Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در شب چهارم سفر به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی، در سخنانی به طرح مسائلی همچون نظام بانکی، نقد دولت و مدیریت اقتصادی کشور پرداخت و جالب آنکه او، راه‌حل را در مجلس یازدهم و ورود جوانان به این مجلس جست‌وجو کرد.

چنین نقدهایی در فاصله نه‌چندان زیادی که تا انتخابات اسفندماه 98 باقی مانده، چندان تعجب‌انگیز نیست و هیچ بعید نیست که در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو، این دست موضع‌گیری‌ها از سوی دیگر چهره‌های سیاسی مطرح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قالیباف در این سخنرانی تمام‌قد در قامت یک کاندیدای انتخاباتی سخنرانی کرده است. چنان‌که از طرح اعتراض به وضعیت معیشت شهروندان و اوضاع اقتصادی کشور آغاز می‌کند و با انتقاد نسبت به وجود ربا در نظام پولی و بانکی کشور و اشاره به سوء مدیریت‌ها ادامه می‌دهد. مشی و مرامی که معمولا در نطق‌ها و خطابه‌های انتخاباتی قابل رویت بوده و هست. و حال به نظر می‌رسد شهردار اسبق پایتخت نیز شاید با اهداف انتخاباتی زبان به نقد گشوده است. او با ادبیاتی بسیار شبیه به آنچه در جریان انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری مورد استفاده قرار داد، گفته است: «300 هزار میلیارد تومان سود بانکی به سپرده‌ها پرداخت می‌شود، ۳۴ درصد از این ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود بانکی به کمتر از یک دهم درصد از آنها می‌رسد؛ یعنی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به چند صد نفر پرداخت می‌شود.» سخنانی که به‌روشنی یادآور شعارهای انتخاباتی او مبتنی بر ایده « 96درصدی‌ها درمقابل 4 درصدی‌ها» بود. قالیباف برای مقابله با این وضعیت، معتقد است باید به‌سراغ اصلاح نظام مالیاتی رفت. چراکه به‌زعم او، اگر این پول‌ها به چرخه تولید بازگردد، کشور از وضعیت تورم و رکود خارج می‌شود.

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران اما در ارتباط با سخنرانی‌های اخیر قالیباف، به «اعتماد» می‌گوید: «امروز فضای کشور اقتضاء می‌کند همه با دولت گفت‌وگو کنند و خواستار پاسخگویی زمینه‌ای هزینه‌کرد بودجه و منابع مالی باشند. قالیباف هم مانند هر فردی حق دارد به دولت نقد کند و جویای هزینه‌کرد بودجه‌های کشور شود. کسی با انضباط، شفافیت مالی و... مخالفتی ندارد؛ اما مساله این است که رطب‌خورده ، منع رطب چون کند؟!»

این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر پایتخت که چندی قبل نیز با شکایت قالیباف به‌دلیل اظهارنظر درباره ماجرای تخلفات در شهرداری تهران و پرونده املاک نجومی مواجه شده بود، ادامه داد: «آقای قالیباف بهتر است اول بیاید و درمورد عملکرد پروژه‌های شهر تهران مانند پل صدر، تونل‌ها و... گزارش ارایه بدهد و بگویند آیا می‌شد بدون بدهی یا بدهی کمتر این پروژه‌ها را انجام داد؟ آیا می‌شد این حسابرسی‌ها را در زمان خودشان انجام داد تا شورای شهر فعلی مجبور نباشد در تلفیق بودجه 93 به بررسی اسناد مالی دوره ایشان اقدام کند؟!»

میرلوحی گفته است: «در دوره‌ای به‌سر می‌بریم که همه در موضع اپوزیسیون قرار گرفته و از این موضع اظهارنظر می‌کنند. در حالی که برای مثال خود آقای قالیباف 12 سال در سازمان شهرداری تهران مسوولیت داشتند و بهتر است ابتدا درباره نحوه هزینه‌کرد و ارایه گزارش به مردم و حساب و کتاب و انضباط مالی توضیح بدهند.»

میرلوحی با تاکید بر اینکه در آستانه انتخابات، همه چهره‌ها و گروه‌ها و جناح‌های سیاسی مدعی می‌شوند که راه‌حل معما تنها در مشت آنهاست، به «اعتماد» گفت: «در سال انتخابات، همه می‌گویند بهتر از دیگران قادر به اداره مجلس هستند. ولی رفتاری که قالیباف در دوره مدیریت بر شهرداری تهران با اعضای شورای چهارم داشت، به‌روشنی گویای نوع نگاه او به مجلس و شورا است.» عضو شورای شهر پنجم پایتخت با بیان اینکه «با وجود گذشت چند سال و تلاش‌های شورای شهر و مدیریت شهری جدید، هنوز حساب تراز مالی 93 تا 95 استخراج نشده است»، ادامه داد: «مصرف بهینه منابع، شفافیت مالی و... می‌تواند در مجلس آینده هم مطرح شود. اگر کسی در گذشته کاری خود، به این موارد قائل باشد، می‌توان گفت در مجلس آینده نیز به این موضوعات پایبند خواهد بود؛ اما وقتی از قالیباف و معاون مالی‌شان در جلسه شماره 367 شورای شهر، درخصوص مصرف بهینه منابع سوال شد اما پاسخی روشن دریافت نشد و هنوز دریافت نمی‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که نوع نگاه این افراد به ارایه گزارش مالی و مصرف بهینه مالی با آنچه در کلام می‌گویند، متفاوت است.»

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۲۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند

به گزارش جماران؛ ایلنا نوشت: رقم بی‌سابقه قرارداد ۲.۷ میلیارد یورویی شهرداری تهران با طرف‌های چینی برای خرید اتوبوس، تاکسی و دیگر وسایل نقلیه برقی به همراه برخی تجهیزات حوزه هوشمندسازی و… و البته ابهامات موجود درباره این قرارداد، به وقوع اتفاق بی‌سابقه‌ای در جلسه دیروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شورای شهر تهران دامن زد؛ به نحوی که وقتی برخی اعضای منتقد شهردار تهران ایراداتی را نسبت به قرارداد چین وارد دانستند و نسبت به این که قراداد مذکور پیش از این که به دست اعضای شورا برسد، به بیرون درز پیدا کرده و در فضای مجازی منتشر شده است، اعتراض کردند، بعضی دیگر از اعضای شورا، صحبت‌هایی را علیه همکاران خود مطرح کردند که باعث ناراحتی آن‌ها شد.

این مساله باعث شد که پس از ارائه گزارش آخرین اقدامات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل عمومی توسط محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، صحن شورا به صحنه اعتراض برخی اعضا به ابهامات مطرح‌شده درباره قرارداد چین و البته جدال لفظی بعضی اعضای شورای شهر با یکدیگر تبدیل شود. ظهر دیروز در حالی که جلسه شورا برخلاف روال معمول که ساعت ۱۲ به پایان می‌رسد، تا ساعت ۱۲:۳۰ طول کشیده بود، دیالوگ‌های پینگ‌پنگی برخی اعضای شورای شهر با یکدیگر، کار را به جایی رساند که مهدی چمران، رئیس شورای شهر از تمام اعضای شورا درخواست کرد که پاسخ همدیگر را ندهند و تاکید کرد که «اعضا می‌توانند جواب یکدیگر را در اتاق خودشان بدهند و نباید وقت مردم را بگیرند، چون صحن شورا محل جواب دادن اعضا به صحبت‌های یکدیگر نیست.»

در چنین شرایطی بود که تعدادی از اعضای شورای شهر از ارائه تذکرات خود به صحبت‌های معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و ابهاماتی که نسبت به قراداد کلان شهرداری تهران با یک شرکت خصوصی چینی داشتند، منصرف شدند و سپس علیرضا زاکانی پشت تریبون شورا حاضر شد تا پاسخ ابهامات و انتقادات مطرح‌شده توسط را بدهد. در این زمان، چون رای‌گیری اولیه برای تمدید زمان قانونی برگزاری جلسه شورا نیم ساعت بود و ساعت به ۱۲:۳۰ رسیده بود، مهدی چمران از اعضای شورا خواست که با تمدید مجدد زمان جلسه به مدت ۳۰ دقیقه دیگر موافقت کنند، اما هفت نفر از اعضای شورای شهر تهران شامل مهدی اقراریان، سید جعفر شربیانی، سید جعفر تشکری هاشمی، مهدی عباسی، ناصر امانی، علی اصغر قائمی و سوده نجفی، نه‌تنها با تمدید زمان جلسه موافقت نکردند، بلکه در حین شروع صحبت‌های شهردار تهران، جلسه شورا را ترک کردند.

در همین راستا از «مهدی اقراریان»، رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران درباره علت ترک صحن شورا توسط هفت نفر از اعضا در جلسه دیروز سوال کردیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا توضیح داد: جلسه شورای شهر تهران در شرایط عادی تا ساعت ۱۲ طول می‌کشد و در برخی مواقع که مذاکرات طولانی می‌شود، رئیس جلسه از اعضای شورا درخواست می‌کند که برای تمدید زمان جلسه به مدت ۱۵ یا ۳۰ دقیقه دیگر رای بدهند. همین اتفاق در جلسه دیروز نیز رخ داد و با رای اعضای شورا، جلسه تا ساعت ۱۲:۳۰ تمدید شد. وقتی هم که ساعت به ۱۲:۳۰ رسید، زمان قانونی برگزاری جلسه صحن به پایان رسیده بود و باید برای ادامه برگزاری جلسه از اعضای حاضر رای‌گیری می‌شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در زمانی که آقای چمران می‌خواست برای تمدید مجدد زمان جلسه رای‌گیری کند، بخشی از نمایندگان شورا با این کار مخالف بودند و اعتقاد داشتند که با توجه به حساسیت موضوع حمل‌ونقل عمومی و مباحث مطرح‌شده درباره قرارداد شهرداری با طرف‌های چینی، می‌توان صحبت‌ها را در جلسه دیگری به صورت مفصل ادامه داد تا دوباره شهردار محترم و معاون شهردار در صحن شورا حضور پیدا کنند و درباره موضوعات و ایرادات مطرح‌شده توضیح بدهند و اعضای شورا نیز بتوانند سوالات بیشتری را مطرح کنند تا درباره تمام مسائل مربوط به قراداد مذکور که برای جمعی از اعضای شورای شهر و البته شهروندان تهرانی ابهاماتی را ایجاد کرده است، رفع ابهام شود.

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: خروج هفت نفر از اعضای شورا از صحن جلسه به معنای قهر کردن نبود، بلکه این تعداد از نمایندگان پارلمان شهری با تمدید زمان جلسه موافق نبودند. البته قبل از ساعت ۱۲:۳۰ نیز تعدادی از دوستان با اجازه رئیس شورا از جلسه خارج شده بودند و با خروج هفت نفر از جلسه، صحن از حد نصاب قانونی تشکیل جلسه خارج شد و عملا نباید که برگزاری جلسه ادامه پیدا می‌کرد، زیرا بخش مهمی از اعضا با تمدید دوباره زمان جلسه دیروز موافق نبودند. علت این مخالفت نیز آن بود که تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه در جلسه دیروز شورای شهر، چه قبل از این که تعدادی از اعضا جلسه را ترک کنند و چه بعد از آن، بعضی دیگر از اعضای شورا ادبیات خاصی را علیه برخی دیگر از اعضا استفاده کردند. در واقع در جلسه دیروز که اتفاقا با «روز ملی شوراها» مصادف بود، شاهد وقوع حادثه تلخی در زمینه شکل نامناسب پاسخ‌دهی برخی اعضای شورا به بعضی دیگر که به انجام وظیفه قانونی خودشان در حوزه نظارت بر عملکرد شهرداری می‌پردازند، بودیم.

دیگر خبرها

  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • افشای دلایل رد صلاحیت حسن روحانی
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • هشدار قالیباف نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو
  • میدان جی مسدود خواهد شد
  • لزوم تمرکز فعالیت‌های عمرانی در معاونت فنی شهرداری تهران
  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • افزایش جابه‌جایی درختان در دوره زاکانی