عمادی در گفتگو با تسنیم: شجاعت رهبر انقلاب در مقابل دشمن ثمره تربیتی حسینی است
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۳۹۹۱۳
حجتالاسلام عمادی گفت که تفکر و اندیشه امام حسین (ع) در وجود اصحاب آن حضرت و پیروانی همچون امام خمینی و رهبر معظم انقلاب نشسته و به همین خاطر است که هیچگاه از دشمن نمیهراسند. ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ایام راهپیمایی اربعین امامحسین (ع) مقطعی است که میتوان از آن به عنوان فرصتی جهت رشد و ارتقای صفات اخلاقی و رفتاری در ابعاد فردی و اجتماعی, در پرتو انوار مقدس اباعبدالله (ع) استفاده کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* به نظر شما چرا در میان تمام ائمه (ع) اینقدر به زیارت امام حسین (ع) تأکید و تشویق شده است؟
حجتالاسلام عمادی: در طول تاریخ حاکمان جور مردم را از زیارت امامحسین علیهالسلام منع میکردند، به تعبیر دیگر دوست نداشتند تجمع شیعیان را ببینند، در هر تجمعی اتفاقی میافتد، در اجتماعاتی که برای امامحسین علیهالسلام ایجاد میشد حرف زده میشد. منظورم از حرف، همان ذکر مصیبت و روایتگری ماجرای حضرت سیدالشهداء علیهالسلام است. بر اساس شواهد تاریخی حتی در زمان امویان زائران حضرت را به قتل میرساندند. حاکمام ظالم نمیپسندیدند که جمعی از شیعیان به حرم امام حسین علیهالسلام بروند و در آنجا ذکر مصیبتی صورت بگیرد، آنها میدانستند که اگر این اجتماع صورت بگیرد، اتفاقاتی در پی آن رخ میدهد، اتفاقاتی مانند تحریک توده مردم به ظلمستیزی، مخالفت با شیوه حکومتداری حاکمان جور، ترویج سیره آزادیخواهی، حُرّیت و ...، این عوامل نشان میدهد که آنان از زیارت امام حسین علیهالسلام که بیانگر احیای نام و یاد آن حضرت است هراس داشتند.
دشمن از ترویج فرهنگی حسینی میهراسد
البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که نام و یاد اهلبیت علیهمالسلام به خودی خود واهمهای ایجاد نمیکند، زمانی واهمه ایجاد میکند که بگوییم امامحسین علیهالسلام علیه ظلم قیام کرد. پذیرش این رفتار برای کسی که دارد به دیگری ظلم میکند سخت است و نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد. حسین حسین کردن به تنهایی واهمه ایجاد نمیکند اما وقتی بگوییم این شخصی که داریم برای او سینه میزنیم و اشک میریزیم، دارای این تفکر و خصوصیات اخلاقی و رفتاری بوده، آن موقع است که عدهای در مقابل این اجتماعات جبههگیری میکنند.
سیدرضا عمادی در گفتوگو با تسنیم
* امروز در بعضی هیئتها و بهخصوص در مراسم سینهزنی آنها، فضایی ایجاد میشود که برخیها آنها را نمیپسندند و حتی وهن میدانند، نظر شما در این باره چیست؟
حجتالاسلام عمادی: فقها معمولاً مرزی دارند و میگویند هر جایی که وهن و توهین صورت بگیرد آنجا محل اشکال است اما بالأخره هر کشوری یا هر قوم و عشیرهای سبک عزاداریشان بر اساس عرف آنجاست و همهجا یکشکل نیست. من در مدینه و در کنار قبرستان بقیع بودم، تعدادی از آفریقاییها آنجا مشغول عزاداری بودند، در ابتدا فکر کردم دارند میرقصند اما بعد متوجه شدم که آنان با این رفتارشان در حال عزاداریاند و در آن فرهنگ این نوع عزاداری پذیرفته شده بود. باید به این نکته توجه داشت که اگر مجالس اهلبیت (ع) و نوع سینهزنیها به گونهای باشد که وقتی فردی از بیرون آنها را نگاه میکند حالت حزن و اندوه در او ایجاد شود، این مشکلی ندارد اما اگر به گونهای باشد که احساس ناخوشایند در او ایجاد شود و توهین تلقی شود، محل اشکال است.
یکی از شعارهایی که عمر سعد ملعون میداد این بود: «المَوتُ اولی مِن رُکوبِ العارِ؛ مرگ بهتر از زیر بار ننگ و عار رفتن است»، این دقیقاً همان شعار امامحسین علیهالسلام یعنی «هیهات من الذلة» است، اما امامحسین علیهالسلام دقیقاً همان شعار را اما با اضافه کردن چیزی به آن بیان فرمود: «المَوتُ اولی مِن رُکوبِ العارِ وَالعارُ أولى مِن دُخولِ النّارِ؛ مرگ از ننگ بهتر است و ننگ از ورود به آتش به خدا سوگند نه ننگ که مرگ واقع خواهد شد.»
تمدن اسلامی از گذرگاه اربعین میگذردامروز باید آموزههای حسینی به معنای کامل وارد صحنه زندگی فردی و اجتماعی ما شود، مثلاً امام حسین علیهالسلام فرموده سر دیگران کلاه نگذارید، زیر و رو نکشید و تقوا را در این زمینهها رعایت کنید که خداوند برکت میدهد؛ باید به کلام حضرت ایمان واقعی داشته باشیم. باید به آنچه اهلبیت (ع) فرمودند ایمان داشته باشیم، پایبند و مقیّد باشیم تا از این طریق علاوه بر همراهی با آن بزرگواران، از محبتهای بیشمار الهی نیز بهرهمند شویم. یکی از درسهایی که امام حسین علیهالسلام به ما داد «گذشت و صبوری» بود، واقعاً چقدر به این مؤلفه در زندگیهایمان پاینبدیم؟ ببینید دوستان! ما باید از جزئیترین مسائل کارمان را آغاز کنیم؛ مثلاً مراعات حال همسایه، فامیل، همکار و ... در نشستن و برخاست و مراودات مالی و بسیاری مسائل دیگر.
شجاعت رهبر انقلاب ثمره تربیتی حسینی است
اینکه امام خمینی (ره) فرمود هرچه داریم از محرم و صفر داریم، منظور تفکر و ارزشهای حسینی بوده است. نماز و روزه نیز چنین وضعیتی دارد؛ امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت 142 نهجالبلاغه میفرماید: «کَممِنصائمٍلَیسَلَهُمِنصِیامِهِإلاّالجُوعُوالظَّمَأُ،وکممِنقائمٍلیسَلَهُمِنقِیامِهِإلاّالسَّهَرُوالعَناءُ،حَبَّذانومُالأکیاسِوإفطارُهُم؛ بسا روزهدارى که از روزهاش جز گرسنگى و تشنگى نصیبى نیابد و بسا شبزندهدارى که از عبادت شبانهاش جز رنج و بىخوابى بهرهاى نبرد، زهى خواب زیرکان [عارف] و روزه نگرفتن آنان.»
تفکر و شعائر حسینی پیوسته در جهان از دیرباز تاکنون باعث واهمه و هراس دشمنان بوده است، در گذشته بهشدّت از زیارت امامحسین علیهالسلام منع میکردند اما در مقابل این منع و تلاشهای دشمنان برای جلوگیری مردم از رفتن به زیارت، اهلبیت علیهمالسلام بسیار تأکید به زیارت سیدالشهداء علیهالسلام میکردند و گویی اینطور بیان میکردند، حال که دشمن تلاش خود را در این زمینه بیشتر کرده است شما هم بیشتر به زیارت امامحسین علیهالسلام بروید.
جالب است امامخمینی (ره) فرمود: «بکشید ما را ملت ما بیدارتر میشود» این یعنی وقتی دشمن مانعی ایجاد کرد، شما برو و این مانع را کنار بزن. امامحسین علیهالسلام در روز عاشورا فرمود: «یا سیوف خذینی» امامحسین از دشمن نمیهراسید، این صفت «شجاعت» به تمام اصحاب آن حضرت نیز منتقل شده بود، امامخمینی (ره) در گذشته و رهبر معظم انقلاب امروز حسینیوار در مقابل دشمن، سر بلند کردند؛ آنها مصداق آیه «أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ»اند. امامخمینی و رهبر انقلاب را باید از ساختهها و دستپروردههای اهلبیت (ع) دانست. امام زمان (عج) فرمود: «نَحنُ صَنائِعُ رَبِّنا، وَالخَلقُ بَعدُ صَنائِعُنا» حضرت نمیفرماید «خلایقنا» بلکه میفرماید «صَنائِعُنا» شیعیان ما پرورشیافته مایند، تفکر و اندیشه ما در وجود آنان نشسته و هیچگاه از دشمن نمیهراسند و دشمن از این جبهه میترسد.
آموزههای حسینی عامل وحدتآفرین ملتهای جهان است
* از نظر شما مهمترین درسها و عبرتهای نهفته در ماجرای امامحسین علیهالسلام که لازمه زندگی امروز و همراهی با امام زمان (عج) است، چیست؟
حجتالاسلام عمادی: یکی از مهمترین درسها مسئله «وحدت و عدم تفرقه» است، امامحسین علیهالسلام در مسیر حرکتشان وقتی چادر و خیمهای دیدند، ایستادند و نزد او رفتند، آن فرد مسیحی که بهدنبال آب بود، در تاریخ آمده که امام حسین علیهالسلام آب برایش فراهم کرد، آن فرد «وهب مسیحی» بود که با امامحسین همراه و در رکاب مولایش شهید شد. خودِ ماجرای حرّ بسیار عجیب است، او در مقابل امام ایستاد اما در نتیجه با حضرت همراه شد. امروز ممکن است خیلیها با حزباللهیها و قشر مذهبی و روحانیت... مشکل داشته باشند و حتی حرفهایی علیه آنها بزنند اما باید حواسمان باشد که از میان آنها نیز میتوان عدهای را همراه کرد، ما باید تا جایی که میشود به تأسی از مولایمان امام حسین (ع) عمل کنیم و با بیان ارزشها و زیباییهای دین آنان را جذب کنیم و کنار نزنیم. در حقیقت امامحسین علیهالسلام نخ تسبیح را در جریان کربلا گرفت و همه را از هر قشری با خود همراه کرد و اینچنین تلاش برای وحدت و همدلی میان اقشار و افراد مختلف را به ما آموخت. امامحسین علیهالسلام و آموزههای حسینی عامل وحدتآفرین ملتهای جهان است؛ این سیره عملی تمام اهلبیت (ع) بوده است.
سبک زندگی اربعینی| جلوهای از عفو و گذشت در جامعه اربعینیسبک زندگی اربعینی| جلوه عفاف و حیا در بین زائران اربعینیکی دیگر از درسهای مهم ماجرای عاشورا «شکرگذاری و رضایت» است، امروز جامعه ما از شکرگزاری دور شده است، امامحسین علیهالسلام خاندانش را به کربلا آورد و همگی جلوی چشمان مبارک آن حضرت شهید شدند اما باز هم میبینیم که آن حضرت میان آن همه مصیبت شکر خدا را بهجا میآورد. امروز چقدر در سختترین شرایط شکرگذار خدا و راضی به رضای اوییم؟ امام حسین علیهالسلام در قلّه مقام رضا بود، اگر میخواهیم حسینی زندگی کنیم باید اینگونه باشیم.
اربعین بیانگر اخلاص و همدلی عاشقان حسینی است
* نظر شما راجع به جریان راهپیمایی اربعین که در سالهای اخیر شکل خاصی پیدا کرده است و مردم با شور و شوق بسیاری به اربعین میروند، چیست؟
حجتالاسلام رضا عمادی: پیادهروی مفاهیم مختلفی در بر دارد، یکی از مهمترین آنها نمایش اخلاص و همدلی میان عاشقان امامحسین علیهالسلام است و بخش مهم دیگری که حتماً نباید آن را فراموش کرد این است که آموزش کنارهگیری از تکلف و تجملاتی است که در زندگی روزمره طوری غالب میشود که گاهی فاصله گرفتن از آن یا سخت و یا محال است، همانطور که امام صادق علیهالسلام در حدیث شریفی وقتی آداب زیارت امامحسین علیهالسلام را میفرمود سفارش میکرد که خاکآلوده و غبارآلود به زیارت جد ما بروید، گرسنه و تشنه بروید؛ چراکه حسین علیهالسلام اینچنین بود. حتی سفارش کردند که آنجا کمتر از گذشته آب یا غذا بخوریم و از غذاهای آنچنانی پرهیز کنیم. این فضا بهترین محیط برای آموزش دوری از زرق و برق دنیاست به ویژه وقتی ممزوج با همزیستی محبتآمیز میان جماعتی است که اگرچه همدیگر را نمیشناسند اما وجه مشترکی به نام امامحسین علیهالسلام دارند.
----------------------------------------
گفتگو و تنظیم: امیرمحسن شیخان
---------------------------------------
انتهای پیام/
گفت و گو با حجت الاسلام سیدرضا عمادی کارشناس علوم قرآن و حدیثگفت و گو با حجت الاسلام سیدرضا عمادی کارشناس علوم قرآن و حدیثگفت و گو با حجت الاسلام سیدرضا عمادی کارشناس علوم قرآن و حدیثگفت و گو با حجت الاسلام سیدرضا عمادی کارشناس علوم قرآن و حدیثگفت و گو با حجت الاسلام سیدرضا عمادی کارشناس علوم قرآن و حدیثگفت و گو با حجت الاسلام سیدرضا عمادی کارشناس علوم قرآن و حدیثگفت و گو با حجت الاسلام سیدرضا عمادی کارشناس علوم قرآن و حدیثگفت و گو با حجت الاسلام سیدرضا عمادی کارشناس علوم قرآن و حدیثگفت و گو با حجت الاسلام سیدرضا عمادی کارشناس علوم قرآن و حدیث R1410/P/S4,37/CT2 واژه های کاربردی مرتبط امام حسین (ع) ماه محرم موکب تسنیم اربعینمنبع: تسنیم
کلیدواژه: امام حسین ع ماه محرم موکب تسنیم اربعین امام حسین ع محرم 98 ماه محرم موکب تسنیم اربعین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۳۹۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد فضائل حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری که مدتی، تولیت آستان شریف حضرت عبدالعظیم حسنی را برعهده داشت در کتاب «خاطره هاى آموزنده» خویش با یک واسطه، داستان عجیبی درمورد زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه نقل کرده است.
این خطیب شهیر که در زمان رضاخان پهلوى در تهران تبلیغ مىکرد، به دستور طاغوت وقت دستگیر مىشود. ایشان بعد از آزادى نقل میکرد: بعد از یک سال زندان به شهر بیرجند تبعید شدم. یکى از شبها که بسیار دلتنگ بودم، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه متوسل شدم و با چشم گریان به خواب رفتم. در رویا دیدم وارد مجلسى شدم که جالسین همه روحانى بودند، چ و صدر مجلس، حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه با صورتى نورانى و مجلل نشسته است. جلو رفتم و بعد از سلام شکایت حالم را به عرض رساندم.
فرمودند: «وقتى در تهران بودى نزد ما نمىآمدى؛ ولى بعد از این به دیدار ما بیا.»
از خواب بیدار شدم و تا صبح فکر مىکردم. بعد از اذان صبح، مأمور شهربانى در منزل آمد و گفت: مرخص شدى، هر کجا مىخواهى برو!
بدون هیچ تعرض و تعقیب و تعهد به تهران آمدم و با خود عهد کردم تا آخر عمر زیارت آن حضرت را شبهاى جمعه ترک نکنم.
سالیانی ست که بر قبلهی ری رو کردم
دست من نیست، به احسان شما خو کردم
هر سلامی به تو دادیم، حسن داده جواب
بی سبب نیست که در صحن تو هوهو کردم
مقام حضرت عبدالعظیم نزد اهل بیت (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این محدث کبیر و این امام زاده واجب التعظیم از دریای بیکران فضل و بزرگواری برخوردار هستند.
بر اساس آنچه از تاریخ تولد و وفات حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه بدست میآید، ایشان دوران حیات پنج امام از امامان اهل بیت علیه السلام یعنى امام کاظم علیه السلام تا امام عسکرى علیه السلام را درک کرده اند؛ امّا این بدان معنا نیست که به محضر همه آنها هم رسیده و یا از آن معصومین علیه السلام سخنى نقل کرده اند.
آنچه قطعى و مسلّم است، این است که حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه محضر امام جواد علیه السلام و امام هادى علیه السلام را درک نموده و از این معصومین علیه السلام احادیث فراوانى نقل کرده اند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: براى اثبات عظمت علمى حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام کافى است که بدانیم امام معصوم علیه السلام، مردم را براى حل مشکلات دینى و یافتن پاسخ پرسشهاى اعتقادى و عملىشان، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه ارجاع داده اند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: صاحب بن عبّاد در رسالهاى که در شرح حال حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نوشته، در توصیف علمى ایشان آورده اند:
ابو تراب رویانى، روایت کرد که شنیدم ابو حمّاد رازى مىگفت: خدمت امام هادى علیه السلام در سامرّا رسیدم و مسائلى از حلال و حرام از ایشان پرسیدم.
امام هادی علیه السلام به پرسشهاى من پاسخ دادند و هنگامى که خواستم از ایشان خداحافظى کنم، به من فرمودند:
«یا أبا حَمّاد! إذا أَشکَلَ عَلَیک شَىءٌ مِن أمرِ دینِک بِناحِیَتِک فَسَل عَنهُ عَبدَ العَظیمِ بنَ عَبدِ اللَّهِ الحَسَنِیّ و أقرِئهُ مِنّیِ السَّلامَ.» «اى ابو حمّاد! هنگامى که چیزى از امور دینى در منطقهات براى تو مشکل شد، از عبد العظیم بن عبد اللَّه حسنى بپرس و سلام مرا به او برسان.»
این تعبیر، به روشنى نشان مىدهد که حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام در عصر خود، «مجتهد» توانمندى بوده که بر اساس اصول و قواعدى که از اهل بیت علیه السلام در اختیار داشته، مىتوانسته اند دیدگاههاى اسلام ناب را در زمینههاى مختلف اعتقادى و عملى، استخراج کنند و به پرسشهاى مردم پاسخ دهند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: بنابراین، ایشان تنها یک «محدّث» و راوى احادیث اهل بیت علیه السلام نبوده اند؛ بلکه از علماى بزرگ خاندان رسالت بوده اند که پس از معصومان علیه السلام، توان پاسخگویى به مسائل علمى را داشته اند و توانمندى علمى ایشان مورد تأیید و تصدیق امام هادی علیه السلام قرار گرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت