Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ: کتاب «پنجره‌های تشنه» حاصل روایت‌گری از پدیده‌ای نادر است که شاید هر یکصدسال یکبار اتفاق بیافتد. مهدی قزلی جدای از عناوین مدیریتی خود، به عنوان یک روزنامه‌نگار و نویسنده تجربه کمی در روایت‌نویسی و گزارش از اتفاقات اجتماعی کم ندارد و به هر تقدیر سکه تقدیر او را به روایت‌گری ماجرای انتقال ضریح مطهر امام حسین(ع) از قم به کربلا در سال ۱۳۹۱ رساند و او نیز ماحصل سفر نزدیک به بیست روزه‌اش را چندی بعد در کتابی با عنوان «پنجره‌های تشنه» منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آستانه ایام اربعین حسینی این کتاب به عنوان اثر معرفی شده در پویش مطالعاتی روشنا مورد توجه قرار گرفته و با شکل و شمایلی تازه منتشر شده است. به بهانه این اتفاقات با نویسنده این اثر به گفتگو نشستیم:

کتاب پنجره‌های تشنه دو مقدمه دارد که یکی از سوی شماست و دیگری از سوی هیئت امنای ساخت ضریح مقدس امام حسین(ع). در این مقدمه عنوان شده بود که خیلی از اتفاقات سفر در این کتاب آمده و خیلی از اتفاقات هم در کتاب نیامده است. می‌دانم و می‌دانید که این مساله طبیعی هم هست. اما این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد که نگاه نویسنده که ماحصل کار بوده متوجه چه امری بوده است؟ و از سوی دیگر به چه چیزی توجه نکردید؟

به ماجراهای تاریخی و روایی به شکل‌های مختلفی توجه می‌شود و اینکه پس از رخداد به آن نگاه کنیم هم یک مدل از این نگاه‌هاست. درباره واقعه عاشورا هم همین طور نگاه می‌کنیم. می‌پرسیم امام(ع) چرا این کار را کرد و چرا آن کار را نکرد. در روایت آمده که امام حسین(ع) در شب عاشورا با عمرسعد مذاکره می‌کند و می‌گوید هرچه آن سو به تو می‌دهند من نیز به تو می‌دهم. اگر به فرض محال این اتفاق مورد پذیرش عمر سعد قرار می‌گرفت، فرجام تاریخ چه بسا این بود که امام(ع) به کوفه می‌رفتند و حکومت تشکیل می‌دادند. حالا اما این اتفاق رخ نداده است. پس فکر می‌کنم درست این است که برای روایت از یک حادثه تاریخی در محل حادثه و در باره آن روایت کنیم نه پس از آن. وقتی ما از شهر قم حرکت کردیم برای انتقال ضریح به سمت کربلا، واقعا نمی‌دانستیم چه چیزی در انتظار ماست. ما فکر می‌کردیم هفت روزه به مرز می‌رسیم. چند شهر را بیشتر به حساب نیاورده بودیم. برای توقف در برخی شهرها در اندازه یک ناهار یا شام خوردن وقت در نظر گرفته بودیم. اما سفرمان ۱۸ روز طول کشید. ما روستاها را ندیده بودیم. در راه و نرسیده به ساوه فهمیدیم که خیلی چیزها را حساب نکردیم. فکر نمی‌کردیم تریلی در گردنه‌ها گیر می‌کند و یا باران چه مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کند و یا اصلا فکرش را نمی‌کردیم مردمی شهری مانند گوتوند بیابند و تریلی حامل ضریح را خارج از برنامه به شهر خودشان ببرند. این اتفاق‌ها برنامه‌های ما را تغییر داد. فضای اجتماعی مسیر ما بود که تدبیر می‌کرد باید چه اتفاقی رخ دهد و این تدبیر برای همان لحظه بود و متوجه حال نبود. آنچه من هم روایت کردم مبتنی بر همان حال رخداد بود و نه پس از آن و یا آینده.

انتخاب زبان اول شخص برای روایت انتخاب خودتان بود؟

بله

هیات امنای ساخت ضریح که سفارش دهنده تالیف این کتاب بود روی این موضوع و شکل روایت نظری نداشتند؟

اصلا. البته می‌خواستیم روایت را دسته‌جمعی بنویسیم یعنی من و رضا امیرخانی و زهیر توکلی و دوستی دیگر.

چرا رضا امیرخانی جدی تر پای  اجرای این کار نیامد؟

اگر جدی نبود من را نمی‌فرستاد که ببینم داستان از چه قرار است. رضا از روی تواضع از من خواست که از کم و کیف کار اطلاع کسب کنم و به قم بروم. شرایط کاری و زندگی او اجازه نداد که خودش این کار را انجام دهد. شک ندارم که اگر شرایط انجام این کار به اصطلاح غلغلکش نمی‌داد و برایش مهم نبود، کسی را برای اجرایش معرفی نمی‌کرد. احساس کرده بود که فرصت خوبی است و نباید از بین برود.

آقای قزلی سفر شما با انتقال ضریح به پایان رسید؟

بله. ما ضریح را به کربلا رسانیدم و از پشت تریلی باز کردیم و در انبار قرار دادیم. روز اول صفر بود که رسیدیم. ۲۰ صفر هم که اربعین است و شلوغ‌ترین ایام کربلا در طول سال. سه چهار روز هم میهمان عتبه بودیم برای زیارت.

برای نوشتن کتاب دوم که چند سال بعد با موضوع نصب ضریح نوشته و منتشر شد از شما دعوت به کار نشد؟

چرا شد. من هم قبول کردم اما شرایطی پیش آمد که این اتفاق توسط من عملی نشود

چه اتفاقی؟

مایل نیستم خیلی به این مساله بپردازم. موضوع بود میان من و حاج محمود مدیر تیم انتقال دهنده. همین قدر بگویم که فکر می‌کنم که اگر قراری میان دو نفر برای کار نباشد آن کار به سامان نمی‌رسد.

شیوه نگارش کتاب به چه شکلی بود؟

آنقدر در این سفر با شلوغی همراه بودیم که مطلقا نمی‌شد در حین سفر کتاب را نوشت. حتی فرصت یادداشت برداری نبود. در دفترچه‌هایی که همراهم بود نت بر می‌داشتم و گاه برای همین هم مهلت نبود و صدا ضبظ می‌کردم. موقعی که برگشتم. اینها را مرتب کردم و از تصاویر و فیلم‌ها هم استفاده کردم و طی چند ماه پس از بازگشت از سفر کتاب را نوشتم. البته هر لحظه از سفر از نت برداشتم فارغ نبودم. روشم این بود که جزئیات را ثبت می‌کردم. در حین سفر حتی شده بود که دیالوگ‌ها را بنویسم. کلیت کار را هم در حافظه داشتم و به همین خاطر دیالوگ‌های کتاب زنده است. می‌دانستم که اگر جزئیات نداشته باشم کاری از دستم بر نمی‌آید. من یک سه دفترچه در سفر پر کردم که داخلش فقط جزئیات کار بود.

آقای قزلی به باور خودتان پنجره‌های تشنه بهترین اتفاق مستندنگارانه برای این اتفاق بود؟ خودتان اگر جای سفارش دهندگان بودید، این حاصل را می‌پذیرفتید؟

کارهای دیگری هم شده است. تیم حرفه‌ای مستندنگاری و عکاسی حرفه‌ای همراه ما بود. راش‌ها و تصاویری تهیه شده که هرگز دیگر در عالم تهیه نخواهد شد. از خود بی‌خود شدن مردم در مواجهه با ضریح را مستند کردند. امیدوارم روزی مستندی از این اتفاق تهیه شود. کتاب عکس سفر هم منتشر شده است.

درباره کتاب به نظرم روایت به کمال رسید و در بالاترین سطح دیده شد ولی در آن دو بخش به نظرم کار به کمال خودش نرسید.

کتاب شما کمتر رنگ و بوی ارادت و احساساتی شدن راوی و نویسنده را در خود دارد. این تعمدی است؟

بله. اگر من احساساتی با این مساله برخورد می‌کردم کار از دست رفته بود. من برخی جاها واقعا جنگیدم که احساسات را به روایت نیاورماگر من احساساتی با این مساله برخورد می‌کردم کار از دست رفته بود. من برخی جاها واقعا جنگیدم که احساسات را به روایت نیاورم. مثلا در روایت از صحنه حضور آن دختر شفا یافته در حرم امام خیلی سعی کردم که اشک‌های خودم را در متن کتاب نیاورم. آن هم برای گفتن از صحنه‌ای که همه در آن در حال گریستن بودند. اگر می‌خواستم این اتفاق را انجام دهدم معلوم نبود حاصل کار چه می‌شود و البته معلوم نبود چقدر متن صادق بماند. اما متن فعلی را من لااقل گارانتی می‌کنم که صادق است و این گارانتی کردن برایم سخت بود.

در صفحات اول کتاب این طور بازگو کرده‌اید که گویا خودتان هم برای ضریح پیش از رسیدن به کربلا تقدس قائل نبودید و به این موضوع شک داشتید. یادم هست که در زمان انتقال ضریح هم این مساله خیلی مطرح بود. اما در ادامه کتاب این مساله برای شما حل می‌شود. این تحول چطور در طول این سفر برای شما ایجاد شد؟

من در کتاب در چند مورد این مساله را طرح کرده‌ام. مثلا آیت‌الله جوادی آملی طلای همسر و دخترانش را هدیه می‌کند به هیات امنا و تقاضا می‌کند آن را نفروشند و در ساخت ضریح به کار ببرند. یا مرحوم آیت‌الله بهجت روایت می‌کند که چه خوب است که ضریح قدیمی را بخرید و به ایران بیاورید. وقتی این بزران چنین نسبتی با این ضریح دارند چرا من نداشته باشم. همه مراجع ضریح را در قم و قبل از حرکت زیارت کردند، من چرا باید مقاومت کنم. به کرات گفته شده به نیت سازندگان و حمل‌کنندگان این ضریح، بدون شک آن مقدس است. من جدای از اینها حس مردم را به این ضریح دیدم و نسبتم تغییر کرد. به ویژه اینکه می‌بینی که در همه این کشور و در همه اقوام نسبت و اردات با امام حسین(ع) یکسان و بی کم و کاست در جریان است و حس می‌کنی با همه مشکلاتی که در کشور هست هنوز حول محور امام حسین(ع) می‌شود خیلی کارها کرد و خیلی اختلافات را زمین گذاشت. من این را با پوست و گوشتم در این سفر حس کردم. اینکه ما در همه سان‌سالها ملت مانده‌ایم حول محور وحدت آفرینی مانند امام حسین(ع) است.

درباره روایت شما به نظر می‌رسد بیشتر از اینکه دغدغه بازتاب دادن نسبت مردم با این اتفاق را داشته باشد، بیشتر به دنبال گزارشی است از آنچه در مسیر بر سر تیم منتقل کننده آمد و آنچه آنها دیدند. چرا باید چنین متنی چنین حسی را منتقل کند؟

این مساله را قبول دارم. این به خاطر آن است که تیم انتقال دهنده در متن کتاب مبدل به شخصیت شده‌اند اما مردم در حد همان تیپ باقی مانده‌اند. مردم همیشه مردم بوده و هستند اما مثلا حاج محمود در کتاب رفته رفته تبدیل به شخصیتی خاص شد. روایت از حس و حال مردم در مواجهه با ضریح نیز به نظرم جز با روایت از آنچه در سفر به واسطه حضور آنها بر سر تیم حرکت دهنده آمد میسر نبود. وقتی در کتاب می‌نویسیم که گاردریل جاده را باز می‌کنند آن وقت است که می‌شود فهمید ازدحام برای زیارت ضریح یعنی چه. وقتی متن مذاکره حاج محمود با امام‌زاده شهر توره را می‌خوانیم آن هم در دو صفحه آن موقع متوجه می‌شوید که وقتی می‌گویم مردم جاده را بسته بودند یعنی چه...آتش نشانی که ماشینش را گذاشته بود وسط جاده و آن را بسته بود وقتی از او می‌خواستند که ماشین را تکان دهد، نه تنها این کار را نکرد که از صحنه واقعه فرار کرد. می‌گفت اگر ماشین را تکان دهم مردم می‌کشندم. روایت از این اتفاق‌ها یعنی روایت از حس و حال مردم. من اگر مسائل تیم انتقال را ننویسم یعنی مسائل مردم را ننوشته‌ام. اینها چیزی جدای از هم نیستم. کانون همه ری‌اکشن‌های مردمی ضریح بود که روی تریلی داشت توسط تیم انتقال دهنده منتقل می‌شد. پس نمی‌شد که چیزی از آنها نگفت. من تلاش کردم گاهی از تریلی و تیم دور شوم ولی واقعیت این است که برای روایت درست از این واقعه باید می‌رفتیم به سراغ کانون یعنی ضریح که در خدمت تیم انتقال دهنده بود. منتهی تاکید دارم مساله من اصلا تیم انتقال دهنده نبود. مساله مردم مردم بودند و این مساله را در نسبت میان مردم با ضریح و تیم تعریف کردم. هیچ کدام از اعضای تیم انتقال از جنسی نبودند که روایت داشته باشند. بهانه‌ای بودند برای روایت واکنش‌های مردم.

حالا که از این ماجرا گذشته است دوست داشتید چیزی به روایتتان اضافه کنید؟

نه. اصلا. از حاصل کار خیلی راضی هستم. نمی‌گم بهترین کار عالم را کردم اما حس رضایت و اتمام دارم. من ظرفیتم کم است اما همه‌اش را به تام در کتاب به کار بستم. فقظ آرزو می‌کنم که کاش ناشر در ویرایش اولیه کتاب را دستکاری نکرده بود.

من اما می‌خواهم چیزی بگویم. خدا پدر و مادر هیات امنای ساخت و انتقال ضریح را بیامرزد که عقل به خرج دادند و ادبیات را به کار گرفتند و این اتفاق را به صورت مستند ادبی ثبت کردند. عقلی که آنها به خرج دادند را خیلی از مسئولان ما به خرج ندادند. ما باید از کذاکرات هسته‌ای‌مان هم این دست روایت‌ها را می‌داشتیم. باید از ماجرای دیگر کشور هم روایت می‌داشتیم. استاندارهای ما باید هر کدام سه چهار آدم داشته باشند و بفرستندشان شهرها و روستاها و بخواهند که اینها را بنویسند. شاید هفتاد درصدش به درد آن مسئول نخورد اما آن سی درصدش بسیار به کار او خواهد آمد. نویسنده جزء و کل را با هم می‌بیند. من یکبار به وزیر کشور پیشنهاد کردم که شما برای هر استان سه نویسنده را مسئول کن که از استان تک‌نگاری کنند. پول زیادی هم نمی‌خواست به مقیاس بودجه‌های کشور. شاید چیزی در حدود یک میلیارد تومان. اما صد روایت از کشور به دست می‌آمد که پنجاه تاش حداقل فوق‌العاده بود. ما ادبیات را کاربردی نکرده‌ایم. ادیبان ما هنوز در آسمان‌ها سیر می‌کنند. هنوز به این کار احساس نیاز نمی‌کنند. بهترین اثر تبلیغی درباره رهبر انقلاب اسلامی چیست؟ من می‌گویم کتاب داستان سیستان.   ادیبان ما هنوز در آسمان‌ها سیر می‌کنند. هنوز به این کار احساس نیاز نمی‌کنند. بهترین اثر تبلیغی درباره رهبر انقلاب اسلامی چیست؟ من می‌گویم کتاب داستان سیستان. هیچ کدام مثل این کتاب کار ریشه‌ای نکرده‌اند. از بهترین کارها برای پرزنت کردن جمهوری اسلامی است. ما از این کار غافل مانده‌ایم. ما از انقلاب اسلامی خودمان هم هیچ روایتی نداریم.یک اثر از محمود گلابدره‌ای هست که معلوم نیست چقدرش واقعی باشد. ار ده کتاب مثل آن می‌بود متوجه می‌شدیم که چه اتفاقی افتاده و چه روایتی صادق است. این کار در همه دنیا در حال انجام است. کسی مثل یوسا به عراق سفر می‌کند و یادداشت می‌نویسد. حاکمیت ما باید بفهمد که اتفاقاتی مثل آنچه هر سال در مشهد اردهال رخ می‌دهد نیاز به روایت داریم. حالا چه کرده‌ایم؟ در بین همه صرفه‌جویی‌ها آن نویسنده و روایت‌گری که هر سال به حج برده‌ایم را حذف کرده‌ایم که دیگر روایتی از حج نوشته نشود لابد.

همین الان مگر کم هستند خبرنگاران خارجی روای در کشورهای همسایه ما؟ ما چه کرده‌ایم؟ مگر حز این است که برنده جنگ کسی است که آن را روایت کند نه کسی که در آن پیروز شود. باید یاد بگیریم که روایت کنیم. در باره دفاع مقدس دیر به فکر افتادیم و خیلی از روایت‌های ناب از دستمان رفت و یا با خیال آمیخته شد. باید روایت را در لحظه و در صحنه نوشت.

کد خبر 4736102 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدی قزلی امام حسین ع کتاب و کتابخوانی کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب ترجمه هفته دفاع مقدس بازار نشر گردشگری دفاع مقدس جنگ تحمیلی ادبیات اربعین 98 ادبیات دفاع مقدس دفاع مقدس اربعین حسینی ادبیات جهان رونمایی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۴۹۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: مردم ایران اساساً کتابنخوان نیستند و اهل مراجعه به کتاب هستند اما باید برای دسترسی مردم به کتاب تلاش بیشتری شود چراکه هزینه‌های کتاب افزایش یافته و این در کتابخوانی اثرگذار است. - اخبار استانها -

مهدی رمضانی  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج در پاسخ به این سؤال که موضوع نوسازی و بازسازی کتابخانه‌ها در چه شرایطی است (در مصاحبه‌ای گفته بودید که با پول یک کیلومتر اتوبان‌سازی می‌توان کلی تحول در کتابخانه‌ها ایجاد کرد) الان چه مرحله‌ای است؟ اظهار داشت: آن قیاسم به مزاح بود! اما میزان اعتباری که در حوزه صنعتی، تجاری، زیرساخت، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی هزینه می‌شود، اعداد قابل توجهی است کما اینکه در آن حوزه‌ها هم اقتضائات هم به همان میزان است.

وی گفت: اگر حوزه فرهنگ از لحاظ بودجه‌ای تقویت شود، اثرگذاری و پیشرفت مسائلش بیشتر از تصور خواهد بود. بناها و ابنیه‌های فرهنگی زیادی در این دولت به همت دولتمردان تکمیل شد اما بازطراحی و بازسازی کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی نیز ضروری است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به اینکه در دور سفر دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور اختصاص اعتبار به بازسازی کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی استان‌ها از جمله کردستان لحاظ شده است، تصریح کرد: بازسازی و بازطراحی کتابخانه‌ها متناسب با نیاز و اقتضائات روز یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد بوده و هم‌اکنون چندین پروژه مختلف در این حوزه در دست اقدام است.

وی بر ضرورت توجه به حوزه فرهنگ و کتابخانه‌ها تأکید کرد و افزود: کالبد و ساختمان ابزار بهره‌برداری است، هدف نیست، محتوا و برنامه کتابخانه‌ مهم است و این مراکز با حضور اعضا و کتابدار تجلی پیدا می‌کند، هر کدام که نقص داشته باشد، فرایند به صورت کامل شکل نمی‌گیرد.

اختصاص 70 میلیارد تومان به نوسازی کتابخانه‌های کشور

رمضانی در پاسخ به این سؤال که آیا مبلغی برای نوسازی کتابخانه‌های کشور اختصاص یافته است، اذعان داشت: در استان‌های مختلف از محل سفر استانی رئیس‌جمهور، اعتباراتی اختصاص یافته اما اکنون عدد مشخصی ندارم.

وی با بیان اینکه بودجه این نهاد محدود است، اظهار کرد: در بخش تملک 70 میلیارد تومان به نوسازی کتابخانه‌های کشور اختصاص دادیم البته نسبت به گستره این حوزه در کشور بسیار قابل توجه نیست اما مصوبات سفرهای استانی محسوس و تغییر خود را نشان خواهد داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم که ایران با استانداردهای کتابخانه‌های عمومی بین‌المللی چقدر فاصله دارد بخصوص در مقایسه با کتابخانه‌های کشورهای همسایه یا در منطقه؟ خاطرنشان کرد: وضعیت ایران در این حوزه بسیار خوب است و بارها این را تکرار کرده‌ام، به اذعان فعالان بین‌الملل و مهمانان خارجی حوزه کتابخوانی و آمار و ارقام از حیث شبکه‌ای کتابخانه‌ای وضعیت مناسبی داریم اما باید بازطراحی و اصلاح فرایندها و بهینه‌سازی داشته باشیم و توسعه هدفمند باشد.

وی عنوان کرد: جزو محدود دستگاه‌های فرهنگی کشور هستیم که به سمت آمایش سرزمینی پیش رفته‌ایم و معتقدیم هر گونه توسعه‌ای باید حول محور این مهم باشد. توسعه باید هدفمند باشد تا منجر به بهره‌برداری شود.

عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که سرانه مطالعه در کشور چقدر است؟ اظهار کرد: عدد دقیقی از سرانه مطالعه نداریم! اما معتقدیم که گزاره‌ها بیانگر آن بوده که مردم ایران اساساً کتابنخوان نیستند و اهل مراجعه به کتاب هستند اما باید برای دسترسی مردم به کتاب تلاش بیشتری شود چراکه هزینه‌های کتاب افزایش یافته و این در کتابخوانی اثرگذار است.

وی ابراز داشت: فراهم کردن دسترسی مردم به کتاب جزو تأکیدات دولت و شخص رئیس‌جمهور بوده که جزو برنامه‌های اولویت‌دار قرار گرفته و باید فضاهای کلونی و محل تجمع کودکان و نوجوانان به سمت کتاب سوق داده شود. پیمایشی راجب عادت خواندن ایرانیان انجام داده‌ایم و تلاشمان این است که نتایج آن به نمایشگاه کتاب امسال برسد.

پیگیری مطالبه روستاهای فاقد کتابخانه در کردستان

رمضانی در پاسخ به سؤال پایانی خبرنگار تسنیم که با توجه به اینکه علاوه بر شهرهای استان، بسیاری از روستاهای کردستان فاقد کتابخانه هستند، فضا وجود دارد اما تجهیزات و کتاب نیست، چه برنامه‌ای برای جبران این ضعف دارید؟ گفت: بر اساس آمایش سرزمینی در روستاهای بالای 2500 نفر جمعیت سکنه امکان ایجاد کتابخانه وجود دارد و روستاهای با جمعیت کمتر را باید از طریق کتابخانه‌های سیار پوشش داد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به صورت ویدئویی ببینید:

.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • ماجرای دلخراش ترین پرونده آدم ربایی از زبان کاراگاه پلیس / هنوز هم از فکر کردن به این پرونده احساساتی می شوم (فیلم)
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)