Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@21:49:06 GMT

معماری مساجد و فرش سجاده‌ای

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۳۶۳۳

معماری مساجد و فرش سجاده‌ای

جستجو در هنرهای سنتی ایران نشان از این دارد که اکثر معانی و نمادها برخواسته از باورهای اسلامی و ایرانی است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام فرش کوروش، بر اساس دیدگاه‌های اسلامی، نمادها و تمام چیزهای این دنیا رمز و نشانه از عالم معنا است. بنابراین هنرمند ایرانی اسلامی برای بیان مفاهیم و معانی از زبان تمثیل استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از بهترین شیوه‌ها و روش‌های ظهور نمادها در هنر ایران، معماری و به خصوص معماری مساجد و طراحی فرش است. در معماری با ایجاد فرم‌های نمادین تلاش بر این است که معنا را به بییننده منتقل کنند. برای مثال مناره، به دلیل اندازه و شکل خود  در معماری مسجد، نشانه‌ای از پیوند میان زمین و آسمان است. اجزای معماری در مساجد در کنار یکدیگر فضایی را ایجاد می کنند که حس تقدس و آسمانی بودن را به انسان القا کند. که این شیوه خود ریشه در فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد.

فرش نیز همانند سایر هنرهای سنتی دیگر، بیانگر دیدگاه طراحان خود است. این اصول به عنوان شیوه بیان و اصول زیبایی این هنر تبدیل شده است. فرش بازتابی از نقش‌ها و و طرح‌های نمادین با الهام از باورها و اندیشه‌های انسان است. بنابراین در فرش نمازخانه  و طراحی آن تلاش بر این است که بتوان مفاهیم قدسی را بیان کرد.

مذهب یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در هنر برای پدید آوردن طرح‌های نو است. در اسلام نماز گزاردن روی فرش، باعث تولید فرش‌هایی به اسم سجاده و یا فرش سجاده‌ای شده است. در طراحی این فرش‌ها از شکل هیچ حیوان و انسانی استفاده نمی‌شود. مهمترین شاخصه در طراحی این فرش‌ها نقش محراب در زمینه آن است. ریشه این طرح را که علاوه بر محراب، در ایروان و سر در مساجد و اماکن زیارتی نیز دیده می‌شود، در آیین کهن ایرانی باید سراغ گرفت. همان‌طور که مناره در معماری نشان از جهان بالاتر دارد در هنر فرش و قالی بافی این نماد با درخت جانشین شده است. در واقع نماد درخت که یکی از کهن‌ترین نمادهای ایران باستان است، پس از اسلام نیز از زیباترین تعابیر بهشتی تبدیل شده است.

درخت به واسطه ریشه فرو رفته در زمین و شاخه‌های بالا رفته در آسمان، به عنوان نماد ارتباطی میان زمین و آسمان‌ها شناخته شده است. در هنرهای تجسمی ایران با استفاده از نقش درخت، مثلث، شمسه سعی بر این بوده که با ایجاد کشش حس بصری به بالا به خالق و جهان معنا اشاره کرد. مناره نیز با ارتفاع بلند خود که به سوی آسمان‌ها برافراشته شده است نظر را به سمت آسمان می‌کشاند.

هنرمند قالی باف ایرانی که در پی طرحی بی‌نظیر برای سجاده نماز بوده است، بهترین طرح را مکانی می‌دیده است که فرد در آن مشغول عبادت خداوند است. بنابراین هنرمند در فرش سجاده، محراب و در محراب نقش می‌کنند تا مومن با نظر به او به سوی خداوند کشیده شود.

گروه تولیدی فرش سجاده‌ای کاشان پیشتاز در زمینه تولید فرش دست بافت گونه در طراحی فرش های اصیل ایرانی با بهترین کیفیت تمام تلاش خود را در زمینه جلب رضایت مشتری انجام می‌دهد تا مشتریان گرامی محصولی با کیفیت را در منزل و مساجد خود داشته باشند.

خریداران فرش سجاده‌ای و فرش نمازخانه‌ای جهت خرید فرش می‌توانند با مراجعه به نمایشگاه مرکزی کارخانه فرش کاشان در تهران یا سایت bfarsh.com  از مشاوران این مجموعه در جهت خرید فرش ماشینی و یا فرش مسجد مشاوره بگیرند.

فرش کوروش با تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ در نمایشگاه تهران آماده پذیرایی از مشتریان گرامی می‌باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرش کوروش فرش کاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۳۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری

مسئول امور ارتباطات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: همزمان با روز معمار و شروع هفته فرهنگی اصفهان مانور نمایشی شهر فرهنگ با هدف اطلاع رسانی خدمات غیرحضوری و مباحث شهرسازی الکترونیک شهرداری اصفهان به عنوان شهر پیشرو در این زمینه در حال اجرا است.


عادل فتوحی نیا  با بیان اینکه از جمله راه‌های آشنایی شهروندان با خدمات قابل ارائه شهری، روی آوردن به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از مردم برای مردم با مشارکت گروه‌های نمایشی است افزود:  معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با همکاری و همراهی اداره توسعه فرهنگ شهروندی وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اقدام به برگزاری فراخوان و اجرای مانور نمایشی (شهر فرهنگ) به منظور ارتقای فرهنگ استفاده از خدمات غیرحضوری و نقش معماری در هویت شهری کرده است.


او گفت: مانور‌های نمایشی شهر فرهنگ در واقع نقطه اتصال فرهنگ و هنر با معماری و انتقال معانی و فرهنگ سازی از طریق هنر در شهر خواهد بود که به خوبی ارتباط میان دستگاهی مجموعه‌های شهرداری در ارائه و معرفی خدمات به شهروندان محترم را به نمایش می‌گذارد.


مسئول امور ارتباطات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: این برنامه تا ۹ اردیبهشت همزمان با هفته فرهنگی اصفهان از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در ۴ نقطه از معابر پرتردد شهر از جمله چهارراه شیخ صدوق، چهارراه تختی، چهارراه آپادانا و پل بزرگمهر نزدیک به ۱۵۰ اجرای نمایشی خواهند داشت.



باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان