Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیاکو حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر مشاور نخست‌وزیر ژاپن به تهران برای پیگیری مصوبات سفر نخست وزیر این کشور ، در پاسخ به این سوال که آیا توکیو پس از کارشکنی واشنگتن در تلاش این کشور برای کاهش تنش در منطقه همچنان به پیشبرد اهداف خود امیدوار است،‌ گفت: به نظر می‌رسد ژاپن همچنان امیدوار است تا بتواند در این زمینه نقشی ایفا کرده و ایران و آمریکا را به یک نقطه مشترک سوق دهد؛ با این حال مساله اینجا است که در طرف آمریکا هنوز شرایط تغییر نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: معتقد هستم مواضع ایران کاملا مشخص است که تا زمان توقف تحریم‌ها امکان گفت‌وگو میان دو کشور وجود ندارد و قطعا تا زمانی که تغییر خاصی در مواضع طرف آمریکایی صورت نگیرد این سفرها به رغم حسین نیتی که ژاپن و سایر کشورها دارند، بعید است که به نتیجه برسد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین در پاسخ به این سوال که کارشکنی ایالات متحده در مسیر تلاش‌های ژاپن همانی است که در خصوص فرانسه نیز رخ داد و آمریکا با ایجاد کانال اعتباری و پیش خرید نفت ایران مخالفت کرد،؛ آیا این امکان برای توکیو وجود دارد که مستقل از نظر واشنگتن بتواند این کانال اعتباری را در زمینه خرید نفت خود ایجاد کند، گفت: بدون تردید بدون نظر و اجازه آمریکا هیچ کدام از این اقدامات قابل تحقق نیست؛ چه اروپا، چه ژاپن و چه هر کشور دیگری با توجه به سختی تحریم‌هایی که وجود دارد باید بتوانند برای ایجاد هر ابتکاری رضایت آمریکا را جلب کنند.

وی ادامه داد:  به نظر می‌رسد در آمریکا یک جریانی وجود دارد مبنی بر اینکه در ازای اجازه آمریکا به برخی کشورها برای معافیت از تحریم‌ها و خرید نفت ایران، کشورمان با ایالات متحده وارد گفت‌وگو شود که البته این پیشنهاد و تفکر نیز بصورت صریح از سوی تهران چه در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و چه پیش و پس از آن پاسخ داده شد. 

وی افزود: ایران اعلام کرده است که چنین راه حل و تفکری هرگز نمی‌تواند معادل خواست ایران برای ورود به مذاکره با آمریکا باشد و این نوع امتیازاتی که آمریکا به زعم خودش به ایران می‌دهد که در واقع وظیفه ذاتی آمریکا و سایر کشورها است که به برجام عمل کرده و فروش نفت ایران را تسهیل کنند؛ چیزی کمتر از خواست ایران نمی‌تواند کشورمان را برای گفت‌وگو و آغاز مذاکرات تشویق کند. 

حسینی در خصوص امکان به وجود آمدن هرگونه ابتکار، مستقل از خواست آمریکا نیز با تاکید براینکه فکر نمی‌کنم در وضعیت موجود بتوان کاری را صورت داد، گفت: البته این قدم‌هایی که ممکن است برداشته شود، حتما بصورت تدریجی به بازگرداندن اعتماد حداقلی و لازم برای آغاز گفت‌وگو کمک خواهد کرد اما به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد مگر اینکه مقدمه‌ای برای برداشته شدن تحریم ها باشد که اگر نیت همین باشد این گام‌ها می‌توانند کمک کننده باشند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: نخست وزیر ژاپن دیاکو حسینی آبه شینزو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۷۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد

در حالی که آشوب هائیتی را در خود غرق کرده است و باندهای خلافکار مسلح پایتخت این کشور پرتوپرنس را مورد حملات متعدد قرار داده‌اند، دولت انتقالی هائیتی روز پنجشنبه آغاز به کار کرد و به استعفای آریل هنری، نخست وزیر پیشین، رسمیت بخشید.   به گزارش «رویترز»، میشل پاتریک بوآور، وزیر دارایی دولت پیشین، رئیس موقت دولت خواهد بود تا زمانی که دولت انتقالی رئیس جدید دولت، کابینه، و یک شورای موقت انتخابات تعیین کند که راه را برای انتخابات نهایی هموار می‌کند.   رژینه ابراهیم، عضو دولت انتقالی، در این باره گفت: «ما شاهد فروپاشی کل نهادهای مملکت و سقوط دولت هستیم. ساکنان پورتوپرنس به معنای واقعی کلمه گروگان گرفته شده‌اند. این بحران بی‌سابقه مردم را متقاعد کرده که به یک دولت قوی نیاز هست. ما از این گرداب ناامیدی و نابودی خارج می‌شویم.»   همزمان با سوگند یاد کردن دولت انتقالی، رسانه‌های محلی گزارش دادند که خانه‌های مرکز شهر و منطقه فقیرنشین دلماس درگیر آتش‌سوزی و تیراندازی هستند.   رسانه‌ها تصاویر ستون‌های دود خاکستری که از خانه‌های بالا می‌رفتند را منتشر کردند، در حالی که مردم ساکن آن مناطق از محل فرار می‌کردند و هرچه را می‌توانستند با خودشان می‌بردند.   باندهای خلافکار مسلح که مجهز به سلاح‌های قاچاقی هستند که عمدتاً از ایالات متحده وارد شده‌اند، سال‌هاست پورتوپرنس را زیر ضرب حملات خود قرار داده و خواستار سرنگونی هنری بوده‌اند. با اعلام قصد نخست وزیر پیشین برای کناره‌گیری از مقام خود در ماه گذشته، این باندها حملات خود را افزایش داده و خواستار «انقلاب» در هائیتی شدند.   به گفته رویترز، اختیارات دولت انتقالی هائیتی در فوریه 2026 به آخر می‌رسد و تمدید نمی‌شود. در آن زمان قرار است انتخابات سراسری برای انتخاب دولت جدید برگزار شود. با این حال، هنوز هیچ تاریخی برای معرفی نخست وزیر جدید و رئیس دولت موقت تعیین نشده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • آغاز اعتراضات سراسری در جهان؛ معترضان در ژاپن به میدان آمدند (فیلم)
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون‌ آموزگاری»
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون‌ آموزگاری»/ مراحل گزینش و مدارک امتیازآور
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد