Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-02@07:13:45 GMT

مهمترین برنامه های دولت در حوزه مسکن

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۶۱۱۵۹

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  دولت در نظر دارد ۵۰۰ هزار واحد باقی‌مانده مسکن مهر را تا پایان سال تکمیل کند. از سوی دیگر «طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن» که از دی‌ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و اوایل شهریورماه امسال توسط رئیس‌جمهوری آغاز شده پیگیری خواهد شد.

 

طبق برنامه تا سال ۱۴۰۰ قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شود که ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی در بافت‌های ناکارآمد و ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر ساخته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق بررسی‌ها تا کنون این طرح در شهرهای جدید به شکل جدی‌تری دنبال می‌شود و بنا به گفته حبیب‌اله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تا کنون عملیات اجرایی ۷۰ هزار و ۸۹ واحد با پیشرفت حدود ۱۵ درصد آغاز شده است.

 

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، مامور پیگیری سیاست‌های کلان وزارتخانه شده است. آن‌طور که محمود محمودزاده، عنوان کرده در حال حاضر معاونت مسکن و ساختمان نماینده وزیر در برگزاری مجامع سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات عمومی و دولتی است که این تصمیم هوشمندانه برای هماهنگ کردن مجموعه‌های مسکنی از سوی وزیر راه و شهرسازی اتخاذ شده است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هفته آینده جلسات بودجه شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود و در آن جلسات با ارایه چهار برنامه و سیاست در بودجه‌های سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازافرینی شهری و سازمان مجری، مسیر حرکت مسکن و ساختمان را در چهار شرکت زیرمجموعه وزارتخانه، تعیین می‌کنیم.  وی خطاب به تمامی مدیران و کارشناسان دفاتر زیر مجموعه خود اعلام کرد: از تمامی دفاتر حوزه معاونت مسکن و ساختمان می‌خواهم تا با همفکری نقشه راهی تدوین کنیم و اولویت‌های کاری را تعیین کرده و بر اساس آن حرکت کنیم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل مسکن مهر و اجرای کامل طرح اقدام ملی مسکن؛ احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی امسال و سال آتی را از مهمترین اقدامات اجرایی حوزه مسکن برشمرد و گفت: باید مسیری را برای معاونت مسکن و ساختمان تدوین کنیم و بر اساس آن برش‌های استانی و ستادی تعیین کنیم.

 

محمودزاده با یادآوری اینکه پتانسیل‌های فراوانی در وزارتخانه وجود دارد و باید از آنها در جهت هم افزایی بهره لازم را برد توضیح داد: معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مرجع و منبع مدیریت صنعت ساختمان در کشور است و باید جایگاه و نقش خود را تقویت کند.

 

وی برخورداری و توجه به نظام پیشنهادات را از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که معاونت مسکن و ساختمان بر آن تمرکز دارد و گفت: از پیشنهاداتی که بتواند در سیستم تحول ایجاد کند حمایت می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد تا پتانسیل‌های فراوان موجود را تبدیل به پروژه کنیم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سیستم‌های اداری محدودیت‌های خاص خود را دارند، انتظارات خود را از هریک از دفاتر زیرمجموعه معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرد و گفت: هم اکنون سنگینی سبد خانوار متعلق به بخش مسکن است و واقعا کسانی که حتی سال هاست مسئولیت زندگی را عهده دار هستند تامین مسکن برایشان دشوار است که باید تلاش کنیم تا متقاضیان واقعی مسکن را صاحب خانه کنیم.

 

اقتصادنیوز

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اقتصاد جام نیوز وزارت راه و شهرسازی مسکن بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۶۱۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۰ هزار طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید کشور فعال است

به گزارش خبرنگار مهر، سید مهدی میرجوادی ظهر سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: بیش از ۱۲ هزار قطعه زمین در قالب انفرادی و جمعی و ۳ هزار قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت در شهرهای جدید کشور در طرح نهضت ملی مسکن، واگذار شده است.

وی افزود: در راستای ساماندهی جمعیت کلانشهرها، سیاست شهرهای جدید از دهه ۶۰ در کشور عملیاتی شد و اجرای طرح‌های حمایتی مسکن مهر و نهضت ملی سبب شد واگذاری مسکن در شهرهای جدید به شدت افزایش یابد و جمعیت در این سکونتگاهها بیشتر شود.

مدیرکل دفتر توسعه امور مسکن شهرهای جدید، شکل گیری ساختار شهرهای جدید کشور را بر اساس طرح جامع و اصول مهندسی عنوان کرد و گفت: اکنون در وزارت راه و شهرسازی، مکان یابی ۲۷ نقطه شهرک‌های ساحلی در کشور با جدیت دنبال می‌شود که در ماه‌های اخیر در این راستا عملیات اجرایی نخستین شهرک ساحلی در بندر عباس کلید خورد.

۷۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور تعیین تکلیف شده است

میرجوادی با بیان اینکه در سطح کشور بالغ بر ۱۷۰ هزار واحد طرح نهضت ملی در شهرهای جدید کشور فعال است، افزود: ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر از دولت قبل در شهرهای جدید کشور باقی مانده بود که اکنون ۷۰ هزار واحد آن تعیین تکلیف و تحویل متقاضیان شده و ۳۰ هزار واحد باقی مانده دارای نواقصی است که باید در اسرع وقت رفع شود و پرونده مسکن مهر بسته شود.

میرجوادی تاکید کرد: بر اساس دستور وزیر راه وشهرسازی، در سال جاری، هر ماه واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ماه گذشته در سهند هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن تحویل شد، گفت: همچنین در آینده نزدیک در پردیس و هشتگرد شاهد افتتاح پروژه‌های نهضت ملی و مسکن مهر خواهیم بود همچنین مقرر شد در شهر جدید امیرکبیر نیز اقدامات نهایی ۲۰۰ واحد مسکونی انجام شود.

مدیر کل دفتر توسعه امور مسکن شهرهای جدید کشور بیان کرد: سال گذشته، میانگین پیشرفت در شهر مهاجران و امیر کبیر ۳۵ درصد بوده و باید اذعان کرد که اکنون شهر جدید مهاجران اقتصاد محور است که می‌تواند تولید و درآمد به همراه داشته باشد، اما شهر امیرکبیر با نقطه مطلوب فاصله دارد و برای شکل گیری این شهر، باید زیرساخت‌ها فراهم شود.

مدیرکل دفترتوسعه امور مسکن شهرهای جدید افزود: در شهر جدید امیر کبیر، سیاست دولت بر ویلایی سازی و واگذاری قطعات زمین است و انتظار داریم طرح حمایتی نهضت ملی در شهر امیرکبیر به خوبی دنبال شود همچنین امید است بانک‌ها بر مبنای قانون جهش مسکن، سهمیه ۲۰ درصدی که بانک مرکزی تعیین کرده را پرداخت کنند.

۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور ساخته می شود

میرجوادی گفت: بر اساس آخرین آمار، اکنون بیش از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور در حال ساخت است و دولت شیوه‌های گوناگونی از جمله انبوه سازی، واگذاری انفرادی و گروهی را برای اجرای طرح نهضت ملی به کار گرفته است.

وی عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی متولی ساخت مسکن است اما تحقق این مهم نیازمند تعامل و هم افزایی سایر دستگاههای اجرایی ذیربط، بانکها و خدمات رسان است.

مدیر کل دفتر توسعه امور مسکن شهرهای جدید گفت: در کشور ظرفیت ساخت ۴ میلیون مسکن وجود دارد که این طرح در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت اما این مهم با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی محقق می شود و به طور حتم سال جاری، کارنامه حوزه مسکن درخشان است.

میرجوادی تاکید کرد: چند سال اخیر دولت سیاست های مختلفی در راستای کنترل قیمت مسکن اعمال کرده که تا حدی موفق شده چرا که مهم‌ترین بخش سبد خانوار، تامین مسکن است و در سبد خانوار، هزینه های ۵۰ تا ۷۰ درصدی دارد.

پرداخت تسهیلات مسکن از ۴۰۰ هزار واحد شبکه بانکی کشور

میر جوادی با بیان اینکه تاکنون تسهیلات مسکن از سوی ۴۰۰ هزار واحد شبکه بانکی کشور پرداخت شده ست، گفت: توسعه و تامین مسکن از جمله رویکردهای مهم دولت سیزدهم است و در تمام شهرهایی که امکان تامین زمین وجود داشته، واگذاری زمین انجام شده و در شهرهایی که مشکل تامین مسکن وجود دارد گام‌های مؤثری برداشته شده است.

میرجوادی گفت: این مهم مدنظر ویژه است که ساخت طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید به صورت ویلایی است که شهر جدید امیرکبیر در این راستا پیشگام است.

مدیرکل دفتر توسعه امور مسکن شهرهای جدید بیان کرد: شرکت‌های عمران شهرهای جدید، اکنون آمادگی ارائه خدمات در بستر دولت الکترونیک در قالب عرصه، فروش اقساطی، تحویل واحدها حتی شکایات و دیدار مردم با مدیرعامل و هیات مدیره را دارند و این سامانه خدمات پشتیبانی را نیز انجام می دهد.

کد خبر 6093350

دیگر خبرها

  • لزوم جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح‌های راه وشهرسازی آذربایجان غربی
  • معاون وزیر راه در پاسخ به جماران: از خاک هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن استفاده نمی شود
  • اجرای ۱۰۰ درصدی بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن بازآفرینی در آذربایجان‌غربی
  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به ایلام در حوزه راه
  • ۱۷۰ هزار طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید کشور فعال است
  • ۷۷ درصد از مستاجران تهرانی موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شدند
  • زمان بازگشایی سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان بندرعباسی
  • ۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است
  • تحویل نه هزار واحد مسکونی تا پایان سال
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران