Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حجت نظری روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و نهمین نشست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موقوفات ملک در شهرری اظهار داشت: حاج حسین ملک یکی از بزرگ‌ترین واقفان آستان قدس رضوی است که موقوفات فراوان وی در حوزه فرهنگ و هنر باعث شده که یک مجموعه فاخر تحت عنوان موزه ملک در تهران شکل بگیرد که باعث حفظ بخشی از میراث فرهنگی و هنری ایران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه مرحوم ملک سه یادگار در تهران دارد، گفت: خانه-باغ ملک در شهرری است که به قصر ملک نیز معروف است یکی از یادگاری های این فرد است که بنای آن توسط میرزا حسین خان از معماران به‌نام خراسانی، به سفارش حاج حسین ملک ساخته شد است.
وی افزود: در گذشته در طبقه اول آن مجالس روضه خوانی در ایام مختلف سال برگزار می‌شد و ناصرالدین شاه یکی از سفرهای فرنگ خود را از همین محل آغاز کرد.
نظری ادامه داد: در دی‌ماه سال ۱۳۴۸ حاج حسین ملک این قصر را به اداره آموزش و پرورش وقت اهدا می‌کند تا در آن چند باب دبستان و دبیرستان احداث شود.
عضو شورای تهران ادامه داد: قسمت اصلی قصر و بخشی از فضای مشجر آن باقی ماند و بقیه فضاها تبدیل به مدرسه شد.
وی گفت: این بنا بعد از انقلاب توسط بنیاد مستضعفان مصادره و در ۱ مهرماه سال ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شود.

نظری خاطرنشان کرد: متاسفانه برغم ثبت این بنا در فهرست آثار ملی، هر روز وضعیت آن بدتر از دیروز شده و باتوجه به وضعیت نامناسب این اثر تاریخی و احتمال تخریب بیشتر این بنای فاخر توسط باران‌های پاییزی، ضروری است شهرداری تهران در تعامل با بنیاد مستضعفان و همچنین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این اثر که هم واجد ارزش تاریخی است و هم ارزش محیط‌زیستی دارد را تملک کرده و به فضای‌های عمومی شهر اضافه کند.
نظری تأکید کرد:. این بنا باید به فضایی فرهنگی که درخور شان حاج حسین ملک و مردم شهرری باشد و همه شهروندان بتوانند از آن بهره‌مند شوند، تبدیل شود.

وی در ادامه با اشاره به سایر یادگاری های حاج حسین ملک در تهران، گفت: خانه-باغ گلابدره که در کنار بوستان نفس قرار دارد و هنوز سالم و استوار است اما در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده و از اختیار خاندان ملک خارج شده، از جمله این یادگاری هاست.
وی عنوان کرد: خانه بازار بین الحرمین ملک دیگری است که روزگاری خانه مرحوم ملک بوده و موزه و کتابخانه ملک در همین محل قرار داشت؛ که این ملک باوجود برخی نواقص، مجموعا از وضعیت خوبی برخوردار و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت است.
تهرام/۷۲۴۴//۶۱۳۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازار شهرری شورای اسلامی شهر تهران حجت نظري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۳۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس اعلام می شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، منوچهر متکی سخنگو و رئیس هیئت اجرایی شورای وحدت اعلام کرد: در یکصد و بیست و نهمین نشست هیئت عالی شورای وحدت، موضوع دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. بر اساس تصمیمات اخذ شده در این جلسه مقرر گردید فهرست نامزد‌های مورد حمایت شورای وحدت در  سراسر کشور از جمله حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلام  شهر، شمیرانات و پردیس تهیه و به اطلاع مردم شریف رسانده شود.  

متکی در ادامه توضیحاتش افزود: در این نشست با نظر قاطع اعضا، مصوب شد با توجه به اینکه تمامی نامزد‌های راه یافته به مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه تهران بزرگ را آقایان تشکیل داده و هیچ نامزدی از بین بانوان موفق به کسب آرای لازم در دور نخست نشد، شورای وحدت با در نظر گرفتن اصل تخصص و تعهد کلیه نامزدها، اولویت خود را به حمایت از بانوان قرار داده و تلاش می‌کند تعداد بیشتری از بانوان نامزد دارای صلاحیت در دور دوم انتخابات را در فهرست خود بگنجاند.  

نماینده مردم شریف تهران، ری و شمیرانات ضمن تاکید بر لزوم مشارکت مؤثر ملت نجیب و قهرمان ایران در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، افزود: شورای وحدت استان‌ها در تمام حوزه‌هایی که انتخابات در آن‌ها به دور دوم کشیده است، حضوری فعال داشته و در راستای وظایف خود در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی، عمل کرده و فهرست نامزد‌های مورد حمایت خود را اعلام می‌کند.

در خاتمه گفتنی است ۹۰ نفر از نمایندگان منتخب در دور نخست انتخابات مجلس دوازدهم مورد حمایت شورای وحدت بودند که از این تعداد ۶۰ نامزد به طور اختصاصی در فهرست شورای وحدت و ۳۰ نفر نیز به طور مشترک با سایر فهرست‌ها بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قتل فجیع کارگر قهوه خانه در شهرری
  • علوم نظری و عملی در حوزه شهرسازی باید به‌روزرسانی شوند
  • نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس اعلام می شود
  • ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان
  • لزوم بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان
  • جذب ۳۲۷ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی و نفت در شهرستان کبودراهنگ
  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • درخواست از شورای شهر برای نامگذاری بوستان‌ها و پایانه‌های تاکسی به نام شهدای تاکسیران
  • بازآفرینی بلدیه تهران پس از ۵۰ سال + تصاویر