Web Analytics Made Easy - Statcounter

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بامداد جمعه در تماس‌های تلفنی جداگانه با «مارک اسپر»، «بن والاس» و «فلورانس پارلی» وزیران دفاع آمریکا، انگلیس و فرانسه درباره تحولات اخیر در سوریه گفت‌وگو کرد.

براساس گزارش تارنمای رسمی وزارت دفاع ملی ترکیه، در این گفت‌وگوها که با محوریت امنیت و صنایع دفاعی انجام شد، آکار همتایای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی خود را در جریان اهداف و تحولات عملیات کشورش در شمال شرق سوریه قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر دفاع ترکیه در این تماس‌ها ادعا کرد که هدف از این عملیات پایان دادن به موجویت تروریست‌ها و ایجاد گذرگاه صلح برای بازگرداندن آوارگان سوری ساکن در ترکیه به کشورشان است.

وی با توصیف ترکیه به عنوان تنها عضو ناتو که رودررو با تروریست‌های داعش جنگیده، تاکید کرد که تروریست‌ها تنها اهداف این عملیات هستند و آنکارا نهایت دقت و حساسیت را برای جلوگیری از آسیب دیدن شهروندان بی‌گناه، بناهای تاریخی، دینی و مذهبی و همچنین نیروهای دیگر کشورها در منطقه به کار خواهد گرفت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که عملیات ارتش این کشور در حمله جدید علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ)، «چشمه صلح» نام دارد.

اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه به رغم مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در کوپنهاگ پایتخت دانمارک، خواستار کاهش تنش در شمال شرق سوریه شد. وی گفت: می‌خواهم نگرانی عمیق خود را از افزایش تنش در شرق سوریه ابراز کنم.کاهش تنش [در این منطقه] مطلقا ضروری است.

گوترش افزود: عملیات نظامی باید همواره با رعایت منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی بشردوستانه باشد؛ و من از مسائل انسانی در ارتباط با تلفات و آوارگی که در حال روی دادن است، نگرانم.

شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه نشستی غیرعلنی درباره این اقدام ترکیه برگزار کرد که در نهایت به دلیل مخالفت روسیه و آمریکا با «محکوم کردن» این اقدام، بیانیه پایانی به تصویب نرسید.

اما پنج عضو اروپایی شورای امنیت که این بیانیه را پیشنهاد داده بودند، در بیانیه‌ای جداگانه و مشترک خواستار توقف فوری حملات ترکیه به سوریه شدند.

پیشتر، ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله  شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سوریه ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۸۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»

به گزارش خبرگزاری مهر، «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه امروز سه شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴٠۳) با علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی گفتگو کرد.

طرفین در این دیدار در رابطه با آخرین تحولات سوریه از جمله لزوم اتخاذ رهیافت های جدید جهت کمک به بهبود وضعیت انسانی، مبارزه با تروریسم و همچنین استمرار فرآیند سیاسی سوریه گفتگو و تبادل نظر کردند.

خاجی در ادامه این گفتگوها، با ابراز نگرانی از بحران انسانی سوریه اظهار داشت، جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم فلسطین و همچنین تجاوزات مستمر این رژیم به سوریه و لبنان تمامی معادلات منطقه را در بحران فرو برده است و روند پیشرفت تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است.

کد خبر 6093197 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • صادرات دفاعی فرانسه به اسرائیل به کم‌ترین حد رسید