Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@04:32:47 GMT

توصیه‌‌های بهداشتی به زائران اربعین

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۳۷۸۹

توصیه‌‌های بهداشتی به زائران اربعین

علی حسنی، مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه کفش و پوشش از فاکتورهای اصلی در پیاده‌روی اربعین است، اظهار کرد: در پیاده‌روی اربعین شرایط آب و هوایی منطقه اهمیت دارد، اما مسئله مهم‌تر توانایی فرد است که برروی سلامت او اثرگذار است، پیاده‌روی زیاد و طولانی بر سلامت افراد اثر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص بهداشت فردی در پیاده‌روی اربعین، بیان کرد: زمانی که افراد در اجتماعات گروهی حرکت می‌کنند، آلودگی، سرماخوردگی، ویروس و... به افراد منتقل می‌شود، در چنین محیط‌های عمومی همیشه شستشو دست‌ها اهمیت دارد.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه 40 درصد علت سرما‌خوردگی و بیماری‌ها عدم شستشو دست‌هاست، افزود: آلودگی از طریق دست‌زدن به اتوبوس، ماشین، وسایل و... منتقل می‌شود.

حسنی بیان کرد: موکب‌های مختلفی در پیاده‌روی اربعین خدمات‌رسانی می‌کنند و چون این کار به صورت عاشقانه، داوطلبانه و براساس اعتقادات قلبی انجام می‌شود و نحوه کار آن‌ها بر روی سلامت مردم اثرگذار است، یک سهل‌انگاری کوچک، می‌تواند گروه‌ها و افراد زیادی که در پیاده‌روی هستند را دچار بیماری کند.

وی بیان کرد: مسافران اربعین که قصد استراحت در راه پیاده‌روی را دارند، وسایل شخصی با خود به همراه ببرند، در راه پیاده‌روی گاهی اوقات رعایت نکات بهداشتی سخت می‌شود و ممکن است بیماری و آلودگی به افراد منتقل شود.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زائران موادغذایی مورد نیاز خود را، از مکان‌هایی تهیه کنند که شرایط بهداشتی مناسب را داشته باشند.

حسنی ادامه داد: موکب‌های ایرانی بسیار خوبی در راه پیاده‌روی حضور دارند که هموطنان ما می‌توانند موادغذایی مورد نیاز خود را از این مکان‌ها تهیه کنند. نیروهای خدماتی، درمانی و بهداشتی نیز در این موکب‌ها حضور دارند و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گفته است، مراسم امسال از سال گذشته باشکوه‌تر و بدون مشکل برگزار شود.

وی اظهار کرد: در راه پیاده‌روی مراکز و پایگاه‌های بهداشتی و درمانی مستقر هستند که هموطنان ما در صورت علائم بیماری می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پیشگیری از بیماری‌ها مهم‌ترین مسئله قبل از درمان بیماری است. شستن دست‌ها، رعایت بهداشت فردی، استفاده از غذاهای مناسب از راه‌کارهای پیشگیری از بیماری‌هاست و گاهی افراط و درهم‌خوری نیز در افراد ایجاد بیماری، مسمویت و ناراحتی گوارشی می‌کند.

حسنی بیان کرد: اگر ریزگردها در راه پیاده‌روی باشد، می‌تواند آلودگی را منتقل کند که در این خصوص استفاده از ماسک‌ها کمک شایانی به زائران می‌کند.

وی با بیان اینکه ماسک پزشکی تنها زمانی مؤثر است که انتقال آلودگی از دهان باشد، تأکید کرد: توصیه ما برای جلوگیری از ریزگردها، استفاده از ماسک‌های p1 و p2 است که در مقابل آلودگی کارآرایی دارد، این ماسک‌ها برای کسانی که مشکلات تنفسی دارند، توصیه می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آب‌های بهداشتی سلامت زائران را تضمین می‌کند، بیان کرد: برخی مواقع موکب‌ها از یخ‌ها غیربهداشتی استفاده می‌کنند که اضافه کردن آن‌ها به منابع آبی به راحتی می‌تواند، آلودگی را به مصرف‌کنندگان منتقل کند، ما توصیه می‌کنیم که زائران از آب‌های آشامیدنی پلمپ شده استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی اجتماعی بهداشت بهداشت محیط اربعین پیاده روی اربعین دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۳۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد

بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آنها عازم به سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند و در وسایل همراه خود قرار دهند، علاوه بر این که در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • پیشنهاد استاندار خوز‌ستان برای صدور گذرنامه اتباع ‌در اربعین
  • ۴۰هکتاربه پارکینگ شلمچه افزوده شد/پیشرفت۸۰درصدی مخزن آب شرب چذابه
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • طرح ویژه پلیس برای کاهش مرگ موتورسواران و عابران پیاده
  • تعیین مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در ایام اربعین حسینی
  • تردد اتباع خارجی در مراسم اربعین از چذابه خواهد بود
  • جزییاتی از آخرین اقدامات مطلوب برای پیاده‌روی اربعین در کرمانشاه
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین