Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@10:25:21 GMT

جشنواره تئاتر دانشگاهی صدقه نمی‌خواهد

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۴۸۶۷۴

جشنواره تئاتر دانشگاهی صدقه نمی‌خواهد

یکی از برگزیدگان جشنواره تئاتر دانشگاهی از برخورد غیرمتعهدانه وزارت علوم نسبت به این جشنواره انتقاد کرد.

سیاوش حیدری که در بیست‌و دومین دوره این جشنواره جایزه ویژه هیات داوران را برای نمایش «تئوریسین» گرفته بود، در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: حدود ۶ ماه از برگزاری جشنواره گذشته و ما بارها برای گرفتن جوایز نقدی و کمک‌هزینه‌ها به دبیرخانه مراجعه کردیم اما متوجه شدیم آنجا بازوی اجرایی برای پیگیری مطالبات ما ندارد، به همین دلیل به وزارت علوم رفتیم تا با آقای عسگری، مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم دیداری داشته باشیم اما موفق نشدیم و با همکار ایشان صحبت کردیم که در صحبت‌هایی که قانع‌کننده نبود گفتند، شما وضع دولت را می‌دانید و ما پول نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 برای ما عجیب است چطور نهادی مثل وزارت علوم ماجرایی را که با ۵۰ یا ۶۰ میلیون تومان جمع می شود نمی‌تواند کنترل کند اما برای جشنواره‌های دیگر بودجه خوبی دارد و فقط برای جشنواره تئاتر است که چنین اتفاقی می‌افتد.

او افزود: در کل نگاه خوبی نسبت به جشنواره تئاتر دانشگاهی در وزارت علوم وجود ندارد و آن‌ها احساس می‌کنند به هنرمندانی که در این رویداد شرکت کرده‌اند لطف می‌کنند و صدقه می‌دهند در حالی که این وظیفه‌ای است که روی دوش آن‌ها است و همانطور که من به عنوان یک شرکت کننده موظف هستم تعهداتی را در قبال این جشنواره انجام دهم آن‌ها هم باید به تعهدات خود عمل کنند. در حالی که نوع برخورد به گونه‌ای است که احساس می‌کنیم وزارت علوم تصور می‌کند دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی گداخانه‌ای است که باید به بندگان خدایی که در آن حضور دارند لطف کنند.

حیدری  با اشاره به اینکه نمی‌داند رقم دقیق جایزه‌اش چقدر است، گفت: مگر می‌شود یک دبیرخانه مطلع نباشد مبلغ جوایز و کمک هزینه‌هایش چقدر است و آن‌ها را حدودی اعلام کند؟ این عدم شفافیت در بخش‌هایی از جشنواره امسال دیده می‌شد و ما پس از این مدت متوجه شده‌ایم که قدرت دبیر جشنواره و به طور کلی دبیرخانه به اندازه منِ دانشجو است. متاسفانه مسئولان و برگزارکنندگان این جشنواره درباره همه چیز جلسه می‌گذارند جز وضعیت اسفبار تعهدات‌شان وگرچه تقریباً هر سال همین طور است اما مدام بدتر می‌شود.

او ادامه داد: یک مسئله دیگر هم این است که خود بچه‌ها این روند را در گرفتن جوایز و کمک‌ هزینه‌ها پذیرفته‌اند در حالی که نباید چنین چیزی عادی و طبیعی باشد که بگویند چند ماه بعد جایزه می‌دهیم. متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که نه تنها بهبودی در روند برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی صورت نمی‌گیرد بلکه بدتر هم می‌شود. مثلا انتخاب دبیر  هر سال انتصابی‌تر می شود و این هم جزو مواردی است که روند شفافی ندارد چون دیگر مثل قبل منوط به انتخاب کانون‌های دانشگاهی نیست و یکی از اعتراضات ما همین روند انتخاب غیرشفاف دبیر جشنواره است چرا که همین سبب می‌شود دبیر هیچ قدرتی برای صیانت از آثار جشنواره نداشته باشد و این اصلا قابل قبول نیست که وقتی من در این جشنواره شرکت کرده‌ام و مثلاً دو بار کارم بازبینی و پذیرفته شده، ناگهان دو سه روز قبل از اجرا بگویند باید تغییراتی را اعمال کنم یا اصلا کارم اجرا نشود.

حیدری در پایان گفت: با این وضعیت فقط می‌توان گفت اگر قرار است جشنواره را تعطیل کنند بگویند تا ما تکلیف خود را بدانیم چون وزارت علوم با برپایی این جشنواره برای خود اعتبار می‌خرد اما از آن طرف به تعهداتش عمل نمی‌کند. حتی جوری وانمود می‌شود که می‌گویند جشنواره تئاتر دانشگاهی فضای بازی دارد اما این فضا به شدت کاذب است چون کسی نمی‌تواند در آن به راحتی کار کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عسگری تئوریسین جشنواره تئاتر دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۸۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این مراسم گفت: یک نوجوان و جوان ایرانی منفعل نیست و به آنچه در پیرامون خود می‌گذرد اشراف و آگاهی و نگاه عمیق دارد.

ابراهیمی‌هژیر افزود: نمایش‌های شما امروز نشان داد که کودک و نوجوان ایرانی انزجاز عمومی مردم جهان از صهیونیست را از طریق رسانه‌های خود درک می‌کند و می‌بیند و می‌شنود.

او تأکید کرد: حقانیت جمهوری اسلامی در دفاع از مظلومان، کودکان، پیران و زنان را درک می‌کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز گفت: هنر یعنی انسان خود را در اقیانوس بیکران الهی ببیند و دیگران را نیز همراه خود کند و هنرمند واقعی باید این ویژگی را داشته باشد.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: از میان هنرها، تئاتر هنری است که انسان حرارات، هیجان و پیام بازیگر و متن داستان را به خوبی حس  و با آن ارتباط برقرار می‌کند.

او با بیان اینکه امروز در کشور ما هنر حرف اول را می‌زند، تأکید کرد: باید کشف استعدادها در زمینه هنر از کودکی آغاز شود و اگر این اتفاق بیافتد تا پایان همراه او  خواهد بود زیرا در لوح وجود او ماندگار شده است.

در این مراسم بیانیه هیئت داوران از سوی احمد بیگلریان، پیشکسوت تئاتر و داور این دوره از جشنواره قرائت شد و با رای و نظر داوران نمایش‌های برگزیده در بخش تئاتر کانون، قیچی که دنبال کار می گشت به مربیگری  محمدجواد بختیاری از مرکز ۳ همدان، آه سرزمین من به مربیگری نوشین بیگلریان از مرکز ۳ همدان و نمایش برگزیده بخش آزاد، نمایش قصه پر غصه از کبودرآهنگ معرفی شدند که به مرحله کشوری هنرهای نمایشی کانون راه پیدا کردند.

۱۰ گروه نمایشی در این جشنواره شرکت کرده بودند که ۶ گروه کانونی و ۴ گروه در بخش آزاد بودند.

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی دفتر موسیقی برای همکاری با فضای دانشگاهی کشور
  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین با لابی رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد
  • گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم
  • گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد
  • بهره برداری ازهشت طرح آموزشی، خدماتی و رفاهی دانشگاهی کاشان
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر در دانشگاه فردوسی آغاز شد
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر