Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@16:59:38 GMT

پیش‌خرید مسکن در بافت‌های فرسوده با وام ۶ درصد

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۶۷۵۷۹

پیش‌خرید مسکن در بافت‌های فرسوده با وام ۶ درصد

خانه اولی‌هایی که متقاضی خرید یا پیش‌خرید مسکن در بافت‌های ناکارآمد هستند می‌توانند از تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن زوجین با نرخ سود شش درصد استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، با وجود چالش‌هایی که در مسیر نوسازی بافت‌های ناکارآمد وجود دارد، گفته می‌شود تا کنون بیش  از ۴۵ درصد پلاک‌های فرسوده تهران نوسازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر در محدوده بافت‌های فرسوده  شهر تهران در پنج درصد سطح بیش از ۲۰ درصد پروانه صادر شده و در کل کشور هم در هفت درصد سطح ۱۶.۵ درصد صدور پروانه را به همراه داشته است و این نشان از تاثیر مثبت سیاست‌های اتخاذ شده دارد.

طبق آمار ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور معادل ۵.۷ میلیون خانوار با سکونتگاه‌های غیررسمی درگیرند و گفته می‌شود در سطح کشور ۲۷۰۰ محله هدف بازآفرینی هستند. نامقاوم بودن بناهای محلات بازآفرینی یک مخاطره بسیار نزدیک برای خانواده های ساکن در این محلات است که اگر کوچکترین حادثه طبیعی مثل زلزله رخ دهد با خسارت انسانی سنگینی مواجه خواهیم شد. بر این  اساس دولت تدبیر و امید سیاست بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد را جایگزین تولید مسکن در اطراف کلانشهرها کرد. با وجودی که این طرح چالش‌های متعددی از جمله عدم تمایل سازندگان برای سرمایه‌گذاری در بافت‌های ناکارآمد را پیش روی خود می‌دید تا کنون اقدامات مثبتی در این مناطق انجام شده است. این در حالی است که در سال‌های گذشته پروژه‌های بسیاری در مناطق ناکارآمد کلید خورد که به علت کمبود بودجه دولتی نیمه تمام مانده  است.

طبقق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، برنامه این است که ۷۵۰ پروژه در بخش خدمات زیربنایی و روبنایی که از قبل شروع شده و به  طور متوسط دارای  پیشرفت ۷۰ درصدی  است تا پایان سال به اتمام برسد.

کمترین  نرخ سود بانکی در بافت‌های فرسوده

یکی دیگر از اقدامات برای نوسازی  بافت‌های فرسوده ارایه تسهیلات با نرخ سود شش درصد است که کمترین میزان نرخ سود را در بین تسهیلات بانکی دارد. بر اساس اعلام محمد آئینی، عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی، در صندوق پس‌انداز مسکن یکم تمهیداتی در نظر گرفته شده تا خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان علاوه بر دریافت تسهیلات با نرخ ۶ درصد بتوانند از سازندگان واحدهای مسکونی نیز پیش خرید کنند.

محمد آئینی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف ناکارآمد ساخته خواهد شد، گفت: انتظار ما براین است تا با اعطای مناسب بسته های تشویقی، تسهیلات ارزان قیمت و  ارائه تخفیفات در پروانه های ساخت این رقم به ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در سال آینده افزایش یابد.

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح  اقدام ملی

از سوی دیگر شرکت بازآفرینی شهری، تولید و عرضه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی را بر عهده دارد که از طریق مشارکت با سازندگان بر عهده گرفته و به زودی عملیات احداث ۲۵ هزار واحد مسکونی در قالب این برنامه آغاز می‌شود. با وجودی که بعضا سازندگان نقدهایی به تیپ قراردادهای این طرح دارند، گفته می‌شود شرکت بازآفرینی شهری با سازندگان قرارداد مشارکت مستقل تنظیم کرده است. سید محمد پژمان، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در این‌باره به ایسنا گفت: ما ابتدا چندین جلسه هماهنگی با انبوه‌سازان و توسعه‌گران برگزار کردیم؛ ضمن این‌که خودمان در این حوزه‌ها صاحب تجربه هستیم با ضرایب و حساسیت آنها آشنایی داریم؛ لذا چارچوبی که ما تنظیم کردیم از دید آنها ایراد خاصی نداشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بافت فرسوده مسكن پیش خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۶۷۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره به اینکه ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است گفت: طبق سند ستاد بازآفرینی، دستگاه‌های اداری موظف هستند یک سوم اعتبارات و طرح‌های تملک دارایی سرمایه سهم ادارات را برای نوسازی و بازسازی محلات با بافت فرسوده اختصاص دهند. 

محمد آئینی، جمعه هفتم اردیبهشت ماه، در سفر یک روزه به شهرستان اهر و شرکت در مراسم افتتاح معابر شهری بافت فرسوده به طول ۲۱ کیلومتر این شهرستان گفت: در بحث بازسازی و نوسازی مساکن فرسوده در سال گذشته با صدور ۹۰ هزار پروانه بافت فرسوده تاکنون در مجموع ۲۶۳ هزار پروانه واحد بافت فرسوده در کشور صادر شده است که رکورد ۳۰ ساله را شکسته‌ایم و امیدواریم امسال با کمک مردم این رقم به ۴۰۰ هزار پروانه افزایش یابد. 

وی از صدور پروانه برای ۲۶۳ هزار واحد بافت مساکن فرسوده در سطح کشور خبر داد. 

وی، حوزه بازآفرینی شهری را یکی از بخش‌های کلیدی مسکن برشمرد و افزود: در حوزه بازآفرینی بافت‌های فرسوده، ساماندهی و نوسازی سکونتگاه‌ها همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نوسازی سکونتگاه‌های فرسوده گفت: طبق دستور ایشان یکی از وظایف مسئولان ذیربط در مناطق شهری و روستایی بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده می‌باشد که باید به صورت جهادی به این امر رسیدگی شود.

وی در ادامه با اشاره به تخصیص اعتبارات، تشویقی‌ها و تسهیلات بانکی برای نوسازی و بازسازی بافت مساکن فرسوده افزود: از ابتدای دولت سیزدهم موضوع نوسازی مساکن در اختیار مردم گذاشته شد و سعی گردید با مشارکت مردم، اعطای تشویقی‌ها، تسهیلات بانکی و غیره زمینه را برای شرکت مردم در نوسازی مساکن فرسوده مهیا سازیم که امیدواریم این مشارکت در منطقه ارسباران و شهرستان اهر که مشکل مساکن فرسوده دارند بیشتر تحقق یابد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: با وجود اینکه کارهای زیادی در زمینه بازسازی و نوسازی بافت فرسوده در منطقه ارسباران و شهرستان اهر انجام شده است، ولی آمار ساخت و سازها نسبت به سال گذشته پایین می‌باشد و امیدواریم توسعه در این امر بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

وی همچنین از اختصاص سهم ۸۰ درصدی مشابه وام نهضت ملی برای نوسازی بافتهای فرسوده در مناطق تاریخی خبر داد و افزود: در این راستا ۸۴ هکتار از بافت های فرسوده مناطق تاریخی شهر اهر نیز تحت پوشش این وام قرار می‌گیرد. 

وی در ادامه به برخی تسهیلات بانکی، تخفیف‌های عوارض ساخت و ساز، وام های تشویقی برای نوسازی بافت های فرسوده نیز اشاره کرد و گفت: در روز شوراها، هدیه شهرداری و شورای اسلامی شهر اهر اهدای پروانه با تخفیف ۱۰۰ درصدی در عرض ۲ هفته برای نوسازی واحدهای فرسوده می باشد و در خصوص تسهیلات بانکی نیز۹۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه ۳ ساله با کارمزد کم برای متقاضیان نوسازی بافت فرسوده اعطا خواهد شد. 

وی همچنین به نهضت آسفالت ریزی معابر در محله‌های ۱۰ گانه محروم شهر اهر نیز اشاره کرد و افزود: سال گذشته با پیگیری نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان استانی و شهرستانی بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به میزان ۱۲۰۰ تن به این شهرستان تعلق یافت که در این راستا بیشتر معابر مناطق محروم و کم برخوردار اهر(محله‌های ده گانه محروم) آسفالت ریزی گردید و امیدواریم امسال نیز با پیگیری‌های متعدد مسئولان استانی و شهرستانی شاهد آسفالت همه معابر در مناطق ۱۰ گانه این شهرستان باشیم. 

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: سال گذشته بیش از ۱۲۰ کیلومتر مربع آسفالت ریزی در شهرستان اهر انجام گردید که نسبت به چندین سال قبل بی سابقه بود. 

احمد محرم زاده با اشاره به سابقه و قدمت تاریخی شهرستان اهر گفت: اهر دارای علما، دانشمندان، نخبگان و فرهیختگان زیادی بود که سهم بزرگی در توسعه و پیشرفت فرهنگی و غیره این شهرستان، منطقه ارسباران و حتی کشور داشتند و از این رو برای توسعه و پیشرفت این شهرستان باید توجه ویژه شود. 

وی شهرستان اهر را مرکز منطقه ارسباران برشمرد و افزود: همه امکانات و خدمات از جمله درمانی شهرستان‌های اطراف را اهر پوشش می‌دهد. 

محرم زاده با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر برای محلات محروم شهر اهر توجه ویژه ای شده است، ولی کافی نیست و باید برای پیشرفت و محرومیت زدایی در این محلات بیشتر توجه شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد
  • یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی تخریب شد
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای بافت‌های فرسوده پیگیری شود
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
  • ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در زنجان
  • مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • نوسازی ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور