Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@19:37:08 GMT

مقصر آلودگی هوا گوگرد بنزین است یا خودروسازان؟

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۲۰۴۲۳

مقصر آلودگی هوا گوگرد بنزین است یا خودروسازان؟

ساعت24 - موضوع آلودگی هوا این روزها در صدر اخبار قرار گرفته و توپ این ماجرا بین سازمان‌های مختف رد و بدل می‌شود. در حالی که مسوولان نفتی، سوخت را عامل آلودگی هوا ندانسته و کیفیت خودروها را در این مساله بی‌تقصیر نمی‌دانند، سازمان‌هایی هستند که انگشت اتهام خود را به سمت وزارت نفت نشانه گرفته‌اند.

موضوع آلودگی هوا این روزها در صدر اخبار قرار گرفته و توپ این ماجرا بین سازمان‌های مختف رد و بدل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که مسوولان نفتی، سوخت را عامل آلودگی هوا ندانسته و کیفیت خودروها را در این مساله بی‌تقصیر نمی‌دانند، سازمان‌هایی هستند که انگشت اتهام خود را به سمت وزارت نفت نشانه گرفته‌اند.

پس از اظهار نظر شرکت کنترل کیفیت کنترل هوا درباره میزان گوگرد در بنزین فراتر از حد مجاز، به‌تازگی سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام کرد که در حال حاضر یکی از مشکلات سوخت توزیعی در تهران و سایر کلانشهرهای کشور گوگرد است که در بسیاری از نمونه‌های امسال فراتر از حد مجاز و بیش از ۵۰PPM بود.

زهرا سماعی - سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست - در این‌باره گفت: در پایش سوخت بنزین، سه فاکتور اصلی بنزن، آروماتیک و گوگرد بررسی می‌شود؛ میزان بنزن و آروماتیک در سوخت بنزین طی سال‌های گذشته بسیار فراتر از حد مجاز بود اما خوشبختانه در حال حاضر تقریبا در محدوده مجاز قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که نمونه‌برداری‌های بنزین در کشور نشان می‌دهد که در شهریورماه گوگرد ۸۵ درصد نمونه‌ها بین ۵۰ تا ۲۵۰ PPM بود، ۱۵ درصد نمونه‌ها گوگردی فراتر از ۲۵۰PPM داشتند و نمونه‌برداری‌های ما در تهران تقریبا با نمونه‌برداری‌های شرکت کنترل کیفیت هوا مطابقت دارد، اظهار کرده است: برای مثال غلظت گوگرد پمپ بنزین جایگاه وصال در تهران ۱۶۲PPM بود.

طبق اعلام سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، به‌طور کلی طی امسال گوگرد موجود در نفت گاز قابل قبول‌تر از گوگرد بنزین بود و تمرکز این دفتر هم بیشتر روی گوگرد گازوییل بود؛ هرچند که شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی ادعا می‌کند که در پایش‌های آن‌ها، میزان گوگرد سوخت پایین‌تر بوده اما به هر حال قرار شده است که هر ماه شرکت پخش و پالایش از هفت انبار اصلی توزیع سوخت خوداظهاری انجام دهد و علاه بر آن ما از جایگاه‌های عرضه سوخت بیش‌تری نمونه‌برداری کنیم. انتظار داریم طبق قانون هوای پاک تا سال آینده شرکت پخش و پالایش بتواند کیفیت سوخت توزیعی در کلانشهرها را به حد مجاز یورو ۴ برساند. به هر حال این اتفاق یک شبه رخ نمی‌دهد و باید به‌تدریج به کیفیت مطلوب نزدیک شویم.

سوخت خوب با احتراق بد، آلایندگی ایجاد می‌کند

البته این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که علیرضا صادق‌آبادی - مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی - اعلام کرده است آلودگی هوا به هیچ وجه ناشی از سوخت نیست و ما با استانداردهای بین‌المللی می‌توانیم این موضوع را اثبات کنیم.

وی مشکل اصلی در بحث آلودگی را نشناختن راه‌های درمان آن عنوان کرد و گفت: تا زمانی که درد را درست تشخیص ندهیم، نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم و در بحث کیفیت سوخت نیز این یک واقعیت است که سوخت خوب با احتراق بد، آلایندگی ایجاد می کند.

او با تاکید بر این‌که بنزین توزیعی در کشور به‌طور دائم پیش و پس از توزیع توسط وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ‌سازمان ملی استاندارد و سازمان‌های بازرسی مورد نظارت قرار می‌گیرد، گفت: اگر گوگرد بنزین تولیدی در کشور تا این حد بالاست، پس واحدهای گوگردزدایی در پالایشگاه‌ها با این حجم از سرمایه‌گذاری و تاسیسات چه می‌کنند؟

استاندارد، اظهارات کنترل کیفیت هوای تهران را رد کرد

علاوه‌بر این، به‌تازگی نیز سازمان ملی استاندارد، اظهارات کنترل کیفیت هوای تهران را رد کرد تاجایی که وحید مرندی مقدم - معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران - ضمن تایید کیفیت بنزین و ارائه گزارشی از متوسط میزان گوگرد در بنزین استان تهران، انجام آزمایش بنزین منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد را تکذیب و اعلام کرد: این حق را برای وزارت نفت هم قائل هستیم که در این زمینه شکایت یا پیگیری حقوقی انجام دهد.

وی با بیان این‌که قبل از سال ۱۳۸۷ حد مجاز گوگرد در بنزین با استاندارد یورو دو، ۳۰۰ پی‌پی‌ام بود، اما در سال ۱۳۸۷ استاندارد بنزین تغییر کرد و با اعمال استاندارد یورو چهار، حد مجاز گوگرد در بنزین شش برابر کاهش یافت و به ۵۰ رسید، گفت: از سال ۱۳۹۲ به بعد میزان گوگرد در بنزین هر سال کاهش یافته است.

به گفته وی میانگین گوگرد در بنزین در شهر تهران در سال ۱۳۹۳ معادل ۵۰ پی‌پی‌ام بوده، اما در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به ترتیب به ۴۰، ۳۲ پی‌پی‌ام رسیده است. در سال ۱۳۹۶ به دلیل مشکلات فنی در پالایشگاه شازند متوسط میزان گوگرد در بنزین به ۶۹ پی‌پی‌ام رسید که بیشتر از حد مجاز بود و اخطارهای لازم نیز به آن‌ها داده شد. در سال ۱۳۹۷ نیز متوسط میزان این آلاینده در بنزین دوباره به ۳۴ پی‌پی‌ام رسید.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این‌که نمونه بنزین باید در فصل سرد و گرم نمونه‌برداری شود و در پایان سال میزان آلاینده‌های آن اعلام شود، میزان گوگرد در بنزین تهران در نیمه اول سال جاری را ۲۴.۹ پی‌پی‌ام عنوان کرد. علاوه بر این احتمالا در تجدیدنظر استاندارد بنزین و تغییر آن به استاندارد یورو پنج، حد مجاز گوگرد را باز هم کاهش خواهیم داد.

مرندی مقدم هم‌چنین از مردم خواست که در این زمینه نگرانی نداشته باشند و تصریح کرد: قاعدتا آزمایشی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام داده در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد انجام نشده و از نظر من در این زمینه تخلف شده است.

وی با تاکید بر این‌که انجام این آزمایش در آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد را ۱۰۰ درصد تکذیب می‌کنیم و این حق را برای وزارت نفت هم قائل هستیم که در این زمینه شکایت یا پیگیری حقوقی انجام دهند، چراکه در این زمینه دروغی اعلام شده است، ابراز کرد: مکاتباتی با شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام شده که نام این آزمایشگاه اعلام شود، گفت که هنوز نام آزمایشگاه به سازمان ملی استاندارد داده نشده است.

وی افزود: بررسی میزان گوگرد در بنزین وظیفه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیست و این شرکت مسئولیت کنترل کیفیت هوا را به عهده دارد که مولفه‌های گوناگون از جمله بنزین و خودرو در آن تاثیرگذار هستند. مسئولیت کنترل کیفیت بنزین با سازمان ملی استاندارد و کنترل خودرو به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

مرندی مقدم با بیان اینکه به نظر می‌رسد نتایج آزمایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره میزان گوگرد در بنزین غیراستاندارد است، تصریح کرد: روش حمل، ظرف نمونه‌گیری و مدت زمان نگه‌داری نمونه از جمله فاکتورهایی هستند که بر نتایج آزمایش تاثیر دارد و در صورت تغییر این فاکتورها، ممکن است نتایج آزمایش را غیرقابل استناد کند.

وی با بیان این‌که مشکل دیگری که در نتایج این آزمایش وجود دارد، این است که اعلام شده وضعیت میزان گوگرد در گازوئیل بهتر از بنزین است، تصریح کرد: این نتیجه را نیز ۱۰۰ درصد تکذیب می‌کنیم، چراکه وضعیت میزان گوگرد در بنزین به مراتب بهتر از گازوئیل است و این طبیعت بنزین است.

منبع:ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۰۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد، چه می‌شود؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در زمانی که حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده حوادثی اتفاق می‌افتد، همچون اوقاتی که بیمه‌شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول به کار باشد، اوقاتی که به صورت مأمور در خارج از کارگاه انجام وظیفه می‌کند، در اوقات عادی رفت و برگشت بیمه‌شده بین منزل و کارگاه، در اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان بابت معالجات درمانی و توانبخشی و در حین اقدام برای نجات سایر بیمه‌شدگان و مساعدت به آنان، حوادث ناشی از کار گفته می‌شود.

بنابراین حادثه ناشی از کار به طور کلی با دو ویژگی مشخص می‌شود؛ اینکه در حین انجام وظیفه رخ داده باشد و به سبب انجام وظیفه رخ داده باشد.

  کارفرمایان در زمان وقوع حوادث ناشی از کار چه باید کنند؟

 کارفرمایان باید اقدامات اولیه را برای جلوگیری از تشدید عوارض حادثه انجام دهند (هزینه احتمالی این اقدامات را سازمان تأمین اجتماعی می‌پردازد) و گزارش حادثه را حداکثر ظرف سه روز اداری به اطلاع شعبه تأمین اجتماعی برسانند.

  اما اگر ثابت شود که حادثه به دلیل عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و یا عدم رعایت احتیاط از طرف کارفرما (یا نمایندگان کارفرما) بوده، سازمان تأمین اجتماعی تعهدات خود را در قبال بیمه‌شده انجام می‌دهد، اما هزینه‌های مربوط را از کارفرما مطالبه خواهد کرد.

در ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی نیز آمده است که «در صورتی که ثابت شود وقوع حادثه مستقیما ناشی از عدم رعایت مقررات
حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات‌ بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده سازمان تأمین خدمات درمانی و سازمان، هزینه‌های مربوط به معالجه و غرامات و مستمری‌ها و... را پرداخته و طبق ماده ۵۰ این قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.»

طبق ‌تبصره یک قانون نیز مقصر می‌تواند با پرداخت معادل ۱۰ سال مستمری موضوع این ماده به سازمان از این بابت بری‌الذمه شود و براساس تبصره ۲ هرگاه بیمه‌شده مشمول مقررات مربوط به بیمه شخص ثالث باشد در صورت وقوع حادثه سازمان و سازمان تأمین خدمات درمانی و یاشخصا کمک‌های مقرر در این قانون را نسبت به بیمه شده انجام خواهند داد و شرکت‌های بیمه موظفند خسارات وارده به سازمانها را در حدود تعهدات‌ خود نسبت به شخص ثالث بپردازند.

همچنین براساس ماده ۹۰ این قانون «افراد شاغل در کارگاه‌ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کارهای مرجوع را داشته باشند به این منظور کارفرمایان مکلفند قبل از به‌کار گماردن آنها ترتیب معاینه پزشکی آنها را بدهند. ‌در صورتی که پس از استخدام مشمولین قانون معلوم شود که نامبردگان در حین استخدام قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته و کارفرما در معاینه‌پزشکی آنها تعلل کرده است و بالنتیجه بیمه شده دچار حادثه شده و یا بیماریش شدت یابد سازمان تأمین خدمات درمانی و این سازمان مقررات این‌قانون را درباره بیمه شده اجرا و هزینه‌های مربوط را از کارفرما طبق ماده ۵۰ این قانون مطالبه و وصول خواهند کرد.»

اما براساس ‌ماده ۹۱ «برای تعیین میزان ازکارافتادگی جسمی و روحی بیمه‌شدگان و افراد خانواده آنها کمیسیونهای بدوی و تجدید نظر پزشکی تشکیل خواهدشد. ترتیب تشکیل و تعیین اعضا و ترتیب رسیدگی و صدور رأی بر اساس جدول میزان ازکارافتادگی طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد این‌ سازمان و سازمان تأمین خدمات درمانی به تصویب شورای عالی می‌رسد.»

در حوادث ناشی از کار، تعهدات سازمان تأمین اجتماعی ( مانند برقراری مستمری از کارافتادگی کلی و جزئی، غرامت مقطوع نقص عضو و غرامت مقطوع فوت)، مشروط به داشتن سابقه حق‌بیمه نیست و بدون توجه به سوابق بیمه‌ای بیمه‌شده، مزایای قانونی ارائه می‌شود.

اما برای دریافت آن مشمولان باید مدارک را تکمیل و فرم گزارش اعلام حادثه و سایر مستندات مرتبط از جمله گزارش بازرس کار، مدارک درمانی مرتبط، گزارش مقامات انتظامی، نظریه پزشکی قانونی، رأی مراجع قضائی و ... را ارائه کنند.

دیگر خبرها

  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • پیامک سازمان آب به شهروندان برای ذخیره آب چه معنایی دارد؟
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد، چه می‌شود؟
  • هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس
  • خرمشهر در وضعیت «نارنجی» آلودگی هوا
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق