Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@17:24:33 GMT

آموزش و اشتغال نیاز اصلی نابینایان است

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۲۹۴۲۲

آموزش و اشتغال نیاز اصلی نابینایان است

موسسه نابینایان «بصیر» نخستین موسسه فرهنگی هنری ویژه نابینایان در شمال غرب کشور است که در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ با شعار «در تکاپو بهتر از آن باشیم که هستیم» با همت جمعی از نابینایان فرهیخته و فرهیختگان دل آغاز به کارکرد؛ این موسسه که حدود ۸۰۰ نفر عضو نابینا و کم بینا دارد، با گزینش اهداف والای انسانی و اجتماعی خویش سعی در پیشبرد خدمات شایسته در جهت احیای جایگاه واقعی نابینایان در جامعه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر موسسه فرهنگی و هنری نابینایان بصیر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نخستین مشکلی که نابینایان با آن دست به گریبان هستند، نبود شغل است که اگر رفع شود، مشکل ازدواج و معیشت آنان نیز برطرف می شود.
مهدی رفعتی خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه قانون سه درصد سهمیه اشتغال معلولان در دستگاه های دولتی به درستی اجرا شود، بخش مهمی از مشکل اشتغال نابینایان نیز رفع می شود.
وی افزود: متاسفانه در آگهی های مختلف استخدام به ظاهر قانون سه درصد رعایت می شود، ولی در عمل اعمال نمی شود به این معنی که در رسته یا شغلی که یک نفر قرار است جذب شود، خود به خود نابینایان حذف می شوند، چون باید بیش از یک نفر ظرفیت وجود داشته باشد تا نابینایان سهمیه محسوب شوند.
رفعتی همچنین تردد نابینایان در سطح شهر را دیگر مشکل اساسی آنان دانست و گفت: در برخی نقاط شهری رفت و آمد برای نابینایان فاجعه آمیز است و مسوولان باید نسبت به مناسب سازی محیط برای معلولان و نابینایان جدیت داشته باشند.
وی افزود: به طور مثال کف پوش حسی در پیاده روها برای نابینایان باید با اصول استاندارد نصب شود؛ برخی مواقع این کف پوش جهت راست را نشان می دهد در صورتی که مسیر درست چپ است،همچنین وجود کاشی های سکه ای نشان دهنده خطر است که گاهی اوقات نا به جا استفاده می شود و برخی کفپوش های حسی به جای راهنمایی کردن، به دیوار، دکه و جوی آب ختم می شوند.

رفعتی همچنین در خصوص برخوردهای اجتماعی روزمره با نابینایان نیز گفت: برخی آموزش ها به دستگاه ها و ماموران خدمات رسان باید ارایه شود تا نسبت به برخورد با نابینایان مشکل نداشته باشند.
وی ادامه داد: ماموران راهنمایی و رانندگی، رانندگان تاکسی، اتوبوس ها، متصدیان کنترل بلیط الکترونیکی اتوبوس ها و متروها از جمله افرادی هستند که برای حمایت و رفتار با نابینایان باید آموزش های لازم را ببینند.
مدیر موسسه فرهنگی و هنری نابینایان «بصیر» برای ارایه دوره های آموزشی یاد شده اعلام آمادگی کرد و افزود: چند سال پیش با انتشار یک هزار نسخه بروشور راهنما برای رانندگان تاکسی، این آموزش به صورت مکتوب ارایه شد، اما باید این آموزش ها به صورت مستمر و چهره به چهره انجام شود.

رفعتی با اشاره به اهداف و فعالیت های موسه از زمان تاسیس تاکنون گفت: طی این سال ها فعالیت های مختلفی از جمله برگزاری بیش از ۱۵۰ نوع کلاس آموزشی و کمک آموزشی در زمینه های مختلف انجام شده که برخی از  آنها مانند کلاس های آشپزی و خیاطی برای بانوان برای اولین بار در سطح کشور بوده است.

وی افزود: موسسه بصیر علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی، فعالیت های دیگری مانند توضیح سبدهای حمایتی برای نابینایان بی بضاعت و برگزاری اردوهای فرهنگی و تفریحی مختلفی نیز برای نابینایان انجام داده است .

مسئولان وعده‌های کاذب ندهند

عضو هیات مدیره موسسه «بصیر» نیز با بیان اینکه خیلی وقت ها وعده های کاذب به نابینایان، ضربه روحی عمیقی به آنان وارد می کند، گفت: از مسئولان می خواهیم وعده های کاذب ندهند و اگر وعده ای می دهند آن را عملی کنند.

حسین پورعلی، مشکل مالی را اصلی ترین مشکل موسسه عنوان کرد و افزود: موسسه سه کارمند معلول و نابینا دارد، همچنین استیجاری بودن مکان موسسه از جمله مشکلات ما می باشد که چندین سال است در این زمینه با شهرداری و سازمان ها در زمینه ملک خصوصی مکاتبه کرده ایم ولی هنوز نتیجه نگرفته ایم.

وی با تاکید بر اینکه مردم هیچ گاه نگاه و برخورد ترحم آمیزی نسبت به نابینایان نداشته باشند،خاطرنشان کرد: وقتی برخی نابینا را روشندل خطاب می کنند،این ها می رنجند.

پورعلی با بیان اینکه ما هیچ گاه از معلولیت خود به عنوان محلی برای کسب درآمد استفاده نمی کنیم،افزود: در ایام انتخابات خیلی ها سراغ ما می آیند و فقط به دنبال عکس تبلیغاتی هستند؛ تمام کوشش ما این است که بچه های ما فقط با تلاش خود توانایی شان را به منصه ظهور برسانند.

وی با بیان اینکه ما هر چه می خواهیم فقط برای رفع نیازهای نابینایان است، اظهار کرد: امروزه دیگر استفاده از خط بریل و لوح قلم در دنیا منسوخ شده و بهترین ابزار دیجیتالی برای نابینایان به بازار آمده است که تمامی امکانات نوشتاری و کتب مورد نیاز در گوشی همراه به راحتی قابل دسترس است اما تهیه آن برای یک فرد نابینا هزینه گزافی محسوب می شود.

رسانه ها به توانایی نابینایان توجه کنند

آنیتا سرتیپی، نابینای هنرمند که در زمینه تئاتر و گویندگی نیز فعال است، در این زمینه به ایرنا گفت: فعالیت های ما کشوری است و از نابینایان سراسر کشور برای تولید برنامه دعوت می کنیم، اما کوچک بودن فضای موسسه و فضای استودیو به ما امکان ضبط و ارایه بهتر برنامه را نمی دهد.

وی افزود: طبق قانون معلولان و نابینایان ۷ ساعت حق استفاده از رسانه ها و به ویژه صدا و سیما برای برنامه هایشان را دارند اما در عمل به این قانون توجهی نمی کنند.

سرتیپی با اشاره به توانایی هنری نابینایان و با انتقاد از نپذیرفته شدن این قشر در هنرستان ها خاطرنشان کرد: رسانه ها از بعد هنری نیز به فعالیت های نابینایان توجه کنند چرا که ما دوستان هنرمند زیادی داریم .

46

کد خبر 1309752

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان شرقی نابینایان ترکیه سوریه ایالات متحده آمریکا تیم ملی فوتبال ایران اربعین نفتکش کردهای سوریه ورود زنان به ورزشگاه پیاده روی اربعین دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۲۹۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است

رئیس دانشگاه فرهنگیان کرمان گفت: دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌روست و باید زیرساخت‌های لازم برای پذیرش دانشجو در استان را تامین کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام عباس توان صبح امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان که با حضور محمدمهدی فداکار استاندار کرمان برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان نیاز به یک مکان متمرکز و سایت متمرکز دارد که شأن دانشجو رعایت شود.

وی با بیان اینکه زمین ساخت مجموعه 37 هکتاری دانشگاه فرهنگیان آماده و طراحی آن انجام شده است، گفت: باید با استفاده از اعتبارات مالی متفاوت ساخت دانشگاه فرهنگیان کرمان انجام شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کرمان با اشاره به اینکه طرح مولدسازی پیشنهاد شده است و چند ملک موجود داریم که وقفی هستند و ما امکان استفاده از این طرح را نداریم، افزود: نیاز است به هر طریقی، عملیات اجرایی ساخت ساختمان دانشگاه آغاز شود تا بعد بتوانیم از سایر منابع مالی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت پذیرش بیش از هزار نفر دانشجو معلم داریم اما اکنون فقط 500 نفر را پذیرش می‌کنیم چرا که جا کم داریم، گفت: یکسری ساختمان داریم که در اختیار سایر نهادها است و باید به دانشگاه فرهنگیان برگردد چرا که در حال حاضر نیاز جدی به این ساختمان‌ها داریم.

توان با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان نیاز معلم آموزش و پرورش را تامین می‌کند، افزود: امروز چاره‌ای نداریم و باید زیرساخت‌های لازم برای پذیرش دانشجو در استان را تامین کنیم.

رضا رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در این جلسه اظهار داشت: با توجه به اینکه بحث استان جنوبی کرمان در میان است، وزارت آموزش و پرورش ما را موظف کرده که یک دانشگاه فرهنگیان در جیرفت و یک پردیس دانشگاهی در شهرستان کهنوج احداث شود.

مریم السادات طباطبایی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در این جلسه، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرزندآوری و افزایش نسل را نجات کشور می‌دادند و آن را یکی از ضروری‌ترین فرایض عنوان می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش مهمترین دستگاه در حوزه جوانی جمعیت است، گفت: نیاز است آموزش و پرورش این دغدغه مقام معظم رهبری را هوشیارسازی و به جامعه آگاه‌سازی کند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان با اشاره به اینکه باید امر ازدواج تسهیل شود، چرا که مقدمه فرزندآوری ازدواج است، افزود: آموزش و پرورش در این زمینه وظیفه سنگینی دارد و قشر عظیمی از جامعه را در بر می‌گیرد.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • تجهیز سیستم گرمایشی مدارس همدان با طرح شهید عرب
  • ۱۰۹ کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • ۷۴ درصد از زندانیان ندامتگاه خورین ورامین مشغول به کار شدند
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری از فردا در قزوین
  • جامعه باید نحوه ارتباط با گروه‌های ویژه را آموزش ببیند
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت
  • مهارت‌آموزی ۳۵۲۱ مددجوی کمیته امداد خراسان‌ جنوبی
  • مهارت‌آموزی سه هزار و ۵۲۱ مددجوی کمیته امداد خراسان‌جنوبی
  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان