Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@04:34:41 GMT

غزل های شاهوار حافظ ساخته ای خنیایی است

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۵۰۶۸۵

غزل های شاهوار حافظ ساخته ای خنیایی است

به گزارش خبرنگار مهر، میرجلال الدین کزازی، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و پژوهشگر برجسته یکشنبه شب در نشست تخصصی «حافظ و ادبیات» برای علاقه مندان شیرازی خود پیشینه فال گرفتن بشر و چرایی آن را رمز گشایی کرد.

وی به موضوع گرفتن فال با دیوان حافظ پرداخت و گفت: بدون هیچ اغراقی حافظ بزرگترین غزلسرای جهان است و یکی از ویژگی های برجسته و منحصر به فرد دیوان حافظ نقش پذیری است، موضوعی که باعث می شود مخاطب یا فال خواه خود را در آیینه سخنان آب گون حافظ ببیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کزازی با تاکید براینکه حافظ حد زبان فارسی را بسیار بالا برده است، ادامه داد: سخن حافظ در جایی است که ما پس از آن به جهان خنیا پیوند می خوریم.

این پژوهشگر، عنوان کرد: کهن ترین شیوه فال گیری توسط بشر را می توان در حرکت مرغان آسمان متصور شد و برهمین اساس در زبان پارسی پهلوی به کسی که فال می گرفته «مرغ نشان» می گفتند، یعنی کسی که از نشانه های مرغان آگاه بوده و رمز و راز حرکت آنها را می شناخته است.

وی با بیان اینکه استفاده از دود از دیگر روش های فال گیری در گذشته به حساب می آمده است، گفت: به این افراد نیز «دودافکن» می گفتند.

کزازی در ادامه استفاده از ریگ را به عنوان یکی دیگر از روش های فال گرفتن در گذشته های دور عنوان کرد و گفت: روش کار بدین شکل بوده که مشتی ریگ را بر روی زمین می ریختند و براساس چگونگی قرارگرفتن آنهابه تفسیر وتاویل سرنوشت افراد می پرداختند، این در حالی است که در کارکردی دیگر، برای گرفتن فال از ریزه های باریک چوب نیز برهمین منوال استفاده می شده تا در دروازه راز را بر روی «فال خواه»-کسی که تمایل به گرفتن فال دارد- بگشایند.

به گفته این نویسنده و پژوهشگر، امروز با شیوه های تازه تری از فال گرفتن مواجه هستیم؛ از این نمونه می توان به فال قهوه جوشان و یا فال با برگه هایی که تاروت نامیده می شود اشاره کرد.

کزازی یکی از ویژگی های قهوه را نقش پذیری آن دانست و گفت: در هیچ کدام از ابزارهای گرفتن فال نیروی شگرف و مینوی وجود ندارد و تنها ویژگی آنها را می توان نقش پذیری «فال خواه» دانست.

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: واقعیت این است که در فال خوان (گیرنده فال) هم هیچ نیروی شگفت انگیزی وجود ندارد و او تنها با زبان نشانه ها و نماد آشناست و از همین داشته خود برای گرفتن فال استفاده می کند.

کزازی با طرح این پرسش که چه نیرویی در فال وجود دارد که نه تنها در ایران بلکه درسایر کشورهای جهان هم امروز شاهد رونق فال و فال گیری هست، گفت: تنها پاسخ این سوال، نیروی باور فال خواه است که باعث شده  این رفتار در طول تاریخ تداوم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این مراسم با اهدا لوح و گل از تلاش ها و فعالیت های فرهنگی این استاد ببرجسته توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شد.

کد خبر 4745889

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز حافظ شیرازی میرجلال الدین کزازی نشست تخصصی اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر زائران اربعین گرگان شیراز قزوین استانداری سمنان رادیو اربعین شهرکرد نیروی انتظامی بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۵۰۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند

به گزارش خبرنگار مهر، اسلام جاودان خرد ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: طرح‌های حافظ محیط زیست در حوزه صنعتی، کشاورزی، طرح‌های کاهش دهنده آلودگی هوا، آب و خاک، نیروگاه‌های تولید انرژیِ پاک به خصوص طرح‌های مدیریت پسماند شهرداری‌ها شامل پرداخت این تسهیلات می‌شوند.

وی بیان داشت: واحدهای صنعتی، معدنی، شهرداری‌ها، ادارات جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شرکت‌های صنعتی و فرمانداران می‌توانند نسبت به معرفی طرح‌های حائز اهمیت در راستای حفاظت از محیط زیست به ریاست این صندوق یا محیط زیست استان برای مراجعه کنند.

جاودان خرد افزود: هیچ نهادی تاکنون برای ارائه طرح‌های زیست محیطی و دریافت تسهیلات به صندوق ملی محیط زیست مراجعه نکرده است.

وی اظهار داشت: صندوق ملی محیط زیست به عنوان یک مؤسسه عمومی غیردولتی وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ و تنوع زیستی و جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست کشور فعالیت می‌کند.

وی اظهار داشت: این صندوق، تسهیلاتی با بهره کم به طرح‌های حافظ محیط زیست پرداخت می‌کند اما متأسفانه تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد از این ظرفیت ملی استفاده نشده است.

جاودان خرد تصریح کرد: متأسفانه صنایع، شهرداری‌ها، شرکت‌های شهرک‌های صنعتی و حتی بخش خصوصی و غیردولتی از این فرصت برای ارائه طرح‌های محیط زیستی و بهره مندی از دریافت تسهیلات حمایتی این صندوق استفاده نکرده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان داشت: بخش عمده منابع مالی این صندوق در چارچوب اساسنامه و در قالب اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی برای رفع آلودگی‌های محیط زیست و طرح‌هایی که منجر به حفظ محیط زیست شوند، مصرف می‌شود.

کد خبر 6094198

دیگر خبرها

  • واکنش میرجلال‌ الدین کزازی به فیلم «مست عشق»
  • واکنش میرجلال‌الدین کزازی به فیلم «مست عشق»
  • تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
  • تلاش سعید جلیلی برای گرفتن عکس یادگاری با فیدل کاسترو | تصویر
  • تفال به حافظ جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به دام زلف تو دل مبتلای خویشتن است..
  • ضربه وینیسیوس جونیور و هدف قرار گرفتن 2 توپ جمع کن پیش از بازی بایرن مونیخ / فیلم
  • زخم معدن کاری بر پیکر شاهوار
  • ملاقات آی شو اسپید با ری میستریو و گرفتن ماسک ویژه از اسطوره WWE / فیلم
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • زنگ خطر کمبود «آب» در شاهرود/ اهمیت بیش از پیش حفظ «شاهوار»