Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@00:56:38 GMT

بوی برنج محلی در شالیزارهای چرداول پیچید

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۰۱۹۳۲

بوی برنج محلی در شالیزارهای چرداول پیچید

شهرستان چرداول به عنوان قطب تولید برنج محلی عنبربو در استان ایلام شناخته می شود و هم اکنون برداشت این محصول در شهرستان آغاز شده است.

خبرگزاری شبستان، ایلام: شهرستان چرداول با داشتن زمین های حاصلخیز و آب فراوان از قطب های اصلی تولید برنج در استان و حتی غرب کشور محسوب می شود، سابقه کشت برنج در این منطقه بسیار طولانی است و هم اکنون نیز کشت برنج  در این منطقه رونق دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امسال حدود ۱۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی چرداول به کشت محصول برنج اختصاص یافته  و در مجموع قرار است بیش از ۴۵۰۰ تن برداشت برداشت شود.

 

کشت برنج از منابع درآمد بسیار خوبی برای کشاورزان منطقه برخوردار است و اکر مردم که از نبود شغل در شهرستان رنج می برند با استفاده از کشت برنج به درآمد ثابت و پایدار خوبی رسیده اند.

 

در حال حاضر سالانه ۳۰ درصد برنج استان ایلام در شهرستان چرداول تولید می شود، برنجی که در شهرستان چرداول کاشت می شود از سه نوع عنبربو، شمشیری و معمولی است که کیفیت بالای آن باعث شده در خارج از استان هم به فروش برسد.

 

در سال های اخیر به رغم کم آبی و عدم حمایت جهاد کشاورزی، همچنان کشت برنج در شهرستان چرداول رونق دارد، امسال نیز به دلیل بارش های بسیار خوب محصولی پربار در انتظار کشاورزان است.

 

در شهرستان فقط برنج کاری وجود دارد

یکی از کشاورزان شهرستان چرداول در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار شبستان اظهار کرد:  هر ساله کشاورزان شهرستان اقدام به کشت برنج می کنند که مسئولان می گویند نباید در این منطقه برنج کشت شود.

 

«علی عباس تیموری» افزود: تنها منبع درآمد مردم شهرستان برنج کاری است، این کار از قدیم شغل مردم بوده و الان هم هست، شغلی دیگر در شهرستان هم وجود ندارد.

 

وی بیان کرد: کشاورزان منطقه کشت برنج را می توانند انجام دهند، انجام کشت محصولات دیگر نیازمند تجربه کافی دارد.

 

وی با اشاره به رونق کشت برنج در منطقه،  تصریح کرد: تمام مردم استان از برنج شهرستان چرداول خریداری می کنند، دلیل اصلی آن کیفیت بالای این برنج محلی است.

 

قیمت برنج عنبربو چرداول

تیموری افزود: قیمت این برنج از بین ۲۰ تا ۲۵ هزار  تومان به فروش می رسد و خوشبختانه درآمد بسیاری خوبی نصیب کشاورزان شهرستان کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه مردم علاوه بر فروش، نیازهای یک سال خانواده خود به برنج را تامین می کنند، عنوان کرد: از مسئولان انتظار حمایت برای برداشت محصولات خود  برای تامین کمباین را داریم.

 

تیموری افزود: برنج محلی عنبربو که بیشتر مردم استان از آن استفاده می کنند دارای طعم خاص و بوی دل انگیز  است و زنان استان از آن برای پخت انواع غذاهای دیگر نیز استفاده می کنند.

 

وی بیان کرد: تعدادی از گردشگران  مناطق مختلف کشور نیز از این برنج به عنوان سوغات خریداری می کنند.

 

درآمد ۷۵ میلیارد تومانی نیز  از محل فروش

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چرداول در گفت و گو با خبرنگار  ما اظهار کرد: در این شهرستان ۱۲۰۰بهر بردار در زمینه تولید برنج فعالیت دارند و برنج مازاد تولیدی خود را به استانهای همجوار هم صادر می کنند.

 

«اقبال گراوندی» افزود: امسال به رغم محدودیت هایی که برای کشاورزان در زمینه کشت برنج صورت گرفت ولی  یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی شهرستان به این کشت اختصاص یافته است.

 

وی بیان کرد: از این مقدار سطح زیر کشت با عملکرد ۲.۳ تن در هر هکتار پیش بینی می شود حدود هفت هزار و ۵۰۰ شلتوک برداشت که از این میزان پنج هزار تن برنج سفید تولید و روانه بازار مصرف شود.

 

گراوندی تصریح کرد: کاربرداشت برنج با استفاده از ۳۰دستگاه کمبیاین آغاز شده و پیش بینی می شود بالغ بر ۷۵میلیارد تومان نیز  از محل فروش برنج عاید کشاورزان شود.

 

وی خاطرنشان کرد: کشت برنج برای دو هزار نفر در شهرستان شغل ایجاد کرده است.

 

برداشت ۲ نوع برنج

مدیر جهاد کشاورزی چرداول ارقام کاشت شده برنج را ۲ نوع محلی عنبربو و شمشیری ذکر کرد و یادآور شد: محصول تولیدی از مرغوبیت و بازار پسندی خوبی برخوردار است و بیشتر محصول تولیدی در استان و استان های همجوار به فروش می رسد.

 

گراوندی میزان افزایش کشت را نسبت به سال گذشته حدود ۴۵ درصد اعلام و علت آن را افزایش آب رودخانه ها و چشمه های شهرستان بر اثر بارندگی های قابل توجه سال گذشته اعلام کرد.

 

وی اعلام کرد: حاصلخیزی خاک کشاورزی، مناسب بودن شرایط اقلیمی و وضعیت مناسب جوی و بارش های سال گذشته در افزایش و بهبود عملکرد کشت برنج در واحد سطح تاثیر گذار بوده است.

 

استقبال کشاورزان از دستگاه های مکانیزه

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته بیشتر کشاورزان به روش های سنتی محصول برنج خود برداشت می کردند، گفت: هم اکنون استقبال کشاورزان از دستگاه های مکانیزه برای برداشت محصول افزایش یافته و این کار باعث کاهش هزینه و کمتر شدن میزان هدر رفت محصول می شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی چرداول افزود: در کنار دستگاه های مکانیزه، کارگاه های سنتی و خانگی برنجکوبی در شهرستان وجود دارد که کار خشک کردن شلتوک و سفید کردن برنج را در شهرستان انجام می دهند.

 

گراوندی تصریح کرد: به دلیل ممنوعیت کشت برنج در تمام استان های کشور به غیر استان های شمالی، جهاد کشاورزی نمی تواند حمایت خاصی از برنج کاران انجام دهد.

 

مردم استان ایلام علاقه خاصی به برنج محلی عنبربو دارند، این برنج در پخت غذاهای محلی هم به کار می برند، حتی هر ساله میراث فرهنگی استان جشن برداشت برنج محلی عنبربو را برگزار و زنان استان غذاهای محلی پخت شده با این برنج را نیز در معرض دید عموم قرار می دهند.

 

مزیت عمده کشت برنج در این شهرستان سالم بودن آن از نظر استانداردهای بهداشتی است چرا که کشاورزان با مصرف بهینه کودهای شیمیایی و عدم استفاده از سموم آفت کش اقدام به تولید این محصول کردند.

 

استان ایلام با داشتن ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه یک میلیون تن انواع محصول مختلف از مناطق استراتژیک کشور در بخش کشاورزی است چراکه سه محصول مهم گندم، ذرت، برنج در این استان تولید می شود.

پایان پیام/676

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی مسجد اربعین پیاده روی اربعین زائران اربعین حسینی کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد اصفهان بیرجند مواکب الاتحاد کشت برنج برنج ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۰۱۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی آوازه نون خ در حیاط هیئت دولت می‌پیچید! + فیلم

دریافت 11 MB

به گزارش همشهری آنلاین، در این ویدئو تصاویری از پیچیده شدن آوازه نون خ در حیاط هیئت دولت تا مادرانگی از زاویه‌ای متفاوت در پا به ماه را مشاهده می‌کنید.

کد خبر 847248 منبع: صدا و سیما برچسب‌ها خبر مهم استان کرمانشاه فیلم و سریال ایرانی

دیگر خبرها

  • وقتی آوازه نون خ در حیاط هیئت دولت می‌پیچید! + فیلم
  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در شهرستان مشهد
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • پیش‌بینی ۸۰ درصدی نشاء مکانیزه در بهشهر
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • نخستین نشاء مکانیزه برنج در بهشهر