Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرآنلاین، بر اساس بررسی‌های صور ت گرفته از سوی سازمان بین المللی انرژی ، ایران یکی از بالاترین یارانه‌های انرژی را در جهان به شهروندان خود پرداخت می‌کند که البته ناکارآمدی این شیوه پرداخت بیش از پیش مشخص شده است. هر چند با احتساب دلار ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی، دولت به ازای هر شهروند ایرانی روزانه ۲۵هزار و ۸۰ تومان یارانه سوخت‌های فسیلی تخصیص می‌دهد اما در عمل این شرایط منجر به بهبود وضعیت رفاهی نشده و در عمل مصرف بالای سوخت بحران های زیست محیطی و اقتصادی را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ایران در حالی سالانه ۶۹ میلیارد دلار یارانه انرژی به شهروندان خود پرداخت می‌کند که سایر کشورهای نفت‌خیر همسایه در این حوزه رتبه‌هایی پایین‌تر از ایران را به خود اختصاص داده اند. یارانه سوخت‌های فسیلی در عربستان کمی بیش از ۴۰ میلیارد دلار اعلام شده است.

 در این میان حجم یارانه‌های پرداختی به سوخت‌های فسیلی در عراق ، قزاقستان، کویت، ازبکستان، آرژانتین،ترکمنستان، لیبی، اوکراین و آفریقای جنوبی بسیار کمتر از ایران گزارش شده است.

 میزان یارانه انرژی پرداختی در این کشورها کمتر از ۱۰ میلیارد دلار است. کمترین یارانه در این حوزه در آفریقای جنوبی پرداخت می‌شود.

شدت بالای مصرف انرژی در ایران

 قیمت حامل های انرژی در ایران بسیار اندک است.ایران پس از ونزوئلا دومین بنزین ارزان جهان را عرضه می کند. پایین بودن قیمت سوخت در ایران زمینه را برای قاچاق گسترده حامل‌های انرژی از ایران فراهم کرده است.

 هر چند سال‌هاست ضرورت اصلاح ساختار پرداخت یارانه به حامل‌های انرژی در ایران آشکار شده است اما عدم افزایش قیمت بنزین و گازوییل در سال‌های طولانی، همواره عقب ماندگی قیمت از کشورهای اطراف را رقم می‌زند.

 ایران در چهل سال اخیر ۱۵ بار افزایش قیمت بنزین را تجربه کرده است اما هنوز یارانه بسیار سنگینی را در این حوزه پرداخت می‌نماید.  بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در سال جاری بنزین یارانه پنهانی برابر با ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است که رقمی بسیار قابل توجه را تشکیل می دهد. درعین حال آخرین بررسی های صورت گرفته توسط بانک مرکزی نشان می دهد کمتر از ۵۰ درصد جامعه ایران خودروی شخصی دارند، به این ترتیب یارانه تخصیص یافته به بنزین اتفاقا دهک‌های پردرآمد را در ایران نشانه می‌رود .

 محاسبات صورت گرفته حکایت از آن دارد که ضریب برخورداری ثروتمندان از یارانه بنزین ۲۳ برابر دهک‌های کم درآمد است و این خود نشان از بحران در این بخش دارد که تداوم این روند شکاف طبقاتی را افزایش داده و در نتیجه یارانه اهدافی عکس هدف اصلی تخصیص را محقق می‌نماید.

قیمت بنزین در ایران از قیمت بنزین در ارزان ترین کشورهای همسایه سه هزار تومان ارزان تر است. قیمت بنزین از سال ۱۳۹۴ تا کنون تغییر نکرده است.

۲۲۳۲۲۳

کد خبر 1307852

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: انرژی هدفمندسازی یارانه ها یارانه بنزین ایالات متحده آمریکا اربعین عراق باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ مجلس شورای اسلامی سینمای ایران لیگ برتر نوزدهم عربستان پیاده روی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۴۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین

با توجه به افزایش مصرف بنزین حدود ۲.۷ میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها قرارداد بسته شده که در سال جاری بخشی از ظرفیت خود را به حوزه تولید بنزین اختصاص دهند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی ها نشان میدهد در محاسبات اولیه تبصره هدفمندی یارانه ها کم براوردی صورت گرفته است، در حال حاضر پیش بینی می شود در یک سناریو بدبینانه دولت حدود  300 هزار میلیارد تومان نیاز دارد که در طول سال منابع مربوط به تبصره 8 یا جدول 14 مرتبط با هدفمندی یارانه ها را ترمیم کند.

با توجه به درآمد‌ها و هزینه‌هایی که وجود دارد اگر دولت این جبران هزینه را انجام ندهد ممکن است دچار کسری بشود، یکی از دلایل عمده آن هم این است که طبق اعلام نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال گذشته به جای صادرات بنزین، حدود دو میلیارد دلار بنزین وارد کردیم و در منابع و مصارف تبصره هدفمندی یارانه ها ناترازی ایجاد شده و امسال نیز ادامه خواهد یافت.

در همین خصوص حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 با اشاره به اینکه، تبصره  هدفمندی یارانه ها مرتبط با منابع درامدی ناشی از بنزین و گازوئیل و نفت کوره و نفت خام و این‌ها است، گفت:  چون 123-124 میلیون لیتر در داخل مصرف می‌کنیم آن میزانی که باید صادر می‌کردیم دیگر نمی‌توانیم صادر بکنیم.

به گفته حاجی بابایی بر این  اساس در بعضی از مصارف تعریف شده هدفمندی یارانه ها دچار مشکل می‌شویم، سال گذشته دو میلیارد دلار بنزین وارد کردیم، امسال هم دو میلیارد دلار باید وارد کنیم.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 اعلام کرد، امسال 2.7 میلیارد دلار با پتروشیمی‌ها قرارداد بسته شده که بتوانند بنزین تولید کنند. این‌ها یک سری موارد  است که تبصره 14 هدفمندی یارانه ها یا تبصره 8 قانون بودجه 1403  یا جدول شماره 14  را با مشکل جدی روبرو کرد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • موتور سواران هنگام سوخت گیری به این نکات توجه کنند (فیلم)
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • روزی که شوروی پشت مزدوران را در ایران خالی کرد / پاسخ بختیار به ادعای رضا پهلوی / تصاویر رنگی آلمان‌ها از نبرد استالین گراد / گرامافونی که ایرانی‌ها ۱۲۰۰ سال پیش ساختند / آبادان در بیش از یک قرن پیش
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • معمای بنزین در ایران