Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر ساله در تاریخ ۲۸ سپتامبر برابر با ششم مهر "روز جهانی هاری" جوامع بین‌المللی را گردهم می‌آورد تا برای مقابله با این بیماریِ قابل پیشگیری که سالیانه منجر به مرگ ۵۹ هزار نفر می‌شود، تدابیری اندیشیده شود.

به گزارش ایسنا، دکتر جاکوبز از سازمان جهانی بهداشت امسال در رویدادی که به مناسبت روز جهانی هاری با شعار "واکسیناسیون تا حذف هاری" برگزار شد، با اشاره به قابل پیشگیری بودن بیماری هاری، اظهار داشت که هیچ کس نباید در هیچ کجای جهان به دلیل ابتلا به بیماری هاری جان خود را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاری شاید قدیمی‌ترین بیماری عفونی شناخته شده و احتمالاً اولین بیماری شناخته شده قابل انتقال از حیوانات به انسان باشد.

در حالی که هر ساله حدود ۵۹ هزار نفر به دلیل ابتلا به بیماری هاری جان خود را  از دست می‌دهند، افراد می‌توانند با سه راهکار ساده از خود در برابر هاری محافظت کنند:

۱) مراقب سگ‌ها به ویژه سگ‌هایی که نمی‌شناسید، باشید تا گازتان نگیرند.

۲) در صورتی که یک سگ گازتان گرفت، بلافاصله زخم را بشویید و ضد عفونی کنید. سپس برای معالجه سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی یا بیمارستان بروید.

۳) اگر صاحب سگ هستید، حیوان را در برابر هاری واکسینه کنید تا با این اقدام از خود، خانواده‌ و تمام افراد جامعه‌تان محافظت نمایید.

طبق اعلام مقامات سازمان جهانی بهداشت ۹۹ درصد از موارد ابتلا به هاری در انسان‌ها به گازگرفتگی سگ‌ها مرتبط است و بیشتر این افراد صاحبانِ خود سگ‌ها هستند و ۴۰ درصد موارد را نیز کودکان تشکیل می‌دهند. این آمارها اهمیت واکسینه کردن سگ‌ها را در برابر هاری نشان می‌دهد.

روز جهانی هاری، ابتکارات ضد هاری در کشورهای سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد و باعث افزایش آگاهی در مورد بیماری و نحوه پیشگیری از آن می‌شود. 

این روز به ویژه بر لزوم واکسیناسیون سگ‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هاری و درمان پس از گاز گرفتگی برای افرادی که توسط سگ‌ها گاز گرفته می‌شوند، تأکید می‌کند. 

علاوه بر حیوانات خانگی واکسینه نشده، قرار گرفتن در معرض حیوانات ولگرد، خطر انتقال هاری را افزایش می‌دهد. از ولگردی و پرسه زدن حیوانات خانگی خود در خیابان‌ها جلوگیری کرده و از نزدیک شدن به حیوانات ولگرد و حیوانات وحشی خودداری کنید.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت، رویداد "روز جهانی هاری" هم‌چنین خواستار پیشبرد اجرای برنامه استراتژیک جهانی برای جلوگیری از مرگ انسان‌ها به دلیل هاری انتقال یافته از سگ‌ها تا سال ۲۰۳۰ میلادی در سراسر جهان است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۶۵۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند

به گزارش خبرآنلاین، مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: موارد ابتلا به بیماری سالک در این استان سالانه بین ۳ تا ۵ هزار نفر بود که الان به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

«رضا فدایی» مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت ابتلا به بیماری سالک در این استان توضیح داد: پیش از تلاش‌هایی که برای کنترل این بیماری انجام شود، ما سالانه تنها در استان اصفهان بین ۳ تا ۵ هزار مورد بیمار سالک داشتیم، در حال حاضر پس از ۱۶ سال کار مستمر، موارد ابتلا بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کاهش یافته است؛ این موفقیت حاصل یک تلاش بسیار وسیع و فشرده است.

وی اضافه کرد: البته خود بیماری هم نوسان‌هایی دارد، بعضی سال‌ها کم می‌شود و برخی سال‌ها بالا می‌رود ولی روی هم رفته در حال حاضر محدود شده است. در استان اصفهان شهرستان‌های اردستان، برخوار، نطنز و شاهین شهر و همین طور شهرستان‌های شرقی استان کانون‌های اصلی سالک هستند. بعضی سال‌ها هم کانون‌های جدیدی ایجاد می‌شود که در گذشته نبوده است.

فدایی عنوان کرد: برای این بیماری یک داروی اصلی موسوم به آمپول گلوکانتیم وجود دارد که این دارو را وزارت بهداشت به اندازه نیاز کل استان‌های سالک‌خیز تهیه و به رایگان توزیع می‌کند و ما هم به رایگان به بیماران تزریق می‌کنیم. همچنین دو یا سه نوع پماد وجود دارد که در کنار این آمپول، داروی کمکی محسوب می‌شوند و سیر بهبودی بیماری را تسریع می‌کند. از این رو این داروها را ما به مقدار مورد نیاز داریم و معمولا کمبود نداریم.

وی ادامه داد: از نظر درمانی بسیاری از بیماران پس از گذشت ماه‌ها از ضایعه پوستی مراجعه می‌کنند که در آن موقع زخم بزرگ شده و درمان آن هم سخت‌تر می‌شود. ما همیشه در آموزش‌هایی که بین مردم مناطق سالک‌خیز داریم بیان می‌کنیم که اگر زخمی بر روی سطح بدنتان پیدا شد، فورا برای درمان مراجعه کنند، چون درمان در مراحل اولیه بسیار کارآمدتر و ساده‌تر هست.

رضایت نسبی از داروهای سالک تولید داخل

فدایی با اشاره به داروی سالک تولیدی شرکت‌های دانش بنیان داخلی گفت: آن دسته از داروهایی که سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت تایید می‌کنند، مجاز به استفاده از آن‌ها هستیم. به طور مثال داروی سیناآمفولیش پمادی است که یک شرکت دانش بنیان تولید کرده است و پس از تایید وزارت بهداشت ما هم مجاز به استفاده از آن شدیم. به طور کلی یک رضایت نسبی در کنار داروهای اصلی از این داروهای محصول شرکت‌های دانش بنیان حاصل شده است، لذا از این نظر قدم‌های مثبتی برداشته اند.

وی درباره درمان جای زخم (اسکار) سالک گفت: متخصصان پوست و جراحان پلاستیک، روش‌هایی برای ترمیم نسبی جای زخم‌ها دارند که درمان از طریق سلول‌های بنیادی یکی از آن‌ها است. اما این روش‌ها نسبی و بسیار پر هزینه هستند. به همین دلیل ما تمام تلاشمان در زمینه مقابله با خود بیماری و مراجعه به موقع بیماران است.

فدایی همچنین به تغییرات روند ابتلا به بیماری سالک اشاره کرد و افزود: طبق اطلاعات منتشر شده از وزارت بهداشت روی هم رفته در کشور ما روند ابتلا به این بیماری رو به کاهش است. ظاهرا از بالای ۲۰ هزار مورد ابتلا در سال در حال حاضر به کمتر از ۱۰ هزار مورد رسیده ایم. در استان اصفهان نیز موارد ابتلا بین ۳ تا ۵ هزار نفر بود که الان به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: حتی در سالی که آمار ابتلا کاهش پیدا می‌کند، نباید از این بیماری غافل شد، چرا که این بیماری خودش هم افت وخیز دارد، جدا از کاری که سیستم برای مهار آن انجام می‌دهد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902092

دیگر خبرها

  • پایان مرحله اول واکسیناسیون اتباع خارجی در کردستان
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت