Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، امروز در بخشی از این نشست مرندی مقدم وجود ضایعات در سیستم خرید تضمینی گندم را تایید کرد و گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در خرید تضمینی گندم در مواردی برای اینکه بتوانند پول بیشتری از خریدار گندم دریافت کنند، گندم را با ناخالصی‌هایی مخلوط کرده‌اند؛ من در بازدیدی که از یکی از کارخانه‌های آردسازی داشتم این موضوع را از نزدیک دیدم اما به دلیل اینکه سازمان ملی استاندارد مسئول نظارت بر کیفیت گندم نیست، از میزان دقیق آن اطلاعی ندارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد درباره این موضوع کار نکرده و گزارشی ندارد، درباره میزان این ناخالصی‌ها در گندم اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: سازمان ملی استاندارد فقط میزان فلزات سنگین و مایکوتوکسین‌ها در گندم وارداتی را؛ کنترل می‌کند.

دلیل این اظهارات معاون سازمان ملی استاندارد مبنی بر عدم تهیه گزارشی از سوی استاندارد در این رابطه، این است که طبق قانون سازمان ملی استاندارد ایران مسئولیتی در زمینه نظارت بر کیفیت گندم نداشته و  به گفته غلامرضا امینی - مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غیرفلزی این سازمان - " گندم مشمول مقررات استاندارد اجباری نیست و سازمان ملی استاندارد هیچ کنترل و نظارتی بر موضوع گندم نداشته و در این رابطه مسئولیتی بر عهده این سازمان نیست؛ بلکه متولی اصلی محصولات کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی است و بررسی‌ها و کنترل‌ها بر گندم در موسسات تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود".

وی همچنین گفته بود که" با توجه به اینکه سازمان ملی استاندارد در حوزه واحدهای‌های تولیدی فعالیت دارد و گندم ماده اولیه واحدهای آردسازی است، این واحدها را موظف کردیم که از گندم منطبق بر استاندارد در فرایند تولید استفاده کنند، چراکه اگر گندم دارای استانداردهای کیفی پایین‌تری باشد، هزینه و وقت زیادی را به کارخانه‌های آرد تحمیل خواهد کرد".

در ادامه این نشست خبری، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران درباره اینکه کدام نهاد باید به موضوع وجود ضایعات در گندم خرید تضمینی، رسیدگی کند؟ تصریح کرد: مسئولیت این موضوع با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غله است که خرید تضمینی گندم را انجام می‌دهند، چرا که اگر میزان ضایعات به درستی اعلام شده باشد، این پول از جیب مردم به نفع عده‌ای از فروشندگان گندم تمام می‌شود.

مرندی مقدم همچنین درباره تاثیر وجود ضایعات در گندم بر سلامتی مصرف‌کنندگان، اظهار کرد: این موضوع ارتباطی به کیفیت گندم ندارد. داخل گندم مقداری سنگ و آشغال است که در کارخانه‌های آردسازی الک می‌شود. البته گندم مشمول استاندرد اجباری نیست و سازمان ملی استاندارد هیچ نظارتی بر آن ندارد.

این اظهارات در حالی است که هفته گذشته رییس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران موضوع وجود فسادی گسترده‌ در سیستم خرید تضمینی گندم را مطرح کرد و گفت که "دلالان سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان را به عنوان گندم وارد پروسه خرید و فروش و تحویل گندم به دولت می‌کنند؛ اما پاسخ وزیر جهاد کشاورزی به هشدارها نسبت به این موضوع این بوده که "اشکالی ندارد، به جیب کشاورز می‌رود".

به گفته محمدرضا مرتضوی، "طبق قانون در فرایند خرید تضمینی گندم برای جلوگیری از تحویل ضایعات و شن و خاک همراه گندم، باید از توری استاندارد ۲۰*۲ استفاده کنند اما مسوولان مربوطه برای آنکه تخلف خودشان را بپوشانند، به‌ جای استفاده از توری استاندارد از توری غیر استاندارد ۲*۲ که ضایعات و شن و خاک را از خود عبور نمی‌دهد، در مراکز خرید گندم استفاده می‌کنند".

سه روز بعد از این اظهارات وزارت جهاد کشاورزی برای تکذیب این موضوع در جوابیه‌ای که ارسال کرد اعلام کرد که "امسال نیز مانند همه سال‌های گذشته از ابزار سنجش (الک) مشابه استفاده شده است و... وجود ناخالصی نامتعارف در گندم خریداری شده و اختلاط آن با خاک، ادعایی کاملا کذب بوده، صحت نداشته و قویا تکذیب می‌شود"؛ این در حالی است که مدیرکل سازمان ملی استاندارد پیشتر اعلام کرده بود که توری (الک) گندم مورد استفاده در فرایند خرید تضمینی گندم، با استاندارد ملی ایران انطباق ندارد.

حالا معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز وجود ضایعات در گندم خرید تضمینی را تایید کرده و وزارت جهاد کشاورزی را مسئول رسیدگی به این مسئله دانسته است.

امروز (دوشنبه) نشست خبری وحید مرندی مقدم - معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران - در محل این سازمان برگزار شد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: وزارت جهاد كشاورزي گندم آلوده سازمان ملی استاندارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۵۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجید نبی پور ظهر امروز یکشنبه در بازدید از یکی از مراکز خرید گندم در شهرستان حمیدیه با بیان اینکه امسال ۷۵۴ هزار هکتار از مزارع خوزستان زیر کشت گندم رفت، به ورود سامانه بارشی در مرحله برداشت گندم به استان اشاره کرد و افزود: ۸۶۴ هزار تن گندم از مزارع استان پیش از آغاز بارش‌ها برداشت شده بود که از این میزان ۵۶۰ هزار تن گندم در مراکز خرید روباز انبار و بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم به سیلوها منتقل شده بود.

نبی پور اضافه کرد: با توجه به هشدارهایی که صادر شده بود، جلسه‌های متعددی با ارگان‌های مربوطه از جمله استانداری، جهاد کشاورزی، اداره کل غله و بازرگانی، تعاون روستایی برگزار شد و با همکاری گمرک نیز کامیون‌های حمل کالا به سمت حمل محصول گندم برای انتقال از مراکز روباز به مراکز مسقف سوق داده شد.

وی با بیان اینکه در کمتر از یک هفته ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف استان خوزستان انتقال داده شد، تصریح کرد: مرکز خرید حمیدیه یکی از مراکز مهمی است که حدود ۱۶ هزار تن گندم در آن انبار شده است؛ همچنین کمتر از ۵ درصد از گندم‌های خریداری شده در مراکز خرید روباز باقی مانده که در مدت امروز تا فردا به مراکز مسقف انتقال داده خواهد شد.

وی ادامه داد: در طول سه روز بارندگی با استفاده از پوشش‌های پلاستیکی و برزنتی گندم موجود در مراکز خرید روباز پوشانده شد و از این رو مردم نگران وارد شدن خسارت به محصول گندم موجود در مراکز خرید نباشند.

نبی پور افزود: به حدود ۱۰۰ هزار هکتار از مزارعی که برداشت گندم در آنها صورت نگرفته بود، خسارت بین ۲۰ تا ۷۰ درصدی با میانگین ۴۰ درصد ناشی از ناشی از تگرگ، آب‌گرفتگی و… وارد شده است.

وی تصریح کرد: در روزهای آینده برآورد خسارات مزارع برداشت نشده که ۵۰ درصد از کل مزارع گندم را تشکیل می‌دهد، انجام خواهد شد.

نبی پور اظهار کرد: حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کمباین در سال جاری برای برداشت محصول گندم در خوزستان به کار گرفته شد که این میزان در سال گذشته ۲ هزار و۲۰۰ دستگاه بود؛ همچنین سرعت برداشت نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر بود که در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ هزار تن محصول بیشتر برداشت شده است.

کد خبر 6097334

دیگر خبرها

  • بیش از ۱.۳ میلیون تن گندم خریداری شد اما ریالی پرداخت نشد
  • راه اندازی ۳۵ مرکز خرید گندم و کلزا در لرستان
  • خرید گندم از کشاورزان
  • موضوع اصلاح قیمت خرید گندم به درخواست کشاورزان پیگیری شد
  • آغاز خرید گندم با نرخ هر کیلو ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از هفته آینده
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • پیش‌بینی تولید ۱۶۰ هزار تن گندم در بیله‌سوار
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • ۱۳۰ هزار تن گندم در سیلوهای استان کرمان ذخیره شد
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد