که علاوه بر آن با پرداخت تسهیلات مستقیم ثبت شده تاکنون ۹ هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال در بخش صنعت و معدن و در مجموع در ۳ بخش صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و گردشگری تاکنون ۱۲ هزار و ۵۹ میلیارد ریال تسهیلات در سامانه ثبت شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار می‌کند: کمیته نظارت بر هزینه کرد تسهیلات رونق تولید طی بازدید از ۶۴ واحد تولیدی در سال گذشته ۲ هزار و ۳۷۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است که باعث شده برای ۳ هزار و ۳۶۵ نفر تثبیت اشتغال و ۳۵۳ نفر فرصت شغلی ایجاد شود.

وی ضمن ارائه گزارشی درباره مصوبات «کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان» بیان می‌کند: در ۵ ماهه ابتدای امسال تعداد ۱۸ جلسه اصلی کارگروه و ۳۴ جلسه فرعی به همراه ۲۹۵ مصوبه برای ۷۷ واحد صنعتی، کشاورزی و ۱۱ واحد گردشگری تصویب شده که ۶۰۴ مصوبه این کارگروه اجرایی شده است.

رشد صادرات دومین شهر مذهبی کشور در بدترین فشار و تحریم

سیجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد میزان صادرات در ۵ ماهه ابتدای امسال می‌گوید: میزان صادرات کالاهای غیر نفتی از گمرک این استان ۵۸ هزار تن بوده که بیش از ۵۷ میلیون دلار ارزش داشته است و عمده کالاهای صادراتی استان قم مواد پلاستیکی، محصولات فلزی، صنایع شیمیایی و فرآورده‌های غلات از قبیل، اسنک، کیک و بیسکویت و ویفر هم‌چنین سوخت‌ها و روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر و وسایل مکانیکی، شیرآلات بهداشتی و ماشین لباسشویی بوده است.

وی به بازارهای هدف در زمینه صادرات استان قم اشاره کرد و گفت: عمده کشورهای صادراتی و بازارهای هدف استان قم را کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه، امارات، ارمنستان و آذربایجان، ازبکستان و کشور چین هستند در ضمن صادرات استان بر اساس میزان مبدأ تولید ۹۸ هزار تن و به ارزش ۹۶ میلیون دلار است، واردات استان قم هم در این مدت به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار با وزن ۳۰ هزار تن بوده است.

رئیس سازمان، صنعت، معدن و تجارت قم افزود: استان قم اضافه بر این که در زمینه تولید حرفی برای گفتن دارد دارای دو پهنه اکتشافی مصوب است که در اختیار سازمان زمین شناسی قرار گرفته تا در زمینه اکتشافات اقدام شود؛ همچنین منطقه حوض سلطان در اختیار شرکت ملی مس ایران قرار گرفته تا برای اکتشاف مس قرار گیرد.

وی ادامه داد:‌ به طور کلی ۱۷۹ پروانه بهره‌برداری معدن در قم صادر شده که دارای بهره‌بردار بوده و ۲۴ فقره در لیست مزایده قرار دارد از این میزان حقوق دولتی وصول شده طی پنج ماه در سال ۹۸ مبلغ ۱۲ میلیارد ریال می‌باشد.

حرکت به سمت سرمایه‌گذاری‌های جدید

سیجانی می‌گوید: طی پنج ماه گذشته در سال ۹۸ تعداد ۳۴۱ فقره جواز تأسیس ایجادی بدون برند با ۱۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی اشغال زایی برای ۵ هزار و ۷۶۰ نفر و هم‌چنین ۲۶ فقره جواز تأسیس توسعه واحدهای موجود با ۱۷۵۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای ۱۰۰۷ نفر صادر شده است.

۱۷۹ پروانه بهره‌برداری معدن در قم صادر شده  و ۲۴ فقره در لیست مزایده قرار دارد

به گفته وی، در مجموع کل جواز تأسیس موجود استان ۲ هزار و ۳۸۲ مجوز برای اشتغال‌زایی ۴۲ هزار و ۶۳۵ نفر و با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳ میلیارد ریال می‌باشد که این شاخص بیانگر میل و انگیزه برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در استان است.

رئیس سازمان، صنعت، معدن و تجارت استان قم اظهار می‌کند: در این ۵ ماهه ۸۴ کارت بازرگانی در بخش تولیدی و تعداد ۵۷ کارت بازرگانی در بخش تجارت صادر و تمدید شده است که در مجموع تعداد کارت‌های بازرگانی ۶۷۸ فقره می‌باشد و در این مدت ۵ کارت هم ابطال شده است.

گفتنی است؛ در سند اشتغال استان ۴۲ درصد اشتغال و ۵۱ درصد سرمایه‌گذاری به این بخش اختصاص دارد و متوسط سرمایه‌گذاری هر واحد صنعتی در استان ۲۵ میلیارد ریال و متوسط اشتغال در هر واحد صنعتی در قم ۱۷ نفر است.

کد خبر 4726151

منبع: مهر

کلیدواژه: قم سازمان صنعت معدن و تجارت قم هفته دفاع مقدس قزوین اربعین حسینی شهرکرد بوشهر شیراز اربعین 98 خطبه های نماز جمعه سانحه تصادف گرگان ایلام بیرجند استانداری سمنان دفاع مقدس جنگ تحمیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۶۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مطلبی گفت: سال گذشته حدود ۵۷۷ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۶۴ میلیون دلار به کشور‌های مختلف صادر شده است.
او عنوان کرد: در همین مدت ۲۴۶ هزار تن کالا به ارزش ۶۸۵ میلیون دلار واردشده که عمدتا مربوط به خطوط تولید واحد‌های صنعتی بوده است.
مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه افزود: در حوزۀ ترانزیت خارجی نیز حدود ۲۰۳ هزارتن کالا انجام شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱، حدود ۴۶ درصد رشد داشتیم.

دیگر خبرها

  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک چین
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • ۱۲ زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور ۲۷ واحد تولید در اکسپو
  • ۳ واحد صنفی متخلف در ورامین پلمپ شد
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه