Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@20:20:09 GMT

رفع محرومیت با تحرک‌بخشی به اقتصاد محلی

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۵۸۴۲۷

رفع محرومیت با تحرک‌بخشی به اقتصاد محلی

گردشگری عشایری از جمله ظرفیت‌های رونق اقتصادی است که می‌تواند با سرمایه‌گذاری و همچنین برنامه‌ریزی اصولی به یکی از کانون‌های بزرگ گردشگری تبدیل و موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی شود.

چهارمحال و بختیاری با دارا بودن 26 هزار نفر عشایر، دومین استان عشایرنشین کشور است که به عنوان جامعه‌ای پویا و مولد، نقش انکارناپذیر در جغرافیای استان داشته و به خاطر دارا بودن ویژگی‌های خاص علاوه بر مباحث اقتصادی، از غنای فرهنگی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاذبه‌های مختلف و متنوع محیطی، چشم‌اندازهای زیبا، نوع زندگی، صنایع دستی، تولیدات لبنی و ... دارای جایگاه ویژه‌ای برای جذب گردشگران بوده، به طوری که مناطق عشایری استان بستر مناسب برای توسعه گردشگری است.

هادی قاسمی مسئول امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: زمینه و زیرساخت‌های لازم برای گردشگری عشایری در مناطق عشایری استان فراهم است.

وی افزود: در حال حاضر کمپ بزرگ عشایری در شهرستان کوهرنگ و اقامت‌گاه بوم گردی کول‌میشون در شهرستان اردل بخش میانکوه مشرف بر سد کارون چهار وجود دارد که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

قاسمی بیان کرد: به منظور رونق گردشگری عشایری در استان لازم است اقامت‌گاه بوم‌گردی در استان ایجاد شود تا شاهد توسعه و رونق باشیم.

هزینه راه‌اندازی اقامت‌گاه در مناطق عشایری بسیار پایین است

وی گفت: هزینه راه‌اندازی اقامت‌گاه مخصوصا در مناطق عشایری استان بسیار پایین است و از این طریق می‌توان به توسعه و رونق و همچنین جذب گردشگران به استان کمک کرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: امروزه گردشگران به دنبال مشاهده رسوم گذشته هستند تا با سفر به هر منطقه با آداب و رسوم آن‌ها آشنا شوند.

در ادامه داود مهدوی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور شهرکرد گفت: در عصر حاضر و در دوران هزاره سوم و پسا مدرنیسم، دیدن و تجربه زندگی عشایری در دنیای مُدرن امروز، برای گردشگران داخلی و خارجی جذابیت‌های بسیاری دارد و آن‌ها را برای درک این تجربه به‌سوی خود می‌کشاند، به طوری که جلوه‌های طبیعی و انسانی موجود در محیط زندگی عشایر، این گروه را به‌عنوان یکی از جاذبه‌های خاص و چشمگیر گردشگری مطرح کرده است.

وی افزود: نوع زندگی عشایری، زبان، موسیقی، غذاهای محلی، پوشاک، صنایع دستی، رقص و لباس‌های محلی به همراه آیین‌هایی مانند جشن‌های محلی و عروسی از پتانسیل‌های عمده این استان بوده که همواره مشتاقان بسیاری را به سوی خود دعوت کرده است، همچنین کوچ سنتی گله‌های عشایر بختیاری از ییلاق به قشلاق و بالعکس، مناظر طبیعی زیبای مسیر کوچ از جمله آبشارها، تنگه‌ها، جنگل‌ها و مراتع سرسبز و رودخانه‌های استان از دیگر جاذبه‌های گردشگری مناطق عشایری استان است.

بخش گردشگری عشایری مغفول مانده است

مهدوی گفت: بخش گردشگری عشایری و جنبه‌های مختلف و زیبای آن در همه عرصه‌ها از جمله شناخت و معرفی آن، بازاریابی و تبلیغات، زیرساخت‌ها و امکانات و معرفی و ارائه محصولات و فرآورده‌های گردشگری عشایری به جز در چند نقطه کوچک استان مغفول مانده و هنوز با توجه به جایگاه و ارزش این نوع گردشگری از آن استفاده نشده است.

این مدرس دانشگاه افزود: گردشگری عشایری تجربه‌ای جدید است که می‌تواند جامعه بشری را در شرایطی که روزگار خود را با  تکنولوژی مدرن و ماشین‌آلات می‌گذراند و روح مردم در استیلای این آهنرباهاست را به خود جذب کند.

مهدوی ادامه داد: با توجه به تاریخ و فرهنگ کهن عشایر بختیاری استان که به دوران پارینه‌سنگی و ایلامی‌ها می‌رسد و همچنان زندگی عشایری و کوچ عشایر همچنان در دل این زیست بوم جاری است، مهیا ساختن شرایط برای گذران زمان هر چندکوتاه در طبیعت و همنشینی با عشایری که در فراغ تکنولوژی و فناوری برای کسب روزی تلاش می‌کنند، تجربه‌ای زیباست که می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی را جذب و منبع درآمد جدیدی برای عشایر استان باشد.

وی بیان کرد: گردشگری عشایری همانند سایر اقسام و انواع زیرشاخه‌های گردشگری دارای مزایا و منافع بسیاری در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی است البته  مشروط به اینکه به طور صحیح و علمی برنامه‌ریزی و مدیریت شود در غیر این صورت مضرات و خسارت‌های آن بیش از منافع این نوع گردشگری خواهد بود.

این استاد دانشگاه درآمدزایی و اشتغال‌زایی برای ساکنان محلی و نیز مردم استان، کارآفرینی در حوزه‌های بوم‌گردی و اکوتوریسم، معرفی تاریخ، فرهنگ و ادبیات بختیاری‌ها به همه گردشگران، توجه و جلوگیری از تخریب محیط زیست، منابع و جاذبه‌ها و ... را از جمله مزایای گردشگری عشایری برشمرد.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری استان، به منظور توسعه و رونق گردشگری عشایری همانند سایر انواع گردشگری نیازمند اطلاع رسانی، بازاریابی و تبلیغات در سطوح ملی و جهانی، آموزش و فرهنگ‌سازی به جامعه محلی و عشایر استان، ایجاد امنیت برای مردم و گردشگران، رعایت اصول بهداشتی در فعالیت‌ها و کسب و کارهای گردشگری عشایری و برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل و پایش این فعالیت‌ها در سطح استان و فراهم کردن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه و تجهیز مراکز اقامتی، رفاهی و پذیرایی مناسب و... است.

گردشگری؛ موتور محرک توسعه

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: توسعه گردشگری و گرشگری عشایری یکی از راهبردها و رهیافت‌های جدید برای تحرک‌بخشی به اقتصاد محلی و حرکت به سمت توسعه و رفع محرومیت و فقر از جوامع محلی، روستایی و عشایری است، به طوری که برخی از دانشمندان و محققان امروزه از آن به عنوان موتور محرک توسعه در برخی نواحی که کشاورزی و دامداری تا حدوی پاسخگوی معیشت و زندگی آن‌ها نیست، یاد کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بایستی این را به خاطر بسپاریم که الزاما این نوع گردشگری به تنهایی نمی‌تواند منجر به توسعه همه‌جانبه و رفع تمامی محرومیت‌های منطقه و استان شود، ولی در صورتی که به درستی برنامه‌ریزی و مدیریت شود می‌تواند به طور محسوس با اشتغال‌زایی، کارآفرینی و درآمدزایی ناشی از آن، به رفع محرومیت و توسعه مناطق عشایری استان منجر شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری گردشگری عشایری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۵۸۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۴۰ طرح محرومیت‌زدایی و عمرانی در هفته جهاد سازندگی

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ حسین مباشری از اجرای بیش از ۴۰ طرح محرومیت‌زدایی، اقتصاد مقاومتی، خدمات مومنانه و پروژه‌های عمرانی، برگزاری نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و میز خدمت در هفته جهاد سازندگی خبر داد.

فرمانده سپاه ناحیه سروستان همچنین از برگزاری اردوی سلامت ۲ روزه با حضور ۱۵ پزشک متخصص و ویزیت ۸۰۰ بیمار نیازمند، برگزاری بیش از ۱۰ پروژه عمرانی منازل محرومین، خدمات‌رسانی و برگزاری کلاس‌های تقویتی دانش آموزان، سرکشی از خانواده‌های شهدای جهادگر، بازدید از طرح‌های اشتغال‌زایی و برگزاری کلاس خاتم‌کاری و … در هفته جهاد سازندگی خبر داد.

وی در پایان گفت: این برنامه‌ها از ۱۵ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۲ اردیبهشت ماه انجام خواهد گرفت.

کد خبر 6097067

دیگر خبرها

  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • جایگزین اسکناس کیلویی
  • جشنواره روستایی و عشایری در استان قزوین برگزار می‌شود
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی و عمل انقلابی امکان‌پذیر است
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرومیت‌زدایی و عمرانی در هفته جهاد سازندگی
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  •  جیب‌بُرترین شهرهای اروپا برای گردشگران کدام‌ها هستند؟