Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستان کل کشور در نشست «مسئولیت حقوقی و اجتماعی رسانه‌ها در قبال نشر اکاذیب» که امروز (یکشنبه ۷ مهرماه) برگزار شد؛ در رابطه با انتشار اخبار کذب در رسانه‌ها و صیانت از حقوق مردم در فضای مجازی اظهار کرد: انتشار اخبار کذب در رسانه‌های سنتی هم وجود داشت، اما ابزار‌ها و دامنه گسترش آن‌ها متفاوت بود، به همین دلیل سازوکار قانونی برای برخورد با این گونه اخبار وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طبق گفته سخنگوی قوه قضاییه ابتدا مسئولیت انتشار اخبار را به دستگاه‌های ذی ربط می‌دهیم و بعد برخورد قضایی انجام می‌شود.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور با بیان اینکه برای برخورد با انتشار اخبار کذب در قانون سازوکار قانونی وجود دارد، گفت: ماده ۷۴۶ آیین دادرسی کیفری و مواد قانون مطبوعات به این موارد مربوط می‌شوند، اما این سوال پیش می‌آید که آیا راه حل قضایی می‌تواند راه حل مسئله باشد.

جاویدنیا تصریح کرد: چرا شرایط باید به گونه‌ای پیش رود تا رسانه‌ای که دارای مجوز است، خبری را بدون اطمینان از صحت آن منتشر کند و رسانه‌های دیگر هم پیرو آن خبر را منتشر کنند و افراد سرشناس هم مانور دهند و یک جریان سازی خاص ایجاد شود.

مرجع مشخصی برای برخورد با بازنشرکنندگان خبر نداریم

وی افزود: دلیل انتشار این گونه اخبار این است که هیچ گونه مسئولیتی برای بازنشر دهندگان خبر وجود ندارد و در قانون بر‌ای افرادی که اقدام به بازنشر خبر می‌کنند، مرجعی در نظر گرفته نشده است.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور ادامه داد: فرض کنید برای انتشار اخبار در فضای مجازی مجازات مُشَدَده در نظر گرفته شود، اما آیا سازوکاری برای پیدا کردن منتشرکننده اخبار در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال فرض کنید خبری در فضای مجازی منتشر شود و پلیس فتا با دردسر زیاد می‌تواند فرد منتشر کننده را پیدا کند، زیرا سرور‌های این نرم افزار‌ها در کشور وجود ندارد، اما خود نرم افزار در دسترس مردم است.

بیشتر بخوانید: رفتار افراد مسئولیت آور است/ هیچ حقی بدون مسئولیت معنا ندارد

جاویدنیا بیان کرد: اگر تمام توان خود را بگذاریم تا یک خبر کذب را در نرم افزار‌های خارجی حذف کنیم این امکان وجود ندارد، اما اگر پیام رسان داخلی باشد، می‌توان به مدیران آن گفت یک خبر را از آن شبکه حذف کنند.

وی افزود: بار‌ها دیده‌ایم که برای یک خبر تکذیبیه هم منتشر می‌شود، اما نمی‌توانیم اثرگذاری خبر اصلی را از بین ببریم، حتی اگر تکذیبیه را بار‌ها از رسانه‌های جمعی پخش کنیم.

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور بیان کرد: باید مسئول دانستن مدیر پیام رسان را به طور جدی پیگیری کنیم و بعد بیاییم بررسی کنیم که آیا مجازات‌های در نظر گرفته شده اثرگذار است و یا نه؟

جاویدنیا گفت: خبر و رسانه دچار تحول شده و رسانه‌ها از حالت متمرکز خارج شده‌اند، عموما انتشار اخبار کذب از سوی دشمن انجام می‌شود.

وی افزود: عاملی که باعث شد ۱۸ هزار نفر دعوت کننده امام حسین (ع) به کربلا تبدیل به ۳۰ هزار دشمن شود، انتشار یک خبر کذب بود.

مقابله با اخبار کذب به بستر قضایی صفر نیاز ندارد

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور تأکید کرد: برای مقابله با اخبار کذب یک بستر قضایی صفر نیاز نیست و تا زمانی که یک مرجع نداشته باشیم که مورد اعتماد مردم باشد و صحت اخبار را بررسی کند، مجداد با تغییر نرم افزار‌ها شاهد انتشار اخبار کذب خواهیم بود.

وی با بیان اینکه امروز افشاگری به یک برند تبدیل شده است، افزود: اگر بستر‌های انتشار اخبار همین بماند، دشمن از این فضا برای متزلزل کردن نظام استفاده می‌کند. حال اگر بستری ایجاد شود که قبل از انتشار اخبار به مسائل و شایعات پاسخ دهد و بعد خبر‌ها منتشر شوند، شاهد کم شدن شایعات و اخبار کذب در رسانه‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضاییه دادگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۸۳۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 

آفتاب‌‌نیوز :

در حالی شنیده‌ها حاکی از آن است که فصل جدید «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم با حضور بخشی از تیم بازیگران فصول قبلی به همراه بازیگرانی از مازندران، تا تابستان کلید خواهد خورد که سارا و نیکا فرقانی اصل بازیگران دوقلوی این سریال در فصل جدید حضور ندارند.

عدم حضور سارا و نیکا در فصل جدید پایتخت از این جهت قابل توجه است که گویا انتشار تصاویری از سبک زندگی این دو خواهر دوقلوی ساکن سوئد به مذاق برخی مدیران صداوسیما خوش نیامده و تصمیم به حذف آن‌ها از فصل جدید پایتخت گرفته‌اند.

برخی ادعا‌ها در فضای مجازی از این حکایت دارد که شرط تولید فصل جدید پایتخت حذف سارا و نیکا فرقانی اصل بوده است. شایعه‌ای که تا این لحظه واکنشی از سوی عوامل این سریال و یا حتی مدیران صداوسیما نسبت به آن نشان داده نشده است.

این شایعه زمانی به واقعیت نزدیکتر شد که پیام احمدی‌نیا بازیگر، با انتشار فراخوان بازیگری برای سریال «پایتخت» در استوری صفحه شخصی اینستاگرام خود متذکر شده‌است که این سریال به دنبال، یک پیرمرد ۶۵ سال به بالا مازندرانی، پسر بچه ۷ ساله مازندرانی، دوقلو‌های همسان خانم ۱۸ تا ۲۵ سال و یک خانم جوان ۲۵ تا ۳۵ سال می‌گردد.

احمدی نیا در رابطه با این استوری گفت: «به دلیل اینکه عضو صنف بودم از من خواسته شد تا این فراخوان را در فضای مجازی به اشتراک بگذارم و من این کار را انجام دادم و از جزییات خبری ندارم!»

اگرچه مراحل اولیه تولید این پروژه پیشتر آغاز شده، اما به دلیل مسائلی که بین مدیران سیما فیلم و تهیه کننده این سریال بود، حتی رایزنی ساخت فیلم سینمایی فصل هفتم «پایتخت» و اکران نوروزی آن صورت نگرفت و اکنون شاهد فراخوان ساخت فصل هفتم سریال آن هستیم.

پیشتر نیز سارا فرقانی در اینستاگرام خود نوشته بود: «به فضای مجازی توجه نکنید و بدانید که خودم اخبار درست را به شما می‌دهم، در حال حاضر با خبر شدم که ممکن است قصه پایتخت ده سال جلوتر رود و من و نیکا به اقتضای قصه ممکن است بزرگتر شده باشیم، اما هنوز هیچی صد در صد نیست.»

نکته جالب توجه این که برخی رسانه‌ها از نمایش داده نشدن بازپخش فصل ششم این سریال نوشتند. در این خبر آمده بود شبکه «آی فیلم» که از سال گذشته پخش سریال «پایتخت» را شروع کرده بود و فصول مختلف این سریال را به نوبت روی آنتن می‌فرستاد، با پایان فصل پنجم ادامه پخش آن را متوقف خواهد کرد و به جای فصل ششم، سریال «پژمان» را روانه آنتن می‌کند.

باید دید کش و قوس ساخته شدن و نشدن «پایتخت» به کجا می‌انجامد؟!

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید