Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-علی لاریجانی، اما حلقه و طیف خاص خودش را دارد. اگرچه در روزهای اخیر حضور ناطق‌نوری در جلسه جامعه روحانیت مبارز را برخی تعبیر به بازگشت او به دامان اصولگرایی کرده‌اند، اما بعید به نظر می‌رسد که ناطق دوباره به روزهای اوج خود بازگردد و بتواند نقشی محوری در جریان اصولگرایی بازی کند.

تا پایان شهریور حداقل دوهزارو ۸۳۱ نفر در سراسر کشور برای داوطلبی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شناسایی شده‌اند که تعداد اصولگرایان از اصلاح‌طلبان و مستقلین بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هزارو ۱۸۲ نفر گرایش اصولگرایی، ۷۹۳ نفر گرایش اصلاح‌طلبی و ۸۵۶ نفر گرایش مستقل دارند. این آمار در حالی است که در برخی حوزه‌ها گویا اصولگرایان حتی فهرستشان را نهایی هم کرده‌اند، مانند قم. فهرست این شهر در اختیار جبهه پایداری است و در آن خبری از امثال لاریجانی نیست؛ ذوالنوری، امیرآبادی و زاکانی گویا سه نامزد نهایی‌شده این شهر هستند. زاکانی این دوره از ورود به مجلس بازماند.


نام لاریجانی در انتخابات مجلس ۹۴ در فهرست ائتلاف فراگیر اصولگرایی قم قرار نگرفت، هرچند تشکل محوری اصولگرایی مانند «جامعه مدرسین» از او حمایت کرد.

در نهایت نام این اصولگرای سنتی در فهرست ائتلاف امید قرار گرفت و لاریجانی با نزدیکی به اصلاح‌طلبان فاصله خود را با اصولگرایانی که از دوره «محمود احمدی‌نژاد» به سمت طیف‌های دوآتشه خود متمایل شده بودند، حفظ کرد.

این در حالی است که لاریجانی یکی از غایبان مهم در «شورای وحدت اصولگرایی» هم هست. اگرچه جبهه پایداری خودش در این شورا حضور ندارد، اما همان اول یکی از شروطش برای حضور در این شورا حذف لاریجانی و طیف او در ماجرای وحدت بود.

این البته احتمالا خواسته جریان‌های دیگری هم هست که با وجود نیامدن جبهه پایداری به شورای وحدت، شرطشان همچنان کار می‌کند. محصولی قائم‌مقام جبهه پایداری قبلا گفته بود علت شکست اصولگرایان تهران در انتخابات مجلس سال ۹۴ حضور موافقان برجام در کنار مخالفانش در فهرست بود.

این رویارویی در هفته پیش با دیکتاتورخواندن لاریجانی از سوی پژمان‌فر در مجلس شکل تند و علنی‌تری به خود گرفت و لاریجانی هم رفتار این عضو جبهه پایداری را قبیله‌گرایانه خواند.


این شکاف احتمالا همچنان پیش خواهد رفت و گسترده‌تر از پیش خواهد شد تا جایی که پیش‌بینی می‌شود در انتخابات سال جاری اصولگرایان مجبور خواهند بود بین لاریجانی و طیف او و جبهه پایداری و نزدیکانشان یکی را انتخاب کنند.

انتخابی که صف‌کشی‌های انتخابات ۱۴۰۰ را هم شفاف‌تر خواهد کرد. هیچ بعید نیست روندی که در دورافتادگی ناطق از جریان اصولگرایی به لحاظ نقشی و هویتی رخ داد برای لاریجانی هم تکرار شود.

آن‌ها آن زمان بین ناطق و احمدی‌نژاد طرف دومی را گرفتند؛ حالا هم بعید نیست جانب جبهه پایداری را بگیرند. با این تفاوت که آن زمان و بعد از آن ناطق نسبت به باقی‌ماندن در قدرت بی‌میل بود و شد، اما این میل هنوز در علی لاریجانی خاموش نشده است. تفاوت دیگر این است که به نظر می‌رسید ناطق اهل عده و عُده در سیاست نبود و فردی عمل می‌کرد.

علی لاریجانی، اما حلقه و طیف خاص خودش را دارد. اگرچه در روزهای اخیر حضور ناطق‌نوری در جلسه جامعه روحانیت مبارز را برخی تعبیر به بازگشت او به دامان اصولگرایی کرده‌اند، اما بعید به نظر می‌رسد که ناطق دوباره به روزهای اوج خود بازگردد و بتواند نقشی محوری در جریان اصولگرایی بازی کند. جریانی که این روزها بیش از همه درگیر اختلاف است و کمتر از همیشه امکان جمع‌شدن آن ذیل یک رهبری واحد ممکن است.


لاریجانی یک دشمن قسم‌خورده دیگر هم دارد؛ احمدی‌نژاد و نزدیکانش. آن‌ها اگرچه این روزها با طیف جبهه پایداری و دیگر اصولگرایان زاویه دارند، اما حداقل در یک چیز یعنی لاریجانی‌زدایی اشتراک منافع دارند. احمدی‌نژاد بارها به صراحت جلو دوربین گفته است که با این خاندان مشکل دارد.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۲۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دولت به هیچ وجه به موضوع ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی، درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در مجموع تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود که در تهران ۱۶ کرسی خالی مانده است که کرسی‌های تهران اهمیت زیادی دارد، زیرا نمایندگان تهران گرفتاری‌های نمایندگان شهرستان را ندارند و می‌توانند در مسائل کلان کشور و ملی نقش آفرین باشند و وقت بیشتری برای تهیه طرح‌ها و لوایح بگذارند. آن‌ها می‌توانند در ترکیب هیات رئیسه مجلس و روسای کمیسیون‌ها تاثیر زیادی داشته باشند. این نمایندگان و سایر نمایندگان باقی مانده در دو دوم اهمیت و نقش مهمی در مجلس دارند.

وی افزود: امیدوارم همانطور که در دور اول مردم حضور داشتند، در دور دوم هم مشارکت کنند به خصوص که در این دور انتخاب راحت‌تر است و در یک حوزه، مردم از بین دو نفر باید یک نفر را انتخاب کنند. بی تفاوتی سزوار نیست. مردم می‌توانند تحقیق کرده و فرد اصلح را انتخاب کنند. مردم کمک کنند افراد اصلح با پشتوانه رای بالا انتخاب شوند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که دولت نظری درباره ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم دارد؟ گفت: نه، دولت به هیچ وجه به این مساله ورود نمی‌کند. خط مشی رئیس جمهور این بوده که در انتخابات فهرست نداشته باشد در حالیکه در دوره‌های قبل دولت‌ها اینگونه نبوده اند. دولت، انتخاب را به خود مردم واگذار کرده و مردم در انتخاب حود نشان دادند، کسانی که همراهی بیشتری با دولت دارند، پایگاه مردمی بهتری دارند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تعامل سازنده دولت و مجلس، کار‌های اساسی انجام شود. اولویت ما اقتصاد است و به این مساله بها داده شود و لوایح یک فوریتی و دو فوریتی دولت. زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها انتظار
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • جبهه پایداری به دنبال تصاحب هیات رئیسه مجلس است
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • ورود سامانه بارشی به استان ایلام از سه‌شنبه
  • روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • هفته‌ جذاب در انتظار لژیونرها؛ ۹۰ دقیقه سرنوشت‌ساز طارمی و آزمون
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند