Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@23:18:18 GMT

لوله مانیسمان چیست/ انواع لوله بدون درز

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۷۵۹۸۲

لوله مانیسمان چیست/ انواع لوله بدون درز

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، لوله های فولادی که به منظور انتقال نفت و گاز و سایر محصولات پتروشیمی به کار میرود را میتوان به روشهای گوناگون تقسیم بندی نمود. یکی از روش های تقسیم بندی رایج، روش تولید و ساخت بر مبنای لوله هاست که به دو دسته تقسیم کلی لوله های بدون درز (لوله مانیسمان) و لوله های درزدار (لوله های جوشی) می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله شرکت کارا پرنیان شرق به عنوان تامین کننده تخصصی تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به بررسی جامع لوله مانیسمان چیست، روش تولید و کاربردهای آن خواهد پرداخت.

تعریف لوله چیست؟

لوله Pipe یک استوانه با سطح مقطع توخالی است جهت انتقال مواد قابل جریان مانند گازها، مایعات و دیگر سیالات در صنایع مختلف استفاده می شود. لوله ها همچنین در مسیرهای کوتاه با شرایط خاصی میتواند برای انتقال مواد جامد نیز استفاده شوند. لوله ها از جنس های متفاوتی مانند فولاد، استنلس استیل، چدن، آلومینیوم، مس، پلی اتیلن، بتن و مواد کامپوزیتی مانند فایبرگلس و … ساخته می شوند.

لوله بدون درز یا لوله مانیسمان چیست؟

لوله های بدون درز Seamless Pipe  یا لوله مانیسمان (لوله مانسمان)، هیچگونه درز یا جوشی ندارند.

برای اولین بار دو بردار آلمانی به نام های رینارد و مکس مانیسمان ( Reinhard and Max Mannesmann ) در سال ۱۸۹۰ موفق به ساخت لوله های فولادی بدون درز شدند و در طول سال ها شرکت این برادران به شرکتی عظیم و چندملیتی به نام مانیسمان (آلمانی – اتریشی) Mannesmannröhren-Werke AG تبدیل می شود، به همین جهت لوله های بدون درز در ایران با نام برند لوله مانیسمان متداول شده است.

روش ساخت لوله بدون درز

روش تولید لوله مانیسمان، با روش حرارت شمش فولادی با مقاطع دایره ای یا مربع مستطیل و کشش آن و حرکت روی غلتک ها و عبور از اسکترودهای لوله ساز تولید می شود. لوله های بدون درز برای رسیدن به ابعاد لازم و قطر مناسب لوله، عملیات شکل دهی در دو مرحله صورت می گیرد. مرحله نخست پس از حرارت دادن شمش ها در کوره دوار توسط قالب و پرس عمودی و فشار سمبه ماترس و عبور از غلتک های مخصوص کشیده و ابعاد حدودی خود را پیدا میکند. سپس با حرارت بیشتر به حالت نیمه خمیری نورد (لوله توپر) در آورده و با عبور از اکستوردهای دایره ای لوله توخالی و بدون درز ایجاد می شود. قطر و ضخامت لوله بسته به جرم شمش میتواند متفاوت باشد.

پس از بازرسی لوله فولادی و در صورت لزوم با عملیات سند پلاست، سطح مقطع لوله را پاکسازی کرده و با روش سرد یا گرم عملیات گالوانیزاسیون انجام می شود. تا از هر گونه زنگ زدگی و پوسیدگی جلوگیری شود.

 انواع لوله های بدون درز

لوله های مانسمان را براساس ابعاد مقطع لوله به سه رده پرکاربرد میتوان تقسیم کرد. لوله بدون درز رده ۲۰، لوله مانیسمان رده ۴۰ و لوله بدون درز رده ۸۰ به صورت تجاری توسط کارخانه ها در طول های ۶ و ۱۲ متری تولید می شود، شرکت لوله سازی دقیق کاوه، کارخانه فولاد اهواز در ایران و نیز کشورهای چین، آلمان، اوکراین، رومانی و روسیه از مطرح ترین سازندگان لوله بدون درز محسوب می شوند.

شرکت کارا پرنیان شرق با دارا بودن ۲۰ سابقه درخشان در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و آب و فاضلاب و نیز با دانش فنی و و با داشتن کادر مهندسین متخصص وهمچنین دو دفتر در کشورهای امارات متحده عربی و چین این امکان را فراهم نموده تا کلیه سفارشات در زمینه های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاهی را با رعایت استانداردهای بین المللی و با دقت بیشتری انتخاب و گلچینی از با کیفیت ترین آنها را با قیمتی مناسب و در کمترین زمان ممکن آن هم از کارخانجات و تولیدکنندگان بزرگ داخلی و خارجی تهیه، تامین و تحویل نماید. لازم به ذکر است بخاطر فرایند ساخت،  این نوع لوله ها با مقاطع محدود تولید می شود و نسبت به لوله های درزدار فولادی پرهزینه تر هستند.

لوله های مانیسمان به دلیل ساختار یکنواخت و نداشتن هیچگونه درز جوشی مقاومت بسیار بالایی در هر نوع شرایط آب و هوایی را تحمل می کند.

کاربرد لوله های مانیسمان

براس استاندارد جهانی API ۵L  لوله های مانسمان در صنایع مختلف بویژه حساس و استراتژیک به کار می روند. از لوله بدون درز رده ۲۰ عموما در لوله کشی گاز داخل ساختمان استفاده می شود که به لوله گاز هم معرف است. بر اساس قوانین سازمان نظام مهندسی بدلیل ساختار این نوع لوله برای ساختما نهای بالای ۵ طبقه حتما باید از لوله رده ۲۰ بدون درز استفاده شود که در هنگام زلزله هر نوع آسیبی به ساختمان، احتمال شکاف یا ترک لوله در صورت بروز خمیدگی به حداقل ممکن برسد.

لوله های رده ۴۰ و رده ۸۰ بدون درز بدلیل حساسیت های بسیار بالای صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاه های حرارتی یا سیکل ترکیبی، برج ها و خطوط آتشنشانی  استفاده می شوند.

مهمترین بخش در خرید لوله مانیسمان بدلیل استفاده آن در صنایع استراتژیک، نیازمند اعتماد کامل به شرکت تامین کننده و دارا بودن گواهینامه های بازرسی و فنی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با مشاوران شرکت کارا پرنیان شرق در ارتباط باشید.

این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 4739194

منبع: مهر

کلیدواژه: لوله مانیسمان تجهیزات صنعت نفت گاز و پتروشیمی لوله گروه خودروسازی سایپا صنعت خودروسازی بانک پارسیان گردشگری سایپا قیمت دلار کسب و کارهای اینترنتی اربعین حسینی استخدام غذای سالم اپلیکیشن موبایل برگزاری دوره آموزشی بانک مرکزی ایران جاذبه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۷۵۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ سید صمد ضیائی درخصوص نظام کنترل کیفیت کود‌های وارداتی و تولید داخل توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور گفت: علاوه بر آنکه ثبت کود توسط مؤسسه تحقیقات آب و خاک انجام می‌شود، طرحی در کل کشور ازسوی دفتر مرکزی این شرکت به اجرا گذاشته می‌شود تا کل فرآیند را تحت کنترل درآورد.

وی افزود: پارسال از ۱۹۲ پارت، درمجموع ۳۵ هزار و ۷۲۵ تُن انواع کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه توسط تیم نمونه برداری انجام و نمونه پس از پلمپ به مرکز تحقیقات کاربردی نهاده‌های کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور ارسال شد.

ضیائی به بیان اهمیت نظام کنترل کیفی نهاده‌های کشاورزی در این شرکت تاکید کرد: با این روش خواهیم فهمید که کودشیمیایی در کجا تولید، توزیع و به چه ترتیبی حمل می‌شود، تا اثرات مثبت آن بتواند به همه بهره‌برداران تعمیم داده شود.

وی خاطرنشان کرد: این نظام همچون گواهی‌های ایزو که کاملاً استاندارد هستند، کمک می‌کند تا محموله‌های کودی، در صحت و سلامت تولید شود و سپس به دست بهره‌برداران برسد.

دیگر خبرها

  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • تولید ۲۵ میلیون لیتر انواع عرقیات در میمند فارس
  • فصل گلاب گیری و تهیه گلاب و عرق نعنا با دستگاه تقطیر
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی