Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@10:48:58 GMT

فرش‌های تقلبی معضل صنعت فرش دستباف قم است

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۳۸۱۶۷

فرش‌های تقلبی معضل صنعت فرش دستباف قم است

 اصغر خوش گفتار روز چهارشنبه درجلسه کارگروه تخصصی فرش دستباف قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: فرش دستباف قم در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی و جهانی شد و مولفه های خاص خود را دارد.

وی با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته برای حل معضل وجود فرشهای تقلبی با نام فرش قم در بازارهای داخلی و جهانی افزود: دولت باید در این زمینه تشکل‌های فرش را حمایت کند، چون به لحاظ مالی و حقوقی توانایی انجام این کار را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: فرش‌های تقلبی هر روز از نظر تراکم و عملیات پس از دارقالی به فرش های تولید شده توسط استادکاران قمی شبیه تر می شود، به گونه ای که یک تاجر با ۶۰ سال سابقه فعالیت در زمینه تجارت فرش نیز قدرت تشخیص فرش تقلبی از فرش اصل را ندارد.‌

خوش گفتار همچنین با تاکید بر توجه جدی مرکز ملی فرش به این موضوع گفت: اگر مساله فروش فرش های تقلبی به نام فرش دستباف قم مورد غفلت قرار گیرد، و تشکل‌ها و مدیریت استان نیز تحرکی نکنند، در آینده بدنامی به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: موضوع فرش تقلبی و شبیه سازی شده اگر ادامه پیدا کند، همه اقدام ها و فعالیت های استان در حوزه فرش را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

رئیس انجمن هنرمندان فرش قم با تاکید بر اینکه معضل فرش های تقلبی فارغ از قم صنعت فرش کشور را تهدید می کند،‌ تصریح کرد: فرش قم به دلیل تراکم، وجه تمایز بیشتری با فرش های تقلبی دارد، ولی تشخیص سایر فرش های تولیدی در کشور از فرش های تقلبی حتی برای کارشناسان زبده فرش نیز سخت و دشوار است.

محمد خوش گفتار یادآور شد: درنمایشگاه فرش امارات عربی متحده و قطر بولتن هایی از فرش قم ایجاد شده که اگر هر کدام از تجار آن را ورق بزنند برای آنها قابل تشخیص نیست.

قم مهمترین مرکز تولید فرش ابریشم دستباف کشور است و بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف تولید شده در این استان به کشورهای مختلف صادر می شود، سالانه به طور میانگین ۴۰ هزار مترمربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید و در سال حدود ۱۰ میلیون دلار فرش از استان صادر می‌شود.

۲۷ هزار بافنده، ۳۵۰ واحد تولیدی، ۱۳۰ واحد فروش، ۱۰ کارگاه رنگرزی، ۴۰ کارگاه قالیشویی و ۳۱ کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می کنند، همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای ۲۰۰ عضو و اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است.

اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم و شرکت سهامی فرش قم با ۵۰۰ خانوار قالیباف زیر پوشش از دیگر بخش های فعال در حوزه فرش دستباف است.

معاون خودکفایی اشتغال زایی کمیته امداد امام (ره) نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت بیش از ۵۵۰ تن از مددجویان تحت پوشش این کمیته در صنعت قالیبافی استان خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ بالغ بر ۴۲۴ رج فرش ابریشم توسط مددجویان کمیته امداد قم تولید شد.

مهرداد مصلح با اشاره به اعطای تسهیلات کارفرمایی به متقاضیان گفت: این اقدام مشروط به بیمه کردن تمامی اعضای خانواده مددجویان قالیباف انجام می‌گیرد.

وی  ادامه داد: یک کارفرما به ازای ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات دریافتی باید کلیه قالیبافان شاغل در یک کارگاه پنج‌ نفره را بیمه کند.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرش قم صنعت استانداری قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۳۸۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند شهر ملی شیشه گری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در جشن روز میمند حضور داشت با برشمردن ظرفیت شهر میمند در صنعت شیشه گری و اینکه شیشه گری یک مهارت اصیل در کنار گلاب گیری است، از تبدیل شهر میمند به شهر ملی شیشه گری خبر داد.
دکتر جلالی افزود: صنعت شیشه گری هم دوستدار محیط زیست است هم قابل بازیافت و هنری دستی و اصیل است که می‌تواند به ترویج صنعت گلاب گیری کمک کند.
وی گفت: عزم مسئولین محلی برای ایجاد کارگاه‌های شیشه گری در میمند و فراهم کردن شاخص‌های شهرملی شیشه گری زمینه تکمیل پرونده شهرملی شیشه گری را برای این شهردرآینده نزدیک فراهم می‌کند.
معاون باغبانی وزارت جهاد هم در مراسم جشن روز میمند گفت: ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از ۳۰ هزار هکتار گلزار گل محمدی کشور در فارس وجود دارد و میند با ۲هزار هکتار گل محمدی بالاترین عملکرد تولید گل را در کشور دارد.
برومندی با تاکید بر اینکه باید با کمک به بخش خصوصی زنجیره ارزش را در تولید، کامل و از خام فروشی‌ها خودداری کنیم، افزود: اعطای سرمایه درگردش و تسهیلات لازم به سرمایه گذاران بخش خصوصی در دستور کار است تا در راستای تولید، خرید محصولات و حرکت به سمت کشاورزی قراردادی و بازار رسانی محصولات رونق ایجاد شود.
وی افزود: استان فارس که رتبه اول تولیدات باغی کشور و البته شهر میمند هم تعداد زیادی سرمایه گذار خصوصی دارد مشمول این دستور العمل هستند.
در ادامه مراسم مسئولان محلی از جمله امام جمعه شهر میمند، فرماندار فیروز آباد و معاون گردشگری استانداری فارس هم در خصوص چالش‌های تولید و گردشگری درشهر میمند سخنرانی کردند.
شهردار میمند هم در این گردهمایی روز میمند به اجرای سه طرح توسعه گردشگری در سال پیش رو در این شهر خبر داد و گفت: احداث پارک پردیس با احیای باغ‌های گل نسترن و گل محمدی، احیای بافت تاریخی میمند، و ساخت کارخانه عرقیات و اسانس با برآورد هزینه ۷۰ میلیارد تومانی از جمله طرح‌های دستور کار شهرداری و شورای اسلامی شهر میمند است.
همزمان با جشن روز میمند پیاده روی و گردهمایی مردی هم در این شهر برگزار شد.

دیگر خبرها

  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • میمند شهر ملی شیشه گری
  • ورود سازمان توسعه تجارت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود
  • واکنش نوری قزلجه به ادعاهای عجیب کریمی قدوسی