Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمد جواد جمالی نوبندگانی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص "تغییر موضع عربستان و ارسال پیام به ایران" گفت: عربستان بعد از روی کار آمدن بن سلمان شدیدا موضع افراطی در پیش گرفت، همکاری هایش را گسترده تر و آشکار تر با رژیم صهیونیسیت پیش برد و به یمن حمله کرد؛ اینگونه اقدامات با چراغ سبز امریکایی ها انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان ایران را تهدید کرد که مسایل نظامی را به داخل مرزهای ایران می کشاند و نمونه هایی از آن را هم شاهد بودیم، مانند ترور31 شهریور در اهواز. 

او ادامه داد: عربستان به امریکا و رژیم صهیونیستی تکیه داشت و بر قدرت نظامی آنها حساب باز کرده بود. بعد از ساقط شدن پهباد فوق تخصصی و فوق سری امریکا در اسمان ایران و قضایای یمن، اسیب به ارامکو و عدم موفقیت در سوریه، عربستان به این نتیجه رسید که با تکیه بر سلاح امریکا و اسراییل نمی تواند، موفق باشد.  

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بیان کرد: بعد از انکه امریکا پشت عربستان را خالی و از گزینه های روی میز عقب نشینی کرد، عربستان متوجه شد که رو دست خورده است و با پیشنهاد ایران مبنی بر صلح هرمز موضعش را تغییر داد. ایران به عنوان کشور قدرتمند در منطقه کشوری که دارای مولفه‌های بالای سیاسی و امنیتی است، دست دوستی به سمت همه کشورهای منطقه خصوصا عربستان دراز  کرده است. هیچ پیش شرطی برای مذاکره با عربستان نداریم و بارها اعلام کردیم که از نظر تاریخی، مذهبی و جغرافیای با هم اشتراکات زیادی داریم. 

او گفت: تغییر لحنی را از عربستان شاهد بودیم که امیدواریم سینوسی نباشد. اگر عربستان به پای مذاکره بیاید، ایران هم این امادگی را دارد. عربستان  وابستگی های بیش از حد به اسراییل و امریکا دارد که نمی تواند انها را قطع کند، خوش باوری است که بگویم انها می توانند این وابستگی را قطع کنند اما اگر واقع گرا تر باشند، از پیشنهاد جمهوری اسلامی، استقبال می کنند.

جمالی نوبندگانی در خصوص سفر عمران خان به تهران گفت: نخست وزیر پاکستان بیان کرد بن سلمان از او خواسته در رابطه با ایران میانجی گری کند. از قدیم پاکستانی ها رابطه خوبی با عربستانی ها داشتند خصوصا در آموزش نیروهای نظامی سعودی.

او در در واکنش به هدف قرار گرفتن نفت کش ایرانی "سابیتی" در دریای سرخ گفت: در مسایل امنیتی این اتفاق را بی پاسخ نمی گذاریم ولی نوع پاسخ و زمانش بسته به شرایط دارد. 

جمالی نوبندگانی گفت: بن سلمان در مصاحبه  با یک  شبکه آمریکایی گفته بود که جنگ و تنش با ایران راه حل نیست و مذاکره بهترین روش است. نماینده عربستان در سازمان ملل هم اعلام کرده بود، آماده مذاکره و حتی بالاتر از آن با جمهوری اسلامی ایران هستیم. 

او در خصوص نقش عادل الجبیر گفت: او در حد یک مشاور است و دیگر وزیر خارجه هم نیست. وقتی ولیعهد خودش صحبت مذاکره و پیام به ایران را می کند، دیگر نباید به صحبت های عادل الجبیر توجه کرد.  

خبرنگار: رستمی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران سازمان ملل سوریه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مصاحبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۵۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امریکا : به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

به گزارش صدای ایران به نقل از ایسنا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به مصوبه مجلس سنا برای کمک ۲۶ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «کمک به اسرائیل، آن را قادر می‌سازد تا با حملات ایران و عوامل آن مقابله کند.»

وی افزود: «بسته کمک نظامی به اسرائیل کمک می‌کند کمبود خود را جبران کند.»

جیک سالیوان افزود: «بایدن با یک کودک آمریکایی که توسط حماس بازداشت و در ماه نوامبر آزاد شده بود، ملاقات کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «حمایت تصویب شده توسط کنگره به جایگزینی مهمات دفاع هوایی در اسرائیل کمک خواهد کرد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد: «ما تعهداتی از اسرائیل در مورد تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه دریافت کردیم. ما برای آزادی گروگان‌ها در غزه تلاش می‌کنیم.»

وی همچنین به مساله کشف گور‌های دسته جمعی در اطراف بیمارستان‌های غزه اشاره کرد و گفت: «گزارش‌های مربوط به گور‌های دسته جمعی در غزه بسیار نگران کننده است.»

دستگاه دفاع مدنی نوار غزه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد اجساد کشف شده از گور جمعی که روز شنبه پس از خروج نیرو‌های ارتش رژیم صهیونیستی در بیمارستان «ناصر» واقع در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه کشف شده بود، به ۲۸۳ جسد افزایش یافته است.

آفریقای جنوبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی تصمیمات دیوان دادگستری بین‌المللی را نادیده گرفته و به جنگ خود علیه غزه ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • امریکا : به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • پاسخ مهم رهبری به توصیه‌ها برای مذاکره با آمریکا در برنامه هسته‌ای را ببینید | فیلم
  • تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • : تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد