Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@03:53:22 GMT

رکوردهای حیرت انگیز پیاده‌روی اربعین

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۳۹۸۶۸۸

رکوردهای حیرت انگیز پیاده‌روی اربعین

رکوردهای اربعینی زیادند و همگی حیرت‌انگیز؛ شورهای درون، شگفتی‌ها آفریده در بیرون. از سال ۹۴ جمعیت زائران اربعین با وجود تهدیدهای امنیتی آن‌قدر بالا رفت که جهانیان به فکر مقایسه ابعاد متنوع این گردهمایی بهت‌آور با رکوردهای جهانی افتادند؛ اول‌از همه معلوم شد پیاده‌روی اربعین از نظر جمعیت رکورد زده و عنوان شلوغ‌ترین گردهمایی سالانه جهان را به دست آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بعد رکوردهای دیگر از راه رسیدند تا اربعین خاص‌ترین و رکورددارترین گردهمایی جهان باشد.

بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه جهان

اخبار مذهبی - از سال ۹۳ جمعیت زائران به ۲۰ میلیون نزدیک شد و سال ۹۴ جمعیت را ۲۲ میلیون نفر تخمین زدند. هرچند مقامات عراقی اعلام کردند جمعیت زائران اربعین در سال ۹۴ حدود ۲۶ میلیون نفر بوده است. از آن سال نیز مراسم پیاده‌روی اربعین هر بار با جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر برگزار می‌شود. تنها مراسم قابل‌مقایسه با اربعین از نظر جمعیت، مراسم «کوم میلا»ی هندی‌هاست که البته هر ۳ سال یک‌بار برگزار می‌شود. پیاده‌روی اربعین زائرانی از بیش از ۷۰ کشور جهان دارد که این هم خودش رکوردی است. جالب اینکه هرسال زائرانی از کشورهای سوئد، دانمارک، آمریکا، انگلستان، اتریش، فنلاند، آرژانتین، کلمبیا، روسیه و استرالیا نیز در پیاده‌روی اربعین حاضرند.

طولانی‌ترین راهپیمایی جهان

رکورد طولانی‌ترین راهپیمایی جهان متعلق به مراسم اربعین است. مسیرهای اصلی سفر زائران به کربلا بیش از ۶۴۰ کیلومتر طول دارند و عشق و همت و استقامت اربعینی‌ها به برگزاری طولانی‌ترین راهپیمایی جهان منجر شده است

بزرگ‌ترین مراسم اطعام در دنیا

پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین مراسم اطعام جهان است. حدود ۷۰۰ میلیون وعده‌غذا شامل صبحانه و ناهار و شام و همچنین میان وعده بین زائران اربعین توزیع می‌شود که بخش عمده آن با هزینه‌های شخصی مردم عراق و روستاییان و کشاورزان مناطق اطراف کربلا و البته داوطلبانی در کشورهای همسایه طبخ می‌شود و به کمک‌های دولتی و بین‌المللی نیازمند نیست. این میزان وعده غذایی رایگان را مقایسه کنید با کمک‌های غذایی که در حوادث بزرگ از سوی نهادهای بین‌المللی فراهم می‌شود. برای مثال پس زلزله مرگبار هائیتی با کمک‌های جهانی و همدلی بین‌المللی درنهایت نیم میلیون وعده غذایی تحویل زلزله‌زدگان شد. ارتش آمریکا هم که به دلایل سیاسی به تکاپو افتاده بود پس از دریافت بودجه‌های کلان دولتی و برنامه‌ریزی‌های فراوان بالاخره توانست طی ۵ ماه حدود ۵ میلیون وعده‌غذا به زلزله‌زدگان برساند.

بزرگ‌ترین نماز جماعت جهان

شلوغ‌ترین نماز جماعت جهان در روز اربعین و پیرامون حرم‌های مطهر اباعبدالله (ع) و ابوالفضل العباس (ع) خوانده می‌شود؛ نماز عاشقان اهل‌بیت (ع) شلوغ‌ترین نماز جماعت دنیاست. این نماز با شکوه از صفوف نمازگزاران مسلمان از ۳۰ کشور تشکیل می‌شود و گاهی صفوف آن به کیلومترها آن‌طرف‌تر کشیده می‌شود.

بزرگ‌ترین مجمع کار داوطلبانه در دنیا

مسیرهای پیاده‌روی اربعین میزبان بزرگ‌ترین تجمع خدمات داوطلبانه و رایگان در دنیاست. در واقع در پیاده‌روی اربعین بیشترین میزان کار داوطلبانه در یک رویداد اتفاق می‌افتد. بنا به اعلام بیش از ۱۷ هزار موکب و مضیف در مسیرهای پیاده‌روی اربعین برای پذیرایی و اطعام زائران و ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و رفاهی بر پا می‌شود.

متکثرترین آیین مذهبی جهان

اربعین از نظر تنوع مذهبی شرکت‌کنندگان متکثرترین آیین مذهبی جهان است. شیعیان و سنی‌ها در کنار مسیحی و کلیمی و زرتشتی و بودایی و ایزدی... در این مراسم شرکت می‌کنند.

و یک رکورد دیگر

اربعین رکوردی متفاوت هم دارد. عظمت این خیزش نوظهور جهانی را چشم خیلی‌ها برنمی‌دارد! و این‌طوری است که به اذعان اغلب کارشناسان رسانه‌ای دنیا مراسم اربعین در بخشی از رسانه‌های جهان به‌ویژه رسانه‌های مشهور غربی به‌وضوح سانسور می‌شود. برخی رسانه‌ها حتی از ارائه خبر زیرنویس برپایی مراسم اربعین در برنامه‌های خبری‌شان دریغ می‌کنند تا پیاده‌روی اربعین از نظر رسانه‌ای سانسور شده‌ترین مراسم جهان هم باشد. البته نگران نباید بود. عظمت اربعین را آنان که باید ببینند، می‌بینند و دشمنان بهتر از هر کسی می‌فهمند که چه خبرهاست در میان شیعیان و چه شورها حسین (ع) برانگیخته در جان ملت‌ها.



منبع:افکارنیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: اربعین حسینی پیاده روی اربعین حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۳۹۸۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۱۰ نقطه از جهان

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مشرف روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: شعار محوری جشن‌های دهه کرامت در کشور «با شما، سربلندی» انتخاب شده و شعار ویژه استان قم نیز «حضرت معصومه(س) بهترین دختر دنیا،‌ الگوی حجاب و عفاف» می‌باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با شکل‌گیری دبیرخانه دائمی ستاد ملی تکریم دختران،‌ آستان حضرت معصومه(س) پایگاه و ستادی برای تکریم دختران باشد.

وی بیان کرد: برنامه‌های دهه کرامت روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه با مراسم خطبه خوانی و با حضور شخصیت‌های مختلف فرهنگی و سیاسی از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری در شبستان امام خمینی(ره) آغاز می‌شود.

رییس ستاد آیین‌های فاطمی با بیان این‌که اجتماعات و جشن‌های تکریم دختران و بانوان از برنامه‌های دهه کرامت است، افزود: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) با حضور پنج هزار دختر دانشجوی سراسر کشور و همچنین یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه اجتماعی با حضور بانوان طلبه جشنی برگزار می‌شود.

مشرف اضافه کرد: خادمان حرم حضرت معصومه(س) با عنوان سفیران کریمه به ۲۶ استان کشور و ۲۹ کشور خارجی اعزام خواهند شد تا عشق و ارادت علاقه‌مندان به اهل بیت(س) را پاسخ دهند.

وی با بیان این‌که برگزاری این جشن‌ها در مساجد و بقاع متبرکه برنامه‌ریزی شده‌است، ادامه داد: علاوه بر داخل کشور، در ۲۰۱ نقطه در خارج از کشور مراسم و جشن‌های میلاد و دهه کرامت که به میلاد امام رضا(ع) منتهی می‌شود، برگزار خواهد شد.

وی، مراسم روزانه خطبه‌خوانی با حضور گروه‌ها و اصناف مختلف، مراسم خطبه‌خوانی ویژه بانوان در دهه کرامت با اجتماع بیش از ۲ هزار نفر، برگزاری جشن تکلیف ویژه نومکلفان، رونمایی از آثار هنری، جلسه نقد و بررسی علمی کتاب، نشست علمی پژوهشی با موضوع زیارت و شخصیت‌شناسی حضرت معصومه(س)، برگزاری محافل و مراسم‌های قرآنی، کرسی تلاوت فاطمی، مسابقه قرآنی ویژه بانوان و دختران و معرفی حافظان کل قرآن از دیگر برنامه‌های دهه کرامت است.

معاون حرم کریمه اهل بیت(س) خاطرنشان کرد: در بخش فعالیت‌های بین‌الملل، علاوه بر اعزام سفیران کریمه به کشورهای مختلف، اجتماع بانوان بین‌الملل و مراسم برای عموم زایران بین‌الملل از جمله عرب زبان‌ها و آذری زبان‌ها برگزار خواهد شد.

وی گفت: در شب ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، زیارتنامه حضرت معصومه(س) در تمام حرم‌های کشور، بقاع متبرکه و مساجد قرائت خواهد شد و روز جمعه نیز در نماز جمعه‌های سراسر کشور، عرض ارادت و توسل به حضرت معصومه(س)، سخنرانی و خطبه پیرامون این موضوع برگزار می‌شود.

وی با بیان این که در دهه کرامت برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان با قوت بیشتری برگزار خواهد شد، افزود: در این روزها،‌ دخترانی که وارد حرم می‌شوند پذیرایی خواهند شد و هدیه‌ای از متبرکات دریافت می‌کنند.

به گفته مشرف، موزه حرم حضرت معصومه(س) در روز ولادت به‌صورت رایگان و ایام دهه کرامت به‌صورت نیم‌بها خواهد بود.

۱۱ طرح برای دهه کرامت امسال در حرم حضرت معصومه(س) رونمایی می‌شود

معاون اجرایی آستان حضرت معصومه(س) نیز در این نشست گفت: در آستان کریمه اهل‌بیت(س) ۱۱ طرح در حوزه‌های هنری و معماری انجام شده که قرار است در دهه کرامت رونمایی شود و در خدمت زایران قرار گیرد.

هادی محمودنژاد افزود: دربی مزین به قلم‌زنی، معرق و طلاکاری با هزینه ۲ نفر از خیران در حرم حضرت معصومه(س) ساخته شده که در دهه کرامت به آستان امام رضا(ع) هدا خواهد شد.

وی اضافه کرد: کاشی کاری صحن جوادالائمه(ع) حرم مطهر که کاشی‌کاری معرق است نیز رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: ساخت ضریح مطهری برای کشور سوریه با عنوان راس‌الحسین نیز با هزینه خادم خیر ساخته شده که در دهه کرامت رونمایی می‌شود و مقدمات ارسال آن نیز فراهم خواهد شد.

محمودنژاد گفت: همچنین ساختمان چند منظوره آستان حضرت معصومه(س) بالغ بر سه هزار مترمربع در عمود ۱۰۸۰ واقع در کشور عراق واقع شده که ۶ سالن چندمنظوره برای اقامت و اجرای مراسم دارد که در حال تکمیل است و امیدواریم در دهه کرامت افتتاح شود.

فضاسازی محیطی حرم حضرت معصومه(س) در دهه کرامت بیش از گذشته انجام خواهد شد

مدیر حرم حضرت معصومه(س) نیز در این نشست گفت: دهه کرامت با بیش از ۲ دهه فعالیت فرهنگی به ظرفیتی برای اقدامات فرهنگی، تبلیغی و ترویجی و حتی اجتماعی و عمرانی تبدیل شده است؛ حرم نقش مهمی در مسائل فرهنگی کشور و الگوسازی دارد، چون این شخصیت خودشان الگو هستند و اتفاقات حرم نیز می‌تواند الگو باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی افزود: مانند سال‌های گذشته امسال نیز تلاش خواهیم کرد نشاط اجتماعی خوب و فراگیری شکل بگیرد؛ تلاش می‌شود این جشن‌ها و شخصیتی که برای او جشن می‌گیریم برنامه‌ها و محافلشان مردمی باشد.

وی با تاکید بر آمادگی حرم مطهر برای استقبال از زائران و خدمت‌رسانی به مردم، اضافه کرد: در دهه کرامت ضریح و فضای تردد زایران گل‌آرایی خواهد شد و در فضاهای منتهی به حرم از جمله میدان آستانه و صحن جوادالائمه(ع) به زائران خدمت‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: سرکشی به خانواده‌های معظم شهیدان و مجموعه‌های فرهنگی، اقامه نماز جماعت و جلسه های تبلیغی و ترویجی در حرم و فضاسازی محیطی حرم و پیرامون که بیش از گذشته انجام خواهد شد، از دیگر اقدامات در دهه کرامت خواهد بود.

اتاق عقد حرم حضرت معصومه(س) سالانه پذیرای ۲ هزار زوج است

مدیر روابط عمومی حرم حضرت معصومه(س) نیز گفت: در اتاق عقد حرم حضرت معصومه(س) سالانه بیش از ۲ هزار عقد انجام می‌شود که این ظرفیت در دهه کرامت ۲ برابر خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی حسین زاده افزود:‌ زوجین می‌توانند از طریق سایت آستان حضرت معصومه(س) نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۱۰ نقطه از جهان
  • بدرقه صدای خاطره‌انگیز رادیو به خانه ابدی
  • تشکیل حیرت‌انگیز یک دریاچه در کویر اصفهان + فیلم
  • رکوردهای شیرین مودریچ و کارلتو در شب شیرینی رئالی‌ها
  • تصاویری حیرت‌انگیز از فرود جنگنده اف ۳۵ بر روی برج العرب + فیلم
  • تشکیل کمیته‌های مشترک ایران و عراق برای مقابله با اخبار دروغ و جعلی
  • تصاویر حیرت‌انگیز از شدت طوفان و باران امروز در اهواز
  • ببینید | تصاویر حیرت‌انگیز از طوفان و باران شدید در اهواز
  • تصاویر حیرت‌انگیز از بارش شدید باران و سیلاب در استان مرکزی + ویدئو
  • پیشنهاد استاندار خوز‌ستان برای صدور گذرنامه اتباع ‌در اربعین