Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و همکاری انجمن خوش‌نویسان و حوزه هنری کرمانشاه برگزار شد، محمدعلی سلطانی استاد دانشگاه، به شهرت جهانی میرزا محمدرضا کلهر اشاره کرد و گفت: روزنامه «شرافت» که در سال ۱۹۱۸ توسط استاد کلهر منتشر می‌شد، مخاطبان زیادی داشت و با تیراژ بالا به فروش می‌رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر تاریخ اظهار داشت: استاد کلهر با فداکاری و ایثار، انحصار هنر و خوش‌نویسی را از دربار و اشرافیت گرفت و امروز هیچ موزه‌ای در دنیا نیست که در بخش ایران‌شناسی آن نامی از میرزا محمدرضا کلهر نباشد.

سلطانی به تهاجم و حملات کشورها به خط ایران اشاره کرد و افزود: در آن دوران که بحرانی‌ترین زمان ممکن بود، استاد کلهر خط ایران را از مرگ نجات داد در غیراین صورت امروز ما باید با خط لاتین می‌نوشتیم.

در بخشی از این همایش، از تندیس استاد میرزا محمدرضا کلهر رونمایی شد، که قرار است در بوستان مشاهیر کرمانشاه جانمایی شود.

در ابتدای این جلسه مازیار رضایی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرمانشاه، از تصویب تقویم روزداشت‌های کرمانشاه در شورای شهر خبر داد و به خبرنگار ایرنا گفت: امروز حس تعلق خاطر مردم کرمانشاه نسبت به داشته‌های این شهر کاهش پیدا کرده و ما بنا داریم با این طرح، توجه مردم را به میراث ناملموس شهر کرمانشاه بیشتر کنیم.

خیابانی در نزدیکی بوستان لاله کرمانشاه به نام استاد میرزا محمدرضا کلهر مزین شد که در انتهای این مراسم از تابلوی این خیابان، رونمایی شد.

کلهر از استادان خود پیشی گرفت

میرزا محمدرضا کلهر فرزند «محمدرحیم بیگ خمان» در سال ۱۲۰۸ هجری شمسی در کوهپایه‌های زاگرس حوالی جنوب کرمانشاه دیده به جهان گشود.

 در نوجوانی به کار خوشنویسی روی آورد. طی حوادثی به تهران رفت و نزد «میرزا محمد خوانساری» شاگرد «محمد مهدی تهرانی» تعلیم خط گرفت.

از آنجایی که از استادان خود پیشی گرفت از روی خطوط باقی‌مانده از «میرعماد» مشق کرد. حتی یکبار به اصفهان رفت تا از روی کتیبه معروف «میرعماد» در تکیه «میرفندرسکی» مشق کند.

 مردی تکیده با قدی متوسط بود که محاسنی کوتاه داشت که اندکی به سرخی می‌زد. در جوانی به سبب زندگی ایلی به سوارکاری و تیراندازی تمایل داشت. از این رو مردی بنیه دار و نیرومند بود.

کلهر با نگارش روزنامه‌هایی چون «شرف» و «شرافت» و کتاب‌هایی چون «ریاض المحبین» و «فیض‌الدموع» و سفرنامه‌های ناصرالدین شاه قاجار به خراسان، نمونه‌هایی برای تمرین مشق در وسعت زیاد برای مشتاقان به‌جای گذاشت.

او به جهت خوشنویسی بر روی سنگ و با مرکب غلیظ که برای چاپ سنگی اجتناب‌ناپذیر بود شیوه‌ای پدید آورد که حروف آن چاق و کشیده‌ها کوتاه بودند.

از آنجایی که ارتباط خوشنویسان در اواخر دوره قاجار با سلسله اساتید قدیمی قطع شده بود، آثار چاپ شده محمدرضا کلهر سرمشق خوبی برای علاقه‌مندان به خط به‌شمار می‌رفت. این شیوه تا هم‌اکنون شیوهٔ رایج و مطلوب بسیاری از خوشنویسان معاصر می‌باشد.

از مهم‌ترین آثار خطی او «فیض‌الدَموع» است که در کتابخانه سلطنتی ایران نگهداری می‌شده‌ است.

در مجلس استاد کلهر عشق موج می‌زند

«نجومی کرمانشاهی» در کتاب «یادنامه محمدرضا کلهر» نوشته است: آن عزیز همشهری من به چنان مرحله‌ای از خلوص و تذهیب نفسانیت دست یافته بود که جان داده بود و به جانان رسیده بود.در مجلس انس و الفت استاد کلهر عشق موج می‌زند. اندک دوستان و هم صحبتان وی چند تن از خواص وقت همچون «هادی نجم‌آبادی» بوده‌اند. هیچ گاه پای آثارش را امضا نمی‌زند و بیشتر خطوطش را با آب شسته است چرا که ترجیح می‌داده که آب روان آن‌ها را پاک کند. اندک آثاری از خط وی در دست است ولی همین هم غنیمت است آن کس که ورقی از دست‌نوشته‌های او را می‌خرد خرسند است چرا که اندک مالی داده و جان عالمی را خریده است.

مردی مهمان‌ نواز، خوش‌خلق و راست‌گفتار بود

«عبدالله مستوفی» از شاگردان «کلهر» در کتاب خود «شرح زندگانی من» آورده است: برادر بزرگترم و من از شاگردان استاد کلهر بودیم، او مردی ثابت قدم، گزیده گو و راست گفتار، خوش خلق، مهمان نواز و قانع به نیم نان خویش بود. او همیشه بر این احوالات نیکو بود و در حالیکه به راحتی و با زحمت کمتر می‌توانست کارمند وزارت چاپ و نشر شود (در مقطعی از طرف دربار و امیر کبیر به او پیشنهاد شد) اما او این درخواستها را رد می‌کرد. سوای این مطلب «کلهر» به اندک مواجب و مستمری که از شاگردان بدست می‌آورد قناعت می‌کرد تعداد شاگردان وی گاه به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسید در صورتی‌که شاه و دخترش، وزیران و خانواده‌های آنان و عامه مردم، خواستار شاگردی در مکتب و محفل انس او بودند.

 به مال دنیا بسیار بی‌میل و بی‌توجه بود

«عبداله مستوفی» ادامه می‌دهد: گاهی اوقات که عصرگاه ما به درب منزل اجاره‌ای او در سنگلج برای مشق گرفتن می‌رفتیم می‌فهمیدیم که او و خانواده‌اش نهار نخورده، چشم به راه ما هستند تا از پول و دستمزد اندکی که می‌دهیم نهاری برای خانواده تهیه کنند. به مال دنیا بسیار بی‌توجه و بی‌میل بود و تمام عمرش را صرف یادگیری خط نمود. او دوستان اندک و خاصی داشت، در شاگرد گرفتن هم بسیار سختگیر و نمونه گزین بود. یکی از دوستان وی که دائم به او سرکشی می‌کرد «هادی نجم‌آبادی» بود که ایشان به‌همراه یارانش در هنگام مرگ «کلهر»، او را در «حسن‌آباد» به خاک سپردند.

کلهر مورد توجه ناصرالدین‌شاه قرار داشت اما به دربار کمترین توجهی نداشت

کلهر افزون بر نستعلیق در شکسته نویسی نیز استاد بود. «میرزا رضا» چون در نستعلیق سرآمد شد و شهرت یافت «ناصرالدین شاه قاجار» او را احضار کرد و بسیار مورد توجه شاه قرار داد. حتی شاه اندکی شخصاً نزد وی مشق خط کرد. ناصرالدین شاه خواست که وی در وزارت انطباعات (وزارت چاپ) به کار گمارده شود اما از آنجایی که میرزا مردی بلندهمت و آزادمنش بود نپذیرفت و به دستمزدی اندک می‌ساخت. فقط یکبار که ناصرالدین شاه به مشهد می‌رفت به شوق زیارت حرم امام رضا (ع) به همراه شاه به مشهد رفت.

 پس از بازگشت از خراسان با شیوع همگانی وبا در تهران، او هم مبتلا شد و در روز جمعه ۲۹ مرداد سال ۱۲۹۱ دیده از جهان فروبست و در «حسن آباد» که اکنون محل آتش‌نشانی شهرداری تهران است به خاک سپرده شد.

/۸۰۶۶/۳۲۰۳

گزارش از مصطفی آزادی 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انجمن خوشنویسان ایران مشاهیر کرمانشاه نستعلیق خوشنویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۱۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری چهل و پنجمین سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری با حضور رشید جعفرپور دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد آیت الله مرتضی مطهری امروز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری برگزار شد.

جعفرپور در ابتدای این نشست با اشاره به جنبش دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکایی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، این اقدام قابل توجه را تقدیر کرد با محکوم کردن برخورد پلیس آمریکا نسبت به این اعتراض مدنی اظهار کرد: اعتراضات صورت گرفته در دانشگاه‌های آمریکا اتفاق نادری است و از سویی نوعی استاندارد دوگانه است که در کشورهای دیگر حضور پلیس را در دانشگاه‌ها با آزادی بیان مغایر می‌دانند ولی در کشورهای خود این اتفاق صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروز نیز کلاس‌های دانشگاه‌های سراسر کشور از ساعت ۱۲ تا ۱۴ برای شرکت در تجمعات حمایت از دانشجویان آمریکایی تعطیل است، خاطرنشان کرد: ظلم زیادی در غزه علیه کودکان و زنان اتفاق می‌افتد و ما هر چقدر می‌توانیم باید در حمایت از مردم مظلوم غزه تلاش کنیم.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک هفته معلم به همه استادان و معلمان عزیز که در پرورش نسل جوان و آینده ساز کشور نقش بسزایی ایفا می‌کنند، گفت: نزدیک به ۹۰۰ هزار معلم در کشور داریم که زحمت علم آموزی و پرورش نسل کشور را عهده دار هستند و برای این معلمان عزیز که تلاش می‌کنند بتوانند آینده سازان خوبی برای کشور تربیت کنند، آرزوی موفقیت داریم.

جعفرپور با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و علمی استاد شهید مطهری گفت: ایشان دارای ابعاد و ویژگی‌های متعددی است و شهید مطهری دارای مکتب است. همانطور که شهید قاسم سلیمانی دارای مکتب است، شهید مطهری هم به عنوان شهیدی است که صاحب اندیشه و مکتب است که در پرورش و ساختن نیروهای انقلاب تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: نسل‌های اول انقلاب تاکنون با آثار شهید مطهری مأنوس بوده و از آن استفاده کرده‌اند و اندیشه‌های ایشان در ساختن فکر و آینده بسیاری مؤثر بوده است و برای نسل‌های آینده نیز می‌تواند مؤثر باشد.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری با بیان اینکه شهید مطهری یک شهید جامع الاطراف بوده است که در حوزه‌های مختلف مانند فلسفه بسیار اثرگذار و دقیق و فنی ورود کرده است، اضافه کرد: شهید مطهری یک فیلسوف مطرح و مقتدر و توانمند در حوزه فقه، کلام و تفسیر و … است.

جعفرپور، استاد مطهری را انسانی بسیار مهذب دانست و گفت: در زمان تحصیل در حوزه علمیه قم بسیار دقیق و مهذب همه عبادات را انجام می داده است و الگو و نمونه‌ای برای طلاب بوده است.

وی افزود: شهید مطهری در سطح تراز یک انسان مسلمان و متقی و در عین حال یک عالم و شخصیت دانشمند بوده است. شهید مطهری دارای نظریه و تئوری برای نظام سازی نظام اسلامی بوده است. ایشان در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی هم در حوزه نظام سازی صاحب حرف بوده است.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری گفت: شهید مطهری در سال ۱۳۴۸ علیه اسرائیل صحبت کرده است و هنوز هم اگر سخنرانی ایشان درباره اسرائیل را بشنوید مثل اینکه سخنران امروزی است. همین ویژگی‌ها در این شخصیت بوده که مخالفان نظام اسلامی وجود ایشان را نمی‌پذیرفتند. آنها حذف فیزیکی را تنها راه برای ضربه زدن و محروم کردن نظام اسلامی از وجود آیت الله مطهری در پیش گرفتند و سرانجام ایشان را به فیض شهادت رساندند و نظام اسلامی از وجود ایشان محروم شد. اما آثار و برکات ایشان در نظام اسلامی و هم برای نسل‌هایی که تاکنون بوده و برای آیندگان مؤثر است.

جعفرپور در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری اظهار داشت: ۲۵ دستگاه اجرایی و فرهنگی در ستاد شهید مطهری ازجمله وزارت کشور، آموزش و پرورش، وزارت علوم و دستگاه‌های نظامی در این ستاد تعریف شده است.

وی گفت: در هفته معلم و بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری برنامه‌های تبلیغی و ترویجی که ماهیت آن فضاسازی محیطی است توسط شهرداری‌های سراسر کشور اجرا می‌شود و سطح شهرها به تصاویر شهید مطهری و جملاتی درباره ایشان مزین می‌شود.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری، برگزاری برنامه‌های تبیینی در مدارس و دانشگاه‌ها که ماهیت آن به اندیشه‌های شهید مطهری پرداخته می‌شود و همچنین تقدیر از معلمان و اساتید دانشگاه‌ها را از دیگر اقدامات ستاد بزرگداشت سالگرد شهید مطهری عنوان کرد.

جعفرپور با بیان اینکه در سالگرد شهادت استاد مطهری پنج همایش ملی در سطح کشور انجام می‌شود، اضافه کرد: در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ همایش مطهر توسط سازمان بسیج مستعضفین، روز ۱۱ اردیبهشت ماه همایش حکمت مطهر در دانشگاه صداوسیما، روز ۱۲ اردیبهشت ماه همایشی به صورت وبیناری با عنوان گفتمان مقاومت و رسالت دانشگاهیان و نخبگان امت اسلامی در اندیشه استاد مطهری با محوریت فلسطین و غزه، روز ۱۰ اردیبهشت همایشی در دانشگاه الهیات دانشگاه تهران و نشست علمی نقش عفاف در نظام خانوادگی اسلام در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری، پنج کتاب جدید درباره اندیشه شهید مطهری رونمایی خواهد شد. کتاب مطهری و قرآن نوشته دکتر معارف از اساتید دانشگاه تهران، کتاب مطهری و ادراکات اعتباری نوشته دکتر هوشنگی از اساتید دانشگاه امام صادق و کتاب مطهری و عرفان توسط دکتر رودگر. دو کتاب دیگر توسط انتشارات صدرا به نام مقدمه‌ای بر تاریخ فلسفه جدید و خطابه‌های اخلاقی در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب در سرای اهل قلم رونمایی خواهد شد.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری عنوان کرد: در شبکه آموزش سیما به مناسبت گرامیداشت مقام معلم پویش معلم خوب من راه اندازی شده است. همچنین به این مناسبت مستند مرتضای امت بازپخش خواهد شد. این مستند جز برنامه‌های پرمخاطب صدا و سیما بود که روایت خوبی از زندگی شهید مطهری است. در صدا و سیما به مناسبت هفته معلم در شبکه‌های مختلف برنامه‌های متعددی درباره زندگی، شخصیت و اندیشه شهید مطهری پخش خواهد شد.

جعفرپور اظهار کرد: در مجموعه دانشگاه‌های کشور برنامه‌های متعددی ازجمله کرسی‌های آزاد اندیشی با محوریت اندیشه شهید مطهری که بیشتر دانشجویان برگزار خواهند کرد. کرسی‌های نقد و نظریه پردازی هم که در سطح اساتید برگزار می‌شود در این هفته با محوریت اندیشه‌های شهید مطهری برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سالگرد شهادت استاد مطهری در محل شهادت و تدفین و محل تولد استاد مراسماتی برگزار خواهد شد و این مکان‌ها گلباران خواهد شد، ابراز کرد: در شهر فریمان که زادگاه استاد مطهری است مراسمی برگزار خواهد شد و با برگزاری نشستی یاد و نام شهید مطهری گرامی داشته می‌شود. ضمن اینکه مراسمی با عنوان شهید مطهری در مطبوعات در منزل استاد در تهران که به موزه تبدیل شده برگزار می‌شود. خانه موزه استاد مطهری محیط بسیار جذابی است که افرادی که از آن بازدید می‌کنند علقه پیدا می‌کنند.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهری اظهار داشت: پنجشنبه شب (۱۳ اردیبهشت) بعد از نماز مغرب و عشا با حضور اقشار مختلف مردم برگزار خواهد شد. امام جماعت مسجد یک شخصیتی است که با شهید مطهری ارتباط داشته است و شهید مطهری در مسجد نارمک سخنرانی داشته است. شهید مطهری فقط با نخبگان صحبت نمی کرده و بخشی از سخنرانی ایشان با توده مردم بوده است.

جعفرپور گفت: در پایگاه‌های بسیج اعم از شهری و روستایی و حوزه مقاومت بسیج به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری هفته عقیدتی سیاسی بسیج نامگذاری شده است و در ۴۵ هزار پایگاه بسیج مراسمی برای شهید مطهری برگزار خواهد شد.

کد خبر 6090829 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید/ پرتره‌ای از استاد علی جهاندار 
  • برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • کلهر: در صورت حضور بیرانوند نتیجه بازی با آلومینیوم برعکس می‌شد/ اوسمار تصور می کرد بازی تمام شده است