Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای اسلامی شهر تهران از نقش پررنگ آرامستان ارامنه دولاب در تاریخ معاصر ایران گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد حق‌شناس در ادامه بازدیدهای خود از اماکن تاریخی و فرهنگی منطقه ۱۴ شهرداری تهران، از آرامستان ارامنه دولاب که با عناوین مختلفی چون گورستان لهستانی‌ها، قبرستان کاتولیک‌ها، قبرستان سلیمانیه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. نیز شناخته می‌شود، بازدید کرده و از این بازدید در صفحه اینستاگرام خود روایت کرد.

وی نوشت: این قبرستان که در حدود ۷۵ هزار متر مربع مساحت دارد، در واقع قبرستان توسعه‌یافته ارامنه تهران است که در زمان حکومت کریم‌خان زند در سال ۱۱۳۷ خورشیدی دستور ساخت آن را صادر نمود تا ارامنه محله دولاب از آن برای انجام آئین‌های کفن‌ودفن مردگان خود استفاده نمایند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بعدها این قبرستان توسط سفارتخانه‌های فرانسه، لهستان، ایتالیا، روسیه و نماینده کلیسای کاتولیک رم (واتیکان) در ایران خریداری شد و علاوه بر ارامنه ایرانی به دفن اتباع این کشورها که به‌ویژه در جریان جنگ جهانی دوم به ایران مهاجرت نموده بودند، اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پیکر ۴۰۹ سرباز خارجی در کنار ۵۲۸ غیرنظامی را در این قبرستان می‌توان سراغ گرفت تصریح کرد: برخی از مشاهیر برجسته ایرانی و خارجی در زمره این افراد هستند. ازجمله این افراد می‌توان به آوانس اوگانیانس (اولین کارگردان سینمای ایران)، ولادیسلاو هورودکی (معمار لهستانی)، ولادیمیر گاردایستکی (معمار ایستگاه راه‌آهن تهران)، وارطان سالاخانیان (از فعالان حزب توده)، آنتوان سوروگین (عکاس برجسته گرجی و روس تبار عهد قاجار)، نیکلای مارکف (معمار روس‌تبار برجسته معاصر)، آلفرد ژان بانیست لومر (موسیقی‌دان نظامی فرانسوی)، کنت دو مونت فرت (اولین رئیس پلیس ایران)، دکتر کلوکه (پزشک فرانسوی محمدشاه قاجار)، دکتر ژوزف تولوزان (پزشک فرانسوی ناصرالدین‌شاه قاجار) و ... اشاره نمود.

حق‌شناس ادامه داد: آرمستان ارامنه دولاب در عین آنکه می‌تواند سندی معتبر در همزیستی اقوام و مذاهب در فرهنگ غنی ایرانی باشد، در گذر سالیان فراوان از عمر خود، امروزه روایت‌های دقیقی از بخش‌های مختلفی از تاریخ معاصر ایران را در خود به یادگار سپرده است که بازخوانی هر یک از آن‌ها می‌تواند چراغی روشن به گذشته تاریکی از حافظه تاریخی شهر و کشور ما تابانده، ما را در بازخوانی این تاریخ پرفراز و نشیب یاری رساند.

کد خبر 392093

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عضو شوراي شهر تهران قبرستان حافظه تاریخی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۶۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده

سیدمرتضی سقائیان نژاد،شهردار قم  امروز یکشنبه نهم اردیبهشت در جلسه هیئت مدیره سازمان بهسازی، زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر، در خصوص پروژه بهسازی قبرستان نو و احداث باغ مزار مشاهیر اظهار کرد: از ۱۳۲ مغازه اطراف قبرستان نو، بیش از ۹۰ درصد تملک شده و تا یک ماه آینده پروژه تکمیل و مغازه‌ها پاکسازی می‌شود.

وی افزود: دفن در قبرستان‌های داخل شهر ممنوع است و شهرداری منطقه باید این مسئله را کنترل کند.

شهردار قم با اشاره به طرح ایجاد باغ مزار مشاهیر و بازآفرینی محله آبشار قم نو تصریح کرد: پس از تصویب طرح توسط شورای اسلامی شهر قم در حوزه فنی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای طرح انجام می‌شود.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: اگر پختگی در طرح اجرای این طرح و نگاه بلندمدت وجود نداشته باشد، مجموعه مدیریت شهری زیر سوال می‌رود.

وی با اشاره به اینکه از مجموعه مدیریت شهری خواسته شده است تا با دقت و تلاش طرح‌های شهری را تکمیل کند، تاکید کرد: برنامه‌ریزی و مطالعات روی طرح‌ها مطابق چشم‌انداز و راهبرد‌ها انجام می‌شود.

شهردار قم در خصوص قبرستان وادی السلام گفت: اراضی‌های بین سازمانی در شهر قم همچون وادی سلام، قبرستان نو، پروژه شهید کاظمی و میدان تره‌بار میدان مطهری باید بررسی و برای آن تصمیم‌گیری شود.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه چندین پروژه در شهر بازآفرینی شده است، گفت: ۱۱ پلاک در حریم ریل راه‌آهن وجود دارد که باید تملک شود و به میدان سپاه برسد و در ادامه به بزرگراه امیر کبیر متصل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • نیازمندی های نکونام برای جاودانه شدن در فوتبال ایران؛ برد، برد و برد!
  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • ۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
  • فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست