Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@03:11:32 GMT

«تصویرسازی» در میانه

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۱۵۷۰۹

«تصویرسازی» در میانه

عضو انجمن فرهنگی‌هنری تصویرگران معتقد است هنرمندان عرصه تصویرسازی به خاطر فاصله معنادار سلیقه بازاری و جشنواره ای، در دوگانگی به سر می برند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : سخن درباره کیفیت آثار هنری لاجرم به سمت و سوی صحبت از سلیقه اجتماعی کشیده می شود. طیف های مختلف اجتماعی به طور طبیعی دیدگاه های متنوعی درباره ارزش یک اثر هنری دارند؛ به همین خاطر هنرمندان سبک های متفاوت مخاطبان خاص خود را دارند و آثار آن ها در فضاهای اجتماعی خاص خود نمود پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصویرسازی به عنوان یکی از زمینه های هنری از این قاعده مستثنی نیست. تصویرسازان هم به مانند سایر فعالان عرصه هنر سلیقه های مختلف اجتماعی را نمایندگی می کنند. آثار برخی مورد توجه کتاب های عامه پسند قرار می گیرد و برخی در جشنواره های داخلی و خارجی مورد اقبال قرار می گیرند. پیش از این در بخش اول گفتگو با «کیانوش غریبپور» به تعریف مفاهیم تصویرسازی پرداختیم. بخش دوم گفتگو با این کارشناس گرافیک و عضو انجمن فرهنگی‌هنری تصویرگران به طیف های متنوع اجتماعی علاقمند به تصویرسازی اختصاص دارد:

 

پیش از این درباره دو سلیقه حاکم بر فضای تصویرسازی کتاب کودک سخن گفتید. یکی سلیقه موسوم به بازاری و دیگری سلیقه مخاطبان خاص که از نظر شما اختلاف فاز بسیاری با یکدیگر دارند. نمود سلیقه بازاری در جامعه چیست؟

به نظر من صنعت نشر ما به طور کلی دچار نقص است. در صنعت نشر ناقص تصویرگری هم چنان که شایسته است، رشد نمی‌کند. برای مثال اگر کودکان و خانواده‌های آن ها آثار تصویرسازی مرا نمی‌پسندند طبیعتا به این معناست که جامعه من را به عنوان یک تصویرگر دفع می کند.

 

سلیقه مخاطب خاص چگونه در مقابل این سلیقه اجتماعی و اقتصادی قدرتمند، خودنمایی می کند؟

از این طریق که آثار من به عنوان تصویرگر از سوی جشنواره ها و به طور کلی مخاطب خاص مورد توجه قرار می گیرد. جامعه به من جایزه می‌دهد، برای من دست می‌زند و تقدیر می‌شوم، بنابراین جامعه من را به عنوان یک تصویرگر جذب می کند.  در این شرایط است که که من فکر می‌کنم چقدر موفقم، پس حتما سلیقه آن هایی که کار من را نمی‌فهمند سطح پایین و دچار اشکال است.

 

پس تاثیرگذاری جامعه بر کیفیت تصویرسازی از آثار تصویرگران بیش تر است.

می‌خواهم بگویم تصویرگرها، مقصر اصلی در کیفیت تصویرگری نیستند،‌ به یک جوری می‌شود گفت تحت یک شرایطی نمی‌توانند بهتر و بالاتر از این کار کنند. بنابراین به جای تلاش برای ارتباط با مخاطب عام به دنبال رکوردهای هنری خودشان‌ می روند.

 

واکنش انجمن تصویرسازان در مواجهه با تغییر سلیقه مخاطب امروز چیست؟ چه راهکارهایی در این زمینه وجود دارد؟

برنامه‌ای نمی‌توانیم داشته باشیم. ما به عنوان انجمن تصویرگران وظیفه و توانایی محدودی داریم. مثل این که روی فضاهای عملی کار کنیم، تصویرگرها را دور هم جمع کنیم و برای‌شان این ماجراها را روشن کنیم که در بخش های جانبی چه کارهایی می توان انجام داد. به عبارت دیگر، نمود تصویرگری در فضاها و رسانه های دیگر را به آن ها نشان دهیم. جالب است بدانید که اتفاقا تصویرگرها در فضاهای تازه بسیار فعالند اما چنان که باید دیده نمی‌شوند.

 

در زمینه ارتقاء تصویرگران می توان راهبردی داشت؟

در این جا بازآموزی فضای تصویرگری یکی را راهکارهای پیش روست. چه برای آن ها که تازه شروع به فعالیت کرده اند و چه کار تئوریک روی هنرمندان سرشناس تصویرگری. در واقع تلاش برای ارتقای فعالیت حرفه ای تصویرگران. ایجاد. مجموعه آن چه گفته شد، فعالیت هایی است که انجمن تصویرگران می تواند دنبال کند.  

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد اربعین حسینی کانون های فرهنگی هنری مساجد پیاده روی اربعین هفته دفاع مقدس اربعین کانون های مساجد روزنامه موکب اربعین تصویرسازی هنرمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۱۵۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان

استاندار سمنان گفت: برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان، نقش بسیار ارزشمندی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به عفاف و حجاب و حفظ سرمایه‌های اجتماعی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، سید محمدرضا هاشمی امروز_ شنبه هشتم اردیبهشت_ در نشست شورای سیاستگذاری کنگره سه هزار شهید استان سمنان اظهار کرد: برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان، نقش بسیار ارزشمندی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به عفاف و حجاب و حفظ سرمایه‌های اجتماعی دارد.

وی افزود: مستند سازی و تهیه فیلم و رمان در خصوص کنگره به صورت ویژه در حال انجام بوده و طی پیگیری‌ها با سازمان صدا و سیما، مساعدت در این امور در دستور کار است.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: از محل سفر رئیس‌جمهور به استان اعتبار خوبی برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان در نظر گرفته شده است.

هاشمی تصریح کرد: برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان از اولویت‌های کاری ما در استان سمنان در سال جاری خواهد بود.

وی ادامه داد: مستندات، آثار و رمان‌ها حول محور زندگی تمامی شهدای والامقام استان انجام و فیلم سینمایی ویژه زندگی شهید محمود اخلاقی و سریال تیم آزادی نیز در دستور کار است.

استاندار سمنان گفت: نمایشگاه مستندات و آثار تولید شده مرتبط با کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان، قبل از برگزاری کنگره برای بازدید ارزشمند مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

کد خبر 748457

دیگر خبرها

  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • حفظ سرمایه اجتماعی با برگزاری مطلوب کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • حضور ۵ تیم دانش‌آموزی خراسان شمالی در نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان