Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@22:59:29 GMT

اسناد دفاع مقدس باید از آرشیوها خارج شود

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۸۵۲۴

اسناد دفاع مقدس باید از آرشیوها خارج شود

سردار حسینعلی یوسفعلی زاده روز سه شنبه در مراسم رونمایی از مجموعه نشریه‌ها و مجموعۀ موضوعی دوره دفاع مقدس موجود در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی که در محل گنجینه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی برگزار شد افزود: دغدغۀ مشترک پیشکسوتان و حماسه‌سازان دفاع مقدس این است که این رویداد بزرگ در لابه‌لای حوادث تاریخ فراموش نشود و دشمنان آن را تحریف نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص ادامه داد: بنا به گفته ایشان سال‌های دفاع مقدس به مثابۀ گنج ماست و ما باید هرچه بیشتر از این گنجینه در تولید آثار فاخر ادبی، تألیف کتاب‌های عمیق علمی‌ و پژوهشی و تولید نمایشنامه، فیلم و سریال استفاده کنیم و دفاع مقدس را ماندگار کنیم.

او ادامه داد: دشمن تلاش می‌کند تا این صفحۀ روشن ایستادگی، مقاومت و رشادت را از مقابل دیدگان ما کنار بگذارد و به جای آن کتاب مذاکره و کوتاه آمدن را جلوی ما باز کند و این ارزش‌های دفاع مقدس است که به ما نهیب می‌زند تا دچار این غفلت نشویم لذا  لازمۀ این هوشیاری این است که اسناد، سوابق و داشته‌های تاریخی را از آرشیوها خارج کنیم و  بر روی دست بگیریم و اجازه ندهیم تحریف شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، اقدام آستان قدس رضوی در ایجاد آرشیو اسناد و مطبوعات و رونمایی از آنها را ارزشمند خواند و گفت: این اقدام بزرگی است و این اسناد می‌تواند منبع انجام صدها کار پژوهشی باشد.

کارشناس مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این آیین گفت: در گنجینه مطبوعات آستان قدس رضوی بیش از ۲۴۰ عنوان نشریۀ تخصصی و نیمه‌تخصصی در موضوع دفاع مقدس نگهداری می‌شود.

مریم نوریان گلیان افزود: پس از دوران جنگ تحمیلی و در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی روند انتشار نشریات مربوط به جنگ افزایش چشمگیری یافت و  در دهۀ ۷۰ نشریات دفاع مقدس به موضوعاتی چون خاطرات شهدا، وصیت‌نامه‌ها و عکس‌ها اختصاص پیدا کرد.

نوریان بیشترین تعداد نشریات موجود در این زمینه را مربوط به دهۀ ۸۰ با بیش از ۹۰ نشریه و کمترین تعداد را متعلق به دهۀ ۶۰ دانست و افزود: دهۀ ۸۰ زمان رونق مجلات تخصصی - تحلیلی در زمینه جنگ و دفاع مقدس است.

وی آموزش وطن‌دوستی و دفاع از میهن به کودکان را از دیگر موضوعات مهم نشریات حوزه دفاع مقدس ذکر و بیان کرد: "کودک مسلمان بلوچ"، "جاودانه‌ها" و "رسالت دانش‌آموز" از جمله نشریات در گروه سنی کودکان است که می‌کوشیدند با روشن کردن سیاست‌های پشت پردۀ استعمار، به نقش مهم کودکان در استقلال همه‌ جانبۀ کشور از طریق کسب دانش و مهارت بپردازند.

کارشناس مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: دانشگاه‌های کشور و بعد از آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صاحب بیشترین تعداد نشریه در زمینه دفاع مقدس هستند و بیش از ۴۵ درصد نشریات در این زمینه توسط این دو نهاد به چاپ رسیده است.

نوریان از استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، لرستان، فارس و یزد به عنوان استان‌هایی نام برد که به ترتیب، بیشترین میزان نشریات در حوزۀ دفاع مقدس را در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به خود اختصاص داده‌اند.

ماهنامۀ "صف" به عنوان قدیمی‌ترین نشریه در موضوع جنگ و علوم نظامی که توسط سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۵۸ منتشر می‌شود، ماهنامۀ "پاسدار" از نشریات تخصصی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۱۳۵۹ در قم منتشر کرده است، ماهنامۀ "شاهد" از نشریات بنیاد شهید در سال ۱۳۵۹، نشریه "الفجر" که سپاه در سال ۱۳۵۹ در سنندج منتشر کرده است، ماهنامۀ "شاهد یاران"، فصلنامۀ "نگین ایران"، هفته‌ نامه "اطلاعات جبهه"، نشریه "جنگ به روایت تصویر" و ماهنامۀ "مکتب جبهه" از جمله نشریات قدیمی و مهم آستان قدس رضوی درباره دوران دفاع مقدس بود که در این آیین رونمایی شد.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موزه آستان قدس رضوی مشهد مطبوعات هفته دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۸۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: بنا بر تدابیر اندیشیده شده، حرم مطهر حضرت معصومه(س) به دبیرخانه دائمی تکریم دختران و بانوان تبدیل شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مشرف بعد از ظهر امروز در نشست ستاد ملی دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: جشن‌های دهه کرامت را روز پنج‌شنبه با آئین خطبه‌خوانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از گذشته مراسم آغاز و پایان دهه کرامت در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، افزود: بنا بر تدابیر اندیشیده شده، حرم مطهر حضرت معصومه(س) به دبیرخانه دائمی تکریم دختران و بانوان تبدیل شده است.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در تمام روزهای دهه کرامت برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در این برنامه‌ها تلاش شده است از ظرفیت اصحاب رسانه و رسانه ملی نیز استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که دهه کرامت امسال پررونق‌تر و باشکوه‌تر از سنوات گذشته برگزار شده و مورد رضایت خداوند قرار بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • اهدای درب طلای حرم امام رضا(ع) از طرف حرم حضرت معصومه(س)
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • «با شما سربلندیم» شعار محوری دهه کرامت شد
  • ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • شعار دهه کرامت ۱۴۰۳ «با شما سربلندیم» اعلام شد
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی