اربعین؛ تجلّیِ جاذبۀ معناطیس حسینی/گزیده بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دو موضوع اربعین و زینب کبری (س)
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۷۰۶۴۱
خبرگزاری میزان- کتاب «جاذبه حسینی» گزیدهای از بیانات حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دو موضوع اربعین و زینب کبری (س) است که از کتاب مرجع امام حسین (ع) تحت عنوان «آفتاب در مصاف» استخراج گردیده و تنظیم شده است. تاریخ انتشار: 13:30 - 23 مهر 1398 - کد خبر: ۵۵۹۰۲۰
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، کتاب «جاذبه حسینی» گزیدهای از بیانات حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دو موضوع اربعین و زینب کبری (س) است که از کتاب مرجع امام حسین (ع) تحت عنوان «آفتاب در مصاف» استخراج گردیده و تنظیم شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نگاهی تاریخی
از نظر آیتالله خامنهای به لحاظ تاریخی، اصل اینکه اهلبیت امام حسین (ع) در روز اربعین به کربلا آمده اند، مسلّم است؛ اما اینکه سالِ اول بوده یا سال دوم، از سوی برخی از مورخان محل تردید است؛ که ایراد کرده اند چطور ممکن است اهل بیت علیهمالسلام تا اربعین به کربلا رسیده باشند؟ ایشان میفرماید مرحوم شهید آیتالله قاضی طباطبایی (ره) یک تحقیق مفصّلی دارد که بهلحاظ تاریخی اثبات میکند بله ممکن است. از سوی دیگر، این از مسلّمات تاریخی است که جابربنعبدالله انصاری که از اصحاب بدر و صحابۀ بزرگ پیامبر بود، بههمراه عطیّهی عوفی که از تابعین بزرگ بود و در آن زمان جوانتر از جابر بود، در همان اربعین اول خودشان را به کربلا رساندند. همچنین مرحوم سیّدبنطاووس –و بزرگان- نوشتهاند که وقتی کاروان اسرا -یعنی حضرت زینب (سلاماللهعلیها) و بقیه- وارد کربلا شدند، در آنجا فقط جابر و عطیّه نبودند؛ بلکه «جماعة من بنیهاشم» یعنی عدهای از بنیهاشم و محبّان اهلبیت بر گردِ تربت سیدالشهدا علیهالسلام جمع شده بودند و به استقبال زینب کبری (س) آمدند. پس بهلحاظ تاریخی تقریباً میتوان گفت که تردیدی در اصل مسئله نیست. اما از بُعد تاریخی که بگذریم، ابعاد دیگر مسئله اهمیت پیدا میکنند که آیتالله خامنهای به تشریح اهمیت آن میپردازد:
در جستوجوی یک راز
وقتی چنین حرکتی توسط شخصیتی مثل امام سجاد (علیهالسلام) یا زینب کبری (سلاماللهعلیها) صورت میگیرد، این را نباید بر همین مسائل عادیِ رایجِ ظاهری حمل کرد. بلکه باید در رفتار ایشان رازهای بزرگتری را جستوجو نمود. برای آنکه این راز را بفهمیم، باید به وجهِ دیگر مسئله توجه کنیم و آن اینکه:
اگر بر فرض پس از رخدادِ چنان شهادت عظیمی در تاریخ، بنیامیه موفق میشدند همچون جسم مطهّر اباعبدالله علیهالسلام و اصحابش، یاد آنها را هم از خاطرهی نسل بشر محو کند، آیا دیگر این شهادت فایدهای برای تاریخ و عالَم اسلام داشت؟ آیا این اتفاق بزرگ، میتوانست برای گرفتاریها و سیاهیها و تاریکیهای دوران آیندۀ تاریخ اثری روشنگر و افشاکننده داشته باشد؟ اینجا مسئلهی مهم دیگری مطرح میشود: در طول تاریخ شهیدان چقدر اسوه شدند؟ همواره در تاریخ چنین بوده که سیرۀ آن شهیدی درس میشود که شهادت او و مظلومیّت او را نسلهای معاصر و آینده بدانند و بشنوند. سیرۀ آن شهیدی اسوه میشود که خون او بجوشد و در تاریخ سرازیر گردد؛ لذا میبینیم تمام دستگاههای تبلیعاتی برای منزوی کردن و در ظلمت نگه داشتن مسئلهی عاشورا و کلاً مسئله اهلبیت تجهیز شده بودند تا نگذارند مردم بفهمند که چه شد و قضیه چه بود؛ و حاضر بودند هرچه دارند، خرج کنند به قیمت اینکه نام و یاد حسین (ع) و خون حسین (ع) و شهادت عاشورا مثل درس در مردمِ آنزمان و ملتهای بعد باقی نماند. به همین دلیل میبینیم که در اواسط دوران بنیعباس، حتی قبر حسینبنعلی را هم ویران کردند و بر آن آب انداختند و... تا بتوانند آن را از خاطرهها محو کنند.
اربعین بهمثابه امتداد عاشورا
اینجاست که رازِ آن حرکت امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) نمایان میشود. ایشان با این کار خواستند به ابناء بشر و به همۀ تاریخ تفهیم کنند که حادثۀ عاشورا تمام نشده است. مسئله با کشتهشدن، دفنکردن و اسارت گرفتن و بعد رها کردنِ اسیران خاتمه پیدا نکرده. بلکه به شیعیان یاد دادند که اینجا محل اجتماع شما است. اینجا میعادگاه بزرگی است که با جمعشدن در این میعاد، هدف جامعۀ شیعی و هدف بزرگ اسلامیِ جامعۀ مسلمین را باید به یادِ هم آورد و برای تحقق آن کوشید و هزینه داد؛ لذا در این روز، با تدبیر الهیِ خاندان پیامبر، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد و این کار پایهگذاری گردید. اگر این حرکت نبود، دستگاه عظیم تبلیغاتی دشمن که بسیار فعال بود، وانمود میکرد که حسینبنعلی (ع) کسی بود که بر ضدّ دستگاه عدل و حکومت اسلامی و برای دنیا قیام کرده است! و مردم هم باور میکردند و عاشورا اندکاندک از خاطرهها پاک میشد؛ بنابراین مسئلهی اربعین در واقع امتداد حرکت عاشورا بود. خصوصیت اربعین اینست که در اربعین حسینی، یاد شهادت حسین زنده شد.
پس زینب کبری (سلاماللهعلیها) دو حرکت انجام داد: یکی حرکت اسارت بود به کوفه و شام و آن روشنگریها و آن بیانات که مایۀ افشای حقایق شد. دوم، آمدن به زیارت کربلا در اربعین بود. حالا یا اربعین اول یا دوم؛ و اربعین آن روزی است که برافراشتهشدنِ پرچم پیام شهادت کربلا در آن آغاز شد. حالا چه در اربعینِ اول خانوادۀ امام حسین به کربلا آمده باشند و چه نیامده باشند. اما اربعینِ اول آن روزی است که برای اولینبار زائرانِ شناختهشدۀ حسینبنعلی به کربلا آمدند. پس درس اربعین اینست که باید یاد حقیقت و خاطرۀ شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگه داشت.
جاذبۀ مغناطیس حسینی
اربعین در حادثۀ کربلا، خودش یک شروع و یک آغاز بود. شروع جاذبۀ مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. این جاذبه است که جابربنعبدالله انصاری را از مدینه بلند میکند و به کربلا میکشد. این مغناطیس پُرجاذبه، اولین دلها را در اربعین به سوی خودش جذب کرد. رفتن جابر و عطیّه به زیارت امام حسین در همان اربعین اول، سرآغاز حرکت پربرکتی بود که در طول قرنها تا امروز، پیوسته و پیدرپی ادامه دارد؛ لذا میبینیم مثل کسی به زیارت میروند که میخواهد خانۀ خدا را طواف و زیارت بکند. عطیّه میگوید که وقتی خواستیم به آنجا برویم، جابر گفت: اول دم شطّ برویم و غسل کنیم. در شطّ فرات غسل کرد، سپس قطیفهای به کمر پیچید و قطیفهای هم بر دوش انداخت.
آتش عشق
کربلا کعبۀ دلهاست. اینکه از اقطار عالَم انسانهایی با اشتیاق و به آن کیفیت به سمت این کعبه حرکت میکنند، این نه صرفاً از ایمان و باور، بلکه از «عشق» نشأت میگیرد. این محبت و این عشق یک آتشِ سوزنده است که روزبهروز اشتعالش بیشتر میشود و اصلاً فرونشستن ندارد؛ لذا میبنیم برخلاف وضع طبیعیِ عالَم که هرچه از زمان یک حادثه میگذرد دایرۀ تأثیرگذاریاش هم کوچکتر میشود، در این حادثه، هرچه زمان گذشته است، موجش بلندتر، نمایانتر، ماندگارتر، زایندهتر و جوشندهتر شده است.
جهانِ امروز در امتداد اربعین
این خصوصیّت اربعین است؛ یعنی در اربعین هم افشاگری هست، هم عمل هست، هم تحقق هدفهای آن افشاگری وجود دارد؛ لذا جلوهای از این اهمیتی که دربارۀ اربعین گفته شد، در انقلاب اسلامی خودمان هم محقق شد. عینِ همان قضیه در اربعینِ تبریز اتفاق افتاد. اگر حادثۀ ۲۹ بهمن ۵۶ در تبریز پیش نمیآمد و یادِ شهدای قم بهوسیلۀ تبریزیها آنطور با فداکاری زنده نگهداشته نمیشد، ممکن بود جریان مبارزات انقلابی، مسیر دیگری را طی کند. ماجرای خونهای ریختهشده در قم را قیام تبریز زنده و احیا کرد، هزینههای سنگینی هم دادند، اما نتیجه این بود که کلّ کشور بیدار شد و برای شهدای تبریز هم چندین اربعین گرفته شد و مسیر ادامه پیدا کرد؛ لذا ما از این ظرفیت بزرگ تاریخی بهرۀ مهمی برای اسلام و پیروزی امّت اسلامی میتوانیم ببریم. اگر ملتهای مسلمان در همۀ این منطقۀ وسیع از کرۀ زمین، نه در جزئیات بلکه در جهتگیریهای کلی با یکدیگر همراه باشند، دنیای اسلام به اوج ترقی و تعالی خواهد؛ و اربعین یک ظرفیت بسیار خوب برای این همگرایی و همسخنی و همجهتی برای ما فراهم کرده است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: نگاهی تاریخی ماه صفر اربعین حسینی اخبار سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۰۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهمترین مطالبه کارگری است
عباس شیری درباره دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با کارگران، اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب امسال نیز مانند سالهای دیگر همزمان با هفته کارگری افتخار دیدارشان را به جامعه کارگران دادند و نکات کلیدی و ارزندهای را بیان کردند که باید اجرایی شود.
وی افزود: همانگونه که رهبری بیان کردند کارگران ستون تولید هستند؛ از این رو باید با رفع موانع تولید زمینه جهش تولید با مشارکت مردم و بخصوص نیروی کار فراهم شود.
این نماینده جامعه کارگری با اشاره به موضوع امنیت شغلی کارگران، گفت: امنیت شغلی یکی از اصلیترین دغدغههای جامعه کارگری است و باید زمینههای ایجاد امنیت شغلی در کشورمان بسترسازی شود؛ یکی از مهمترین مشکلات کارگران حضور اتباع خارجی بدون مجوز است که باید ساماندهی آنها به شدت مورد توجه قرار گیرد.
شیری بیمه کارگران را یکی دیگر از مطالبههای کارگری عنوان کرد و گفت: رهبر انقلاب تاکید کردند که سیاستهای کلی تامین اجتماعی که شامل کارگر و غیر کارگر میشود، مدتها پیش ابلاغ شده منتها کارهایی که باید انجام شود، درست و کامل انجام نشده است؛ از این رو این موضوع باید از سوی متولیان امر پیگیری شود.
وی عنوان کرد: حدود نیم میلیون کارگر ساختمانی در صف دریافت بیمه هستند که متاسفانه نهتنها کاری برای آنها انجام نشده، بلکه بیمه ۴۰۰ هزار نفر دیگر در سالهای گذشته قطع شده بود.
رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی استان قم با بیان اینکه کارگران با جان و دل پای کار هستند، گفت: امسال حقوق کارگران به ۱۱ میلیون تومان میرسد هر چند این رقم پاسخگوی هزینههای جاری و معیشتی خانوادههای کارگری نیست، اما همیشه پای کار بودهاند و در مقابل تحریمها و مشکلات ایستادگی کردند.
شیری خاطر نشان کرد: برای ایجاد انگیزه و امید در بین کارگران نیاز است تا کارفرمایان و دستگاههایی اجرایی آستین همت بالا بزنند و با قراردادن مزایا و سایر رفاهیات از مشکلات آنان بکاهند.
هزاران نفر از کارگران سراسر کشور در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند: حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری ایرنا