Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:22:07 GMT

وقتی مفاهیم بار معنایی خود را از دست می‌دهند

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۴۶۴۴

وقتی مفاهیم بار معنایی خود را از دست می‌دهند

به گزارش خبرنگار ایرنا، سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مملو از حملات لفظی بود، ترامپ  به ایران، ونزوئلا، چین، پناهجویان و جهانی سازی حمله کرد. اما شدیدترین حملات او متوجه ایران بود.

ترامپ درباره ایران چه گفت؟

ترامپ در سخنرانی خود تندترین حملات را متوجه ایران کرد و ایران را «تهدیدی برای صلح» خواند و مدعی شد: «ایران حامی تروریسم در دنیا است و به جنگ در سوریه و یمن دامن می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما بالاترین حد تحریم‌ها را علیه بانک مرکزی ایران وضع کردیم. همه وظیفه دارد که علیه ایران اقدام کنند. تا وقتی که رفتار ایران تغییر نکند، تحریم‌ها ادامه خواهد داشت و حتی بیشتر هم خواهد شد.»

او افزود: «حکومت ایران شعارهای مرگ بر آمریکا و احساسات ضدیهودی را ترویج می‌کند. سال گذشته رهبران ایران گفتند که اسرائیل یک غده سرطانی است که باید از بین برود. آمریکا هرگز چنین احساساتی را علیه یهودیان تحمل نخواهد کرد. لازم است که اسرائیل و همسایگانش به یک رابطه خوب و مسالمت‌آمیز مبتنی بر تحمل مذهبی برسند.»

رئیس جمهور آمریکا در حالی در سخنانش از مردم ایران سخن گفت که تحریم های اعمال شده از سوی او مستقیما مردم ایران را نشانه رفته است و مشکلات زیادی را به ایران تحریم کرده است. او در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد: «وقت آن رسیده است که مقامات ایران برای مردم این کشور اولویت قائل شوند. آمریکا آماده دوستی با هر کشوری است که با حسن نیت برای صلح و احترام متقابل تلاش می‌کند. بسیاری از دوستان نزدیک آمریکا قبلاً دشمنان بزرگش بوده‌اند. آمریکا هرگز اعتقادی به دشمنی ابدی ندارد.»

کره شمالی؛

او در سخنان خود در حالی به کره شمالی و مذاکره با این کشور اشاره کرد که تا کنون و پس از سه دیدار میان رهبر کره شمالی و ترامپ هنوز هیچ‌گونه توافقی با این کشور انجام نشده و ترامپ تنها با کیم جونگ اون عکس های یادگاری گرفته است، او گفت: «آمریکا می‌تواند با هر کشوری وارد جنگ شود، اما افراد شجاع می‌توانند صلح را انتخاب کنند و این کاری بود که ما در شبه جزیره کره انجام دادیم. من به کیم [رهبر کره شمالی] گفتم که کره شمالی نیز مانند ایران ظرفیت‌های بزرگی دارد و برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های خود باید از برنامه سلاح‌های هسته‌ای خود دست بکشد. پیام ما در سراسر جهان روشن است. هدف ما وارد شدن به این جنگ‌های تمام‌نشدنی نیست؛ جنگ‌هایی که هیچ نقطه پایانی برایشان وجود ندارد.»

دونالد ترامپ یکی از نمایندگان و چهره‌های منتسب به ملیگرایی افراطی است که این روزها در غرب رواج یافته است؛ افراط گرایانی که نهاد های بین المللی را زیر سوال می‌برند و خواهان لغو پیمان های بین المللی هستند. ترامپ با حمله به جهانی سازی که میزان تخاصم او را با نهادهای بین المللی نشان می داد، گفت: «هر کشوری میراث و تاریخ خود را دارد که ارزش دفاع کردن دارد. اگر آزادی می‌خواهید به کشور خود ببالید؛ اگر دموکراسی می‌خواهید به حاکمیت ملی خود بپردازید؛ اگر خواستار صلح هستید به ملت خود توجه کنید. حاکمان خردمند همیشه مردم خود را در اولویت می‌بینند. آینده متعلق به طرفداران جهانی شدن نیست، متعلق به کسانی است که از شهروندان خود حفاظت می‌کنند. ما در آمریکا طرحی را آماده کرده‌ایم برای احیای منافع ملی.»

جنگ تجاری با چین؛

رئیس جمهور آمریکا شدیدترین جنگ تجاری را با چین به راه انداخته است جنگی که اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است اما در سخنرانی خود در سازمان ملل به دروغ گفت: «ما خواستار تنش و درگیری با چین نیستیم. اما من از منافع کشورم کوتاه نخواهم آمد.»

 مهاجران؛

رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان برسرکارآمدنش شدیدترین اقدامات را علیه مهاجران به کار بسته در خصوص مسئله مهاجران گفت: «یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز ما مهاجرت غیرقانونی است. مهاجرت غیرقانونی پیشرفت کشور ما را تضعیف می‌کند. به شکل‌گیری کارتل‌های مجرم کمک می‌کند. مهاجرت غیرقانونی در واقع نوعی خطرناک، ناامن و ناپایدار از مهاجرت است. کشورهایی که مهاجر به کشورهای دیگر می‌فرستند، در واقع منابع خود را از دست می‌دهند؛ سرمایه انسانی خود را از دست می‌دهند. در مقابل، کشورهای مهاجرپذیر باید باری را تحمل کنند که توانش را ندارند. در این میان از خود مهاجران سوءاستفاده می‌شود. یک‌سوم زنان مهاجری که به سمت مرزهای آمریکا حرکت می‌کنند، مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند.»


 ونزوئلا؛ سوسیالیسم ملت‌ها را نابود می‌کند

او در مورد تحولات ونزوئلا نیز اظهار داشت: «ما وضعیت ونزوئلا را به دقت زیر نظر داریم و چشم به راه روزی هستیم که دموکراسی در ونزوئلا احیا شود. یکی از بزرگترین چالش‌های آمریکا مسئله سوسیالیسم است؛ سوسیالیسمی که ملت‌ها را نابود می‌کند. ونزوئلا می‌تواند الگویی باشد که به ما نشان دهد سوسیالیسم و کمونیسم هیچ ارتباطی با عدالت، برابری و کمک به فقرا ندارند. سوسیالیسم و کمونیسم تنها به حفظ قدرت توسط طبقه حاکم مربوط می‌شود. امروز من بار دیگر این پیام را تکرار می‌کنم که آمریکا هرگز یک کشور سوسیالیستی نخواهد شد.»

می توان گفت که سخنرانی ترامپ در راستای سیاست های آشفته و یکجانبه گرایی او و شعار معروف «آمریکا قبل از همه» او ملی گرایی پوپولیست است که در دو سه سال اخیر قراردادها و توافقنامه‌های بین‌المللی متعددی را نقض کرده، وارد جنگ اقتصادی با چین شده، از توافق هسته ای با ایران خارج شده و سفارت آمریکا را به قدس منتقل کرده است. او مشخصا در سخنانش در سازمان ملل گفت که آینده متعلق به طرفداران جهانی شدن نیست. مسئولیت گریزی و خروج از تعهدات و پیمان‌های بین المللی رویه ای است که آشکارا توسط ترامپ دنبال شده است و سخنرانی او در مجمع عمومی نیز تکرار همین رویه بود. او با موج سیاستمداران پوپولیست و ملی گرا بر سر کار آمده و با همین موج نیز خواهد رفت.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امريكا کره شمالی یمن سوریه دونالد ترامپ إيران چین سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۴۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ

به گزارش خبرآنلاین اظهارات عصر شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه جو بایدن در حالی مطرح شد که او داشت در مورد دردسرهای حقوقی خودش صحبت می‌کرد و به دادستان‌های این پرونده‌ها می‌تاخت و همچنین در مورد کیفرخواست‌های جدیدی که علیه چندین تن از دستیاران ارشد سابقش در آریزونا مطرح شده، اعتراض می‌کرد.

به نقل از ایسنا براساس فایل صوتی از ضیافتی که به دست ان‌بی‌سی نیوز رسیده، ترامپ گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می‌کنند. و این تنها چیزی است که آنها دارند. و این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می‌شوند.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: «بایدن بدترین رئیس جمهور تاریخ کشور ماست. او به شدت بی‌کفایت و ناتوان است. او مثل چی حقه‌باز است! او کاندیدای تحت نفوذ و کنترل نیروهای خارجی است... او مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر می‌پذیرد. او حقه‌باز است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ایمی اسپیتالنیک» مدیر اجرایی شورای روابط عمومی یهودی یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «انجام چنین مقایسه‌هایی همیشه اشتباه، توهین‌آمیز و نفرت‌انگیز است؛ خصوصا زمانی که آن را در کنار سابقه طولانی این رئیس‌جمهور سابق در عادی‌سازی یهودستیزی در نظر گرفت. به خصوص استفاده از مقایسه‌هایی با نازی‌ها در خدمت یک برنامه متعصبانه و اقتدارگرا، شنیع است.»

کاخ سفید در بیانیه‌ای تند به اظهارات ترامپ پاسخ داد و به رفتار و لفاظی‌های گذشته این نامزد احتمالی جمهوری‌خواه، اشاره داشت، از جمله اظهارات مکرر او مبنی بر اینکه مهاجران غیرقانونی «خون کشور ما را مسموم می‌کنند»؛ زبانی که لفاظی‌های آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی و دیگر برترپنداران سفیدپوست را بازتاب می‌دهد.

اندرو بیتز، سخنگوی کاخ سفید گفت: «رئیس‌جمهور بایدن به جای تکرار لفاظی‌های وحشتناک فاشیست‌ها، صرف ناهار با نئونازی‌ها، و دامن زدن به تئوری‌های توطئه‌ای که به قیمت جان یک افسر پلیس شجاع تمام شده است، مردم آمریکا را حول ارزش‌های دموکراتیک مشترک و حاکمیت قانون گرد هم می‌آورد؛ رویکردی که باعث شده بزرگ‌ترین کاهش جرایم خشونت‌آمیز در ۵۰ سال گذشته رخ دهد.»

از سوی دیگر حامیان ترامپ تلاش‌ کردند تا صحبت‌های او را لاپوشانی کنند.

داگ بورگم، فرماندار داکوتای شمالی که جزو چندین گزینه محتمل برای معاونت ترامپ است و در همان مهمانی جنجالی در عمارت مارالاگو شرکت داشت، یکشنبه درباره عبارت «گشتاپو» که ترامپ استفاده کرده بود، به‌ شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «این صحبت در کانون سخنان او نبود. اکثریت آمریکایی‌ها احساس می‌کنند محاکمه‌ای که او در حال حاضر در آن حضور دارد، انگیزه‌های سیاسی دارد.»

هنوز نمایندگان ترامپ به سخنان او واکنشی نشان نداده‌اند. اظهارات ترامپ بعدازظهر شنبه در باشگاه مارآلاگو در فلوریدا در جمع صدها عضو کمیته ملی جمهوری‌خواه بیان شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903339

دیگر خبرها

  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت