Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - وزیر نفت در بدو ورود به مسکو گفت: در تبیین مواضع خود در روسیه تاکید خواهم کرد که بازار انرژی باید غیرسیاسی باشد تا از دخالت‌های یکجانبه و غیرقانونی در آن جلوگیری شود.
به گزارش شانا به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه، 10مهرماه) در بدو ورود به مسکو برای شرکت در مجمع بین المللی انرژی ویک روسیه و بیست‌ویکمین نشست وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) اظهار کرد: ما در همه زمینه‌ها با روسیه روابط راهبردی داریم و در بخش انرژی هم به همین شکل است، ما در نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز فرصت خواهیم کرد تا مواضع خود را بیان کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در این رویداد تاکید خواهم کرد که بازار انرژی باید غیرسیاسی باشد و این بازار باید از دخالت‌های یکجانبه و غیرقانونی دور بماند زیرا این مسئله در دراز مدت به نفع مصرف کننده و هم تولید کننده است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز نخستین بار در تهران و به ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، تصریح کرد: افزایش تعداد اعضا در بیستمین دوره آن در مسکو نشان می‌دهد که طرحی موفق بوده است.
زنگنه با بیان اینکه نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز به محلی برای انتقال تجربه‌های و تبادل اطلاعات تبدیل شده است و افزایش تعداد اعضا نیز نشان می‌دهد ابتکار ایران نتیجه بخش بوده است، تصریح کرد: در این سفر با همتایان روس و دیگر کشورها دیدارهای دوجانبه خواهیم داشت.
برای دیدار با همتای سعودی خود مشکلی ندارم، آنها مشکل دارند
وزیر نفت درباره حوادث به‌وجود آمده برای صنعت نفت عربستان و کاهش تولید نفت این کشور پس از حمله به تاسیسات نفتی سعوی آرامکو نیز گفت: بازار هم‌اکنون به حالت عادی بازگشت‌هاست؛ من هرگز باور نکردم که با این حمله نیمی از تولید نفت عربستان از دسترس خارج شده باشد، همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ام، فکر می‌کنم عربستان دست به بزرگ نمایی سیاسی در این باره زده تا بگوید امنیت انرژی در جهان به خطر افتاده است.
وی ادامه داد: حدود یک هفته تا 10 روز است که روزانه قیمت نفت کمتر می‌شود و 6 دلاری هم که روی قیمت نفت رفته بود به صورت کامل از بین رفته است.
زنگنه در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد در این نشست با همتای عربستانی دیدار و گفت‌وگو کند، اظهار کرد: هیچگاه از طرف ما برای دیدار با عربستانی‌ها مشکلی وجود نداشته است، بلکه آنها هستند که همواره مشکل دارند.
وزیر نفت ساعاتی پیش برای شرکت در چهارمین مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه (چهارشنبه تا شنبه 10 تا 13 مهرماه) و بیست و یکمین نشست وزارتی جی‌یی‌سی‌اف (روز پنجشنبه، 11 مهرماه) و دیدار با مقام‌های شرکت کننده در این رویدادها از طریق فرودگاه شرمتیوا در شمال غربی مسکو، وارد روسیه شد.
زنگنه قرار است در چارچوب سفر خود با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه ملاقات و در یکی از نشست‌های تخصصی چهارمین مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه با عنوان «به سمت رهبری در تراز جهانی انرژی: اولویت‌های صنعت گاز» در کنار دیگر سخنرانان این نشست تخصصی سخنرانی کند.
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف)، آرمیدا سالیسیا علیساجهبانا، دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا-اقیانوسیه در سازمان ملل متحد، لئنوید میخلسن، رئیس هیئت مدیره شرکت نواتک روسیه، ویکتور زابکوف، رئیس هیئت مدیره شرکت گازپروم روسیه از دیگر سخنرانان نشست تخصصی «به سمت رهبری در تراز جهانی انرژی: اولویت‌های صنعت گاز» هستند.
چهارمین مجمع بین‌المللی انرژی ویک روسیه (Russian Energy Weeek) امسال از امروز (چهارشنبه، دهم مهرماه) در سالن نمایشگاه‌ مرکزی منیژ شهر مسکو با حضور وزیران، مدیران عامل شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز، کارشناسان حوزه انرژی از سراسر دنیا و با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درباره اهداف و جایگاه صنایع انرژی در سیاست‌های کلی روسیه، تهدیدات و چشم اندازهای این صنعت در شرایط بین‌المللی و موضوعات روز جهانی آغاز به‌کار می‌کند و تا پنجم اکتبر (روز شنبه، 13 مهرماه) ادامه خواهد داشت.
هدف برگزاری مجمعبین‌المللی انرژی‌ویک روسیه نمایش چشم‌انداز صنعت سوخت و انرژی روسیه و ایجاد ظرفیت‌های همکاری بین المللی در حوزه انرژی است، این مجمع همچنین زمینه‌ای را برای بحث درباره اصلی‌ترین چالش‌های بخش انرژی و مشکلات مربوط به توسعه در بخش‌های مختلفی از شامل صنایع گاز، نفت، ذغال سنگ، پتروشیمی، برق و محافظت از انرژی و افزایش بهره‌وری آن، فراهم می‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۵۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخفیف نفت ایران چقدر است؟

خبرگزاری فارس در مطلبی مدعی شد که تخفیف نفت ایران کمتر از ده درصد است.

این خبرگزاری نوشت: درحالی یکی از نماینده‌های سابق مجلس ادعا کرده ایران نفت خودش را به حراج گذاشته است که حتی رسانه‌های غربی نیز به کاهش رقم تخفیف و در نتیجه افزایش درآمد‌های نفتی ایران اذعان کرده‌اند.

«ما نفت نمی‌فروشیم بلکه مال دزدی را به حراج گذاشته‌ایم»، این اظهارنظر غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده سابق مجلس و البته ردصلاحیت شده در دوره فعلی است که در روز‌های گذشته در فضای مجازی به خصوص در رسانه‌های فارسی‌زبان وایرال شده است.

وی در توجیه ادعای خود ادامه می‌دهد که بعد از جنگ اوکراین و اعمال سقف قیمت ۶۰ دلاری برای صادرات نفت روسیه، روس‌ها نفت خود را زیر قیمت ۶۰ دلار می‌فروشند و برای نفت ایران این قیمت پایین‌تر است.

اما آنچه این فارغ‌التحصیل رشته عمران در گرایش خاک در تحلیل بازار جهانی نفت توجه نکرده؛ این است که سیاست سقف قیمتی غرب در مقابله با روسیه کاملا شکست خورده به طوری که در رسانه‌ها و موسسات غربی نیز بار‌ها به این موضوع اذعان شده است.

اذعان موسسات غربی به شکست سقف قیمت ۶۰ دلار

به عنوان مثال خبرگزاری رویترز در ماه مارس سال جاری میلادی در گزارشی تیتر می‌زند: «فقط کاهش قیمت نفت می‌تواند ولادیمیر پوتین را متوقف کند» و می‌نویسد که اکنون نفت اورال روسیه بشکه‌ای ۷۱ دلار صادر می‌شود که بالاتر سقف قیمت ۶۰ دلار است، رقمی که البته در ماه سپتامبر به حدود ۸۴ دلار رسید. در واقع فقط اگر قیمت جهانی نفت کاهش یابد، اروپایی‌ها می‌توانند خوش‌شانس باشند.

همچنین بررسی قیمت نفت صادراتی روسیه به هند نیز نشان می‌دهد که در همه ماه‌های بعد از دسامبر ۲۰۲۲ (به جز ژانویه ۲۰۲۳) این رقم بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار به ازای هر بشکه بوده و حتی در ماه اکتبر سال گذشته به بیش از ۸۴ دلار افزایش یافته است.

این اتفاق درحالی رقم می‌خورد که هند نسبت به چین در همراهی بیشتری با سیاست‌های تحریمی غرب قرار دارد، دو کشوری که در شرق آسیا اکنون جایگزین بازار نفت روسیه در اروپا شده‌اند.

همچنین رویترز با استناد به گزارش بانک مرکزی روسیه اشاره می‌کند که روس‌ها تقریبا همه نفت خود را بالاتر از سقف قیمت فروخته‌اند و اعمال سقف قیمت تنها باعث شده که نفتکش‌های بیشتری به ناوگان سایه روسیه بپیوندند.

تخفیف نفت ایران چقدر است؟

اما در کنار اذعان همه موسسات خارجی بر ناکارآمدی سیاست سقف قیمت، باید توجه داشت که در حال حاضر مقصد اصلی صادرات نفت ایران پالایشگاه‌های خصوصی چین است و عمده فروش نفت روسیه از اروپا به هند تغییر پیدا کرده و در بازار چین نیز روس‌ها در بازار رسمی پالایشگاه‌های دولتی این کشور حضور دارند، در نتیجه رقابت ایران و روسیه به دلیل تفکیک بازار‌ها به حداقل ممکن رسیده است.

هر چند در شرایط تحریم و به دلیل ایجاد ریسک، هزینه صادرات نفت ایران در قالب تخفیف بیشتر می‌شود، اما این رقم به هیج وجه به معنای حراج نیست، به گونه‌ای که حتی خبرگزاری رویترز نیز در یک عقب‌نشینی منطقی، رقم تخفیف هر بشکه نفت ایران را در حدود ۵.۵ الی ۶.۵ دلار و حتی در برخی معاملات به میزان ۴.۵ تخمین می‌زند.

با توجه به قیمت ۸۳ دلاری نفت ایران، این میزان تخفیف کمتر از ۱۰ درصد و حتی نزدیک ۵ درصد از بهای نفت کشور می‌باشد که در شرایط بازار امری طبیعی است کمااینکه کشور‌های غیرتحریمی نیز در برهه‌هایی حاضر به ارائه تخفیف برای افزایش فروش و درآمدزایی نفتی شده‌اند.

درآمد ۳۶ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت

نکته جالب اینکه این نماینده اسبق مجلس ادعا می‌کند که درآمد سالانه نفت ایران ۲۲ میلیارد دلار است درحالیکه این رقم باید بیش از ۴۰ میلیارد دلار باشد. البته کافی است که به آمار گمرک ایران مراجعه کنیم که بر مبنای آن درآمد نفتی کشور در سال ۱۴۰۲ معادل ۳۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار بوده است. ظاهرا آقای نماینده سابق علاوه بر مراجع خارجی، حتی آمار داخلی را نیز به درستی بررسی نمی‌کند.

طبیعتا وقتی مستندات قوی ادعای نماینده سابق را درباره فروش نفت رد می‌کند، همراهی با وزیر سابق نفت بیژن زنگنه در یکی از اجلاس‌های اوپک نمی‌تواند برای مخاطبان جهت پذیرش حرف قانع‌کننده نیست.

هر چند همین نشست و برخاست‌های سیاسی است که می‌تواند بر موضع‌گیری‌ها اثر بگذارد و یا شاید این نماینده سابق وضعیت صادرات نفت در دولت قبل را به دوران حاضر تعمیم داده است.

دیگر خبرها

  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره سربرنیتسا
  • روسیه: شورای امنیت باید از درگیری در بوسنی جلوگیری کند
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • تمامی فعالیتهای فرهنگی اتباع اهل سنت باید در چارچوب قوانین و باشد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد