Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-29@15:54:59 GMT

جنگ یمن متوقف می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۷۱۸۰۲

هرچند عربستان سعودی هنوز به آتش‌بس در یمن تن نداده، اما مواضع اخیر این کشور پس از حمله به آرامکو و بی‌تحرکی آمریکا علیه محور مقاومت، نشان از کاهش بلندپروازی‌های سعودی‌ها دارد. 

اخبار بین الملل- پس از آنکه یمن در نیمه ماه جاری میلادی (سپتامبر)، دو شرکت وابسته به شرکت نفت آرامکو را هدف عملیات پهپادی قرار دادند و تولید بیش از پنج میلیون بشکه نفت سعودی را متوقف کردند، به نظر می‌رسد سقف مواضع این کشور مقابل یمن کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سقف خواسته سعودی‌ها بعد از آن پایین آمد که این کشور شاهد ناتوانی واشنگتن مقابل چند اتفاق مهم بود؛ اول، سرنگون شدن پهپاد پیشرفته شناسایی و جاسوسی در حریم هوایی آب‌های جنوبی ایران. دوم، آزاد شدن نفتکش حامل نفت ایران در مدیترانه. سوم، حمله تلافی‌جویانه حزب‌الله به عمق فلسطین اشغالی. چهارم، حمله یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی و ناتوانی آمریکا برای دفاع از عربستان سعودی.

حال بعد از اتفاقاتی از این دست طی چند ماه گذشته،‌ عربستان و کشورهای عربی متحد آن مثل امارات، دریافته‌اند که حساب کردن روی قدرت نظامی آمریکا برای ضربه‌زدن به ایران، حسابی اشتباه است. 

ماجد محمد الانصاری، استاد دانشگاه قطر، اخیرا در روزنامه الشرق قطر، سرمقاله‌ای نوشت که مؤید همین تحلیل است. الانصاری نوشت، عربستان و امارات بعد از دیدن حوادث اخیر، از حمایت از گزینه اقدام نظامی علیه ایران دست برداشته‌اند. او نوشت، واضح است که ایرانی‌ها در دوره  اخیر رفتارهای سیاسی پیرامون خود را خوب سنجیده‌اند و به سه نتیجه اصلی رسیده‌اند؛ اول اینکه رئیس جمهور آمریکا دنبال جنگ نیست و از وقوع آن اجتناب می‌کند. دوم اینکه اجماع بین‌المللی درباره هدف قرار دادن ایران وجود ندارد و شکل نخواهد گرفت و واضح است که ترامپ در گفتمان تند خود در قبال ایران تنهاست. سوم اینکه ریاض و ابوظبی گزینه حمایت از حمله آمریکا به ایران را رها کرده‌اند.

روز جمعه بیست‌وهفتم سپتامبر (دیروز) نیز روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منافع مطلع نوشت که عربستان خواستار توقف جزئی جنگ در یمن است. بعد از آنکه یمن توقف جنگ را پیشنهاد کرده، اکنون عربستان با توقف جنگ در چهار نقطه یمن موافقت کرده  و یمن نیز تأکید کرده که خواستار توقف کامل جنگ است نه توقف جزئی. تا پیش از این حوادث، عربستان تمام خواسته‌های یمنی‌ها برای توقف جنگ را نادیده گرفته بود. اما اکنون بناچار نرمش نشان داده است. هر چند کافی نیست.

در تأیید این تحلیل، «عمر عیاصره» تحلیلگر سیاسی عربی نیز می‌گوید که «عربستان خواستار آتش‌بس در پرونده یمن است چون ضربه‌ای که در آرامکو دریافت کرده، آزارش داده و در آمریکا هم فشارهایی به ریاض می‌آورند». عیاصره به «الخلیج اونلاین» گفت، هیبت عربستان مقابل افکار عمومی فرو ریخته و سبب شده که در تلاش برای خروج [از یمن] تعجیل کند... آمریکا هم اکنون به طور جدی دنبال خارج کردن برگ حوثی‌ها از دست ایران و بستن پرونده یمن است... حمله به آرامکو فشار زیادی تولید کرده برای همین اینقدر ایران را متهم می‌کنند.

به این موارد باید اضافه کرد که اخیرا آمریکا نیز به دنبال مذاکره مستقیم با انصارالله یمن بود. این یعنی کنار زدن عربستان ناتوان و ورود مستقیم به عرصه سیاسی یمن بعد از بی‌نتیجه ماندن حمایت سیاسی، تسلیحاتی و امنیتی از ریاض در جنگ.

همه اینها در شرایطی است که تا چند ماه پیش و بارها و بارها، عربستان هر گونه درخواست یمن برای توقف جنگ را نادیده گرفته بود اما حالا نه تنها عربستان سقف خواسته‌هایش را کاهش داده بلکه آمریکا کم کم خودش دارد مستقیما وارد مسئله می‌شود.

آنچه برای یمنی‌ها مسلم است، این است که عربستان سعودی به هیچ یک از اهداف خود در جنگ نرسیده و دنبال دستاورد می‌گردد اما صنعاء با درک این موضوع به ریاض فرصت داده تا بعد از آرامکو به طور جدی‌تر به گزینه توقف جنگ فکر کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: عربستان یمن آتش بس آرامکو محمد بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۷۱۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!

عربستان سعودی در اولین سال ریخت و پاش عجیبش در فوتبال با «86 درصد» ضرر مواجه شد.

به گزارش فارس؛ «ضرر 600 میلیون یورویی عربستان از ولخرجی در فوتبال!» این گزارش امروز (یکشنبه) سایت کورا اسپورت عربی از هزینه‌های عجیب بن سلمان، ولیعهد عربستان در فوتبال این کشور و بدون درآمدزایی است.

عربستان 700 میلیون یورو در نقل و انتقالات هزینه کرده و در آستانه پایان فصل مشخص شده که تنها 100 میلیون یورو درآمد داشته این بدین معناست که سعودی‌ها بیش از ارزش 3 لیگ بزرگ فوتبال آسیا یعنی ژاپن(288 میلیون یورو)، لیگ کره جنوبی( 158 میلیون یورو) و لیگ ایران(121 میلیون یورو) پول حیف و میل کردند.

الهلال با ارزش 241 میلیون یورو گران ترین تیم تاریخ فوتبال آسیا است. ریخت و پاش سعودی‌ها برای این تیم شهر ریاض دقیقا 2 برابر ارزش لیگ ایران( 121 میلیون یورو) است.

الهلال به عنوان نماینده اصلی پروژه بن سلمان در فوتبال هفته گذشته مغلوب العین امارات در نیمه نهایی شد و از راه یابی به فینال لیگ قهرمانان آسیا بازماند.

شبکه حدث الریاضیه امارات با تمسخر سعودی‌ها گزارش می‌دهد که «الهلال بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال یعنی نیمار را داشت ولی این بازیکن 100 میلیون یورویی از اول فصل تماشاگر ویژه الهلال بود»!

بر اساس گزارش کورا اسپورت، عربستان سعودی در اولین سال سرمایه گذاری خود روی فوتبال تقریبا «86 درصد ضرر» را متحمل شده که این ضرر باورنکردنی است.

لیگ عربستان در تابستان گذشته بیش از 700 میلیون یورو هزینه کرد و ارزش خود را به 933 میلیون یورو رساند تا گران ترین لیگ آسیا لقب بگیرد.

سعودی‌ها مسیری را طی می‌کنند که چینی‌ها 10 سال پیش رفتند و با هزینه‌های نجومی ستارگان فوتبال را به سوپر لیگ چین کشاندند ولی بعد از 5 سال این پروژه با ورشکستگی مواجه شد.

ولید بن الفراج، کارشناس مشهور فوتبال عربستان در توجیه باخت تیم متمول سعودی می گوید که الهلال با «25 درصد قوایش مقابل العین بازی کرد و شکست خورد و نباید این یک بازی را نشان دهنده شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان دانست».

اما در مقابل ذیاب البلوشی، کارشناس سایت مشهور الکوره، می‌گوید که هزینه‌های زیاد عربستان در فوتبال باعث نمی‌شود تا بتواند خیلی زود به موفقیت برسد و از طرفی بسیاری از «استعدادهای فوتبال عربستان» به خاطر حضور بازیکنان خارجی زیاد در لیگ «نابود می شوند» و در «بلندمدت تیم ملی عربستان ضربه می خورد».

نشریه کیکر آلمان گزارش می دهد که بوندس لیگا به عنوان سرآمد لیگ‌های معتبر دنیا در زمینه هزینه و درآمد می‌تواند الگویی برای تمام لیگ‌ها باشد. هزینه‌های هنگفت در فوتبال «باید با مدیریت درست انجام شود» در غیر این صورت با «شکست بزرگ اقتصادی» مواجه خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: لیگ فوتبال عربستان در جام ملت‌ها تعطیل نمی‌شود جوردن هندرسون: اشتباه کردم به عربستان رفتم

دیگر خبرها

  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه و توقف کار پمپ بنزین‌ها