Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@02:54:22 GMT

حمایت از استارتاپ‌ها فقط در کلام محدود می‌شود!

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۱۹۱۱

حمایت از استارتاپ‌ها فقط در کلام محدود می‌شود!

در حقیقت حمایت معنوی و زبانی دولت و نهادهای اجرایی همواره شامل حال شرکت ‌ای دانش بنیان و استارتاپ ها بوده اما حمایت حقوقی و مالی دولت و این نهادها از کسب و کارهای اینترنتی و دانش بنیان‌ها تنها زمانی صورت می گیرد که بدنه دولت به تولیدات آن شرکت نیاز داشته باشد.

کسب و کارهای اینترنتی بر پایه وب داخل کشور، مظلوم ترین کسب و کارها در میان مشاغل ایرانی است و همواره از جهت های مختلف و در ابعاد متفاوت تهدید می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت نیز همواره می کوشد تا با تدوین مقررات و قوانین جدید در حوزه اقتصاد دیجیتال به یک نظام قانونی و حقوقی دقیق و منسجم در این عرصه برسد؛ این در حالی است که اصل فضای مجازی و توسعه کسب و کار بر اساس محیط وب از هیچ قانونی تبعیت نمی کند و بهترین راه برای حمایت دولتی از کسب و کار های اینترنتی کشور تصویب نکردن قوانین جدید در این زمینه است. هرگاه دولت قانون جدیدی درباره راه و روش های کسب درآمد از طریق فضای مجازی و دنیای وب تصویب کرده است، این صاحبان کسب و کار های اینترنتی بوده اند که با مشکلات اساسی مواجه شده و در بازی های حقوقی گرفتار شده اند.

بسیاری از قوانین اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای اینترنتی حاکم در کشور ما، اجازه فعالیت گسترده کسب و کارهای استارتاپی و دانش بنیان در سطوح مختلف را نمی دهد و به نوعی به مبارزه با صاحبان آنها می پردازد. بستن دست و پای استارتاپ ها و کسب و کار های دانش بنیان در ایران و تصویب قوانین به ضرر این دسته از مشاغل و درحالی صورت می گیرد که بسیاری از کشورها به بی قانونی در این حوزه تکیه کرده اند و منافع خوبی نیز بدست آورده اند. قابل ذکر است که در بسیاری از موارد اخذ مجوزهایی که دولت، فعالیت کسب و کارهای فضای مجازی را مشروط به آنها کرده به حدی سخت و غیرقابل دستیابی است که در بهترین حالت موجب کند شدن سرعت فعالیت استارتاپ‌ها در فضای اقتصادی جامعه می شود و انگیزه و نشاط فعالیت اینترنتی برای توسعه مشاغل را از صاحبان کسب و کار های دانش بنیان می رباید.

همچنین راه پر پیچ و خم اخذ مجوز برای فعالیت اینترنتی، بسیاری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات را از راه انداختن کسب و کار های دیجیتال و اشتغالزایی منصرف می کند و بسیاری از فعالان این حوزه به حداقل سطح انتظارات خود رسیده و فقط به دنبال این هستند که شرکتی آنها را استخدام کند؛ در حالی که ظرفیت سرمایه انسانی کسب و کار های اینترنتی کشور به حدی است که می تواند اشتغالزایی مناسبی را رقم بزند و موجب ازبین رفتن مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی شود.

یکی دیگر از پیچ وخم‌های مهم راه استارتاپی شدن، مقابله و مقاومت در برابر مشاغل سنتی و قدیمی است، زیرا قدرت اقتصادی و گاها اجتماعی صاحبان این کسب و کارها در بازار به حدی است که می تواند خرید و فروش محصولات مختلف در بازار را به صورت انحصاری بدست بگیرد و با فعالیت اقتصادی سنتی از توسعه فعالیت‌های اقتصادی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان جلوگیری کند.

در این میان ذی نفعان و سودجویانی نیز هستند که از توسعه و گسترش کسب و کارهای دیجیتالی و اینترنتی واهمه دارند و تصور اصلی آنها این است که ورود مغازه‌های غیر فیزیکی و مجازی به بازارهای اینترنتی و گسترش آنها در بین مردم موجب از دست رفتن مشتریان آنها در سطوح مختلف خواهد شد؛ این بخش از مخالفان کسب و کار های اینترنتی و استارتاپ ها به میزانی قدرتمند شده‌اند که سعی می کنند با لابی گری ها، راه قانونگذاری و اجرای قوانین اقتصادی را به سمت و سوی مبارزه با کسب و کارهای اینترنتی منحرف کرده و در مقابل منافع تجارت پرسود خود را حفظ کنند.

مقررات حقوقی که توسط دولت، مجلس یا دستگاه قضایی برای حوزه اختیارات کسب و کارهای اینترنتی فراهم شده، کاملا حمایتی نیستند و در تبصره‌های متمرکز آنها، بازدارندگی فعالان بخش خصوصی در سرمایه گذاری برای کسب‌و کارهای اینترنتی دیده می شود.

در حقیقت حمایت معنوی و زبانی دولت و نهادهای اجرایی همواره شامل حال شرکت ‌ای دانش بنیان و استارتاپ ها بوده اما حمایت حقوقی و مالی دولت و این نهادها از کسب و کارهای اینترنتی و دانش بنیان‌ها تنها زمانی صورت می گیرد که بدنه دولت به تولیدات آن شرکت نیاز داشته باشد و بخواهد از آنها در نهاد یا سازمانی استفاده کند. رئیس قوه قضائیه وظیفه دارد با اشراف کامل درباره جامعه پذیری استارتاپ ها و کسب و کارهای دیجیتالی به حوزه حمایت حقوقی از این مشاغل وارد شود و با در نظر گرفتن راهکار های مختلف حقوقی و مقررات زدایی مسیر توسعه و گسترش آنها در ابعاد مختلف را فراهم آورد.

**کارشناس و فعال حوزه اقتصاد دیجیتال، استادیار دانشگاه

کد خبر 390774

منبع: ایمنا

کلیدواژه: استارتاپ فضای مجازی قوه قضائیه شرکت دانش بنیان دانش بنیان اقتصاد دانش بنيان شرکت های دانش بنیان اقتصاد دیجیتال شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۱۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلام امام خمینی (ره) درباره بی‌اعتمادی به آمریکا

امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی‌های خود به علت بی‌اعتمادی به دولت آمریکا پرداخته بودند. ایشان منفعت‌طلبی آمریکایی‌ها را دلیل بی‌اعتمادی به آنها عنوان کرده بودند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • معلمان پیشگامان تربیت علمی و اعتقادی نسل آینده کشور
  • تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است
  • ترتیل صفحه 244 کلام الله مجید+ صوت
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود
  • کلام امام خمینی (ره) درباره بی‌اعتمادی به آمریکا
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است
  • ضرورت انجام کارهای فرهنگی در حوزه دانش آموزی