Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، محمود بهمنی امروز در همایش گرامیداشت روز ملی مزرعه با محوریت «مدیریت بهینه پرورش میگو» در بوشهر بیان کرد: لکه سفید یکی از بیماری‌هایی است که در میگو‌های پرورشی رخ می‌دهد و در دهه ۸۰ تلفات زیادی را به دنبال داشت.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر با توسعه فعالیت‌ها به ویژه افزایش دانش پرورش دهندگان، تحقیقات در حوزه مدیریت پرورش میگو و توجه به بحث‌های اقلیمی این بیماری به طور تقریبی کنترل شده و تلفات چندانی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی افزود: سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار جفت مولد نیاز صنعت پرورش میگوی کشور است که هم اکنون با تلاش تکثیر کنندگان و بخش واردات تامین می‌شود.

بهمنی گفت: در پژوهشکده میگوی کشور در چند سال گذشته، نخستین مرکز اس پی اف (میگو‌های عاری از بیماری) راه اندازی شده که سالانه حدود چهار هزار جفت مولد میگو تولید می‌کند که این میزان ۱۰ درصد نیاز کشور است.

او عنوان کرد: تولید میگو در سال‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و به طوری که پارسال، ۴۷ هزار تن میگو در کشور تولید شد که براساس ارزیابی اولیه ارزش آن بیش از هزار و ۹۰۰ میلیار تومان بوده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: با توجه به ظرفیت خوب صادراتی این صنعت، میگوی پرورشی می‌تواند یکی از موضوع‌های مهم در آبزی پروری کشور به شمار رود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی افزود: علاوه بر استان‌های جنوبی که خاستگاه میگوی پرورشی هستند در منطقه گمیشان استان گلستان نیز پرورش میگو در دست اجراست.

بهمنی عنوان کرد: سابقه پرورش میگو به استان بوشهر برمی‌گردد و برای نخستین بار محققان موسسه علوم شیلاتی کشور توانستند با وارد کردن میگوی وانومی این صنعت را در کشور شکل دهند.

او گفت: یکی از کار‌های مهم که در صنعت پرورش میگو باید صورت گیرد فرآوری و استفاده از فرآورده‌های جانبی است که در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ادامه داد: اگر چه این موسسه و بخش خصوصی کار‌های زیادی انجام داده‌اند، اما باید بتوانیم تحول جدیدی برای اقتصادی‌تر کردن این صنعت در کشور ایجاد کنیم.

بهمنی بیان کرد: پروبیوتیک‌ها یکی از ترکیباتی هستند که از دستگاه گوارش میگو به صورت اختصاصی استخراج می‌شوند و محققان پژوهشکده میگوی کشور، دو پروبیوتیک را توانستند استخراج کنند.

او افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از پنج تن محصول پروبیوتیک به بخش خصوصی فروخته شده و دانش این محصول در اختیار یک شرکت دانش بنیان قرار گرفته است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های پرورش میگو  را در این چند سال مولد سازی میگو خواند و ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک پروبیوتیک‌های اختصاصی دیگری که بتواند به رشد و تقویت شبکه ایمنی میگوی پرورشی کمک کند در دستور کار قرار گیرد.

بهمنی گفت:  آمادگی داریم تا این دانش و فناوری را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا شاهد خودکفایی در تولید مولد‌های عاری از بیماری میگو در کشور باشیم.

او همچنین با اشاره به اینکه پرورش دهندگان میگو بخشی مهم از تولید خود را صادر می‌کنند، کشور‌های حوزه دریای خزر از جمله روسیه و آذربایجان و برخی کشور‌های اروپایی را مقصد میگوهای ایرانی عنوان کرد.

انتهای پیام/ک

صنعت پرورش میگوی کشور سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار جفت مولد نیاز  دارد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۳۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی

 مهدی زنگنه  در مراسم آغاز این طرح اظهار کرد: پوکی استخوان یا استئوپروز به کاهش توده استخوانی، ضعیف و سست شدن بافت استخوان گفته می‌شود که این حالت سرانجام به شکستگی استخوان منتهی خواهد شد، بطوریکه شکستگی ناشی از آن از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک زن را درگیر می‌کند.

وی افزود: به همین منظور اداره اسکلتی،عضلانی دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر برای مدیریت بیماری پوکی استخوان و لزوم اجرای مداخلات پیشگیرانه و موثر، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را به عنوان یکی از دانشگاه‌های پایلوت اجرای برنامه کنترل بیماری استئوپروز و پیشگیری از بروز شکستگی‌های ناشی از آن، انتخاب و برنامه با هدف کاهش خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان در زنان ۵۰ سال و بالاتر از طریق شناسایی و درمان افراد در معرض خطر اجرا می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این برنامه در سه مرکز خدمات جامع سلامت شهری حضرت فاطمه (س)، حضرت زینب (س) و حضرت معصومه(س) زاهدان به صورت پایلوت در حال اجراست و تمامی زنان ۵۰ سال و بالاتر می‌توانند با مراجعه به این مراکز از خدمات آموزشی و غربالگری پیشگیری از این بیماری بهره‌مند شوند.

وی افزود: پوکی استخوان در بیشتر مواقع بدون علامت و بیماری خاموش است و عوارض آن شامل، شکستگی خودبخودی، درد شدید کمر، قوز پشت، کوتاه شدن قد بیشتر از ۵.۲ سانتی‌متر است.

زنگنه بیان کرد: سنجش سلامت استخوان که به طور معمول شامل میزان خطر شکستگی استخوان است، تعیین می‌کند که فرد تا چه حد در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارد، بر اساس نتایج این سنجش و سن و شرایط فرد، پزشک تعیین خواهد کرد که آیا نیاز به سنجش تراکم استخوان(BMD) دارد.

وی تاکید کرد: متداول‌ترین روش برای تعیین میزان BMD ، اسکن تراکم استخوان یا سنجش میزان جذب اشعه ایکس (DXA) است که در این اسکن سریع و کم تهاجمی، میزان تراکم استخوان در ناحیه لگن و ستون فقرات مورد ارزیابی قرار می گیرد و نتیجه این سنجش نشان می‌دهد که فرد تا چه حد مبتلا و یا در معرض ابتلا به پوکی استخوان است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • آغاز برنامه کنترل پوکی استخوان برای بانوان زاهدانی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد