Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@21:02:48 GMT

خانه لرزاده موزه شد

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۱۹۰۴۰

خانه لرزاده موزه شد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین لرزاده معمار و هنرمند مشهور ایرانی از جمله آخرین نسل استادکاران چیره دست و هنرمند بود که ضمن آشنایی با فنون و اجزای گوناگون هنرهای سنتی معماری اسلامی و ایرانی به خلق آثاری ماندگار در دوران جدید ایران پرداخت. او در آستانه انقلاب مشروطیت تهران و در خانواده ای معمار در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاد لرزاده با حکم وزارت معارف و انجمن مفاخر  و آثار ملی آرامگاه فردوسی را ساخت و از دیگر سو از بالاترین مرجع تامه شیعیان جهان در زمان خود دستور ساخت بنای مسجد اعظم قم را گرفت و به واسطه مراجع معظم عراق به افتخار طراحی  نظارت بر ساخت اجزای حرم مطهر امامان معصوم و بزرگان دین  در عتبات عالیات نائل شد. 

برخی او را دایره المعارف تجربی هنر اسلامی و میراث بان هنر و تمدن اسلامی دوران معاصر نامیده اند. حسین لرزاده در طول ۹۸ سال زندگی در بیش از ۸۴۲ عمارت فعالیت کرد. این کارنامه در کنار انواع بناها مانند کاخ بیمارستان بانک مدرسه منزل مسکونی  و غیره که اجزایی مانند سر در، رسمی سازی، طاسه سازی و شمسه زیاد، یزدی بندی، مقرنس کاری و روسازی و تزئینی کاری و سایر هنرنمایی های استاد را به یادگار دارند، شامل طراحی و معماری و نظارت بر اجرای بیش از ۶۳۵ باب مسجد نیز می شود. 

خانه ای که او از دهه ۳۰ تا ۸۰ در آن زندگی می کرده پس از درگذشت استاد در سال ۸۳ با هدف ایجاد موزه و ثبت و معرفی آثار از سوی شهرداری تهران خریداری شد. بعد از چند سال فعالیت های مختلف از جمله کافی شاپ بخش گلخانه آن، بلاخره عصر روز گذشته، ۱۷ مهر ماه با حضور شهردار تهران افتتاح شد تا روایت دهه های گوناگون زندگی لرزاده و محلی برای شناسایی و معرفی میراث معماری اسلامی ایرانی و جنبه های کمتر شناخته شده آن باشد. فراوانی و گستردگی جغرافیایی آثار استاد لرزاده سبب شد  تا بسیاری از آنها ناشناخته و یا کمتر شناخته شده باقی بمانند.

اما در این موزه به شرح فعالیت های او در چند اثر مشهور از جمله آرامگاه فردوسی و مسجد لرزاده و مسجد قندی و ... پرداخته شده است. بهارخواب این خانه دوره پهلوی اول نیز به محل برگزاری جلسات تبدیل شد. 

زیرزمین آن هم تالار کودک و معماری توسط تیم موزه عروسکهای تهران ایجاد شده است تا با کمک بازی وسرگرمی کودکان با موضوع معماری بیشتر آشنا شوند. ولی آثار کمی از وسایل زندگی او در این موزه مشاهده می شود که البته مسئولان موزه درصدد هستند تا این وسایل را از خانواده اش گرفته و در این خانه به نمایش بگذارند. تنها چیزی که از استاد در یکی از اتاق های آن وجود دارد، کلاه و عصای اوست.

خانه استاد لرزاده در محاصره ساختمانهای بلند مرتبه قرار دارد ساختمانهایی که پیش از این شورای شهر نیز درباره شکستن حریم این خانه توسط این بناها اعتراض کرده بود. حتی کاربری این خانه به عنوان خانه معمار یا موزه لرزاده نیز چندی پیش دچار چالش شده بود. 

کارفرمای پروژه راه اندازی خانه موزه معمار لرزاده معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و مجری آن نیز سازمان زیباسازی شهرداری تهران بوده است. اما موزه پردازی آن را رضا دبیری نژاد و وحید قاسمی به عهده گرفتند. همچننی از افرادی از جمله فرزندان و نوه های مرحوم لرزاده نیز برای پژوهش درباره استاد کمک گرفته شد. 

قرار است این موزه هر روز به روی بازدیدکنندگان از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ باز باشد بدون اینکه فعلا بلیتی برای آن در نظر گرفته شود.

کد خبر 4742362 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: مسجد لرزاده معماری میراث فرهنگی کتاب و کتابخوانی اربعین 98 ادبیات ترجمه بازار نشر گردشگری ادبیات جهان اربعین حسینی معرفی کتاب انقلاب اسلامی ایران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دفاع مقدس رونمایی کتاب معرفی نشریات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۱۹۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل مادر با دمبل به دلیل اعتراض به به‌هم ریختن خانه

رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری مردی که مادرش را با ضربات دمبل به قتل رسانده بود، خبر داد.

 سردار علی ولیپور گودرزی در تشریح جزئیات این خبر گفت: چندی قبل ماموران کلانتری ۱۰۲ پاسداران از طریق تماس تلفنی با اداره دهم پلیس آگاهی از قتل زن میانسالی در خانه‌اش با خبر شده و برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند. همزمان با دستور مقام قضایی، تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز در محل حاضر شده و رسیدگی به پرونده بر عهده آنان قرار گرفت.

وی ادامه داد: تیم جنایی با ورود به خانه موردنظر با جسد زن میانسال در حالی که با ضربات جسم سخت به قتل رسیده بود مواجه شدند. تحقیقات اولیه در این خصوص آغاز و در جریان آن همسایه‌ها که متوجه صدای درگیری در خانه زن میانسال شده بودند به کارآگاهان گفتند که در این خانه یک مادر و پسر با هم زندگی می‌کنند و وقتی صدای درگیری را شنیدند به خانه آنها آمده و با جسد زن میانسال رو به‌رو شده و با پلیس تماس گرفته‌اند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به ادامه تحقیقات پلیس گفت: باتوجه به سالم بودن در ورودی و صدای مشاجره پسر جوان با مادرش قبل از جنایت، احتمال دست داشتن او در قتل مطرح شد. در ادامه کارآگاهان خیلی زود پسر جوان را در یکی از خیابان‌های شرق تهران شناسایی و وی را در یک عملیات دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

وی با اشاره به انجام بازجویی از متهم گفت: متهم که حالت روحی و روانی مناسبی نداشت در جریان بازجویی‌ها مدعی شد که روز حادثه مادرش اعتراض کرده که چرا خانه را بهم ریخته است و سر این موضوع باهم دعوایشان شده است، در ادامه این فرد عصبانی شده و با وزنه بدنسازی ضرباتی را به او وارد کرده است و زمانی که به خود آمده متوجه شده که دیگر نفس نمی‌کشد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به تشکیل پرونده برای این فرد، گفت:  با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضائی متهم برای سیرمراحل قانونی به زندان اعزام شد.

منبع: ایسنا

tags # قتل ، قتل خانوادگی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • واکنش یک استاد دانشگاه تهران به ادعای وزیر: اخراجم سیاسی بود
  • الزام شورای عالی معماری جهت تعیین حدود مرزی شهر پردیس
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • قتل مادر با دمبل به دلیل اعتراض به به‌هم ریختن خانه
  • قتل مادر به دلیل اعتراض به به‌هم ریختن خانه
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه