Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، امارات متحده عربی روشی مبتنی بر فناوری‌نانو را برای بارور کردن ابرها مورد آزمایش قرار داده است. در این روش نوعی نانومواد روی ابرها اسپری می‌شود تا مشخص شود که آیا این نانومواد از ترکیبات رایج برای بارور کردن ابرها موثرتر است یا خیر. این پروژه در قالب برنامه تحقیقاتی تقویت بارورسازی ابرها انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پروژه، ابزار ویژه‌ای برای تزریق روی هواپیما در فرودگاه العین نصب شده و به‌صورت آزمایشی ابرهای منطقه شرق و شمال امارات با استفاده از تزریق این نانومواد باردار شدند.

این مواد نوعی کامپوزیت است که می‌تواند متراکم شدن ابرها را تقویت کند و با استفاده از منور به درون ابرها تزریق می‌شود.

در طول ۵ سال گذشته امارات میلیون‌ها دلار روی افزایش باروری ابرها سرمایه‌گذاری کرده و تحقیقات بسیاری در این حوزه انجام داده است. این کشور طی بیست سال گذشته ماموریت‌های باروری ابرها را انجام داده و تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۴۰ پرواز برای این کار در امارات انجام شده است.

لیندا زو از محققان دانشگاه خلیفه که یکی از سه برنده اولین برنامه حمایتی مربوط به پروژه باروری ابرها در امارات است می‌گوید که این تیم تحقیقاتی به نتایج این آزمایش امیدوار است. به اعتقاد وی فناوری‌نانو فرصت‌های تازه‌ای برای مهندسی ذرات به‌منظور بارور کردن ابرها ایجاد کرده است که می‌تواند باروری ابرها را با کارایی بالاتر انجام دهد.

تا پیش از این، بلورهای نمک برای این کار استفاده می‌شد، اما این گروه معتقدند که نانومواد توانایی بیشتری برای متراکم کردن ابرها داشته و موجب رشد قطرات آب می‌شود. این گروه منتظر نتایج هستند تا مشخص شود که چقدر این ایده به واقعیت نزدیک است.

مرکز ملی مترولوژی پیش از این اعلام کرده بود که باروری با این روش در آسمان پاک منجر به افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی بارش می‌شود اما در هوای خاکی این رقم ۱۵ درصد است. با توجه به هوای خاکی امارت این گروه احتمال افزایش ۱۵ درصدی در بارش را می‌دهند.

کد خبر 4737090 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری نانو امارات آسمان نوآوری تحقیقات علمی فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان اربعین 98 فناوری نانو هوش مصنوعی گوگل فیس بوک ایستگاه فضایی بین المللی محمد جواد آذری جهرمی امنیت اطلاعات موبایل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۸۶۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت قایدی برای فصل بعد

روزنامه اسپورت ۳۶۵ امارات از احتمال بازگشت مهدی قایدی به الاهلی خبر داد.

به گزارش مشرق، مهدی قایدی در فصل جاری با پیراهن اتحاد کلباء عملکرد بسیار خوبی داشته و از بهترین بازیکنان این تیم و لیگ امارات بوده است. او بازیکن الاهلی است و در این فصل به صورت قرضی در اتحاد کلباء بازی می‌کند.

درخشش این بازیکن ریزنقش ایرانی باعث شده است تا گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشتش به الاهلی برای فصل بعد زیاد باشد. روزنامه اسپورت ۳۶۵ امارات درباره وضعیت قایدی برای فصل بعد نوشت: قایدی در اتحاد کلباء عملکرد بسیار خوبی داشته است اما هنوز تکلیفش برای فصل بعد مشخص نیست و باشگاه در این زمینه تصمیمی نگرفته است. سرمربی الاهلی باید درباره بازگشت قایدی نظر بدهد که هنوز رای نهایی‌اش را اعلام نکرده است.

این روزنامه اماراتی درباره پیشنهادهایی که برای مهدی قایدی ارائه شده است، نوشت: تاکنون هیچ پیشنهاد رسمی به الاهلی برای جذب مهدی قایدی داده نشده است و همه آنچه در رسانه‌ها آمده، گمانه‌زنی‌ است و صحت ندارد.

پیش از این رسانه‌های عربی اعلام کرده بودند مهدی قایدی پیشنهادهای خارجی بسیار خوبی دارد و حتی بحث حضورش در پورتو و جایگزینی‌اش با مهدی طارمی مطرح شد که اسپورت ۳۶۵ امارات چنین خبرهایی را رد کرد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • گل مهدی قائدی به النصر امارات / فیلم
  • (عکس) جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات
  • عکس‌| جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات
  • هفت میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری متصل هستند
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی سال جاری انجام می شود
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • اسرائیل؛ اسم رمز سکوت تاریخی اعراب!
  • سرنوشت قایدی برای فصل بعد