Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: اردیبهشت ماه سال ۹۲ بود، که ورامین به عنوان نخستین شهر بدون دخانیات کشور معرفی شد و مواردی مانند تصویب عدم استعمال دخانیات در بوستان‌ها و اماکن عمومی این شهرستان و انتخاب چندین پارک به‌عنوان پارک بدون دخانیات ازجمله مصوبات شورای فرهنگ عمومی ورامین در جهت انتخاب این شهر به عنوان شهر بدون دخانیات بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخاب ورامین به عنوان شهر بدون دخانیات سبب همبستگی بیش از پیش دستگاه ها، نهادها، سمن ها و مردم این شهرستان برای کاهش هرچه بیشتر استعمال دخانیات، مانند سیگار و قلیان از سطح این شهر شد، که این همبستگی با محوریت شورای فرهنگ عمومی ورامین به ریاست آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی به پیش می رفت، اما همچنان تا رسیدن به هدف نهایی راه بسیاری باقی مانده است.

نظر مراجع در خصوص حکم شرعی مصرف دخانیات

مراجع تقلید نیز نظر مساعدی از نظر شرعی برای استعمال دخانیات ندارد، که در ادامه نظر برخی از این مراجع می آید:

حضرت آیت الله  خامنه ای:

حکم با اختلاف مراتب ضرری که بر استعمال دخانیات مترتب می‌‏شود، متفاوت می‌گردد و به طور کلی استعمال دخانیات اگر به مقداری باشد که موجب ضرر قابل ملاحظه‏‌ای برای بدن باشد، جایز نیست و اگر شخص می‏‌داند که با شروع آن به این مرحله می‌‏رسد نیز جایز نیست.

آیت‌الله سیستانی:

پرسش: توصیه های پزشکی می گوید سیگار کشیدن عامل اصلی بیماری های قلبی و سرطان است و گاهی هم سبب کوتاهی عمر می شود پس حکم سیگار کشیدن بالنسبه به اشخاص ذیل چیست؟

۱-ـ کسی که تازه شروع کرده است.

۲ـ به سیگار کشیدن معتاد شده است.

۳ـ در کنار کسی نشسته ایم که او سیگار می‌کشد و پزشکان می‌گویند آن کس که در کنار شخص سیگاری می نشیند ضرری قابل توجه، به او می رسد.

پاسخ: ۱- کشیدن سیگار اگر موجب ضرر و زیان می شود هر چند در آینده و اعم از اینکه آن ضرر معلوم باشد و یا گمان ضرر وجود داشته باشد طوری عقلا بر سلامت شخص بیمناک باشند، حرام است.و اما اگر ایمن از ضرر و زیان شدید باشد هر چند بدین جهت که کمتر می‌کشد، مانعی ندارد.

۲ـ اگر ادامه کشیدن سیگار ضرر شدیدی می‌آورد باید دست بردارد مگر آنکه ترک سیگار موجب ضرر دیگری شود مثل ضرر حاصل از سیگار کشیدن و یا سخت‌تر از آن و یا اینکه ترک سیگار برای او حرجی باشد طوری که عادتاً تحمٌل ناپذیر است.

۳ـ چنین شخصی همانند شخص مبتدی است، و جواب بخش اول شامل حال او هم می شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

پرسش: کشیدن سیگار برای افراد مبتدی، و استمرار آن برای افراد معتاد، اعمّ از این که ترک آن به آسانی ممکن باشد یا نباشد، چه حکمی دارد؟

پاسخ: کشیدن سیگار و انواع دخانیّات، حرام است و با توجّه به این که ترک آن برای همه معتادان ممکن است، حالت اضطرار معمولا در آن تصوّر نمی شود؛ مگر به دستور خاص طبیب آگاه، و فرقی بین افراد مبتدی و معتاد نیست.

آیت‌الله هادوی تهرانی:

استعمال دخانیات به دلیل مضرّ بودن آن مطلقاً حرام است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی:

خوردن چیزی که برای عقل انسان یا سلامتی او ضرر دارد حرام است، ولی اگر ضرر موقّت یا کم باشد که عقلاء اعتنا نکنند، حرام نیست.

ترویج قلیان بین ۳۵ درصد دختران و ۴۲ درصد پسران دبیرستانی و دانشگاهی

مضرات سیگار و به ویژه قلیان برای بدن بر همگان آشکار است و بارها در این خصوص مطالبی مطرح شده است و از پیر و جوان، سیگاری و غیر سیگاری و حتی افرادی که قلیان استعمال می کنند، از خساراتی که دخانیات به بدن وارد می کند، تا حدودی آگاه هستند، اما دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در این خصوص پا را فراتر گذاشته و ضمن تاکید بر مضرات دخانیات، عرضه قلیان را مغایر با انضباط عمومی می داند.

محمدرضا مسجدی که با خبرنگار مهر در این خصوص گفتگو می کرد، رواج مصرف قلیان به ویژه در نسل جوان را زنگ خطری برای جامعه ایرانی دانست و افزود: در این خصوص تحقیقاتی انجام شده و استعمال قلیان در دختران در برخی از مراکز در مقاطع دبیرستان و دانشگاه به ۳۵ درصد و در میان پسران این مقاطع تا ۴۲ درصد رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که عرضه قلیان در قهوه خانه ها مجاز است، گفت: خیر، جمع آوری قلیان قسمتی از قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است و قهوه خانه مجوز دار جدید که مجوز عرضه قلیان داشته باشد، نداریم.

مطالب بالا در جلسه ۴ مهر ماه ۹۸ شورای فرهنگ عمومی شهرستان ورامین توسط سید اصغر معاون سیاسی انتظامی فرماندار این شهرستان تلویحا تایید شد و وی در این خصوص گفت: ۴۱ واحد قهوه خانه در ورامین داریم که ۳۰ عدد آن ها غیر مجاز است، که برخوردی با آن ها صورت نگرفته است.

انتقاد فرمانده انتظامی شرق استان تهران از شورای فرهنگ عمومی

انتقادات بالا به ویژه انتقاد از « عدم برخورد» که توسط معاون نماینده عالی دولت در ورامین مطرح می شد، برای فرمانده انتظامی شرق استان تهران خوشایند نبود و وی را به واکنش واداشت.

سردار کیومرث عزیزی که ۵ روز بعد از جلسه شرای فرهنگ عمومی و در نشست خبری در آستانه هفته ناجا سخن می گفت، به انتقاد از این اظهارات پرداخت و افزود: لازم است، شوراهای فرهنگی هم گزارش خود را ارائه کند و صرفا خواستار برخورد سلبی نباشد.

وی افزود: در این راستا باید اعضای شورای فرهنگی عمومی پاسخ دهند، برای این‌که جوانان قلیان نکشند چه کار کرده‌اند.

راهکار فرهنگی بدون پشتوانه اجرایی به ثمر نخواهد نشست

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین به عنوان دبیر شورای فرهنگی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: شورای فرهنگ عمومی جهت فرهنگ سازی در جامعه تلاش می کند، معضلات را شناسایی کرده و راهکارهایی را ارایه می کند و مسئولان اجرایی باید در حوزه مسوولیت خود آنها را عملیاتی کنند.

سعید طاهری با بیان این که نیروی انتظامی نیز در شورای فرهنگ عمومی عضو است و خود نیز باید در این راستا پاسخگو باشد، گفت: آنچه که در مورد قلیان مطرح شده در کنار مصوبات ارزشمند دیگر این شورا یک معضل بزرگ اجتماعی است که دغدغه بسیاری از خانواده را ایجاد کرده است. در این رابطه راهکارهای فرهنگی نیز مورد بحث قرار گرفته است، ولی چه کسی است، که نداند هرگونه راهکار فرهنگی بدون پشتوانه اجرایی به ثمر نخواهد نشست.

وی افزود: باید مراکز نظارتی به افکار عمومی پاسخ دهند، که این همه قهوه خانه و قلیان سرای بدون مجوز چگونه فعالیت می کنند، در کنار قلیان، اختلاط در برخی از این مراکز و برخی حواشی دیگر را چه کسی باید پاسخگو باشد و مردم باید به چه کسی پناه ببرند.

زیر سوال بردن شورای فرهنگ عمومی فرار به جلو است

دبیر شورای فرهنگ عمومی ورامین گفت: اگرچه معتقدیم در برخورد با این معضلات فرهنگی باید همه دستگاه ها وارد میدان شوند و متاسفانه شاهد کوتاهی ها در این زمینه هستیم که باید ریشه یابی شود ولی اینگونه شورای فرهنگ عمومی را بخاطر ورود در یک معضل اجتماعی، زیر سوال بردن نوعی فرار به جلو محسوب می شود.

طاهری افزود: باید دستگاه های نظارتی به طور شفاف به مردم پاسخ دهند آبا اجرای قانون برای آنها اهمیت دارد یا سلایق شخصی و خوب است مسئولان مربوطه به جای ارایه تحلیل به وظایف خود عامل باشند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین گفت: البته شورای فرهنگ عمومی فقط به کار سلبی اعتقاد نداشته و ندارد و جای تعجب است که این گونه در مورد جایگاه این شورا قضاوت می شود، متاسفانه همان حرف هایی تکرار می شود که در مورد حجاب هم گفته می شود، بگذارید جامعه رها باشد شما بروید کار فرهنگی کنید.

وی ادامه داد: مسئولان در گفتار و رفتار خود مراقبت کنند که خدای ناکرده به جای ایفای مسئولیت شرعی و قانونی خود، جایگاه های دیگر را زیر سوال نبرند.

طاهری با بیان این که از مدیران و مسوولان انتظار می رود، اگر مطالبی در نقد تصمیمات دارند، قطعا زمینه برای حضور در جلسات اداری و بحث و مذاکره در موضوعات وجود دارد، انتظار نمی رود که یک مقام مسئول با چنین اظهاراتی در افکار عمومی ذهنیت تقابل دستگاه ها را ایجاد کند، مردم نیازمند خدمت و رفع معضلات هستند نه دعوا و فرافکنی مسئولان!

مراکز توزیع قلیان با چراغ سبز چه جایگاه هایی فعالیت دارند

امام جمعه موقت ورامین نیز نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اگر کسی به حکم شرع مقید باشد امروز فقها به خاطر ضررها وآسیب های سیگار و قلیان از استعمال آن نهی می کنند و اگر کسی به حکم بهداشت پایبند باشد، امروز پزشکان سیگار وقلیان را عامل بسیاری از بیماری ها وسرطان ها می دانند.

حجت الاسلام سید محسن محمودی افزود: اگر کسی به مسائل اقتصادی توجه داشته باشد امروز یکی از عوامل ضررهای اقتصادی و وابستگی همین موضوع است، چرا برخی مسئولان کشور در این رابطه احساس وظیفه نمی کنند، مگر جان و سلامت جوانان برایشان مهم نیست.

وی افزود: برخی مسئولان گفته اند در شهر ورامین که به عنوان شهر بدون دخانیات معرفی شده ۴۶ قهوه خانه وجود دارد و جالب است که رسما اعلام کردند، ۳۰ واحد بدون جواز است، سوال مردم این است که اولا آیا این قدر صدور جواز چه توجیهی دارد و ثانیا این واحدهای بدون جواز با چراغ سبز چه جایگاه هایی راه اندازی شده است.

باید مسئولان گرفتار در دام قلیان مواخذه شوند

این عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان ورامین گفت: اگر بگویند، دستگاه های نظارتی خبر ندارند که خیلی تاسف بار است و اگر بگویند، باخبرند که این فاجعه است.

وی گفت: برخی می گویند شما چه کار دارید، بروید کار فرهنگی کنید، این حرف با این ضعف های مدیریتی یا مدیران ناکارآمد به مسخره شبیه تر است تا واقع بینی و باید دستگاه های مسئول و نظارتی به افکار عمومی به طور شفاف توضیح دهند.

محمودی افزود: آیا برخی مسئولان می دانند، در کنار قلیان در برخی از این واحدها چه می گذرد، اگر می دانند واقدام نمی کنند، خیانت به مسئولیتی است که به عنوان امانت به آن ها سپرده شده است.

وی از دادستان ورامین خواست، با صلابت انقلابی ریشه برخی سود جویی ها را بخشکاند و افزود: فرمانداری باید  از دستگاه های بی تفاوت یا برخی مسئولان گرفتار در دام قلیان مواخذه کند و البته باید مساجد، تشکل ها و هیئات مذهبی ، هنرمندان، مدارس و دانشگاه ها و سایر عناصر تاثیرگذار در این رابطه روشنگری کنند.

مصرف قلیان و دخانیات، علاوه برا آن که به اقتصاد شخص، خانواده و کشور خسارت وارد می کند، ضررهای فراوانی دارد که در زمان حاضر بیش از گذشته بر همگان ثابت شده است و در این خصوص لازم است، مسئولین مربوط بیش از پیش احساس مسئولیت کرده و به جای فرافکنی به مقابله با ترویج دخانیات بپردازند.

کد خبر 4735693

منبع: مهر

کلیدواژه: دخانیات مصرف قلیان شورای فرهنگ عمومی اربعین 98 هفته دفاع مقدس اربعین حسینی بوشهر قزوین شیراز گردشگری گرگان اجلاس جاده ابریشم شهرکرد بیرجند دفاع مقدس جنگ تحمیلی آتش نشانی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۲۸۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوب و بد قلیان‌ اکسیژن

اخیرا بحث عرضه نوعی خاصی از قلیان با عنوان «قلیان اکسیژن» در برخی کافی شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها خبرساز شده؛ موضوعی که گویا در راستای اجرای طرح مطالعاتی وزارت بهداشت در ۱۰ استان کشور است؛ چراکه متخصصان و مسئولان سلامت همواره نسبت به شکستن قبح استعمال قلیان در میان خانواده‌ها و استعمال آن به صورت گروهی و سرگرمی و در نهایت هم افزایش چندین برابری مصرف آن در زنان و مردان و بروز عوارض قلبی و تنفسی ناشی از آن در سنین پایین‌تر، هشدار داده‌اند. 

قلیان  اکسیژن یا گازN۲O چیست؟

کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در مصاحبه با خبرنگار تحریریه جوان قدس در مورد ماهیت و آنچه قلیان اکسیژن خوانده می‌شود، گفت: سهم اکسیژن از ترکیب گازهای به کار گرفته شده قلیان اکسیژن حدود ۸۰ درصد است و نیتروژن می‌تواند به میزان ۵ درصد به ترکیب گازها اضافه شود. موضوع و نام قلیان اکسیژن غلط‌انداز و شبهه‌ناک است، نام اصلی آن N۲Oهست. عنوان قلیان اکسیژن باعث می‌شود افراد فکر کنند اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند، باید بگویم اینطور نیست. مدت هاست در کشورهای مختلف روی کاربردهای غذایی و دارویی این گاز مطالعه می‌شود.

جهانپور افزود: در کشورما هم بیش از ۱۵ سال است که روی گاز (N۲O) یا همان «قلیان اکسیژن» مطالعه می‌شود. این گاز مجوزهای اولیه را برای استفاده‌های پزشکی دریافت کرده بود ولی در کافی‌شاپ‌ها به صورت مجاز عرضه نمی‌شد. طبق شنیده‌ها در سال‌های اخیر وزارت بهداشت در قالب یک طرح آزمایشی، این محصول را جهت بررسی کاهش مصرف سایر محصولات دخانی عرضه کرده است اما تاکنون نتیجه قطعی آن مشخص نیست.

استفاده از گاز اکسیژن باعث عوارض عصبی می‌شود

وی در مورد ضررهای استفاده این گاز گفت: ممکن است این محصول موجب کاهش میل افراد به سایر محصولات دخانی شود، اما قطعا آسیب‌هایی هم دارد. یکی از بارزترین عوارض استنشاق این گاز تا امروز دفع و کاهش ویتامین‌ها ازجمله B۱۲، کم خونی، عوارض عصبی، لرزش دست، حالت خنده یا خلسه و کاهش فشار خون بوده است.

جهانپور با تاکید بر اینکه این قلیان به طور کلی عارضه مرگ را به دنبال ندارد، بیان کرد: عدم ترویج و تبلیغات این محصول از سمت وزارت بهداشت، عدم ارائه به سنین پایین و ارائه هشدارهایی چون عدم رانندگی بعد از استنشاق باید قبل از توزیع عمومی «قلیان اکسیژن» صورت بگیرد. افرادی که این محصول را استفاده می‌کننئ باید در نظر داشته باشند که تا چند ساعت پس از استنشاق این گاز از انجام فعالیت‌هایی چون رانندگی، استفاده از دوچرخه، اسکوتر، موتورسکلیت و یا کار با وسایلی که نیازمند دقت بالا و هوشیاری و خطر ساز است، خود داری کنند؛ زیرا ممکن است ضریب دقت و هوشیاری این افراد تا چند ساعت کاهش یابد.

وی افزود: استفاده از واژه «قلیان اکسیژن مجوزدار» ترویج تلقی شود. حتی اگر این محصول عوارض و پیامدهایش کمتر از سایر دخانیات و یا داروهای روانگردان باشد؛ قاعدتا سیاست ترویج، سیاست درستی نیست، یعنی نباید تبلیغ شود، زیرا مصرف تفننی آن هم آسیب‌هایی دارد و در کشور ما تبلیغات کالای آسیب‌رسان به سلامت ممنوع است.

سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در پایان گفت: باید در ترویج یا تبلیغ «قلیان اکسیژن» احتیاط کرد ولی در عین حال ممنوعیت مطلق و عدم عرضه هم ممکن است این محصول را به زیر زمینی شدن ببرد که مشکلات، عواقب و پیامدهای بدی داشته باشد.

خدابخش حکیمی- خبرنگار تحریریه جوان قدس

 

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • تقویت نشاط اجتماعی با ترویج فرهنگ پهلوانی در جوانان و نوجوانان
  • خوب و بد قلیان‌ اکسیژن
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها