Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-27@00:03:18 GMT

آیا رابطه نفتی اعضای اکو عمیق‌تر می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۸۶۶۷

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اکو Economic Cooperation Organization یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار آن را پایه‌ریزی کردند.

این سازمان در ابتدا با نام «آر سی دی» آغاز به کار کرد. پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷  کار سازمان با وقفه مواجه شد و در سال ۱۳۶۴ با نام «اکو» حیات خود را از سر گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. این سازمان هم‌اکنون با ده عضو، امکانات نفت، گاز و صنعتی را در اختیار دارد.

طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور است. این سازمان هم‌چنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند. 

به گفته بهزاد محمدی مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی وزرای نفت کشورهای عضو این سازمان روز چهارشنبه سوم مهرماه با وزیر نفت کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت. 

در این ارتباط و امکان بهره گرفتن ایران از تعمیق همکاری کشورهای عضو اکو بخصوص در عرصه نفت و گاز علی اصغر زرگر به ایلنا گفت: کشورهای عضو این سازمان هنوز به لحاظ اقتصادی آنگونه که باید و شاید نتوانسته‌اند همگرایی داشته باشند، در حالی که  این کشورها همسایگان ایران هستند و می‌توانند لابی ارتباط با دیگر کشورها در مناطق دورتر باشند.

وی افزود: با توجه به وضعیتی که ایران به لحاظ تحریم دارد، اگر بتوانیم اکو را فعال‌تر کرده و تبادلات و همگرایی بیشتری داشته باشیم، راحت‌تر از این شرایط عبور می‌کنیم.

این کارشناس حوزه اقتصاد سیاسی تصریح کرد: البته سیاست خارجی این کشورها رویکرد متفاوتی دارد و اقتصادشان به شکلی نیست که مکمل هم باشند، برای توسعه اقتصادی به کشورهای صنعتی نگاه می‌کنند و بیشتر مراودات صادرات و واردات با کشورهای پیشرفته صنعتی است. بنابراین اگر ایران سعی کند بخش‌هایی از اقتصاد را که این کشورها می‌توانند مکمل هم باشند شناسایی و ارزیابی مجدد کند آینده خوبی برای این کشورها رقم خواهد خورد.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی این کشورها می‌توانند با پول ملی و یا به بصورت پایاپای به رونق اقتصادی بپردازند، ضمن اینکه ایران نیز تا حدی از تنگنای تحریم عبور کند.

زرگر اظهار داشت: ایران تاکنون با هر یک از کشورهای عضو این سازمان به تنهایی رابطه خوب اقتصادی داشته اما در قالب کشورهای سازمان اکو همکاری قابل قبولی نداشته‌اند. تاکنون سعی نشده شناخت کاملی از مسائل اقتصادی و بازرگانی در حوزه اکو داشته باشیم، یعنی نمی‌دانیم در چه جاهایی همگرایی و در چه نقاطی واگرایی داریم.

وی خاطرنشان کرد: باید سعی شود واگرایی‌ها کاهش یابد و سازمان اکو به نحوی تقویت شود که از نظر اقتصادی قدرتمند و وزنه‌ای در رقابت با سایر سازمان‌های اقتصادی بین المللی باشد.

این کارشناس حوزه اقتصاد سیاسی بیان کرد: ایران یکی از مهمترین کشورهای فعال در حوزه نفت و گاز است با توجه به تحریم‌ها می‌تواند از این روابط و همکاری با این کشورها در قالب یک سازمان با اهداف مشخص و واحد بهره ببرد و این همکاری روزنه‌ای در تبادل  و تعمیق همکاری‌های نفتی و گازی باشد. ما می‌توانیم از این سازمان برای فروش نفت استفاده کنیم، چرا که با توجه به وجود راه‌های زمینی، ریلی و مرز خاکی امکان ارتباط آسان‌تری خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: ترکیه بارها اعلام کرده ما تابعی از سیاست‌های آمریکا نیستیم و نیاز نفت و گاز خود را از ایران تامین می‌کنیم، حتی در رابطه با کشتی سرگردان، این کشور حاضر بود نفت آن را تخلیه کند، روابط گازی که با ترکمنستان داریم شرایط خوبی را پیش روی ما قرار می‌دهد، کشورهای دیگر عضو این سازمان هم بعضا می‌توانند مشتریان خوبی برای ایران باشند و در قبال آن کالای مورد نیاز ما را تامین و یا تبادل کالا صورت بگیرد.

زرگر گفت: در هر حال در شرایط کنونی علاوه بر پیام مثبت همکاری این کشورها تبادل افکار وزرای نفت اعضای اکو می‌تواند راهکارها و پیشنهادات مثمرثمری را نوید ببخشد. علاوه بر اینها با توجه به عرضه نفت و بنزین ایران در بورس و اینکه شاید مشتریان احتمالی این کالاها کشورهای عضو اکو باشند تبادل افکار وزرا می‌تواند معاملات را تسهیل و مشکلات بخش خصوصی خریدار و فروشنده این کالاها را رفع کند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تاجیکستان حمل و نقل قزاقستان نفت پول ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۸۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش خبرگزاری مهر، شایسته مراد زاده معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در دیدار با علی‌اکبر صفای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر علاقه‌مندی دولت این کشور برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در بندر چابهار تاکید کرد.

معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در این نشست افزود: روابط دو جانبه تجاری و اقتصادی بین تهران و دوشنبه در سطح خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی مشترک بین ایران و تاجیکستان، اظهار داشت: در ۲ سال گذشته سطح روابط اقتصادی و جابه‌جایی کالا بین دو کشور رو به رشد بوده و افزایش یافته است.

مراد زاده همچنین از علاقه تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار خبر داد.

اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه روابط تجاری با کشورهای فارسی زبان

در این دیدار همچنین علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه به ویژه با کشورهای فارسی زبان، تاکید کرد: رویکرد تهران در توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی با کشورهای همسایه، منافع برد- برد و اشتراکی برای همه فعالان اقتصادی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و اهتمام وزیر راه و شهرسازی ایران برای اتصال بندر چابهار به راه‌آهن سراسری کشور در یک سال آینده، تاکید کرد: با حضور دولت هند و سرمایه‌گذاری یک شرکت هندی در بندر چابهار، علاوه بر ارتقای ظرفیت‌های زیرساختی و تجهیزاتی این بندر، عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار نیز به بیش از پنج میلیون تن افزایش یافته است.

صفایی با بیان اینکه آینده تجاری و بازرگانی بسیار خوبی در انتظار بندر چابهار است، افزود: هم اکنون کشتی‌های لاینر به صورت مستقیم از هند و چین در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می‌کنند.

وی با استقبال از سرمایه‌گذاری زیرساختی دولت و شرکت‌های خصوصی مورد تأیید تاجیکستان در بندر چابهار برای ساخت محوطه لجستیکی در این بندر تاکید کرد: مدل اقتصادی و بازرگانی مد نظر دولت تاجیکستان، میزان و مدت قرارداد سرمایه‌گذاری این کشور در بندر اقیانوسی چابهار را تعیین خواهد کرد.

به گفته صفایی، سرمایه‌گذار تاجیکی این امکان را دارد با ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار، از آن برای ترانزیت کالاهای کشورش و کالاهای سایر کشورها استفاده کند و از تسهیلات و تخفیف‌های ترانزیتی بندر چابهار بهره ببرد.

کد خبر 6087361 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود
  • اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار