Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@05:28:44 GMT

آغاز مرحله جدیدی از جنگ تجاری چین و امریکا

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۰۷۲۹

ساعت 24- دور جدید مذاکرات چین و آمریکا در مورد جنگ تجاری در حالی از امروز آغاز شده که آمریکا ویزای برخی از مقامات چین را محدود کرده‌است. چینی‌ها نیز تنها در صورتی که ترامپ همه تعرفه‌های وارداتی را لغو کند، حاضر به توافقی محدود و جزئی هستند.

«جنگ تجاری از کنترل خارج شده است.»؛ نشریه فوربز با این تفسیر کوتاه و صریح از جنگ تجاری میان چین و آمریکا گزارش داده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دور جدیدی از مذاکرات تجاری بین مقامات دو کشور از امروز(پنج‌شنبه) آغاز شده اما امیدواری چندانی برای رسیدن به توافق وجود ندارد.

فوربز می‌نویسد:«اقداماتی که واشنگتن روز سه‌شنبه انجام داد، این جنگ را به قلمروهای جدیدی کشانده است. یکی از آن‌ها، تحریم شرکت‌های حوزه تکنولوژی و استارت‌آپ‌های چینی بوده‌است. آمریکا برخی از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چینی را در لیست سیاه قرار داده‌است.»

به این ترتیب، این شرکت‌ها نمی‌توانند تکنولوژی آمریکایی بخرند یا محصولات‌شان را به بازار آمریکا بفروشند. علاوه بر این، دولت آمریکا ویزای برخی از مقامات چینی را محدود کرده‌است.

تد بائومن، اقتصاددان و تحلیلگر ارشد در انتشارات بانیان هیل این اقدامات واشنگتن را برای اعمال فشار حداکثری روی پکن می‌داند و به فوربز می‌گوید:«دولت ترامپ به دنبال اهرم‌های جدید فشار برای مذاکرات تجاری پیش روست. هم زمان گزارش‌هایی آمده‌است که دولت آمریکا به دنبال محدود کردن جریان سرمایه سرمایه‌گذاران آمریکایی در چین است. گویا دولت ترامپ متوجه شده است که چینی با توجه به افزایش تعرفه‌های آمریکا عقب‌نشینی نمی‌کنند، بنابراین به دنبال راه‌های دیگری برای تهدید آن‌ها و گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات هستند.»

احتمال توافقی محدود و جزئی

چینی‌ها اعلام کرده‌اند تنها در صورتی‌که ترامپ تعرفه‌های وارداتی را بردارد، ممکن است که به توافق جزئی برسند.  

بر اساس گزارش بلومبرگ، یکی از مقامات ارشد چینی اعلام کرده‌است که مذاکره‌کنندگان برای رسیدن به پایان جنگ تجاری در مذاکراتی که از روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود، چندان خوش‌بین نیستند.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرده‌است که اگر ترامپ همه تعرفه‌ها را لغو کند، چین نیز توافقی محدود را قبول خواهد کرد. در مقابل پکن امتیازات غیرهسته‌ای مانند خرید محصولات کشاورزی به آمریکا پیشنهاد خواهد کرد. جزئیاتی از این پیشنهادها اعلام نشده‌ اما فایننشیال‌تایمز نیز گزارش کرده‌است که چین خرید سالانه سویا از آمریکا را از ۲۰ میلیون تن فعلی به سالانه ۳۰ میلیون تن می‌رساند.

بر اساس گزارش رویترز، بازارها به احتمال توافق جزئی بین چین و آمریکا نیز واکنش مثبت نشان داده‌اند و برخی شاخص‌های بورسی با اندکی رشد مواجه بوده‌اند. با این حال رویترز روز گذشته درباره واکنش بازارها به روند این مذاکرات نوشت:«بازارها ماه اکتبر را با حالتی عصبی آغاز کرده‌اند. نگرانی‌های سرمایه‌گذاران بازار سهام از درگیری‌های چین و آمریکا به شکل فزاینده‌ای به اقتصاد جهانی آسیب می‌زند.»

زیان ۷۰۰ میلیارد دلاری برای جهان

بر اساس گزارش پایگاه خبری مارکت‌واچ کریستالینا جرجیوا، رئیس جدید صندوق بین‌المللی پول دو روز پیش گفت:«جنگ تجاری بین چین و آمریکا به معنای از دست رفتن ۷۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد جهان تا سال ۲۰۲۰ است. همه در این جنگ، بازنده هستند.»

بر اساس صحبت‌های جرجیوا، رشد جهانی از این به بعد کند می‌شود. رئیس صندوق بین‌المللی پول معتقد است که طی سال جاری نرخ رشد جهان به پایین‌ترین سطح خود طی دهه اخیر خواهد رسید و جنگ تجاری چین و آمریکا، اصلی‌ترین مقصر کاهش رشد اقتصاد جهان است.

برنده‌های جدید جنگ تجاری

اگرچه جنگ تجاری ضررهای زیادی نه تنها برای اقتصاد چین و آمریکا بلکه برای کل جهان داشته است، اما بعضی کشورها نیز مانند مکزیک و ویتنام در بیرون گود تا کنون برنده این جنگ بوده‌اند.

بر اساس گزارش راشاتودی، واردات آمریکا از بزرگترین تامین‌کننده خود، چین، به علت جنگ تجاری ادامه‌دار، به شدت کاهش یافته است و فعلا مکزیک و ویتنام این جای خالی را با وارد کردن خیل عظیمی از کالا به آمریکا پر کرده‌اند. 

طبق جدیدترین گزارش اداره آمار آمریکا، میزان خرید کالا از مکزیک توسط آمریکا در چند ماه گذشته رشد زیادی داشته و ۵.۵ درصد معادل با ۱۲.۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. در همین زمان، واردات از چین ۴۳.۲۵ میلیارد دلار افت کرده است.

ویتنام دیگر برنده بیرون از گود این جنگ است. صادرات ویتنام به آمریکا ۳۴ درصد یا ۱۰.۹ میلیارد دلار رشد کرد و باعث شد رتبه این کشور در فهرست بزرگترین صادرکنندگان به آمریکا، ۵ پله ارتقا پیدا کرده و آن را از رتبه ۱۲ به ۷ برساند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۰۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در مرحله نخست ۲٠ اثر از سراسر استان به دبیرخانه نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان ارسال و در سایت بارگذاری شد که پس از پایش ۱٠ اثر به مرحله داوری استانی راه یافتند. 

 زهرا آبسوران افزود: امروز شاهد رقابت ۱٠ گروه هنری از شهرستان‌های ارومیه، ماکو، سلماس و مهاباد در دو بخش کانونی و آزاد هستیم که تا عصر هنر خود را به اجرا گذاشته و باهم به رقابت خواهند پرداخت. 

او اظهار کرد: فردا در مراسم اختتامیه جشنواره مذکور ۳ اثر انتخاب و به مرحله کشوری معرفی خواهند شد. 

آبسوران لا بیان اینکه تمامی استان‌ها تا پایان اردیبهشت ماه مؤظف به برگزاری مرحله استانی جشنواره و معرفی آثار خود هستند؛ خاطرنشان شد: پس از معرفی آثار برگزیده ار استان‌های سراسر کشور، مجدد آثار بررسی و برترین‌ها به مرحله کشوری دعوت خواهند شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری آذربایجان غربی در ادامه به شعار امسال جشنواره اشاره کرد و گفت: شعار امسال نوزدهمین جشنواره «صحن خانه ما» نام دارد که شرکت کنندگان هنر‌های نمایشی خود را با موضوعات تربیتی، آزاد، دوستی، ایثار و شهادت، موضوعات مذهبی، دوستی، اتحاد، کار گروهی و حفظ محیط زیست آماده کرده و به اجرا می‌گذارند.

همچنین آبسوران شناسایی استعداد‌های برتر را از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و گفت: کانون از آثار منتخب، حمایت‌های خاصی در سطح استان و در راستای تولید و اجرا خواهد کرد. 

گفتنی است نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان از امروز به مدت دو روز در محل سالن شهید فرخی با حضور کودکان و نوجوانان علاقمند به هنر نمایشی در حال برگزاری است. 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخوردهای دوگانه
  • تداوم تظاهرات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا
  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • آغاز به کار مرحله دوم ساخت بیمارستان سی سخت
  • لرستان استانی امن و فعال با مشارکت مردم
  • تجمع دانشجویان یاسوج در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • این دختر به نماد اعتراضی در امریکا تبدیل شده است | تصویر
  • عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • زرشناس: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی