Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- اگر قصد ساماندهی بازار اجاره مسکن را داریم باید عرضه و تقاضا را متعادل کنیم بنابراین با فعال کردن صنعت اجاره و صنعتی سازی می‌توانیم این مهم را انجام دهیم. تاریخ انتشار: 04:11 - 20 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۷۲۷۵ به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، بازار مسکن طی دو ماه با رکود مواجه شده و شاهد اُفت شدید معاملات و در کنار آن کاهش اندک ارزش واحد‌های مسکونی در مناطق مختلف هستیم و این ارزانی بیشتر نصیب واحد‌های متراژ بالا و مناطق بالای شهر شده است، ولی مناطق پایینی نیز از این کاهش اندک قیمت مسثتنی نبودند و معاملات جو آرام را پشت سر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته رکود چشمگیر در بازار مسکن به معنی عقب نشینی خریداران واقعی از بازار مسکن به علت عدم توانایی در خرید و کاسته شدن دلالان در این بازار است که تداوم این روند ضربه سنگینی به بازار و افزایش اجاره نشینی در سال‌های آتی با توجه به افزایش زوج‌های جوان می‌شویم.   این در حالی است که در کشور‌های پیشرفته ۷۰ درصد مردم مستاجر هستند و سرمایه گذاران در حوزه صنعت اجاره به خوبی در این بخش فعالیت کرده و اقدام به ساخت واحد‌های مسکونی می‌کنند؛ بنابراین در کشور باید از سرمایه گذارانی که قصد ورود به صنعت اجاره داری را دارند حمایت و تقدیر شود.   در این میان گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن در خصوص شرایط بازار مسکن حاکی از آن است که در نیمه نخست سال جاری متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۲ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ از آن رشد ۸۹.۸ درصدی داشته است و متوسط قمیت هر مترمربع واحد مسکونی در ۶ ماهه نخست سال گذشته در تهران ۶ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۴۰۰ تومان بود.
همچنین در نیمه نخست امسال ۳۳ هزار و ۵۸ واحد مسکونی معامله شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۶ ماه نخست ۹۷) که ۷۷ هزار و ۴۳۹ فقره مبایعه‌نامه به ثبت رسید، ۵۷.۳ درصد کاهش داشته است.   در این رابطه مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرگزاری میزان بیان کرد:بازار مسکن به خصوص قیمت مسکن در سال آینده گمانه زنی‌های زیادی صورت می‌گیرد، ولی دو ماه دیگر می‌توان در خصوص وضعیت بازار مسکن اظهارنظر کرد چرا که ثبات سیاسی قطعا ثبات اقتصادی در پی خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: اگر قصد ساماندهی بازار اجاره مسکن را داریم باید عرضه و تقاضا را متعادل کنیم بنابراین با فعال کردن صنعت اجاره و صنعتی سازی می‌توانیم این مهم را انجام دهیم.   براساس این گزارش باید منتظر ماند و دید شرایط اقتصادی چه تاثیری بر بازار مسکن دارد موضوع راه‌اندازی صنعت اجاره و صنعتی سازی چه زمانی عملی می شود تا شاهد رونق و تعادل در عرضه و تقاضا در این بازار باشیم.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مسکن خرید معاملات رونق رکود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۶۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش برای مستاجران

ابوالفضل نوروزی با یادآوری این‌که لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها با همکاری وزارت راه و کمیسیون عمران مجلس تدوین شده است، اظهار کرد: ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل به قانون بخشی از مشکلات در بازار اجاره، زمین و مسکن رفع کرده و به تسهیل‌گری در بخش اجاره می‌پردازد.

به گزارش تسنیم، وی توضیح داد: این لایحه بر تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت، الزام تمامی دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات موردنیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان تاکید دارد.

وی ادامه داد: تقویت سامانه ملی املاک و اسکان جهت شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قرارداد‌ها و ارائه راهکار‌هایی برای الزام‌آور شدن این راهکار‌ها از دیگر مواردی است که در این لایحه به آن توجه جدی شده است. بر اساس بند‌هایی از این طرح، تمامی قرارداد‌ها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد.

وی افزود: با تصویب و ابلاغ لایحه مذکور در استان‌هایی که نرخ تورم عمومی سالانه بیش از ۳۰ درصد باشد شورای‌عالی مسکن مکلف است تا نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش اجاره‌بها به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی سالانه اقدام کند. حمایت از مستأجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن در سال جدید با توجه به تورم و همچنین نظارت بر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل بخش دیگری از این طرح به شمار می‌رود.

نوروزی تسهیل در فرآیند خرید و فروش و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار مسکن را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ظرف ۶ ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هرگونه سند رسمی را از طریق مرکز مبادله اطلاعات برای سامانه املاک و اسکان و سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی به صورت تمام الکترونیک و شبانه‌روزی فراهم کند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: اخذ عوارض از اراضی بلااستفاده و نحوه هزینه کرد این عوارض بخش دیگری از موارد مورد تاکید در این طرح است. همچنین برای کاهش التهابات مسکن و برای جلوگیری از معاملات سفته‌بازی واحد‌های در حال احداث تا قبل از تحویل واحد مسکونی یا نصب کنتور و گواهی پایان‌کار ساختمان، امکان نقل و انتقال واحد‌های نهضت ملی مسکن به هر شیوه‌ای وجود ندارد و ممنوع است و محاکم و ادارات پذیرفته شده نیست.

نوروزی ابراز امیدواری کرد تا با تصویب لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها و ابلاغ آن، بخشی از موانع موجود در اجرا قانون جهش تولید مسکن و بازار مسکن و اجاره بها برطرف شود.

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • ممنوعیت عقد قرارداد مسکن با اتباع غیر مجاز
  • خبر خوش برای مستاجران
  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • آغاز ساخت هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • آغاز ساخت یک هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس
  • نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی